Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
04-04-2023 om 19:27
Mijn dochter van 16 gaat volgende week voor haar eindexamen met school naar Parijs en Disney.Ze heeft er erg veel zin in maar sinds ze ruzie heeft met haar enige vriendin die ook mee gaat wil ze niet meer.Ze heeft veel moeite altijd gehad om vrienden te maken en verder heeft ze ook geen contact met andere in haar klas…ze is een eenling.Nu hebben we een gesprek gehad met haar mentor en hij geeft aan dat ze niet altijd bij elkaar zijn om opdrachten te doen maar ook zelf met groepjes Parijs in gaan.Nu willen wij haar niet alleen in Parijs laten lopen en ik snap ook school zich niet kan bemoeien om kinderen van 16 bij elkaar te brengen.Ook met slapen is de indeling al gemaakt,niemand wilt haar erbij hebben omdat ze altijd al een eenling en buitenbeentje is.Haar moeder en ik maakt zich daar zorgen om en willen ook niet dat ze alleen in Parijs en Disneyland gaat lopen.Zelf wilt ze eigenlijk niet meer mee terwijl ze voor de ruzie er wel erg veel zin in had.Ze vind de kinderen in haar klas echt niet leuk en je kan niks dwingen, inmiddels hebben zij zich al in groepjes gevormd en kunnen ons daar ook niet mee bemoeien.Ze heeft zich wel aangemeld voor een nieuwe school in Rotterdam en hoop dat ze daarboven der aansluiting vind.
05-04-2023 om 18:46
Zelfredzaamheid is zeker iets wat kinderen/jongeren moeten leren. Maar zelfredzaamheid is niet iemand van zestien in zijn eentje naar een wereldstad sturen waar alle medeleerlingen hem/haar laten zitten en de begeleiders ook hun verantwoordelijkheid niet nemen. Ik ben heel erg voor zelfredzaamheid en de verantwoordelijkheid neerleggen waar die hoort, maar de verantwoordelijkheid ligt in dit geval bij school.
Verplicht optrekken met mensen die overduidelijk geen trek in je hebben is heel kut. Want dat voel je zelf ook wel. Je niet gewenst voelen is heel naar. En volwassenen die je niet in bescherming nemen als je dat expliciet vraagt is heel pijnlijk.
Mijn zus heeft ooit categorisch geweigerd om tijdens een verenigingsuitje naar een pretpark met mij in de groep te gaan. Dat werd vooraf thuis al gemeld. Er waren weinig mensen van onze leeftijd, maar ik mocht pertinent niet met haar groep mee en als ik alleen moest lopen boeide haar dat niet. Toen ik bij mijn moeder aangaf dat heel vervelend te vinden (ik had er nota bene een sportwedstrijd voor laten schieten) zei ze alleen maar 'ik kan haar niet dwingen'. Met andere woorden 'als ze daar zin in heeft, mag ze mensen buitensluiten'. Uiteindelijk mocht ik als 17-jarige met een groepje 12/13-jarigen mee en was het alsnog best gezellig, maar toch...ik ben het niet vergeten.
06-04-2023 om 10:02
Opgroeien is niet dat je jezelf dagenlang geweld aan doet door op een nutteloze reis te gaan met mensen die jou helemaal niet moeten.
Opgroeien is dat je als 16-jarige je eigen grenzen aangeeft.
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.