Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Niveau brugklas

Onze dochter heeft vwo advies gekregen en zit nu in het eerste jaar. Paar vakken zijn lastig en vragen veel inzet.
Dochter is een flierefluiter, buitenkind en tig hobby's. Ze moet nu echt alle zeilen n bijzetten om überhaupt op vwo te mogen blijven. Concentratie is een probleem.  Ze wil wel graag maar het lukt niet. Ze is een beetje chaotisch. 

We helpen,  ze mag op bijles...liever wil ze dit niet. Op zich haalt ze met haar huidige inzet nog redelijke cijfers. Met verbeterde concentratie zou ze het wellicht kunnen halen.  Maar hoe ver gaan we...

Op LinkedIn kom ik verhalen tegen van mensen die zich hebben opgeleerd van vmbo naar uni. Voelden zich niet gehoord of gesteund of gestimuleerd.  Nu lag ik net naast verdrietige dochter en heb haar paar opties gegeven,  aangegeven waar misschien nog verbetering zit maar dat een gelukkig kind toch wel het meest belangrijk is. Dat afstromen ook kan...die gesprekken kom nu beetje op gang.

Ik vond het zo'n idioot gevoel...het gelukkige kind versus stimuleren voor het hoogst haalbare te gaan. Maar wat is het hoogst haalbare.  Wanneer stimuleer je onvoldoende.  Iemand ervaring of tips?


AttentiveCobra73

AttentiveCobra73

26-01-2022 om 22:49

luister en kijk naar kind
Havo is ook prima

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

26-01-2022 om 22:59

Het is fijn om eruit te halen wat erin zit, maar niet ten koste van levensgeluk. Althans, dat is hier de regel. Ik zie vriendinnen die andere keuzes maken voor hun kinderen uit overtuiging dat dat noodzakelijk is voor een gelukkige toekomst. Of dat klopt, hangt van je kind af, denk ik. Past een gestructureerde kantoorbaan bij je kind, dan is dat wellicht waar. Is je kind een kunstenares, dan is het maar de vraag. 

Huidige inzet: hoelang is ze daar mee bezig?
Het is namelijk per se zo dat ze op havo minder hoeft te doen. Hooguit dat het wat makkelijker gaat.

Heeft ze een idee wat ze later wil worden? Heeft ze daar VWO voor nodig? Is havo op dezelfde school? Is er ergens tussentijdse stap terug naar VWO mogelijk als Havo te 'makkelijk' Is?

Wat wil je kind zelf? Waar liggen de prioriteiten in haar leven? Vwo is niet heilig en havo ook niet per se zaligmakend. Want ook daar heb je huiswerk en toetsen. Maar het hoeft niet ten koste van alles te gaan. Kind op vwo laten omdat het kan maar ten koste van het sociale leven is niet aan te raden. Afstromen omdat kind 'geen zin heeft in huiswerk' zou ik als ouder ook niet promoten. 
Je schrijft dat ze vooral problemen heeft met concentratie. Daar zou ik dan aan gaan werken. Tijdens huiswerk maken en leren geen telefoon in de buurt is al een goede stap. Korte pauzes tussendoor inlassen. Genoeg ruimte voor ontspanning, maar ook voor school. Een soort vaste structuur met een goede balans zeg maar. Probeer haar daarmee te helpen, als het lukt om beter te concentreren zal de inzet ook meer vruchten afwerpen of minder tijd kosten omdat het efficiënter gaat en daar heeft ze de rest van haar leven profijt van. Zeker vwo-kinderen die op de basisschool weinig hoefden te doen moeten soms nog leren leren. Maar geef ook aan dat het niet erg is om naar de havo te gaan als het vwo toch te hoog gegrepen blijkt te zijn. Als ze na de havo nog naar het vwo wil kan dat ook. Of via hbo naar universiteit. Dat hoeft ze echt niet allemaal nu al te weten.

Hoe ging het vorig jaar / de vorige jaren?
Ze heeft dat VWO-advies toch niet zomaar gekregen?

En tuurlijk is de brugklas aanpassen aan 't niveau en werken.
Veel meer dan in de lagere school.

De switch naar HAVO kan altijd nog, maar ik zou toch echt haar niet zomaar laten afhaken als ze met een beetje werken er blijkbaar voorlopig wel raakt.

Ze is nog niet eens halverwege, het kan heus nog wel tenzij ze allemaal basisstof heeft gemist en ze het tweede halve jaar dat nog moet inhalen. Maar werken aan de concentratie en haar daarin helpen met korte pauzes, afwisselen van maak- en leerwerk, geen afleiding kan heus wonderen doen. Nu al opgeven is niet verstandig. Kijk in juni hoe het er bij staat. 

Gun haar de tijd om te wennen en om te leren leren.
Waarschijnlijk heeft ze op de basisschool nooit hoeven leren leren, want erg makkelijk.
Ik zou haar dit jaar ondersteunen zodat ze naar 2V kan. Afstromen naar havo kan ook later nog.
Je kind klinkt ook nog wat speels, dat is prima. Verwacht daarom niet teveel zelfstandigheid van haar.

Verdiep je ook goed in de overgangsnormen. Misschien dat ze er beter voorstaat dan dat je denkt.

als het een kwestie van concentratie is: de smartphone is dodelijk voor de concentratie. Niet alleen op het moment dat er een appje binnenkomt, maar ook nog uren daarna, omdat we totaal verleren lang te focussen. Laatst een (serieus) artikel over gelezen.is ze gemotiveerd om eens een week de smartphone weg te leggen, en te kijken wat er dan gebeurt? 

Vergeet ook niet dat al het coronagehannes het leren ook niet ten goede komt. Scholen open, scholen dicht, scholen open maar klas in quarantaine... het is bij wijze van spreken iedere week weer wat anders en zelden iets goeds. Misschien dat er straks weer gewoon een aantal maanden achter elkaar gewoon op school aan iedereen lesgegeven wordt, dat zou ook nog wel eens kunnen helpen. 
Wel te hopen dat voor alle vakken een leerkracht beschikbaar is, en dat die leerkrachten a) blijven en b) niet om de haverklap ziek zijn. Maar goed, dat is weer een heel ander verhaal. 

heb je pas oudergesprekken gehad op school? Wat zei de mentor? 

Zoon had een havo/vwo advies, is naar de havo gegaan, zich wild geschrokken van wat hij allemaal moest doen, wat er verwacht werd en hoe het was (anders dan hij zich had voorgesteld), haalde opzich goede cijfers, geen onvoldoendes aan het eind van het jaar. Toch hebben we besloten hem VMBO-TL te laten doen. Want hij wilde ook meer gaan trainen voor zijn sport, van 2x per week naar 4-6x per week. Wil ook verder in die sport-richting, en zou na havo waarschijnlijk toch de MBO-HBO route gaan kiezen. 

Ik heb nu een intens gelukkige zoon, die tijd heeft voor veel sporten, zijn vriendin, en op goede koers zit om dit jaar zijn TL diploma te gaan halen. 

Als ze willen komen ze dat stapje om hoog ook wel. Want ook naast je werk kun je HBO en Universiteit doen. Ik heb ook mijn WO master naast mijn werk gedaan, niet eens in een werkgerelateerde richting.

Ik heb bijlessen gegeven en zie ook in mijn directe omgeving veel kinderen die door ouders worden gepusht om VWO te doen. Ik zie daardoor soms doodongelukkige kinderen die op hun tenen lopen om maar te voldoen aan dat ideaalbeeld wat ouders hebben geschetst. Ik zou liever zoals Ysenda een dolgelukkig kind hebben dat vmbo-tl doet, dan een ongelukkig kind op het VWO. Je krijg in je (werkende) leven nog genoeg mogelijkheden om door te studeren als je dat wilt.

Ik zou met dochter gaan praten over hoe zij school nu ervaart, wat zij wil, wat haar verwachtingen zijn en kijken hoe realistisch dit is en of je haar hierin kan helpen. Huiswerk en toetsen zal ze bijvoorbeeld altijd hebben. Concentratieproblemen kan je misschien oplossen door bepaalde oefeningen. Wat bij mij als werkt: stopwatch aan en een half uur volle focus op werk. Daarna 5 minuten pauze en dan weer een half uur aan. Misschien kan je dit met haar ook doen? Dan begin je eerst met 10 minuten focus en breiden jullie dit steeds uit. 

Je zegt het kost veel inzet, hoeveel is veel? En staat ze onvoldoende op vakken? 

Due-scimmie schreef op 26-01-2022 om 23:03:

Heeft ze een idee wat ze later wil worden? Heeft ze daar VWO voor nodig? I


Dit is dus totaal niet relevant en zou ik buiten de discussie met je dochter houden. VWO kan na Havo immers altijd nog.

@TO: goed dat je met je dochter praat en blijf dat doen. We zijn pas halverwege het jaar en de komende maanden zal dan duidelijk worden welke route haar beter past. Uiteindelijk maakt het niet uit, wat wel uitmaakt is dat ze lekker in haar vel zit en zelfvertrouwen krijgt. Of dat nou op Havo of op VWO is.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.