Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Puber (16) weken huis zonder ouder

Ik houd het verhaal even vaag ivm privacy maar schets even een situatie in mijn omgeving waar ik me een beetje zorgen om maak.

Het gaat om een meisje van 16, schoolgaand, 1-ouder gezin, andere ouder volledig buiten beeld, geen broers of zussen die nog thuis wonen.

De situatie: ze is heel regelmatig soms weken achtereen min of meer alleen thuis omdat de enige ouder in verband met werk dan in (verre) buitenlanden zit.

Vinden jullie dat ‘kunnen’? En zo ja...onder welke voorwaarden?

Ingrid

Phryne Fisher

Phryne Fisher

06-09-2018 om 13:45

Hmmm

Ik zou het niet doen, maar zijn er ook geen 16-jarigen die op kamers wonen (vlotte havo’er die hbo doet)? Een oud-klasgenoot van mijn oudste woonde tijdens haar mbo semi op kamers. Ze zat in een soort gastgezin maar die mensen hadden verder geen opvoedkundige taken, ze woonde gewoon in dat huis en kreeg eten.
Is er backup van opa’s en oma’s of een buurvrouw?

ook hmmmm

Ik zou het ook niet doen, hoewel mijn jongste nu 16 prima een week alleen thuis zou kunnen zijn.
Ik vraag me wel af wat je met onze meningen gaat doen? Het meisje uitnodigen om vaker bij jullie te komen, of te zeggen dat je als achterwacht beschikbaar bent? Of dat aan de ouder aanbieden? Of een instantie inschakelen. Dat laatste lijkt me niet zo'n goed idee.

Ik ken ze ook

Van die leeftijd, vaak moeten ze dan ook nog broertjes/ zusjes of andere kleine familie leden zorgen.

Mijn advies : ga er naast staan. Kijk samen met het meisje wat zij nodig heeft, hoe je haar kan ondersteunen, geef indien mogelijk advies, denk mee over andere opties die ze zelf kan uitproberen. En dat alles binnen de regels die gelden voor school, want dat is in dit soort zaken vaak het probleem. Probeer er voor te zorgen dat ze een diploma haalt, daar heeft ze meer aan dan van school gestuurd worden omdat ze te baak afwezig is

Skypen

Als de 16-jarige dagelijks met de ouder gaat skypen en ze zichzelf goed weet te verzorgen / eten etc.
Als het verleden heeft bewezen dat ze dat aan kan.

Sas

Sas

06-09-2018 om 17:27

Ik heb een zeer wijze 16-jarige

die volgend schooljaar gaat studeren en misschien ook op kamers.

Als het hier nodig zou zijn, en zoon zou liever zelfstandig thuis wonen, dan zou ik dat uitproberen. Maar dan denk ik wel aan een week of zo.
Weken achter elkaar vind ik wel heftig en lijkt me ook zwaar voor haar. Ik neem aan dat er wel contact is tussen puber en ouder als ouder in het buitenland is?

Wat vindt het meisje er zelf van? Wil ze een gastgezin als de ouder weg is? Wil ze tijdens die weken logeren bij een vriendin, al is het maar twee dagen per week?

Hangt er vanaf

Zelf was ik nogal jong zelfstandig dus dan weet ik dat je heus niet al te ervaren bent maar wel verantwoordelijk kunt zijn.

Als het meisje genoeg contacten om zich heen heeft voor advies of steun en ze kan daar een beroep op doen. En ze is het blijkbaar al gewend. Dan lijkt het me geen probleem. Juist goed. Je kunt kinderen ook te lang te klein houden.

Op die leeftijd ging ik weken alleen op vakantie. Vakantiewerk op een camping en een conferentie in Belgie met duizenden mensen zonder dat je iemand kent.

Als ik me zorgen zou maken zou ik me inderdaad aanbieden als extra steuntje in de buurt als er eens iets is.

IngridT

IngridT

06-09-2018 om 19:21 Topicstarter

Ach, waarom vraag ik het....

Ik maak me inderdaad een beetje zorgen. Ik weet van mezelf dat ik zelf in dit soort zaken eerder aan de voorzichtige kant ben, en was gewoon benieuwd naar wat meningen van andere ouders. Maar ik wil niet meer details delen over de situatie, en dus zegt jullie gevoel ( ‘zou in theorie misschien best moeten kunnen’ ) eigenlijk ook weer helemaal niks over deze specifieke situatie.

Oh, en alkes..,,geen zorgen. Er is al wat ondersteuning, en ik ben niet degene die harder aan de bel moet trekken mocht dan nodig blijken.

Ingrid

Tijgeroog

Tijgeroog

06-09-2018 om 19:30

Hmm...

Ik denk dat heel veel afhangt van hoe het meisje zich er zelf bij voelt. Als ze het prima vindt is het heel anders dan wanneer ze zich eenzaam of in de steek gelaten voelt. Ik denk dat kinderen van 16 praktisch gezien best alleen kunnen zijn, hoewel niet allemaal en de een makkelijker dan de ander, maar dat het emotioneel lastig kan zijn.

Amsterdamse

Amsterdamse

06-09-2018 om 19:35

Vragen

Het ligt natuurlijk ook aan het meisje zelf. Kun je het niet gewoon aan haar zelf vragen, bij haar checken hoe ze er in staat? Checken of ze wellicht nog iets nodig heeft?

Is meteen wel een contrast met de vader die zijn 16jarige niet naar een club wil laten gaan

Jan

Jan

06-09-2018 om 23:06

Nou ja

Het zou in theorie inderdaad moeten kunnen, maar dan hebben we het wel over een héél onwaarschijnlijk geval. Vooral gezien de termijn, een paar dagen kan best. Maar als je het over weken hebt komt er een stuk meer op je af. Vooral ook qua plannen, hét puberprobleem bij uitstek.

Plannen

Niet elke puber tobt daarmee. Het gaat ook steeds beter meestal, vooral als ze een goede, zelfstandige, routine hebben.

En misschien...

Helpt het juist wel bij de planning omdat ze er nu helemaal zelf over gaan.

Onwenselijk maar niet onmogelijk

Ik ben niet van de voorzichtige kant, maar ik zou er ook niet voor zijn. Ik vraag me zelfs af of dat wat met leeftijd te maken heeft. Een bestaan alleen is gewoon niet makkelijk. En dan maakt Skype een hoop goed, maar juist niet die keren dat je, iets te laat, met je iets te zware boekentas en iets te zware vuilniszak gestrekt over de drempel gaat.
Of noem ze maar op die kleine huishouddrama’s waar je de ander zo node bij mist.
Om dan nog maar niet te spreken van die dingen die je voor je houdt omdat je die ander ook niet nodeloos zenuwachtig wilt maken.
Ik denk dat het zwaar is voor haar.
Maar ik kan me ook zomaar voorstellen dat er geen beter alternatief is en dat deze situatie haar ook weer heel veel goeds kan brengen.
Het zou wat mij betreft onacceptabel zijn als het een gemakzuchtige oplossing is waarbij haar belang aan de kant geveegd is onder het mom van “moet kunnen”, “er is toch Skype”, “word je groot van” en “ik heb het ook zo gedaan”.
Als ik haar mentor was op school, dan zou ik het er zeker met haar over hebben en ondersteuning aanbieden. Waarbij ik natuurlijk hoop dat ze mij helemaal gerust zou stellen. Dat ze een soort zeil-Laura is die haar eigen weg allang weet en die zich nu al lichtvoetig door het grote mensenbestaan beweegt.
Maar als het toch een gewone 16 jarige is dan zou ik haar zeker hulp aanbieden.
In de vorm van het zoeken naar een oplossing voor die huishoudelijke ellende (als ze die niet al heeft, want dat zou ook nog kunnen). Of het zoeken naar psychologische ondersteuning/coaching waarbij ze zich in vertrouwen uit kan spreke over wat zij nu werkelijk vindt van haar situatie (voelt ze zich in de steek gelaten? Is ze wel eens boos? Zou ze er iets over willen zeggen tegen haar moeder? Waneer is haar grens bereikt?)

Jackie

Jackie

07-09-2018 om 08:36

Het kan wel...

Maar ik vind het wel sneu, regelmatig en ook weken achtereen alleen thuis. Maar het kán wel. Een zelfstandige 16-jarige kan dat prima aan. Ik zou me dus eerder zorgen maken om het mentale, want zelfs volwassenen kunnen niet allemaal blij en gelukkig zijn in hun eentje, dus voor een puber kan dat misschien nog eenzamer voelen.

Jackie

Jackie

07-09-2018 om 08:39

Hahaha M Lavell

"Dat ze een soort zeil-Laura is..."

serieus

Wat valt er te lachen?

Jackie

Jackie

07-09-2018 om 11:03

Gewoon, leuk bedacht

ik vond het een leuke vergelijking, een soort zeil-Laura

mirreke

mirreke

07-09-2018 om 11:33

Fijn IngridT

Dat jullie haar in de peiling hebben. Het zou wel eens om een leerling kunnen gaan vermoed ik. Dus fijn dat er scholen zijn die hun leerlingen op deze fijne manier willen begeleiden. En als de situatie toch heel anders is, dan is het ook fijn dat jij er bent.

Maar aan de bel trekken, daar zou ik zelf juist heel voorzichtig mee zijn. Het meisje is 16 zeg je. Als het mis wil, en er wordt ingegrepen (wat ik zelf dus zou willen voorkomen) wordt ze met toeters en bellen uit huis gehaald, op een andere woonplek gezet, op een andere school geplaatst en heeft ze voor de rest van haar leven een trauma. En is er geen hulp. Want je bent dan echt niet ineens in een fijne omgeving. Vaak ben je emotioneel nog eenzamer en meer alleen, ook nog eens uit je vertrouwde leef- en schoolomgeving gerukt, verhouding met haar ouder naar de knoppen (want die krijg je zelden meer te zien)...

Terwijl ze nu in haar eigen omgeving woont, gewoon bij een ouder, ook al heeft die wellicht een uitzonderlijke werk- of privesituatie.

Het is fijn als er gepolst wordt of het gaat, maar als ik aan mezelf denk op die leeftijd zou ik van dat soort inmenging enorm schrikken en alles afhouden. Als iets werkt, werkt het, ook al is het in andermans ogen wellicht niet wenselijk.

Als er maar mensen zijn bij wie ze terecht kan als er iets mis gaat.

Daarbij komt, wat denk je wat er gebeurt als kinderen 18 worden, binnen de jeugdzorg? Dan worden ze zonder pardon op straat geknikkerd... Beter zo, denk ik dan.

Gevaar geweken

Mirreke “Als het mis wil, en er wordt ingegrepen (wat ik zelf dus zou willen voorkomen) wordt ze met toeters en bellen uit huis gehaald,”
Die dingen gebeuren, maar niet bij meisjes van 16 die verder geen signalen vertonen van gedwongen prostitutie oid.
Bij jongere kinderen lijkt eerst ingrijpen dan nadenken wel de gangbare volgorde te zijn. Bij 16/17 jarigen is dat “gevaar” geweken.
Ik begrijp je standpunt wel. Je moet er tegelijkertijd ook rekening mee houden dat we hier maar wat raden en dat er toch een verborgen verdriet van eenzaamheid en in de steek gelaten voelen onder kan liggen.

Kaaskopje

Kaaskopje

07-09-2018 om 12:28

Hoe een bewust vaag gehouden verhaal

dan toch uitgetrechterd wordt naar een mogelijk herkenbaar verhaal..

Ik kan alleen uit eigen ervaring praten. Mijn oudste dochter had zoveel weken alleen zeker erg onplezierig gevonden. Ze is wat angstig over inbrekers. Er is nog nooit iets in ons eigen huis gebeurd en toch hangt dat erboven. Ze woont nu in een werkelijk wat guurdere flat en voelt zich daar meer op haar gemak, omdat je daar niet zomaar bij de voordeur staat. Verder zouden mijn dochters het misschien ook wel gekund hebben op die leeftijd, maar ik vind het zelf ook een onwenselijke situatie. Kinderen van 16 zitten toch nog in de fase waarin overmoed, of juist nog wat kinderlijk gedrag alleen-zijn ingewikkeld kan maken. Prima voor een paar nachtjes, maar niet voor wéken.

mirreke

mirreke

07-09-2018 om 15:22

Deze discussie is hier al wel vaker gevoerd

Iets kan wel onwenselijk zijn voor iemand (en ik zou ook niet voor bovenstaande situatie kiezen) maar is onwenselijk dan een reden voor ingrijpen, fronsende wenkbrauwen, extra controles, bemoeizorg?

Onze grenzen over wat kindermishandeling is, zijn aan het oprekken. Nu hoor je al mensen vragen stellen als een kind alleen naar school gaat, of in de middag alleen thuis moet zijn. Vroeger was ik zo'n sleutelkind, ik vond het zelf heerlijk!

Aan de ene kant hoor je van deskundigen dat onze kinderen de kans niet meer krijgen om zelf fouten te maken, om te leren vallen en weer opstaan, vanwege de helicopterende ouders. Aan de andere kant wordt het pad dat je als ouder mag bewandelen steeds enger.

Miriam, je zegt dat nou wel, maar ik hoor ook andere verhalen, meestal via school ingeleid (bv. via PassendOnderwijs)...

Andere tijd

Zo'n 40 jaar geleden alweer hadden we in jongerenhuisvesting ook een 14jarige die daar zelfstandig een eenheid bewoonde. Af en toe bezocht door een jeugdzorghulpverlener.

En een vriendin woonde als 14jarige al zelfstandig in een pand van haar vader, die om de hoek bij zijn vriendin was gaan wonen.

Het is een hele andere tijd geworden.

Sommige dingen zijn natuurlijk beter, maar goed genoeg is ook goed genoeg en kan ook heel veel voordelen hebben.

Niemand?

Is er dan niemand in de buurt van zo'n kind, geen buren of familie, vrienden met ouders etc., die zich even om zo'n kind bekommert? Al is het maar even binnenlopen, mee laten eten, 's avonds even om de hoek kijken. Niemand? Moet alles van de moeder komen? En anders van professionals? 'It takes a village...' Nou ja, de village is hier dan wel erg klein geworden, als iedereen alleen maar kijkt hoe de moeder het doet.

Tsjor

Aanleiding

Ik snap dat je het vaag wil houden, maar de ene 16-jarige is nog een kind, het andere al bijna volwassen. Beetje lastig om te beoordelen of het voor dit meisje verantwoord is of niet.

Heb je aanleiding, behalve de thuissituatie, om je zorgen te maken? Zijn de cijfers gekelderd, is ze onverzorgd op school, ziet ze er eenzaam uit, is haar gedrag veranderd ten negatieve? Hoe is het karakter van het meisje? Denk je dat ze de verantwoordelijkheid aan kan? Zijn er andere mensen waar ze terecht kan in geval van nood zoals de buren, familie, kennissen? Dat ze niet continue bij anderen is/wil zijn, is wat anders dan dat ze niet beschikbaar zijn, mocht ze daar behoefte aan hebben. Kun je deze vragen deels met ja beantwoorden dan is het probleem misschien minder groot als dat je je het in je hart en geweten voelt. Ik zou er ook niet aan moeten denken een 16-jarige zo lang en vaak alleen achter te laten.

Als het accuut mis dreigt te gaan dan zou ik toch de instanties inschakelen. Maar dat had je wel gedaan als dat zo was. Dus het zal er een beetje tussen in hangen of je het goed of slecht vindt gaan met het meisje. Je hebt er nu zorgen over. Ik zou het in de gaten houden, aanbieden dat school zoveel mogelijk wil helpen en de moeder voor een gesprek uitnodigen als ze weer in het land is wat jullie is opgevallen aan de dochter tijdens haar afwezigheid en jullie bezorgdheid met haar bespreken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.