-
08-02-2017 om 17:51
Paar dagen weg [14-16 jaar]
Hallo,
Mijn dochter en 5 vriendinnen en 4 vrienden willen graag 3 dagen weg.
Tot mijn verbazing hebben alle ouders ingestemd.
En zijn de kinderen goed aan het nadenken wat handig is en hoe alles geregeld moet worden.
Ik juig dit alleen maar toe, maar nu is het dat ze bang zijn dat het toevallig zou gaan regenen als zij aan her kamperen zijn.
Dus willen ze het liefst een huisje (en als dat niet kan een stayokay) in noord-holland op fiets afstand van Amsterdam.
Waar ze alleen heen mogen, dus waar ze geoorloofd in morgen checken en uit en etc. Zelf mogen regelen zonder een volwassenen mee te nemen.
Alvast Bedankt voor het andwoorden
Oh, ja ze zijn tussen de 14 en de 16 jaar

Silone
08-02-2017 om 18:10
Wat is je vraag?
Ik wil best ergens op antwoorden als ik dat kan, maar wat is je vraag?

Sinbads vrouw
08-02-2017 om 18:26
Kortom
6 meisjes en 4 jongens tussen de 14 en 16?
Ik kan je geen antwoord geven.
Bij mij gingen ze niet op die leeftijd.

Niki73
08-02-2017 om 18:35
Echt?
Ik ben een beetje sceptisch, denk je echt dat alle ouders ingestemd hebben of zeggen de kinderen dat?

tante Sidonia
08-02-2017 om 19:26
yer right
Wel benoemen dat alle ouders -tot je verbazing- hebben ingestemd en vervolgens DUS stilzwijgend akkoord gaan.
Als andere ouders besluiten dat ze met 14 bier mogen drinken, ga jij dan ook akkoord?
Kortom: maak je eigen beslissing en bedenk of je dit überhaupt een goed idee vindt.
En op deze leeftijd mogen ze geen huisje huren, nee. Weet je waarom niet? Omdat de verhuurders weten dat ze op die leeftijd de verantwoordelijkheid nog niet kunnen dragen meestal, terwijl er wel altijd van die ouders zijn die alles maar goed vinden en dus ook de verantwoordelijkheid niet nemen. En daar wagen ze hun huisjes niet aan.
Verstandig he?

zebra
08-02-2017 om 19:37
nog te jong
om een huisje te huren.
Onze zoon is vorig jaar een midweek met vrienden op vakantie geweest, daarvan was de oudste toen 18 jaar en de rest 17 (jongste zelfs nog 16 op dat moment). De 18 jarige kon dus wel een huisje boeken voor de groep.
Ik weet niet of er verdere mogelijkheden zijn en anders maar een paar jaar wachten.

bieb63
08-02-2017 om 21:52
Dat gaat echt niet lukken
Nog los van het feit of het überhaupt een goed idee zou zijn.
De enige mogelijkheden (maar dan is het meestal al 16) is een jongerencamping of zoiets. En waarom? Omdat daar enig toezicht is en regels worden gesteld. Zomaar een stel kinderen van 14,15,16 jaar in je huisje of hotel wil niemand.
Overigens zijn veel huisjesverhuurders en hotels al niet oké met onder de 21.

Dendy Pearson
08-02-2017 om 21:58
Nee hoor
Toevallig had dochter van 14 met haar vriendinnen hetzelfde idee. Zij dachten aan een camping in de buurt. En op zich hadden wij daar niet echt bezwaar tegen. Maar zo jong kunnen ze nergens iets boeken. Geen huisje, maar ook geen staanplaats. Wel jammer, want ze hadden er best zin in.
Vervolgens kwamen ze met het plan om naar de Appelhof in Terschelling te gaan. De kuikens begrepen maar niet waarom wij daar níét mee akkoord gingen

Triva
08-02-2017 om 22:57
tip
Laat elke ouder een tienertoerkaart kopen en laat de groep lekker drie dagen treinen naar een pretpark, stad etc en dan lekker thuis slapen.

Tango
09-02-2017 om 22:44
Wat ze hier deden.
Dochter heeft vorige zomer ook 2 nachten gekampeerd met een vriendin. De moeder had de standplaats gereserveerd. Ouders van vriendin brachten ze weg en zetten de tent op. Ik kwam weer helpen met afbreken en ophalen. Was geen probleem geweest verder. Als er maar een volwassene mee liep met aanmelden en uitchecken. Meiden hadden het erg leuk gehad en het was nog leerzaam voor ze ook. Ze moesten alles zelf doen natuurlijk. En kwamen erachter dat als je je shampoo bij de douche laat staan deze toch echt weg is.
Ze waren overigens 15 en 16 jaar op dat moment. Vriendin is de oudste en ook een verantwoordelijke meid. Anders had ik ze niet laten gaan.

-
10-02-2017 om 00:43
Bedankt
Bedankt voor de reacties
Wat ik overigens ook wil zeggen is dat als de kinderen aan tonen dat ze zich goed verantwoordelijk kunnen gedragen. Dat ik het jammer vind dat ik uit jullie stukjes op maak dat jullie je kind niet laten gaan.
Tango, daar waren we ook over na aan het denken, zij willen graag fietsen naar de eventuele camping aangezien ze dan geen fietsen hoeven te huren om echt ergens heen te gaan, maar er had al een ouder aan geboden om te rijden en dan ook de tenten te brengen.
Maar helaas heeft er nu ook een ouder gezegd dat het kind niet mee mag zonder ouders, dus waarschijnlijk gaan zij er op een veldje naast staan.

Triva
10-02-2017 om 06:57
haha
Beetje naïef aangezien je niet vooraf kúnt aantonen dat je je verantwoordelijk kunt gedragen.

Phryne Fisher
10-02-2017 om 09:24
Mijn dochter heeft in groep 8 voor het eerst alleen gekampeerd. Met twee vriendinnen in een tent, de ouders van een van hen aan de andere kant van de camping. Helemaal zonder begeleiding zou ik nog niet doen met 14 jaar.

Ik
11-02-2017 om 11:42
Zelf
Zelf was ik 17, mijn ene vriendin 18 en een andere 16 jaar. Voorwaarde van de camping was tenminste 1 18-jarige in het gezelschap. Van die 2 weken waren mijn ouders in de weekenden aanwezig. Door vele campinggasten werden we als "schattig" gezien en veel mensen kwamen even helpen, kijken of het goed ging, er iets nodig was.
Ik vind dat een goede regel van de camping, een minimale leeftijd van tenminste 1 van de groep (waarbij de jongste dan ook een bepaalde leeftijd moet hebben, bv 16). Jonger vind ik te jong, oplossend vermogen is vaak uitermate teleurstellend, de paniek slaat er in (een kleinere) groep vaak zo in.

Egel
11-02-2017 om 19:57
hier 11
Grappig, 'Ik', want dat o.a. het oplossend vermogen nog teleurstellend slecht (tussen de 14 en 16 jaar) is, dat gold dan niet voor mij en mijn stiefzus. Ik was 11 (zij 12) en toen zijn we een week op fietsvakantie gegaan in Nederland. Bij Nivonhuizen. We hebben eerst een route verzonnen, toen hebben we die Nivonhuizen aangeschreven en gereserveerd (blijkbaar was onze leeftijd niet echt een punt) en toen zijn we met de fiets in de trein gegaan. Vervolgens van huis naar huis gefietst in Drenthe vooral. Tussendoor wat uitstapjes zoals een stadje bekijken, hunebedden bekijken. 's Avonds zelf koken.
Heel erg leuk.
Als we de weg kwijt waren, kwam het ook wel weer goed. Gewoon even vragen, naar borden kijken en op onze landkaart. In Nivonhuis leuke contacten met mensen die inderdaad wel wat verbaasd waren. Maar het ging allemaal echt uitstekend. Het was een leuk avontuur.
Ik ben wel blij dat mijn kinderen niet rond hun 11e op 12e vroegen om alleen op vakantie te gaan. Waarom onze ouders geen bezwaren maakten weet ik niet - als ouder voelt het anders.

Zus
12-02-2017 om 16:11
Ja hoor
Mijn kinderen zijn een paar jaar geleden en afgelopen jaar ook alleen gaan kamperen een paar dagen, ze waren de eerste keer 12 en 14 jaar. Ze hebben, net als Egel vroeger, zelf de route uitgestippeld (moesten zo'n 40 km fietsen) en dat ging prima. Ook in NIVON huis op het campingveldje. Eigenaar heeft mij gebeld of ze toestemming hadden van hun ouders . Zeker met mobieltjes mee zijn evt problemen makkelijker dan vroeger op te lossen.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.