Fransien
04-10-2018 om 10:45
sleutels kwijt...
Zucht, mijn zwaar chaotische 2e klasser is nou alweer zowel zijn sleutel als zijn reservesleutel kwijt.
Eergisteren was hij zijn sleutel kwijt geraakt op school en is zijn zus naar hem toe gefietst met de reservesleutel. Gisteren zou hij een nieuwe reservesleutel laten maken, natuurlijk vergeten, en vandaag is hij zijn reservesleutel kwijt.
Hij is nu op mijn vouwfietsje naar school, dat ding is tenminste makkelijk op zijn hoogte in te stellen, maar dat is natuurlijk ook maar een tijdelijke oplossing.
Zoonlief is wel vaker zijn sleutels kwijt, heeft al een paar keer reservesleutels betaald en ook al een keer openslijpen van zijn slot en de aanschaf van een nieuw slot. Dit lijkt toch onvoldoende leereffect te hebben.
Voor sinterklaas zit ik erover te denken om hem een sleutelvinder te geven en ik heb een paar gezien die op bluetooth werken, een paar die op fluiten reageren en een paar met een heuse gps-functie.
Wie heeft er ervaring (positief/negatief) met die dingen en welke kunnen jullie mij aanraden?
Jasmijn
04-10-2018 om 11:00
Cijferslot?
Misschien een goed cijferslot kopen? Heeft ie geen sleutel meer nodig
Emmawee
04-10-2018 om 11:24
Jasmijn en leereffect
Jasmijn, wat een goed idee! Ik heb altijd gedacht dat er geen goede cijfersloten bestaan, maar die gedachte blijkt nog te dateren uit de jaren '80. Ik ben net even gaan Google-en en ze bestaan wel degelijk. Wat een uitkomst, voor mijn kinderen en voor mijzelf. Zo'n sleutelvinder is ook handig, denk ik, want je houdt toch je huissleutel. Geen idee of dat werkt trouwens.
Ik raak zelf vaak spullen kwijt als ik ziek aan het worden ben, of oververmoeid ben. Niet minder vervelend, maar wel goed om je te bedenken of dat bij je zoon misschien ook speelt.
Het leereffect van ellende achteraf is nihil, omdat er teveel tijd zit tussen het moment waarop het gedrag moet worden veranderd (nl. het moment waarop de sleutel op de juiste plek moet worden opgeborgen) en het moment waarop de 'straf' is (het moeten zoeken en openslijpen van het slot). Om het gedrag te veranderen kan je zoon het best het volgende doen.
1. Kies een vaste plek voor je sleutel.
2. Maak bewust de beweging van de sleutel vanuit het slot naar die plek. Je kunt dit bekrachtigen door het hardop te zeggen (of in je hoofd) of door er een vast melodietje bij te neuriën ofzo.
(ik heb een soort jingle in mijn hoofd).
3. Wees je ervan bewust wanneer je de vaste plek niet bij je hebt. Een andere (of geen) jas, of tas. Verzin dan een andere plek.
Hele volksstammen doen dit onbewust vanzelf goed. En het zijn altijd dezelfde mensen die hiermee de fout in gaan omdat ze denken dat zij het ook onbewust kunnen.
MarSy
04-10-2018 om 11:34
JA dezelfde mensen ja
Ik ben er getrouwd met 1, die zoekt zelfs zijn sleutels zoekt terwijl hij ze in zijn hand heeft. Is een familiekwaal want in zijn familie zijn er meer die daar last van hebben.
Vaste plekken is inderdaad de oplossing waarbij vooral de structuur ingesleten moet worden. Dus deur open, sleutel op vaste plek, jas uit. Fiets op slot, sleutel op vaste plek, weglopen.
Als mijn man thuis komt en gelijk doorloopt omdat kinderen wat willen of het gaat anders dan normaal is de sleutel kwijt. Gelukkig kan ik goed zoeken
Alison
04-10-2018 om 12:48
Codeslot
Wij hadden in een vorig huis een codeslot. Kon je toen bij een ijzerwarenzaak in de buurt kopen en zelf monteren.
Dat was ideaal. Nooit meer zoeken naar de sleutel. Alleen af en toe de code veranderen als teveel speelgenootjes van de kinderen ook de code kenden.
In mijn herinnering was dat slot iets van een paar honderd euro maar wij hebben dat er wel uitgehaald met al die chaoten waar constant sleutels voor bij gemaakt moesten worden. En het gemak telt ook. Niet meer checken of je wel je sleutel bij je hebt als je snel even met de hond gaat of even naar de buren loopt. Als ik echt weg ga heb ik een huissleutel bij de autosleutel of in mijn tas maar ik heb me wel eens buiten gesloten als ik snel even het afval buiten ging zetten of zoiets. Zeker met kinderen was het ideaal.
Nu ik er over nadenk is het zelfs nu nog, met alleen nog volwassenen in huis, handig. Toch eens googlen
Anno
04-10-2018 om 13:29
huissleutel
Ik heb mijn poorthek sleutel (van de achtertuin) ergens verstopt in de voortuin. Met die sleutel kan je dus in de achtertuin komen. In de achtertuin heb ik de voordeursleutel verstopt. Als je die gevonden hebt, kan je dus weer oplopen naar voor en naar binnen.
Heel omslachtig (maar dat was de bedoeling) zodat niet een toevallige vinder meteen naar binnen kan
De kinderen kennen de geheime plekken ook, dus dit is al een keertje handig gebleken toen er eentje zonder sleutel voor het huis stond en er niemand thuis was.
Maar zo'n codeslot lijkt me ook handig, ik zal er ook eens op googlen, wist niet dat dat bestond.
Optimist
04-10-2018 om 18:28
Zwaar chaotisch...
...en het komt meer voor in de familie....al eens aan ADHD/ADD gedacht?
Triva
04-10-2018 om 19:11
cijferslot
Een cijferslot lost het probleem op van het niet naar huis kunnen dus dat helpt al heel wat.
Toch los je het probleem niet op voor in de toekomst, het is idd zaak dat je een goede plek vindt die je altijd bij je hebt (dus niet de jaszak van je winterjas als je zomerjas geen jaszak heeft of als je geen jas aan doet) maar een plek in je tas. Ook aan je broek hangen met een systeem wat uitrekbaar is kan helpen. Sleutel thuis binnen meteen aan broek hangen en daar de hele dag aan laten zitten dus.
Flanagan
04-10-2018 om 21:03
Keycord
Een keycord is makkelijk want als je je fiets op slot doet, klik je de sleutel aan het cord.
In het zorgcentrum werken vele oude vergeetachtige mensen (maar ook de niet dementerende mensen) met zo’n keycord.
Een opvallende kleur cord, maakt ook dat het sneller in het zicht valt.
Dus geen sleutel meer in de broekzak, maar vastklikken aan het cord.
Emmawee
04-10-2018 om 21:31
Alle systemen
Alle systemen falen als je je hoofd er niet bij houdt.
Je moet vooral inzetten op het leren herkennen van *het moment* en dan bewust handelen door iets te vertragen en je aandacht te richten op wat je doet. Dit is niet ingewikkeld, maar sommige mensen (met en zonder diagnose) moeten dat gewoon trainen. En altijd alert blijven op het moment dat het anders is en de vaste plek (keycord, jas, tas, broek, maakt niet uit) er om wat voor reden ook even niet is.
En dat dan niet alleen voor je sleutel, maar ook voor je bankpas, telefoon, portemonnee, handschoenen, tas, agenda, enzovoorts.
Ginny Twijfelvuur
04-10-2018 om 22:33
Klopt Emmawee
Het gaat om bewust handelen.
Dat moet erin slijten.
Mariel81
04-10-2018 om 23:49
Keyless lock
Zijn er zat van - gaan op je vinger afdruk, telefoon of code.
Ik ben continue dingen kwijt en ga het ook niet meer leren; op mijn volgende huis komt er dus ook eentje. De buurvrouw heeft deze week twee keer aan de deur gestaan omdat de deur openstond terwijl ik weg was en ik er een keer 's nachts de sleutel in had laten steken aan de buitenkant.
Succes met een oplossing!
Fransien
05-10-2018 om 11:21
keyless
Ja, een cijferslot is waarschijnlijk handiger, toch maar eens naar kijken.
De huissleutel verstop ik niet meer waar brugpieper het weet want dan is die reservesleutel namelijk ook zoek. Brugpieper is wat gemakzuchtig en vindt het regelmatig teveel werk om bord/beker/gymspullen/pen/etc terug te leggen waar het hoort. Mocht hij het ineens weer nodig hebben is het 'maahaaaam, waar is/zijn mijn ....'
Ik kijk eens naar fatsoenlijke cijfersloten of zo'n keycord.
We hebben een sleutelbakje naast de achterdeur waar iedereen zijn/haar sleutel in deponeert bij binnenkomst, maar dat vindt meneer niet nodig cq is hij altijd vergeten.
Vreemd genoeg is het nooit zo'n punt als hij zijn kluissleutel niet heeft (gebruikt hij namelijk zelden/nooit) of de huissleutel.Er is bijna altijd wel iemand thuis aangezien we oppas-aan-huis hebben voor de jongsten, en zoonlief vindt wachten in de tuin niet eens zo erg (verandert wel zodra het kouder en regenachtiger wordt).
Overigens is zoonlief de enige echte chaoot, oudste dochter en ik hebben ongeveer 3 plekken waar onze portemonnee/mobiel ligt en die hebben we altijd binnen 2 minuten gevonden.
Ad Hombre
05-10-2018 om 11:59
Rfid
Ik heb zelf maar een systeem gemaakt waardoor je met een rfid/nfc tag de (garage)deur kunt openen. De kinderen hebben een tag aan een ketting om hun nek, om hun pols of aan de fietssleutelhanger. Tegenwoordig hebben ze allebei ook een telefoon waar je zo'n tag sticker op kunt plakken.
En dat is nodig ook. Volgens mij zijn ze al een dozijn keer zo'n tag kwijtgeraakt. Geen ramp want dan wis je hem uit de database en werkt hij niet meer. Een nieuwe is snel geactiveerd.
De huishoudhulp heeft er ook een. Je kunt ook instellen op welke tijdstippen van de dag zo'n tag werkt of de deur op afstand openen via je smartphone/internet.
Ad Hombre
05-10-2018 om 12:51
Dan zijn er natuurlijk nog gewone sleutels.
Gelukkig valt de stroom maar zeer zelden uit.
Een server- of netwerkstoring is waarschijnlijker en dan werkt het dus niet. Ik had ooit een keer een kapotte kabel en toen kon je dus niet met een tag naarbinnen.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.