Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Social media gebruik 12 jarige

Welke apps voor social media gebruiken jullie 12 jarigen (met name dochters). Mijn dochter heeft Whats app, Tiktok en Snapchat. Nu wil ze ook graag Instagram. Mijn man en ik vinden dat te veel en hebben gezegd dat ze best Instagram mag, maar dan moet ze met een andere app stoppen. Zijn wij nu zo streng om dat te beperken? Volgens mijn dochter hebben haar vrienden wel al die apps.


Instagram mag niet voor je 13e, en tot je 16e moet je toestemming hebben van ouders dmv creditcard. Lijkt me vrij simpel zo.

Caroline80

Caroline80

14-10-2022 om 16:50 Topicstarter

Anoniemer schreef op 14-10-2022 om 16:11:

Instagram mag niet voor je 13e, en tot je 16e moet je toestemming hebben van ouders dmv creditcard. Lijkt me vrij simpel zo.

Snapchat en Tiktok mag ook niet voor je 13e. En daar zitten ook heel veel kinderen op die zelfs nog jonger dan 12 zijn.

creditcard? Mijn kinderen hebben ook instagram maar ik heb nergens mijn creditcard hoeven op te geven. Zou ik ook nooit gedaan hebben. Mijn creditcard wordt nooit gekoppeld aan apps. 

Plantenbak schreef op 14-10-2022 om 17:11:

creditcard? Mijn kinderen hebben ook instagram maar ik heb nergens mijn creditcard hoeven op te geven. Zou ik ook nooit gedaan hebben. Mijn creditcard wordt nooit gekoppeld aan apps.

Tja, ik las dat ergens van die creditcard

Aan wat anderen wel of niet mogen heb ik nooit zoveel boodschap gehad. Bleek bij navraag ook meestal erg mee te vallen, hoe streng wij waren of hoe weinig zakgeld ze kreeg. Dus als jullie 3 social media apps genoeg vinden voor een 12-jarige, dan is dat dus zo. Ik vind het ook zat. Maar dat doet toch eigenlijk niet terzake?
Als je al bij iemand de mening wil peilen zou ik dat bij de ouders van de vriendinnen doen. Als die echt allemaal overal toestemming voor geven zou ik er nog eens over nadenken, anders niet.

Caroline80 schreef op 14-10-2022 om 16:50:

[..]

Snapchat en Tiktok mag ook niet voor je 13e. En daar zitten ook heel veel kinderen op die zelfs nog jonger dan 12 zijn.

Wat is het probleem dan? Ben je bang dat ze teveel tegelijk ziet? 

Via tiktok, kun je tegelijkertijd, als je iets posten, op fb, insta, bereal, twitter en nog meer tegelijkertijd posten. Echt maakt niks uit. Als je eenmaal op tiktok zit, is het gevaarlijk voor 12 jarigen. Social Media is gewoon gevaarlijk, meer gevaarlijker dan jij TO en andere reagerdeers denken.
Ik ken er niet meer over zeggen, echt het is leuk, maar ook niet. Enge figuren kom je overal tegen, maakt niet uit welk platform.

PriceyRook54

PriceyRook54

14-10-2022 om 17:49

Eerlijk gezegd beschouw ik Whatsapp niet als een social media app.

MIjn dochters zijn iets ouder, ze hebben/hadden wel instagram maar eigenlijk zitten ze alleen maar op Snapchat en Tik Tok. Instagramaccounts kun je trouwens ook goed afsluiten, zodat ze alleen bekenden kunnen toevoegen. Ik zie het probleem niet zo eigenlijk om dat erbij te hebben. Ik neem aan dat je/de school al gesprekken hebben gehad over de do's & don'ts van internetgebruik.

mijn dochter heel ziek op dit moment heeft geen tiktok instagram snapchat ofzo ( wel whatsapp trouwens maar dat vind ik ook wel fijn 😉 ) ze wil het zelf niet maar van mij zou het ook niet mogen 

Als ik bij ons op school (VO) kijk hebben de meeste brugklassers: 

Whatsapp
TikTok
Instagram
Snapchat
BeReal 
YouTube
Pinterest

Al vind ik WA vooral een communicatiemiddel en niet per se een community sociale media zoals de andere apps dat wel zijn. 

Oh, en ze gebruiken ook vaak gameplatforms om te chatten, zoals in Roblox



Van al die social mediatrainingen kan ik toch wel de conclusie trekken dat het vooral belangrijk is dat je in gesprek blijft en vooral ook regelmatig even meekijkt/controleert. 

instagram is relatief veilig als in, ongewenste posts worden verwijderd. Als ze op die app gaat, zorg er wel voor dat haar account op privé staat en alleen mensen haar laat volgen die ze kent. Persoonlijk vind ik snapchat 'gevaarlijker omdat daarop sneller/gemakkelijker seksueel getinte foto's verstuurd worden

Ze hebben hier tiktok, bereal, snapchat, instagram, youtube. 

De enige limiet die ik stel, is 'schermtijd'. Maakt me niet uit hoeveel apps of games ze binnen die tijd gebruiken.

Uiteraard in combinatie met wat regels over leeftijd en eigen gedrag online. 

Vind het wat veel van die dingen. Ik snap to wel. Hier laait de discussie weer op als blijkt dat ze zich weer ergens heeft aangemeld. Zonder te melden. Wat ik weet is tiktok instagram Snapchat gameplatforms en Whatsapp. Dat laatste daar begon het. Zonder dat ik het wist geïnstalleerd op een telefoon zonder simkaart. Wist ik veel dat dat kon. Maar vriendinnetje heeft haar gewoon geïnspireerd. Ze was toen 11 of 10 misschien. En in coronatijd. Ik heb haar vaak genoeg uitgelegd wat de gevaren zijn van internet, social media en whattsapp, telefoonnummer delen etc. Geen echte foto van jezelf in je profiel. 
Ze is nu bijna 14 en ja we hebben al de nodige dingen over app of in chatfuncties meegemaakt. Kindje dat haar 40 keer belt als ze online is maar ze geen zin heeft om met hem te spelen. Ik merk toch als je zelf streng wilt zijn hoe makkelijk andere ouders zijn met loslaten wat ze allemaal aan het doen zijn achter die laptop tablet of telefoon

Ik zie heel veel jonge kinderen  op tiktok en vind het wel raar. Eerlijk gezegd is social media errg slecht voor hun concentratie. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.