Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Op vakantie met pubers

Wij zijn op dit moment op vakantie in het buitenland met een puber van 13 en een bijna puber van 12. We merken dat de vakantie er dit jaar heel anders uit ziet als wij gewend zijn. Ben benieuwd of dat bij anderen ook zo is.

Iedereen slaapt uit, wij tot een uur of 9 a 10. Rond 10:30 ontbijt. Puber komt rond 11:30 a 12 uur naar beneden. Ontbijt alleen en kan met de nodige aansporing rond 13 uur klaar zijn voor vertrek. 
Wij maken in de ochtend een wandeling van een uurtje, dus hebben onze stappen er al opzitten tegen de middag. Ze blijven dan in het huisje samen, maar kunnen ons bellen wanneer nodig. Vinden ze prima.

In de middag een activiteit en vervolgens zwemmen, laat eten, bordspelletje, rommelen op hun telefoon en rond 22:30 vertrekken ze met een film naar hun slaapkamer. 
Vorig jaar; ontbijt rond 9:30, beetje rommelen, op pad voor de activiteit van de dag rond 11 uur, rond een uur of 21 naar bed zonder beeldschermen.
Voor ons is dit prima zo, maar moet er erg aan wennen dat het zo anders is als een jaar geleden en vind het soms nog erg lastig dat ze ook hun eigen plan trekken. Maar ik heb er vroeger altijd zo’n hekel aan gehad dat we altijd op tijd op moesten staan van mijn ouders, vreselijk! Ben wel heel benieuwd of er bij jullie andere afspraken zijn op vakantie? 

Dat heb je gewoon goed gedaan. Even wennen maar prima regeling. Houden zo en ervan genieten dat je samen met je partner dingen kunt doen. Ga er ook zo in staan en laat hen genieten van hun vakantie!

Mijn kinderen moesten met die leeftijd wel wat eerder opstaan meestal, en we gingen dan dingen doen. Toch heb ik nu, paar jaar later, veel complimenten en gezelligheid. 
Misschien komt die kritiek nog later, maar tot nu toe heb ik geen spijt dat wij er wat in bleven sturen (natuurlijk niet elke dag).

Aan de andere kant zeg je dat je dit prima vindt, alleen maar wennen. Als jullie het prima vinden, dan is het natuurlijk ook prima. Misschien kunnen jullie wel overleggen om een bepaalde dag iets te gaan doen waarvoor het handig is eerder op te staan (kano, een dagtocht naar een stad, ..) en dus ook 's avonds niet te laat te gaan slapen. Als zij het ook een leuk plan vinden dan zit je zeker goed.

Wij waren op vakantie met zes kinderen van 14, 13, 12, 11 en twee van 9. 
Iedereen lag er tegen half 10 in en diegenen die de ontbijttafel moesten dekken moesten dat om 9u doen, we aten meestal om half 10. Dat ging helemaal prima.

Het hangt er een beetje vanaf wat we gaan doen. Als we de hele dag weggaan dan vertel ik ze hoe laat we weggaan dus dan kunnen ze zelf regelen hoe laat ze opstaan afhankelijk van wat ze 's ochtends nog willen doen. 

Als we maar een halve dag weggaan of iets in de buurt gaan doen of iets gaan doen wat speciaal op onze jongste kinderen is gericht dus waar voor de grote kinderen minder aan is en ze niet mee willen dan is het uiteraard prima als ze lang uit willen slapen.

Het hangt natuurlijk ook van de locatie af en wat er qua activiteiten te doen is. Soms zijn er leuke activiteiten voor de oudste kinderen zoals surflessen, zeilen of paardrijden wat ze dan samen met leeftijdsgenoten kunnen doen. Dus dan zijn ze sowieso zelfstandig in de weer. 

Omdat er veel leeftijdsverschil tussen de oudsten en jongsten zit splitsen we sowieso wel vaker op.

Wij stemmen de activiteiten ook af met de kinderen.  Als we weg gaan weten ze dat we op tijd vertrekken als het nodig is en dan hebben ze er ook zin in.

Wij kamperen en dat scheelt ook. Om 9 uur is de tent zo heet dat je er wel wil....tenminste waar we nu zaten.

Zal vast nog anders worden maar zo met pubers van 13 en 15 ben ik tevreden. 

GewoonEenNieuweNaam79

GewoonEenNieuweNaam79

14-08-2021 om 08:35 Topicstarter

Ik kan me voorstellen dat je op een camping ze niet wakker hoeft te maken. Door het licht, geluid en warmte gaat dat vanzelf 

Het hele jaar staat ze voor school vroeg en zelfstandig op. Op zaterdagen is ze altijd vroeg uit de veren voor haar hobby zonder morren. Dat is voor ons eigenlijk de reden dat we het wel even prima vinden. Volgende week gaan we een paar dagen op tijd weg, dan zal ze ook mee op moeten staan, zover ik het nu in kan schatten zal dat ook geen groot probleem zijn. 
Maar vind het heel leuk jullie berichtjes te lezen! Ik heb in mijn omgeving weinig vergelijkingsmateriaal. Hoor altijd alleen maar dat men bij ons afkijkt voor een kijkje in de toekomst 

Wij ontbijten wel altijd met z’n allen (uitgebreid, met verse broodjes), maar dan rond 10.00/10.30 uur. Ik ben in de vakantie ook geen ochtendmens Pubers (16, 14 en 12) schuiven dan altijd wel aan, maar meestal nog niet gedoucht en/of in de kleren. 

Als we een activiteit gaan doen, stemmen we vooraf af wie en wel/niet mee wil en wekken we diegenen op tijd. Meeste activiteiten doen we trouwens sowieso in de middag. Ook hier zijn alle pubers normaalgesproken vroeg op voor school, sport en (bij oudste) bijbaan, dus lekker lang uitslapen en lummelen hoort er ook bij! 

Hangt van het soort vakantie af. Een paar jaar geleden zijn we naar Noord-Amerika geweest. Dan wil je je dagen goed besteden. Dus rond half 10 uur waren we meestal wel op pad met leuke dingen. Regel was ook dat we niet online gingen (behalve dan om informatie voor onze reis op te zoeken) tussen 9 en 20 uur. Dit jaar, op een camping in NL - gewoon lekker laten gaan. Fijn om 's morgens met mn man samen wat te wandelen en evt boodschappen te doen. Dus eigenlijk zoals jij het beschrijft. Op de dagen dat we echt langer dingen wilden ondernemen, bv. 's morgens al iets bekijken/doen - dan werd dat van te voren overlegd met de kinderen. Dat waren dan meestal dingen die ze ook graag wilden zien/doen, dus dan kwamen ze echt wel op tijd hun bed uit.

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

14-08-2021 om 11:36

Mijn kinderen zijn van dezelfde leeftijd. Het ziet er bij ons ook ongeveer zo uit. Ik ben zelf een avondmens dus het bevalt me prima dat ze tegenwoordig laat uitslapen. Wij doen ‘s avonds meestal nog van alles zoals nog even naar het strand of een terras of een stadswandeling. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.