Hemf
13-11-2024 om 19:09
Online vriend irl ontmoeten
Zoon van net 17 wil zijn online gamevriend ontmoeten. Zoon is nog redelijk wereldvreemd. De vriend woont 250 km verderop, hij had het plan om daar vrijdag uit school met de trein heen te gaan en dan ook gelijk te logeren. Dit mocht niet van ons. Eerst maar eens een dag elkaar leren kennen. Wij kennen ook die ouders niet natuurlijk. We hebben dus gezegd dat het de eerste keer bij een dag moet blijven.
Zoon is nu boos en vindt het belachelijk. Ben benieuwd naar jullie mening.
Schemerlampje
13-11-2024 om 19:13
Kunnen ze niet in een stad halverwege afspreken? Het is een flinke afstand om 2 keer op een dag af te leggen. Ik snap dat hij daar geen zin in heeft, maar ik snap jullie zorg ook.
TineWinkel
13-11-2024 om 19:31
Ik snap jouw insteek - maar ook die van je zoon.
Wat nu, als je je zoon een plan laat maken. Zo van, stel nu dat het tegenvalt, wat zijn dan mogelijkheden om eerder weg te gaan of elders te overnachten? En hoe zou je zoon dat dan kunnen regelen?
Of zijn er andere mogelijkheden, zoals hierboven ook al genoemd: halverwege afspreken. Dan op zaterdagmorgen vertrekken, ben je beide rond lunchtijd ergens halverwege. T/m avondeten gezellig samen optrekken en dan weer naar huis. Als het echt superleuk was, kun je dan misschien voor de kerstvakantie nog eens iets afspreken?
TineWinkel
13-11-2024 om 19:32
TineWinkel schreef op 13-11-2024 om 19:31:
Ik snap jouw insteek - maar ook die van je zoon.
Wat nu, als je je zoon een plan laat maken. Zo van, stel nu dat het tegenvalt, wat zijn dan mogelijkheden om eerder weg te gaan of elders te overnachten? En hoe zou je zoon dat dan kunnen regelen?
Of zijn er andere mogelijkheden, zoals hierboven ook al genoemd: halverwege afspreken. Dan op zaterdagmorgen vertrekken, ben je beide rond lunchtijd ergens halverwege. T/m avondeten gezellig samen optrekken en dan weer naar huis. Als het echt superleuk was, kun je dan misschien voor de kerstvakantie nog eens iets afspreken?
edit: ik zie dat jullie al iets genoemd hebben over een dag afspreken... waarom vindt je zoon dat geen optie?
letterkoekje
13-11-2024 om 19:52
En zijn jullie bereid om de gamevriend desnoods bij jullie te laten logeren? Als die kerel zegt dat hij dat niet wil dan weet je genoeg. Als hij zegt dat hij het niet mag, zou dat mij al veiliger aanvoelen over de achtergrond van die jongen.
Als jullie goed vinden dat die jongen tot bij jullie komt ipv omgedraaid, is jullie probleem dan opgelost? Of niet? Zou zoon daarmee akkoord kunnen gaan?
Ja, kleine kinderen, kleine zorgen, grote kinderen, grote zorgen.
kaatjecato
13-11-2024 om 20:02
Een van mijn kinderen wilde zoiets toen hij 14 jaar was, toen heb ik gezegd dat ik eerst de ouders wilde spreken.. uiteindelijk bleek de andere jongen ook niet van zijn moeder te mogen afspreken. Bij 17 jaar wordt het wel een beetje anders, die zouden natuurlijk veel meer vrijheid en zelfstandigheid moeten hebben, maar ik zou ook als ouders eerst meer willen weten, zeker gezien de afstand. Heeft zoon hem wel eens echt gezien met videobellen? Hoe oud is deze jongen, en weet hij dat zeker? Even contact met deze vriend ėn zijn ouders zou in dit geval voor mij toch ook een voorwaarde zijn. Vinden ze op deze leeftijd heel gênant maar dat is dan maar even zo....
Hemf
13-11-2024 om 20:03
letterkoekje schreef op 13-11-2024 om 19:52:
En zijn jullie bereid om de gamevriend desnoods bij jullie te laten logeren? Als die kerel zegt dat hij dat niet wil dan weet je genoeg. Als hij zegt dat hij het niet mag, zou dat mij al veiliger aanvoelen over de achtergrond van die jongen.
Als jullie goed vinden dat die jongen tot bij jullie komt ipv omgedraaid, is jullie probleem dan opgelost? Of niet? Zou zoon daarmee akkoord kunnen gaan?
Ja, kleine kinderen, kleine zorgen, grote kinderen, grote zorgen.
Zeker, heb ik ook gezegd. Maar zoon is nu boos, en als zoon boos is praat hij niet en “hoeft het allemaal al niet meer”.
Hemf
13-11-2024 om 20:06
TineWinkel schreef op 13-11-2024 om 19:32:
[..]
edit: ik zie dat jullie al iets genoemd hebben over een dag afspreken... waarom vindt je zoon dat geen optie?
Momenteel vindt hij even niks een optie wat ik aandraag Koppig.
Maar als hij hem graag eens wil zien is een dagafspraak toch echt stap 1, voordat hij gaat logeren. Volwassenen gaan over het algemeen ook niet gelijk bij iemand logeren die ze nog nooit in het echt hebben ontmoet.
Bakblik
13-11-2024 om 20:08
Wat Letterkoekje zegt. Opperen of het andersom kan. Als die vriend niet wil weet je genoeg.
Mijn dochter heeft dit ook een keer gedaan. Vooraf een goed plan besproken. Ze zouden elkaar ontmoeten op de universiteit waar dochter studeert. Al haar vrienden wisten wat ze ging doen. Ze hadden afgesproken bij het meeting point in de centrale hal, vlak voor de balie waar altijd mensen zitten.
Ze is met die vriendin koffie gaan drinken in een druk bezocht restaurant in de buurt.
De vriendin was gelukkig wie ze gezegd had te zijn er kwam geen eng mannetje tevoorschijn gelukkig. Die vriendin was een paar dagen in Nederland en bereid naar de studentenstad van dochter te komen.
Hemf
13-11-2024 om 20:08
kaatjecato schreef op 13-11-2024 om 20:02:
Een van mijn kinderen wilde zoiets toen hij 14 jaar was, toen heb ik gezegd dat ik eerst de ouders wilde spreken.. uiteindelijk bleek de andere jongen ook niet van zijn moeder te mogen afspreken. Bij 17 jaar wordt het wel een beetje anders, die zouden natuurlijk veel meer vrijheid en zelfstandigheid moeten hebben, maar ik zou ook als ouders eerst meer willen weten, zeker gezien de afstand. Heeft zoon hem wel eens echt gezien met videobellen? Hoe oud is deze jongen, en weet hij dat zeker? Even contact met deze vriend ėn zijn ouders zou in dit geval voor mij toch ook een voorwaarde zijn. Vinden ze op deze leeftijd heel gênant maar dat is dan maar even zo....
Zoon is dan wel 17, maar hij is mentaal meer 15. Hij speelde tot 3 jaar terug nog met de Lego. Hij is ook niet ondernemend en is nog nooit in zijn eentje met de trein geweest. Alleen tram naar stad verderop. Dus hij gaat lekker van nul naar honderd.
letterkoekje
13-11-2024 om 20:53
Na de beschrijving van je zoon, begrijp ik je zorgen compleet, Hemf. Alleen die Lego, daar mag je niet zo neerbuigend over doen. Er zijn mensen van 2x17 die nog met Lego bezig zijn.
Maar jouw zoon weet echt niet waar hij mee bezig is. Nog nooit de trein genomen en dan 250 km verder misschien bij nacht en ontij nog een aansluiting moeten zoeken als zijn gamevriend toch niet zo'n vriend lijkt te zijn. Ik zou zeggen een andere mogelijkheid is nog een hotelletje boeken voor alle zekerheid. Maar dat kun jij bij je thuis ook niet controleren of hij daar echt gaat slapen.
En wat is de reden dat het per sé bij die vriend moet zijn? En dat hetzelfde (maar dan bij jullie thuis) door hem afgewezen wordt? Heeft hij vreemde plannen?
Ik begrijp je 100%! (Zeg maar dat letterkoekje uit België het heeft gezegd )
Trijsje
13-11-2024 om 20:55
Mijn zoon had een game vriendinnetje in een ander land, ver weg, en wilde daarheen vliegen. En meteen een week logeren. Hij was toen net 18.
Dat was echt ingewikkeld, want hij kon dit juridisch natuurlijk gewoon zelf regelen en hij had genoeg spaargeld. Toch zijn wij heel duidelijk geweest: we willen haar eerst online zien en haar ouders spreken.
Toen hoefde het ook allemaal niet meer, maar wilde hij uiteindelijk toch ook geen ticket boeken zonder onze “toestemming “.
En dáárna kwam er een fase dat hij toch meer ging vertellen over haar. En uiteindelijk hebben we ook online kennis gemaakt met het meisje en haar ouders. Hele leuke normale mensen, die het allemaal ook maar ingewikkeld vonden.
Ze hebben inmiddels 2 jaar verkering, hij vliegt er binnenkort voor de 3e keer heen.
Ik heb ervan wakker gelegen, maar ben achteraf toch heel blij dat we toen grenzen hebben gesteld. Ik denk dat dat hem ook veiligheid gaf, ook al was hij eerst heel boos.
Gloriosa
13-11-2024 om 20:57
Is het een mogelijkheid om zelf met hem heen te gaan? Jullie gezellig ergens een hotletje, hij naar zijn gamevriend. Kun je zelf zien hoe en wat.
Trijsje
13-11-2024 om 20:57
En oh ja, ook dit is een niet ondernemende zoon die heel lang jonger overkwam. Dus dit was ook heel erg van 0 naar 100.
Moederkareltje
13-11-2024 om 21:00
Ik zou even met de vriend en diens ouders videobellen en de boel bespreken. Daarna, als dat gesprek goed verliep, is het prima voor mij. Misschien hebben ze al 4500 uur gepraat online, dan laat ze lekker logeren. Gezellig.