Dorah
10-01-2019 om 07:19
Meer buikklachten na stoppen methylfenidaat
Een neefje van mij heeft in zijn jonge jaren totaal denk ik 5 jaar, methylfenidaat geslikt. Hij had daardoor weinig trek overdag.
Maar dan in de avond wel en ochtend ging het redelijk.
Daarnaast vond hij naar de wc gaan op school maar vies en ging pas thuis weer.
Hij had toen ook pijn in de buik maar was dat geen belemmering.
Nu is hij een twee jaar gestopt en zijn de buiklachten erger. Hij eet nu op school weinig , wel fruit. Ook de wc nog steeds niet . Beetje smetvrees.
De huisarts geeft prikkelbaar darm aan
Heeft iemand ervaring met buiklachten met methylfenidaat ook na stoppen?
🎶🎵Sinbads vrouw🎵🎶
10-01-2019 om 13:18
Vocht en vezels
Waarom breng je die methylfenidaat in verband met een verstopping?
Als je weinig eet en niet voldoende drinkt dan is de kans groot dat daar de oorsprong zit van de verstopping zit en niet in de methylfenidaat.
Met een prikkelbare darm is het belangrijk dat je voldoende vezels en vocht binnen krijgt.
Dorah
11-01-2019 om 00:17
Reden verband
Ik denk daaraan omdat voor die tijd hij geen buikpijn had en ook normaal at. Tijdens gebruik is dat verandert. Naar mijn Idee ist het degelijk een onderdeel van het probleem
Flavia
11-01-2019 om 07:08
Veranderd eetpatroon
De belangrijkste reden is denk ik het veranderde eetpatroon en het niet optijd naar het toilet gaan.
Niet de medicatie.
De medicatie onderdrukt het hongergevoel tijdelijk, dat is 1 van de redenen om bv tijdens vakanties geen medicatie te gebruiken zodat er dan weer meer gegeten wordt.
Het eetpatroon in combinatie met niet naar het toilet gaan is een lastige om te doorbreken zeker als je aangeeft dat er wat smetvrees is. Maar ik denk dat daar je focus moet liggen en niet het gebruik van medicatie in het verleden.
Kaaskopje
11-01-2019 om 10:16
Dorah
Ik slik ook methylfenidaat en merk geen verschil met voor en tijdens. Ik had altijd al dagen met iets meer darm'gedoe', dus ook buikkrampjes, obstipatie e.d. en die dagen heb ik nog steeds. Ik denk ook weleens aan een prikkelbare darm, maar heb daar nooit met de huisarts over gesproken. Het is een ongemak, geen ramp. Ik weet dat sommige mensen minder gaan eten van methylfenidaat, dat is natuurlijk niet handig als je al slank of mager bent. Als hij twéé jaar na het stoppen ervan nog last heeft van buikklachten, dan lijkt een verband met de medicatie mij echt vergezocht.
Mijn dochter is net als jouw zoon, vies van openbare toiletten. Ze gaat daar heel erg ver in. Ze houdt het gewoon een hele dag of zelfs met nacht erbij op om maar niet te hoeven gaan. Ik vind dat uitermate ongezond.
Ik heb het gevoel, zeg maar als het onzin is, dat je iets vindt van het gebruik van methylfenidaat en daar nu iets aan ophangt wat je er niet aan kunt ophangen. Zijn buikklachten kunnen heel simpel te maken hebben met zijn ontwikkeling, die hij sowieso aan het doormaken is. Je kunt door de jaren heen opeens ergens last van krijgen.
Niki73
11-01-2019 om 12:16
Gezond gedrag aanleren
Gewone Ritalin is al na 4 uur uitgewerkt, die met vertraagde afgifte na 8 uur. Vrij snel daarna is er geen spoor meer van in het lichaam te vinden. Twee jaar na dato nog steeds klachten daaraan ophangen is niet logisch. Vergeet dat spoor.
Dit kind moet leren gezond te eten, veel te drinken en bij aandrang meteen naar het toilet te gaan. Dat is zijn uitdaging.
Een tip: kan hij op school speciale toestemming krijgen om het lerarentoilet te gebruiken? Dat is meestal veel schoner, misschien is het een deel van de oplossing.
Verder een fles van een halve liter (Dopper oid, zorg voor een mooie) die drie keer per dag leeg moet.
De rest van het gezin zou moeten meedoen, het goede voorbeeld geven. Ouders kunnen ook nagaan wel eten meer vezels bevat en dat dagelijks op het menu zetten.
Dorah
14-01-2019 om 06:57
Tips
Gelukkig drinkt hij wel heel goed. Meer fruit begint ook goed. De zwaarste dobber zal wc gang zijn en zijn buiklachten. Als ongemak gaan zien.
Genoeg tips. Bedankt!
juf Ank
14-01-2019 om 11:47
nou
Ik heb de ervaring dat bij mijn zoon het moeten leven, leren, spelen en in een groep zijn veel spanning op levert. Als dat ook nog eens zonder metylfenidaat, in zijn geval concerta, moet dan levert dat nog eens extra spanning op. En spanning betekende bij hem buikpijn.
Pirata
14-01-2019 om 15:49
Wat hier werkte
Mijn zoon had vroeger ook veel last van verstopping enzo. Het werd ook wel wat psychisch, want w.c. = pijn en dan maar liever helemaal niet. Hij was zo verstopt, hij kreeg er ook blaasontstekingen van.
Behalve wat lichte doseringen forlax en van die roosvicee deden wij dit: we hadden altijd een beker water bij de w.c. staan, onder het motto "eerst drinken, daarna poep je makkelijker". Of dit nu echt fysiek werkte (ter plekke) weet ik niet, maar door het ritueel en het regelmatige drinken, namen de klachten wel af. Hij heeft al jaren nergens last van. We hebben hem verder nooit er toe aangezet om verplicht op school te gaan voor.de grote boodschap, daar konden we niet bovenop zitten. Alleen adviseren toch te gaan indien nodig.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.