Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
ZS

ZS

13-07-2020 om 23:02

online vriendschappen

Mijn zoon van 14 is al een tijdje aan het gamen met een groepje kinderen online. Met twee jongens heeft hij ook echt een vriendschapsrelatie opgebouwd. Ze willen elkaar binnenkort ook in het echt ontmoeten. Dat vind ik op zich prima maar ze willen er meteen ook een logeerpartij van maken bij een van die jongens thuis. En daar heb ik toch moeite mee. Anders dan bij klasgenoten of vrienden uit de buurt, ken ik deze jongens helemaal niet en heb ik ook geen contact met hun ouders. Mijn zoon vindt natuurlijk dat ik veel te beschermend ben. Ben ik inderdaad gewoon overbezorgd en te beschermend? Of is het wel logisch dat dir nu te veel loslaten is?

Adelaide

Adelaide

14-07-2020 om 07:48

Kennismaken

Ik zou ook bezorgd zijn. Zou je je zoon kunnen wegbrengen? Zou je van tevoren via Skype de jongens en hun ouders kunnen ontmoeten? Het gekke is dat ik het moeilijk zou vinden in jouw positie, maar als ontvangende ouder zou denken “maar wij zijn heel normale mensen, natuurlijk is die andere jongen welkom”.

Ander dingetje: je weet dat er een dodelijk virus rondwaart in Nederland en dat mensen afstand van elkaar moeten houden? En dat je je contactenkring niet al te groot moet maken zodat de kans op besmetting niet al te groot wordt?

Dendy Pearson

Dendy Pearson

14-07-2020 om 07:58

Ouders

Mijn dochter heeft ook veel online contacten en als daar fysiek kennis gemaakt ging worden wilde ik ook altijd even contact met de ouders. Logeren is hier nooit aan de orde geweest, maar ik denk dat ik daar toch ook mijn bedenkingen bij zou hebben.

Maar wat hierboven al wordt gezegd, het is nu niet het moment voor logeerpartijen bij vreemden.
Maar grote kans dat de ouders van de anderen er nu ook echt niet op zitten te wachten. Waarschijnlijk is het voor nu vooral een heel leuk plan.

Tine Winkel

Tine Winkel

14-07-2020 om 08:57

waar wonen die anderen

mijn dochter heeft online contact met heel veel mensen. Sommige zitten in Australie, de andere kant van Nederland of in een dorp verderop... Dat maakt natuurlijk nogal uit, bij het afspreken.

Zelf heeft ze regelmatig, tijdens vakanties, een middag afgesproken met een online-contact. Bv. als we aan de andere kant van het land op vakantie waren. Ervaring leerde dat een middag meestal lang genoeg was . IRL is toch heel anders dan wanneer je samen bezig bent met het onderwerp van jouw groep, maar misschien is dat met gamen anders. Ik zou dus eerder meegaan in een gezellige middag samen. Als het dan (nog steeds echt) zo leuk is, kan een volgende keer wel een logeerpartij worden geregeld.

Triva

Triva

14-07-2020 om 09:00

Inderdaad

Begin eens met een dagje. Afhankelijk vd afstand brengen en halen of heen of terug met ov?

Josien

Josien

14-07-2020 om 09:32

hier gedaan, idd niet te lang

Hier hadden mijn kinderen samen vrienden gemaakt met een leuke jongen Michael (gefingeerde naam) en hij kwam een keertje langs omdat hij met zijn moeder en zus in de buurt was. (mijn oudste en hij waren een jaar of 14) en mijn jongste 11. Nou Michael werd afgeleverd door zijn moeder en zus, zij gingen een paar uurtjes winkelen (en wilden mij natuurlijk even zien, eens kijken waar ze hun zoon afleverden)
Afijn, na ongeveer een uur waren ze op elkaar uitgekeken, dat had Michael nog niet echt in de gaten maar dochter kwam naar me toe en fluisterde, hoe laat kwamen die moeder en zus hem ook alweer ophalen? Nou dat was 1,5 uur later, dus ze hebben zich nog een tijd moeten 'vermaken' terwijl ze er allang klaar mee waren.
Dus ja, ik zou tegen zoon zeggen dat het online heel leuk kan zijn, maar in het echt kan het tegen vallen, en als je dan ook nog de hele nacht moet blijven...dat is veel te lang.

Lou

Lou

14-07-2020 om 09:49

Nee

Logeren zou ik zeker niet toestaan, ook al vanwege corona, maar toch ook vanwege het onbekende. Toen mijn dochter zo jong was heeft ze een keer met iemand die ze alleen maar online kende (een jongen) op het station afgesproken. Hier in de stad, een groot station dus, en ik stond als een soort spion via een etalage en van achter een zuil mee te kijken wat voor jongen het was, of hij inderdaad ook een tiener was en of hij in z'n eentje was. Het zag er allemaal bijzonder onschuldig en gezellig uit, gelukkig. We hadden ook nog codes afgesproken voor als ze hulp nodig had en voor als ze oké was. Een leuk avontuur op deze manier, maar ze liepen dus alleen maar een paar uurtjes door de stad en daarna stapte hij weer op de trein. Dat vond ik voor die leeftijd ook wel voldoende.

ZS

ZS

14-07-2020 om 10:54

bedankt

Bedankt voor jullie reacties. Erg prettig om de ervaringen van anderen te lezen en adviezen ook. Als alleenstaande moeder (weduwe) kan ik niet even met de vader sparren. En dan is het soms heel lastig om de zaak van verschillende kanten te bekijken.

Triva

Triva

14-07-2020 om 11:42

corona

De regels voor corona zijn nu dat pubers onder de 18 geen 1,5 meter afstand hoeven te houden maar wel naar niet leden van het huishouden die volwassen zijn. Dus naar de volwassenen in het gezin waar hij logeert. (even de regels, geen mening of advies)

Bambam

Bambam

14-07-2020 om 12:38

Ik vind 14 wel erg jong om (meteen) bij wildvreemde mensen te logeren.
Het hangt ook wel van het karakter van je zoon af, hoe makkelijk kan hij zich staande houden in een vreemde omgeving met vreemde mensen (dus: als het blijkt irl niet zo te klikken). Op wat voor afstand is het? Kunnen ze afspreken en het logeren laten afhangen van of het idd ook klikt? Bij wie willen ze logeren en wat vinden die ouders er van?
Heb jij al een indruk van die jongens?

Bambam

Bambam

14-07-2020 om 12:38

Corona

Voor mij zou corona nu geen onderdeel zijn van de beslissing wel/niet toestaan.

Adelaide

Adelaide

14-07-2020 om 14:42

Bambam

Want de coronaregels gelden niet voor jou?

Bambam

Bambam

14-07-2020 om 14:55

Coronaregels

Omdat de coronaregels hiermee niet overtreden worden. Hij moet gewoon opletten niet te dicht bij de volwassenen in dat gezin in de buurt te komen. Een 14-jarige is daar prima toe in staat dacht ik zo.

Volgens mij gaat het daar op zich niet over, want dan zou de vraag hier (ook) gesteld worden voor jongeren die elkaar al wel irl kennen.

ZS

ZS

14-07-2020 om 15:37

besluit

Corona was voor mij nu ook geen overweging geweest, omdat de regels voor jeugd versoepeld zijn en dit bezoek aan die regels voldoet. In april wilde hij ook iemand anders ontmoeten maar toen was het vanwege corona heel makkelijk om 'nee' te zeggen.

Het zal inderdaad geen logeerpartij worden maar een middagbezoek. Daar neigde ik al naar en het is fijn om dat in jullie reacties bevestigd te zien. Bedankt allemaal.

40er

40er

14-07-2020 om 15:40

Hier

Heeft zoon geregeld contact met 2 jongens. Zelfde leeftijd, wonen zo'n 130 km bij ons vandaan. Gelukkig is de kameraad van mijn zoon ook van hetzelfde game clubje en gaan ze geregeld een dagje (!) Over en weer.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.