Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
eenmoeder

eenmoeder

07-10-2020 om 16:35

Puber komt bed niet uit

Olaf

Olaf

09-10-2020 om 10:09

dit kan je toch juist vergelijken met vroeger?

Maar dit onderwerp kan je toch juist wel vergelijken met vroeger? Er is namelijk niet heel veel veranderd in het proces van opstaan met vroeger. Ja je moet op tijd gaan slapen, op tijd je wekker zetten, uit bed en hup op pad. Zelf als kind smeerde ik nog even snel 4 boterhammen met hagelslag en dan zonder ontbijten (geen zin in eten, zo vroeg) en fietsen maar, mijn moeder kwam haar bed niet uit trouwens, die vond het nog te vroeg en we zaten toch alleen maar te bekvechten, mijn broers en ik. Ik was binnen een kwartier de deur uit. (mijn moeder dekte de tafel 's avonds al)
Ik heb het iets meer gefaciliteerd met mijn kinderen, beetje aanwezig zijn beneden en ze aansporen om op te schieten, maar meer ook niet.

Olaf

Olaf

09-10-2020 om 10:13

collega

Oh even een aanvulling voor laatste nippertje types, mijn collega smeerde een heel brood als ze het kocht en belegde dat met kaas en ham en dan in pakketjes van 2 in de vriezer. Kinderen konden dat in de ochtend snel pakken en dan gauw door naar school (het bevroren brood was tegen de lunch prima ontdooid) en je kunt eventueel nog (sorry voor de plastic berg) nog ontbijtkoek in die verpakking per 2 klaarleggen, zodat ze het desnoods op de fiets kunnen opeten.

Lou

Lou

09-10-2020 om 10:17

Makkelijk?

"Ja je moet op tijd gaan slapen, op tijd je wekker zetten, uit bed en hup op pad."

Zo makkelijk is dat niet voor iedereen. Veel pubers hebben er moeite mee. Dan kun je zeggen dat je gewoon je bed uit moet en hup op pad maar dat helpt natuurlijk niet echt.

Pirata

Pirata

09-10-2020 om 10:19

geen gek idee

Best handig, Olaf!
Ik denk niet dat de kinderen van vroeger en nu heel anders zijn. Dit is altijd al een issue geweest. Pubers hebben een ander bioritme. De meesten dan, en de oudere pubers wellicht meer dan de 12 a 13 jarigen.

Olaf

Olaf

09-10-2020 om 10:31

snap ik wel Lou

Ik snap je wel Lou, ik zit ook maar hardop te denken wat een oplossing zou kunnen zijn. En zelf zijn we vroeger ook puber geweest, en wat werkte bij ons bijvoorbeeld wel. Ik zou ook denk ik met mijn puber gaan praten en vragen waarom het hem niet boeit om te laat te komen bijvoorbeeld. Wat ik al schreef, ik vond het nogal gênant om te laat de les in te moeten komen. Wat hebben ze zelf als idee om eerder hun bed uit te komen. Die van mij konden trouwens met de beste ideeën komen, tot ik ze uitvoerde, dan vonden ze dat (zelf bedachte idee) ineens niet meer zo leuk, niets veranderlijker dan een puber, en een puber in de avond is meestal een ander persoon dan die in de ochtend haha.

Mijntje

Mijntje

09-10-2020 om 10:41

vragen

Wat doet hij 's avonds? Gaat hij laat slapen? Ligt hij nog lang te gamen? Wat voor spelletjes vindt hij leuk? Wil hij proberen eerder te gaan slapen? Is het een idee de wifi eraf te gooien na 22 uur? Maar vooral: wat voor ideeën heeft hij er zelf over, hoe het komt dat hij elke ochtend te laat is en hoe denkt hij dat op te lossen?
Vindt hij het zelf vervelend dat hij zo z'n school aan het verknallen is? Of kan hem helemaal niets meer wat schelen? Wil hij wel vwo doen, of alleen omdat hij niets anders kan verzinnen? Wat wil hij hierna gaan doen (zo ongeveer) Heeft hij aansluiting op school? Heeft hij vrienden?
Probeer veel belangstellende vragen te stellen ipv alleen te mopperen. Hij is 17 en nee nog lang niet volwassen, zijn hersenen zijn nog lang niet uitgegroeid, dus niks doen en maar laten gaan als ouder vind ik geen optie. Je kan hem niet je wil opleggen maar wel proberen contact te maken.

Jaina

Jaina

09-10-2020 om 16:39

Elena

Maar dat je dochter tussenuren houdt toch niet in dat de lokalen leegstaan of de leraren niet aan het lesgeven zijn? Roosters rondkrijgen is altijd een enorme uitdaging en voor de hoogste klassen helemaal aangezien de leerlingen allemaal andere vakken volgen.

Overigens zie ik hier nu al meteen reacties van ouders/kinderen die absoluut geen verschuiving willen en de vrije middag waarderen. Ik ben meer een avondmens dus van mij mag alles pas om 10 uur beginnen en dan gaan we 's avonds wat langer door. Dat past beter bij mij. Het grootste deel van de maatschappij lijkt er anders over te denken. Een verschuiving van uren zal je er echt heel moeilijk door krijgen.

Veel leraren zouden er ook weinig zin in hebben om 's middags langer door te moeten gaan en dat is natuurlijk ook wel een punt waar naar gekeken moet worden.

ElenaH

ElenaH

09-10-2020 om 17:04

Toch

Kunnen colleges ook om 9 uur beginnen, dus waarom middelbare scholen dan niet?

Elena....

Ik gok omdat de meeste studenten geen 25-30 contacturen per week hebben. Middelbare scholieren wel.

Jaina

Jaina

09-10-2020 om 17:51

Elena

Universiteiten hebben misschien meer ruimte, meer personeel, minder uren college per student.... Bovendien gaan universiteiten vaak 's avonds langer door. Mijn ervaring is echter ook dat het op universiteiten een enorm. gedoe is om het rooster rond te krijgen. Op de universiteit waar ik werk (maar dat is geen Nederland) gaan colleges rustig door tot 19:00 + zijn er zaterdagochtend werk colleges. Toen ik nog in Nederland werkte waren er ook vaak colleges tot 6 uur. Dat vind ik zelf prima maar ik weer niet of de leraren en leerlingen hier over het algemeen op zitten te wachten.

9 uur is natuurlijk ook niet echt laat dus dat is misschien wel te regelen als ze dan 's middags iets langer doorgaan. Er zijn genoeg middelbare scholen die sowieso al om 8.30 beginnen dus dan is er ook niet zo veel verschil met 9:00. Bij een starttijd van 9:00 moet je ook vroeg op.

Lotte

Lotte

16-10-2020 om 12:34

hoe ging het de voorgaande jaren?

Zoals de titel al aan geeft.
Hoe ging dat vorig jaar op de Havo?

En waarom is het nu anders.

Ga daar het gesprek over aan.

Hij heeft een startkwalificatie. Dus school is geen verplichting meer. Wat wil hij zelf, wat wil hij doen?
Er zal een dagbesteding moeten komen.
Of dat een opleiding, cursus of werken is, dat is aan hem.
En 2 uurtjes per dag werken is geen volledige dagbesteding. Dus geef dan ook aan dat het full time werken wordt.

Maar ga het gesprek aan, want hij mist de nodige motivatie. Want ook een (gezonde) puber kan een wekker zetten en dan het bed uitstappen.
Hier een puber die nadat ze een week en vroeg moest melden en tot half 5 nablijven. Wel 3 wekkers zet. Nu is niet meer te laat.
Ik bemoei me er niet mee. Want ik heb gezien dat als ze iets leuk heeft, ze het met gemak redt om op tijd klaar te zijn.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.