Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
papz

papz

05-09-2018 om 23:25

regels voor stappen: ben ik nu echt zo onredelijk?

Mijn dochter van 16 kwam vandaag met de vraag of ze morgen, op een donderdag (want vrijdag studiedag) op stap mocht.

Nu is dat op zich geen probleem, maar ik wil dan wel graag weten met wie, waarheen en tot hoe laat. Dochter in eerste instantie geergerd dat ze dat ook allemaal niet weet maar met wat doorvragen blijkt dat de meeste van die meiden naar een bekend nachtcafe wilt. Een aantal meiden kan bij een van hun blijven slapen.

Ik vind haar te jong voor een nachtcafe en ook wil ik niet dat ze om 4 uur 's nachts door de stad lopen op zoek naar een taxi. Ik vind het ook heel vervelend dat het een hele grote groep is waar ze kennelijk geen enkele invloed heeft over waar heen en tot wanneer.

Anderzijds wil ik haar ook niet haar vrijheid beperken, ik vind dit zo verschikkelijk lastig maar kennelijk ligt dit aan mij want die andere meiden melden allemaal vrolijk dat het ok is. Moet ik veranderen?

Kaaskopje

Kaaskopje

06-09-2018 om 01:36

Als dat nachtcafé wijs is

heeft het een toelatingsbeleid waarin staat dat meisjes van 16 niet naar binnen mogen.

Mijn dochters zijn nog van voor het alcoholverbod tot 18 jaar, dus die mochten met 16 de stad in, maar toen kwamen ze ook niet elk café in. Nu zou ik geen toestemming meer geven voor een kroegentocht onder de 18 jaar. Wet is wet in dit geval (geen alcohol onder 18) en door nieuw inzicht sta ik daar ook volledig achter.

papz

papz

06-09-2018 om 08:04

Er is een toelatingsbeleid

In hun toelatingsbeleid staat vanaf 16 jaar, je moet wel 18+ zijn om bij de ingang een polsbandje te krijgen voor alcohol.

Maar ik vind 16 gewoon erg jong, zeker zo laat heb je toch een andere sfeer in dat soort tenten en ze is nog helemaal niks gewend. Ik vind dat je eerst moet leren lopen voordat je gaat rennen

@Emma

@Emma

06-09-2018 om 08:20

meiden

Kan zij ook bij één van die andere meiden blijven slapen? Dan weet je dat ze bij elkaar blijven. Ken jij ze, weet je waar ze wonen, zijn ze van school? Voor mij zouden dat belangrijke dingen zijn bij zo'n eerste stap-avond.

Emmawee

Emmawee

06-09-2018 om 09:01

Prima

Ja leuk idee. Maar wel onder voorwaarden. Ik wil altijd weten wat het plan is.

Om 4 uur 's nachts op zoek naar een taxi gaat niet gebeuren. Jij wilt weten waar ze is. Als ze bij een van de meiden wil slapen, wil jij het adres en huistelefoonnummer, of het nummer van de daar aanwezige ouder. (Ik heb het nog nooit gebruikt, maar vind het gewoon fijn om te weten). Heeft ze geld genoeg om zo'n avond te kunnen betalen? Hoe gaan ze naar huis? (samen uit samen thuis).

Verbieden kan natuurlijk ook, maar op deze manier deel je je zorg en verantwoordelijkheid. Het is hier al gebeurd dat zoon niet met een plan kon komen en daardoor zelf concludeerde dat het niet zo'n goed idee was.

Wat het lopen en rennen betreft en de sfeer in zo'n nachtclub... Als 16-jarigen zijn toegestaan, zal de sfeer er misschien ook wel naar zijn. Niet elke nachtclub is hetzelfde.

Ik vind je zorgen niet onterecht hoor. Snap ze heel goed. Maar door er samen met je kind naar te kijken zie je soms andere mogelijkheden.

Schoolfeest

Is dit de eerste keer dat ze uitgaat of gaat ze ook naar schoolfeesten en sportverenigingfeesten, waar ze daarna bij vriendinnen logeert?
Die feesten lijken ‘veiliger’ maar zijn in weze in lijn met een café; ook als je niet alcohol drinkt, kan je voorbij je grenzen gaan. Het gaat er om hoe je dochter in elkaar steekt. Ze komt verstandig over want ze voelt op haar klompen aan dat je er mogelijk moeite mee heeft. Ze komt ook wel eerlijk over want ze verteld uiteindelijk wel waar ze naar toe gaat. Ze regelt ook dat ze met een groep uitgaan, ipv alleen.
Ze had je ook het zand in de ogen kunnen strooien en zeggen dat ze bij een vriendin gaat logeren zodat jij als vader niet had geweten dat dit een manier was om uit te gaan.

Waardeer haar openheid en vraag of ze in ieder geval geen stomme dingen als pillen, gaat doen en ze haar drinken niet uit het oog verliest.
Sommige meiden van 16 zijn nog verstandiger dan sommige meiden, die een paar jaar ouder zijn. Vandaar de vraag; loopt je kind in zeven sloten tegelijk?

Wel gaf ik mijn kind een briefje van €50 mee voor de taxi, voor noodgevallen en ze gedwongen was alleen naar huis te fietsen. Maar één keer heeft ze de taxi gepakt, de andere keren gaf ze mij de €50 terug. Blijk van vertrouwen.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

06-09-2018 om 09:57

Eerlijk

Ik vind het een pluspunt dat ze het heeft verteld. Ik ging vroeger gewoon bij een vriendin logeren wier ouders alles goed vonden. Zelf moest ik zelfs op mijn 18e nog om half 1 thuis zijn, dus dan word je wat creatiever.

papz

papz

06-09-2018 om 10:40

Bedankt voor jullie input

Het is zeker een pluspunt dat ze eerlijk is, dat is ook het probleem niet.

Ik denk dat ik de meeste problemen heb met het feit dat ze volledig meegaat met wat haar vriendinnen willen want die hebben er ervaring mee. Op dit gebied moet ze nog haar eigen grenzen gaan vinden. Ook vind ik het raar dat ze als groep de plannen niet een beetje aanpassen aan wat iedereen mag. Mag jij niet mee naar die specifieke kroeg tot dat specifiek tijdstip, dan heb je pech gehad. Ik weet het niet hoor, maar volgens mij ben je dan niet hele goede vriendinnen van elkaar. Vind die groep ook heel erg groot, meer dan 10 meiden, dat kunnen toch nooit allemaal goede vriendinnen zijn waar je op kunt bouwen?

Kaaskopje

Kaaskopje

06-09-2018 om 10:59

Samen uit samen thuis

Ik vind inderdaad ook dat je ervan uit moet kunnen gaan, dat de groep zich aanpast aan elkaar. Jammer als daardoor iets niet mogelijk is.

bicyclette

bicyclette

06-09-2018 om 11:31

Papz

"Ik denk dat ik de meeste problemen heb met het feit dat ze volledig meegaat met wat haar vriendinnen willen want die hebben er ervaring mee."

Maar dat is hartstikke logisch toch? Ze heeft nog geen ervaring met uitgaan, dus ze wil graag mee met de meiden die dat wel hebben. Zo gaat dat toch? Ze zal zelf gaan ervaren wat ze leuk vindt of wellicht minder leuk, dat weet ze nu nog helemaal niet.

"Op dit gebied moet ze nog haar eigen grenzen gaan vinden."

Klopt. En dat gaat ze in de praktijk leren (soms door schade en schande), niet thuis op de bank. Haar grenzen kunnen trouwens wel eens anders zijn dan die van jou

"Ook vind ik het raar dat ze als groep de plannen niet een beetje aanpassen aan wat iedereen mag."

Maar was het dan al zo duidelijk dat zij niet mag? Voor jouw dochter, maar ook voor haar vriendinnen? Verwacht je niet een beetje veel van pubermeiden? Die meiden gaan echt niet gestructureerd vergaderen over een volgend uitje en hoe ze moeten omgaan met een vader die nog wat beschermend is. Het zijn geen volwassenen! Het begint met een half plan, en soms gaat dat door en bij teveel gedoe gaat het niet door. Zo werkt dat meestal met pubers

"Vind die groep ook heel erg groot, meer dan 10 meiden, dat kunnen toch nooit allemaal goede vriendinnen zijn waar je op kunt bouwen?"

Welkom in de wereld van de pubermeiden.

Mijn twee centen

Waardeoordelen over de groep meiden hebben en over de kwaliteit van hun vriendschap moet je niet doen. Dat lijkt me een weinig vruchtbaar uitgangspunt om het gesprek met je dochter in te gaan.

Iedereen mag altijd alles, en krijgt ook veel meeeeer zakgeld. Maar het lijkt me stug hoor dat alle andere ouders bij dit plan staan te juichen. Waarschijnlijk hebben de meeste dezelfde reserves hebben als jij, en hebben de meiden bekokstoofd dat ze logeren bij degene met de meest toegeeflijke ouders. Of misschien zelfs wel afwezige ouders. Ik werd zelf heel lang heel strak gehouden, verzon uitvluchten en ben ook wel eens in situaties beland die achteraf niet heel verstandig waren terwijl mijn ouders dachten dat ik bij braaf Hendrikje veilig op een oor lag.

Wat ik positief vind is dat ze het ruim op tijd vraagt en je niet op de avond zelf voor het blok zet met een mededeling. Dat biedt in elk geval ruimte tot een gesprek. Bij een vraag is er ook nog de mogelijkheid dat "nee, dat lijkt me op jouw leeftijd geen goed idee, en wel hierom........." als antwoord geaccepteerd wordt. Tenminste, bij mijn kinderen werkte dat op die manier wel, al sputterde de een wat meer tegen dan de ander.

Met mijn eigen woonplaats in gedachten zou ik een hele nacht stappen met een open absoluut niet zien zitten voor een puber van 16.. Op die leeftijd wil ik nog wel de vinger aan de pols houden, dan blijf ik of man nog op om ook te zien in welke staat ze thuis komen. Ik doe niet moeilijk over een paar bier of wijntjes voor een zestienplusser, maar merkbaar aangeschoten thuis komen is er niet bij. Een uur, half twee zou ik een mooie tijd vinden in dit geval. En dat op voorwaarde dat ze niet alleen naar huis fietst en belt om gehaald te worden.

Amsterdamse

Amsterdamse

06-09-2018 om 11:44

Mijn 16-jarige

Mijn 16-jarige dochter zou dat wel mogen. Ze gaat nu ook al uit. We spreken wel altijd een soort eindtijd af: ‘niet te laat’ is tussen 24 en 1 uur, en ‘heel laat’ is ongeveer tussen 3 en 4 uur. Ik hanteer geen absolute eindtijd oid.

Ik vind het goed dat je dochter eerlijk is. Dat pleit voor d’r. Ik zou zeggen, laat haar gaan en vertrouw haar.

Taxi!

‘Mag jij niet mee naar die specifieke kroeg tot dat specifiek tijdstip, dan heb je pech gehad.’

Is dat echt zo gezegd en gemeend? Ik doel op het specifieke tijdstip en het pech hebben. Als je dochter het niet tot vier uur trekt, en om half drie naar huis wilt gaan, moet ze zich niet gedwongen voelen langer te blijven.
Daarom gaf ik mijn dochter geld mee voor een taxi, zodat ze niet afhankelijk was van anderen.

bicyclette

bicyclette

06-09-2018 om 13:12

Flanagan

‘Mag jij niet mee naar die specifieke kroeg tot dat specifiek tijdstip, dan heb je pech gehad.’ 'Is dat echt zo gezegd en gemeend?'

Ik denk dat het om de plannenmakerij gaat. Een aantal meiden wil ergens naar toe en ze proberen andere meiden mee te krijgen. Als er dan iemand bij is die niet mag of wil, dan heeft zij pech gehad. Ik vind dat eerlijk gezegd niet zo raar in een grote pubergroep.

net als Amsterdamse

Mijn dochter van 16 gaat ook af en toe uit (grote stad). Zij gaat ook wel met een grotere groep weg maar dan is er wel altijd tenminste een goede vriendin bij. Die vriendinnen hebben afspraak van samen uit samen thuis. Wat betreft thuiskomen hebben we zelfde soort afspraken als Amsterdamse. Ik vind het ook een goed dat je je dochter het vertelt.
Wat betreft die id-controles, ik begrijp van mijn dochter dat ze daar lang niet altijd streng mee omgaan. Een screenshot van id met bijgewerkte geboortedatum voldoet vaak.

papz

papz

06-09-2018 om 16:37

bicyclette

Inderdaad, grenzen verkennen hoort er bij, maar een verstandiger verkenner doet dit geleidelijk aan, die stoomt niet direct door tot het hart van het vijandig gebied maar maakt eerst een poosje omtrekkende bewegingen

m.a.w als je van niet uitgaan (had nog geen interesse) ineens naar een nachtkroeg gaat tot 5 uur 's nachts en dan ergens gaat crashen bij een vriendin/kennis die ik niet ken, met vage taxi-plannen, dan vind ik die stap een klein beetje te groot.

Ik vind het ook raar dan andere ouders daar geen probleem mee hebben, maar ja, dat moeten die andere ouders zelf weten.

papz

papz

06-09-2018 om 16:50

Er over nadenkend

Het enige wat ik wil is dat ze iets van een plan heeft voordat ze mij om toestemming komt vragen, het hoeft geen perfect plan te zijn, wil er ook best over meedenken maar toestemming om naar een onbekende bestemming (voordat ik ging doorvragen) te vertrekken en dan ergens de volgende dag een keer terug te komen, daar kan ik niks mee. Ik hoop en denk dat ze daar ook iets van kan leren. Later zullen slecht uitgewerkte plannen immers ook weinig kans van slagen hebben

Amsterdamse

Amsterdamse

06-09-2018 om 16:59

Vage plannen

‘m.a.w als je van niet uitgaan (had nog geen interesse) ineens naar een nachtkroeg gaat tot 5 uur 's nachts en dan ergens gaat crashen bij een vriendin/kennis die ik niet ken, met vage taxi-plannen, dan vind ik die stap een klein beetje te groot.’

Dat begrijp ik best, dat jij vind dat het snel gaat. Het gaat sowieso snel met pubers. Binnen nu en twee jaar zijn ze wettelijk volwassen.

Mijn pubers hebben ook vrienden die ik niet ken, maar dat wil niet zeggen dat het geen vrienden zijn. Spreek het ‘plan’ door met je dochter, vraag haar naar haar ideeën hierover, en denk er echt serieus over na. Waar ben je bang voor, wat kan er gebeuren? Bespreek scenario’s.

Ik geef als raad altijd aan mijn kinderen mee: blijf vooral zelf nadenken.

En persoonlijk vind ik een club niet zo problematisch. Ik ken wel die huisfeestjes hier, ouders niet thuis en dan wordt er dus enorm veel gedronken en geblowd. Mijn dochter is daar helemaal geen fan van, en gaat daar niet naar toe. Is ook al een keer eerder weggegaan vanwege misdragingen van anderen.

bicyclette

bicyclette

06-09-2018 om 17:57

Papz

"Inderdaad, grenzen verkennen hoort er bij, maar een verstandiger verkenner doet dit geleidelijk aan, die stoomt niet direct door tot het hart van het vijandig gebied maar maakt eerst een poosje omtrekkende bewegingen "

Volgens mij bedoel je dus: ik wil niet dat ze grenzen opzoekt, ik verwacht dat ze precies weet waar de grenzen liggen (jouw grenzen wel te verstaan) en daar vooral niet overheen gaat. Vijandig gebied?? Je dochter gewoon met vriendinnen uit, naar de plek waar zij blijkbaar al vaker zijn geweest. Dat is nu eenmaal de manier waarop pubers de wereld ontdekken.

Ik vind dat je nogal wat van je dochter verwacht. Ze vraagt voor de eerst keer of ze uit mag, en jij klaagt dat ze een plan had moeten hebben. Hoe had ze moeten weten dat ze een plan had moeten hebben en met wat voor plan jij genoegen neemt? Dat bespreek je dan toch gewoon samen? Ik bedoel: het opvoeden is nog niet klaar. En je lijkt te verwachten dat ze wel snapt dat het gedrag van haar vriendinnen onverstandig is en dat hun ouders ook nog een keer onverstandig zijn. Vind je dat echt realistisch?

"m.a.w als je van niet uitgaan (had nog geen interesse) ineens naar een nachtkroeg gaat tot 5 uur 's nachts en dan ergens gaat crashen bij een vriendin/kennis die ik niet ken, met vage taxi-plannen, dan vind ik die stap een klein beetje te groot."

Dat snap ik hoor. Ik weet ook niet of ik mijn 16-jarige zou laten gaan, tenminste niet het complete pakket (ik zou afspreken om hem bijvoorbeeld om 1.30 uur op te halen). Maar toch he... ik snap dat idee van 'opbouwen' niet zo goed. Eerst 3x frisfeest, dan 3x sportkantine, dan 3x een kroeg die om 2 uur dichtgaat en pas dan een 'nachtkroeg'? Wat is er mis met die kroeg, is het daar gevaarlijk of zo? Moet je daar 'ervaring' voor hebben? (16-jarigen mogen gewoon naar binnen, schrijf je zelf).

En ja, pubers maken soms flinke stappen. Daar zijn het pubers voor

Vragend: plezier en veiligheid

Ik zou er toch niet vol in gaan. Die fout kan ik ook maken hoor.
Maar liever vragend. Helemaal niet raar bedacht. Wat school betreft nog geen al te hoge werkdruk. Weekend voor de deur vanwege een studiedag.
En dan een gezellige onderneming met vrienden en leeftijdgenoten.

Liever neem je met je dochter door wat daar voor nodig is en wat de mogelijkheden en de valkuilen zijn.
Je bevestigd dat je snapt dat ze daar zin in heeft, al is het ook voor haar spannend waarschijnlijk. Als ouder maak jij je wel zorgen, daar heb je recht op. Maar vooral gaat het om haar veiligheid en daar ga je het samen over hebben.
Vooral wat zij daarmee doet en voor opties ziet.

Laat niet jou toestemming daar vanaf hangen. Daar is ze echt te oud voor. En bovendien kom je in de strijd terecht, ze kunnen zich zo aan je onttrekken.

Laat zien dat je er voor haar bent. Ga je eigen ervaringen ook eens na. En deel dat mee.

Natasja

Natasja

01-11-2018 om 09:33

Mijn mening als 17 jarige

Hoi,

Lekker laten gaan! Ik deed dit op mijn 15e al. Die meiden weten best wat ze doen en ze willen gewoon lol maken. Een taxi? nee joh! Ophalen en brengen die handel. Of desnoods fietsen, of de bus.

Vraagje: Mag je dochter alcohol? Meestal drinken minderjarigen voor het feest, indrinken heet dat.

Wat voor cafe

Is het gewoon een cafe waar veel jongeren komen? Dan is 16 een hele normale leeftijd om op stap te gaan in mijn ogen

Jari

Jari

05-11-2018 om 16:53

Niet laten gaan

Ze is pas 16 en is in een grotere groep. De meeste jonge mensen vinden het moeilijk om in een grote groep hun eigen mening te laten gelden en gaan dan vaak mee met de rest. Als ze een goed opgevoed kind is zal ze dit niet doen en zal ze naar huis gaan en dat hoop ik voor u.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.