Tango
05-03-2018 om 13:52
Rijles
Dochter wordt in april 17 en wil heel graag starten met autorijlessen. Wij twijfelen echter een beetje aan het moment van starten. Als ze meteen start met 17 heeft ze misschien na een half jaar haar rijbewijs maar moet ze dus nog rijden met een bijrijder. Ik vraag me af of dat er in de praktijk van komt. Ze zal het niet waarderen als ik naast haar zit als ze met vriendinnen naar een feestje rijdt en bovendien zit ik daar ook niet op te wachten, op nachtelijke ritjes naar party's of uitgaanscentra Maar ze zal het toch bij moeten houden, anders begin je met 18 weer bijna opnieuw lijkt mij.
Wat is jullie ervaring hierin? Wat is een goed moment om te starten? Het klinkt leuk, op je 17e verjaardag je eerste rijles, maar is het handig in de praktijk?
En wat moet je doen om bijrijder te mogen worden? Want ik begrijp dat je dat ook niet zomaar mag.
@Emma
06-03-2018 om 18:00
Trivia
De rijschool zegt gemiddeld rond de 50 lessen voor het afrijden. Ze heeft er nu 30 gehad. Het zijn lessen van 2 uur, 1x per week. Het is een rijschool waar ik erg tevreden over ben. Instructrice is prettig. Ik hoop niet dat er 10 weken tussen proefexamen en examen zit Anders pech hoor. Ze moest wel theorie hebben vóór het proefexamen kan worden aangevraagd. En ja, ze rijdt door het centrum van Amsterdam en op de ringweg in de spits. Dat is iets ingewikkelder dan in een dorp. Zelf heb ik examen gedaan in Eindhoven, dat was stuk makkelijker rijden.
Pennestreek
Mijn dochter heeft ook zo'n theoriedag gedaan. De eerdere twee pogingen zat ze er net een paar punten onder. Ik geloof rijscholen nooit die 100% slagingskans garanderen. Dat kan toch helemaal niet. Je weet niet wat voor kandidaten je krijgt. Er zijn altijd mensen die het niet halen. Im vind het een slechte reclame.
Triva
06-03-2018 om 19:30
emma
Tussen aanvragen en eerste keer afrijden zit 10 wk.
Rijlessen in Amsterdam zou niet meer tijd moeten kosten dan elders. Ik heb overigens ook in Amsterdam afgereden. Vijftig rijlessen gemiddeld is echt enorm. Bij de ANWB klasseren ze je in na een proefles en dan is 45-55 lessen de hoogste categorie. Als een rijschool het over 50 lessen gemiddeld heeft vind ik dat niet best klinken. Eens per week rijles is denk ik ook niet verstandig, te weinig om op voor te borduren als het weer een week duurt.
@Emma
06-03-2018 om 20:25
Trivia
Ik vind helemaal niet dat ze teveel rijlessen heeft, dat verschilt per persoon denk ik. Ik beweer ook niet dat rijlessen in Amsterdam langer duren, wel dat het ingewikkelder rijden is dan in Zeeuws Vlaanderen zeg maar. Ik vind 1x per week prima, de instructeur ook en het slagingspercentage is hoog. School is vergelijkbaar met de anwb.
Tango
06-03-2018 om 22:07
Geld op de rug
Heb ik niet. En twee keer twee uur per week vind ik echt veel en vooral ook veel geld in 1 keer. Maar goed, het zal zich dan hopelijk snel uitbetalen. Ik ga voorlopig toch maar uit van 1 keer per week 2 uur. Gezien de beperkte tijd van dochter ook.
Vergelijken vind ik lastig. Rijscholen bieden vaak zeer verschillende pakketten en verder zegt het niets over ervaringen natuurlijk. ANWB heb ik net bekeken, maar die zit niet bij ons in de stad. Geen idee of het dan kan. Ik zie overigens dat er ook geen CBR-kantoor hier zit, dus dat is sowieso ook nog zo'n 20 minuten rijden. Heeft dat effect op de lengte van de rijlessen? Schreef iemand dat hier nou? Of alleen op het rij-examen.
Ik ken wel iemand die rij-instructeur is, denk dat ik hem eerst maar eens ga benaderen. Is wel een prettige man ook.
En hoe gaat dat nu met theorie? Gaat dat ook via de rijschool? Hoe oefen je dit en weet je wanneer je klaar bent voor je praktijkexamen?
@Emma
07-03-2018 om 08:45
Tango
Je hebt online pakketten theorie met oefentoetsen. Je kunt ook een boek aanschaffen inclusief licentie voor de bijbehorende website met oefentoetsen. Ze staan wel op Marktplaats maar let op het jaar van uitgifte! Rijscholen bieden cursussen aan, je hebt ook van die 1dag-cursussen. Ik weet wel dat het een stuk moeilijker is dan in 1990. Ik heb zelf erg gelet op feedback: je kan wel oefentoetsen maken tot je een ons weegt maar je moet per fout beantwoorde vraag kunnen inzien wat er mis ging en hoe het wel moet. Daar leer je veel van.
Esmee
28-03-2018 om 16:54
Nieuw of tweedehands
Mijn dochter is op dit moment bezig met goedkoop online lesmateriaal, gekocht op een website die ik van een vriend kreeg. Zijn dochters zijn er ook alle drie mee geslaagd, dus ik ga ervanuit dat dit met mijn dochter ook goed komt.
Hij is rijexaminator geweest, en vertelde mij over dit bedrijf die goedkoop kwaliteit levert. Via marktplaats raadt hij niet aan, omdat het online lesmateriaal dan niet meer beschikbaar/al gebruikt is.
Ginny Twijfelvuur
28-03-2018 om 20:00
2 uur per week
Was hier prima. Daar werkte de ANWB hier ook mee.
Die kinderen zijn jong en leergierig, die pikken dit echt wel op.
Het moet ook maar net passen qua tijd: 4 uur in de week lessen.
Ik zou dat niet als uitgangspunt nemen, hooguit voor een paar weken in de vakantie ofzo om iets vlot te trekken.
1 lange les van 90 minuten per week was hier voldoende om het rijbewijs binnen afzienbare tijd te halen.
En daarna hadden we fijn een chauffeur voor van alles en nog wat. En nog steeds. Als we samen in de auto zitten rijdt zoon, zelfs nu hij allang zelfstandig mag rijden. Ik vind het echt een voordeel want je zag dat hij in het begin best overmoedig was. Ik vind het juist fijn dat wij in de gelegenheid waren om dat nog wat bij te sturen. We hebben nu een heerlijk relaxte chauffeur die netjes rijdt en aan wie ik mijn auto zonder problemen mee geef.
Triva
16-04-2018 om 07:30
vervolg
https://www.anwb.nl/auto/nieuws/2018/april/cbr-wachttijden-rijexamens-verkorten
Check dus goed de rijschool, die slagingspercentages kun je vinden https://www.cbr.nl/10983.pp
Inmiddels is jongste begonnen met theorie en ik wil nog eens benadrukken dat eerst starten met rijlessen terwijl je nog niet één keer examen theorie hebt gedaan niet slim is. Dat komt omdat het echt het beste is om per week minimaal 2x2 uur te rijden. Dus geen lessen van 1 uur en niet 1x een les van 2 of 3 uur. Met het tempo van 4 lessen per week en een gemiddeld aantal lessen van 35 uur per leerling kun je dus na 10 weken afrijden. Gezien de lange wachttijd kom je dan meteen in de problemen want je kunt pas je praktijk examen aanvragen als je je theorie hebt gehaald. Mijn zoon is aangewezen op het verlengde theorie-examen (dyslexie) en een herkansing duurt 4-5 wk. Ik kan nu niet zien hoelang het duurt om een gewoon theorie-examen aan te vragen maar houd dit dus in je achterhoofd.
Natuurlijk gaat het meer 'leven' die theorie maar het kost echt veel meer geld als je moet stoppen met lessen omdat je het examen niet kunt aanvragen.
Flanagan
16-04-2018 om 10:41
Inkopen
Er zijn ook rijscholen die rijexamentijden inkopen; zo hoeft een leerling niet 10 weken te wachten. Met name grote rijscholen kunnen dit aanbieden.
Onze zoon heeft momenteel ook rijlessen. De keuze viel op een rijschool met deze optie en het feit dat ze ook les geven in auto’s voor de iets wat langere mens omdat ze verschillende instructeurs met verschillend auto’s kunnen aanbieden. Naar verwachting 40 lessen.
Maar ik vind het belangrijk dat een beginner voldoende rijervaring opdoet. Dat vind ik nog belangrijker dan het rijbewijs op zich. Dus meer dan 40 lessen, maakt mij niet uit. Ongelukken voorkomen, anticiperen vind ik veel belangrijker, zowel voor de bestuurder als andere weggebruikers.
Nu is het ook zo dat als zoon 18 is, hij dagelijks in een bestelbusje zal rondrijden en veel op de weg zal zijn. Ik weet dat hij daar ook veel door zal leren, maar ik wil ook een gedegen basis met goede inzicht voor hij zo vaak achter een stuur kruipt. De instructeur past zijn begeleiding ook aan op jongelui en wijst hen op de risico’s van te snel rijden. Rijden is een hele verantwoording voor de bestuurder, dat ze dat maar goed beseffen.
Vakantieganger
17-04-2018 om 07:47
Na 10 weken afrijden???
Triva: Dus geen lessen van 1 uur en niet 1x een les van 2 of 3 uur. Met het tempo van 4 lessen per week en een gemiddeld aantal lessen van 35 uur per leerling kun je dus na 10 weken afrijden.
Ik vind dat Triva wel een heel rooskleurige voorstelling van stand van zaken geeft! Niet alleen moet puber maar 4 uur in de week kunnen en willen spenderen aan het lessen, en de financier van deze dure tijdsbesteding. Ook de rijschoolhouder moet maar precies beschikbaar zijn op de tijden dat puber kan lessen. Hier liep dat vaak moeilijk.
Onze puber haalde keurig na 38 lessen het rijbewijs. 6 maanden duurde dat. Puber zat wel veel vaker op de bijrijdersstoel tijdens de lesperiode. Kijken en overleggen hoe de ouders rijden, commentaar leveren, maar vooral praten over verkeerssituaties.
Inzicht is verkeer is lastig. Dat leer je niet bijzonder goed tijdens je lessen, wel goed genoeg voor het examen. Maar de echte ervaring en inzicht volgt pas nu puber zelf rijdt. Met de ouders ernaast want onze puber is nog geen 18.
Triva
17-04-2018 om 08:08
Flanagan en vakantieganger
Rijervaring doe je op met je rijbewijs en natuurlijk moet een leerling voldoende uren hebben gereden. Het is alleen even een rekensommetje. Om de lessen goed te laten beklijven heb je 2x2 uur per week nodig. Als je kiest voor minder is dat jouw keus en ja dan heb je ook meer tijd maar uitsmeren over een half jaar rijlessen vind ik wel heel erg lang. Dat heeft niets met rooskleurig te maken, de meeste leerlingen kunnen afrijden na 35-40 lessen. Waarom zou je die over een half jaar uitsmeren? Tijd? Ja logisch. In onze tijd had je 3 jaar je theorie-examen, daarna is het een poosje 1 jaar geweest, nu gelukkig 1,5 jaar.
Maar goed, ieder zijn keus, het ging mij er vooral om dat ik wilde waarschuwen dat je niet met theorie moet beginnen gelijk met je rijlessen. Zeker als je kind is aangewezen op het verlengd examen (niet duurder als je een dyslexieverklaring hebt).
Bertus
16-05-2018 om 11:40
Vroeg beginnen indien genoeg rijden
Ik zou je dochter indien ze voldoende aan rijden toe zal komen gewoon laten beginnen. Mijn zoon had zijn rijbewijs ook al een halfjaar voordat hij 18 was gehaald, we gaan vaak samen op pad en dan liet ik hem vaak rijden, zo leert hij het wel snel. Ik zou je dochter ook tijdig met de theorie laten beginnen. Mijn zoon deed dit te laat (hij is een beetje laks) waardoor hij 2 weken langer moest wachten voor die kon afrijden.....
Theoriemateriaal heb iks gekocht bij (verwijderd door forumbeheer), dat beviel hem erg goed. Maar als het kan zou ik je dochter theorielessen laten nemen bij de rijschool, hier heb ik veel positieve verhalen over gehoord.
Kareltje
17-05-2018 om 23:41
Ik ga met Triva mee.
Sowieso wat betreft theorie. Het komt vaak voor dat rijlessen stil gezet moeten worden en dus extra lessen gekocht moeten worden omdat het maar niet wil lukken met de theorie. Heel vaak hebben de jongens/meisjes er niet zoveel zin in om te doen en stellen het leren uit en als ze dan ook niet in 1 keer slagen wordt het een lang verhaal en zonde van het geld. Het scheelt ook een hoop tijd in de auto om niet alles uit te hoeven leggen, want de gemiddelde leerling weet echt niet veel van verkeersregels en situatie die voor auto's gelden. Het scheelt al enorm met de verkeersinzicht als ze al scooter rijden.
2 x in de week lessen is inderdaad ideaal, maar soms niet haalbaar door tijd leerling of door drukke agenda rijschool of door gebrek aan geld. Verder is er niets mis mee als er in het begin 1 x in de week gelest wordt en daarna rustig opgebouwd. Ook met 1 x in de week kom je er wel hoor. Wat betreft het slagingspercentage, daar moet je niet helemaal vanuit gaan. Je hebt rijscholen die veel leerlingen met autisme, faalangst, adhd hebben en daar is het slagingspercentage sowieso lager van. Kijk en vraag goed rond naar de ervaringen van vrienden of familie. Verder vind ik wat eerder geschreven is 50 lessen x 2 uur wel heel veel om vanuit te gaan (of heb ik dat misschien verkeerd begrepen?). Meestal wordt na een proefles bekeken hoeveel uur nodig is (38 uur is heel normaal), maar dat blijft wel een inschatting. De 1 redt het daar wel mee en de ander zal lessen bij moeten nemen.
Wij hebben trouwens zelf een rijschool, dus ik spreek uit ervaring
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.