Weet jij welke voedingsstoffen je extra nodig hebt tijdens de zwangerschap? Deze vitamines zorgen voor een gezonde zwangerschap
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Luizen bij pubers

Ha allemaal, mijn dochter van bijna 16 heeft de laatste twee jaar wel vijf keer luizen gehad. Ik word hier zo moe van. Door selfies, knuffelen en logeerpartijtjes is het de hele tijd raak. Ik had gehoopt er na de basisschool vanaf te zijn maar het lijkt wel erger geworden. Ik druk haar steeds op het hart haar hoofd bij haar vriendinnen vandaan te houden maar toch is het steeds weer raak en kan ik weer gaan behandelen en kammen twee weken lang. Ik mag de ouders van haar vriendinnen niks meer laten weten want ‘dan voelt ze zich een baby’ en dan moet ik maar hopen dat zij het ze zelf vertelt anders houdt het nooit op. Ik HAAT insecten en al helemaal luizen, krijg er zo de kriebels van. Het liefst geef ik een sanctie bij het krijgen van luizen maar dan breekt ze de boel af en hebben we nog meer stress. Hebben meer ouders last van luizen bij pubers en wat doen jullie hiermee? 


Zestien jaar, dus oud genoeg om zelf te kammen. Ik zou daarnaast gewoon minimaal twee keer behandelen met een middel met dimthicon, met een week ertussen.

(en dan even niet knuffelen met je dochter zodat jij het niet ook krijgt).

Zonder vervelend te willen zijn, maar ik heb wel eens het idee dat luizen tegenwoordig veel meer voorkomen dan toen ik op de lagere school zat, of puber was. Ik speelde en ravotte met allerlei kinderen destijds, we zaten met onze hoofden tegen elkaar geplakt naar een cassettebandje te luisteren, enz. en nog nooit luizen gehad. Mijn hele leven niet. Tegenwoordig lijkt het wel normaal dat ieder kind het meerdere malen per jaar heeft. Is er een epidemie, of een andere oorzaak?

Een sanctie voor het krijgen van luizen?! Denk je dat je dochter het zelf leuk vindt? 
Ze is 16 dus ze kan prima zelf kammen en wassen. Laat het probleem waar het hoort. 

Ik heb geen idee  . Als mijn kinderen luizen zouden hebben hoor ik ze er in elk geval niet over. De school maakt zich er ook niet druk over. Zelf heb ik vziw geen luizen.

Oftewel: ik heb geen last, en niemand zeurt aan mijn hoofd, dus ik heb geen probleem.

Misschien kan jij dit ook proberen. Als dochter last heeft van die beesten weet ze wat haar te doen staat. Zolang jij zelf geen luizen hebt, heb jij in principe geen probleem.

Alleen geen mutsen van dochter lenen...

er zal 1 van de vriendinnen onbehandeld zijn en blijven. Beste is openheid van zaken dat iedereen luisvrij wordt maar ja onder pubers heerst een groter taboe op luizen dan op soa’s

Queenielb

Queenielb

29-05-2022 om 20:59 Topicstarter

Montblanc schreef op 29-05-2022 om 20:07:

Een sanctie voor het krijgen van luizen?! Denk je dat je dochter het zelf leuk vindt?
Ze is 16 dus ze kan prima zelf kammen en wassen. Laat het probleem waar het hoort.

Als ze het zelf heel vreselijk vindt zou ze wel wat beter haar best doen het te voorkomen. En zelf kammen? Dan komen we er nooit vanaf. Ze kan het zelf niet zien en zal er lalala beetje doorheen kammen. Er hoeft er maar een te blijven zitten en ze zit weer vol. Dus dat is helaas geen optie. 

Pejeka1 schreef op 29-05-2022 om 20:06:

Zonder vervelend te willen zijn, maar ik heb wel eens het idee dat luizen tegenwoordig veel meer voorkomen dan toen ik op de lagere school zat, of puber was. Ik speelde en ravotte met allerlei kinderen destijds, we zaten met onze hoofden tegen elkaar geplakt naar een cassettebandje te luisteren, enz. en nog nooit luizen gehad. Mijn hele leven niet. Tegenwoordig lijkt het wel normaal dat ieder kind het meerdere malen per jaar heeft. Is er een epidemie, of een andere oorzaak?

25 jaar geleden had ik ze toch al ieder jaar. Maar ze komen meer voor op schoon haar dus wie weet worden haren wel vaker gewassen. 

Daarnaast heb ik laatst gelezen dat je alleen jeuk krijgt van luizen als je allergisch bent voor de beten. Dus wie weet heb je ze wel gehad maar ben je niet allergisch voor de beten.

Queenielb

Queenielb

29-05-2022 om 21:07 Topicstarter

Temet schreef op 29-05-2022 om 20:10:

Ik heb geen idee . Als mijn kinderen luizen zouden hebben hoor ik ze er in elk geval niet over. De school maakt zich er ook niet druk over. Zelf heb ik vziw geen luizen.

Oftewel: ik heb geen last, en niemand zeurt aan mijn hoofd, dus ik heb geen probleem.

Misschien kan jij dit ook proberen. Als dochter last heeft van die beesten weet ze wat haar te doen staat. Zolang jij zelf geen luizen hebt, heb jij in principe geen probleem.

Alleen geen mutsen van dochter lenen...

Was het maar zo makkelijk. Ik vind het zo vies die beestjes. Dat ik er alles aan doe alles weer luisvrij te krijgen. En dan kan je wel zeggen: laat haar het zelf oplossen maar helaas zal dat niet gebeuren en ik heb de kriebels. Wat zou ik er graag relaxed over zijn en het lekker laten maar nog liever had ik dat het nooit meer voorkwam. 

Pejeka1 schreef op 29-05-2022 om 20:06:

Zonder vervelend te willen zijn, maar ik heb wel eens het idee dat luizen tegenwoordig veel meer voorkomen dan toen ik op de lagere school zat, of puber was. Ik speelde en ravotte met allerlei kinderen destijds, we zaten met onze hoofden tegen elkaar geplakt naar een cassettebandje te luisteren, enz. en nog nooit luizen gehad. Mijn hele leven niet. Tegenwoordig lijkt het wel normaal dat ieder kind het meerdere malen per jaar heeft. Is er een epidemie, of een andere oorzaak?

Pejeka1 schreef op 29-05-2022 om 20:06:

Zonder vervelend te willen zijn, maar ik heb wel eens het idee dat luizen tegenwoordig veel meer voorkomen dan toen ik op de lagere school zat, of puber was. Ik speelde en ravotte met allerlei kinderen destijds, we zaten met onze hoofden tegen elkaar geplakt naar een cassettebandje te luisteren, enz. en nog nooit luizen gehad. Mijn hele leven niet. Tegenwoordig lijkt het wel normaal dat ieder kind het meerdere malen per jaar heeft. Is er een epidemie, of een andere oorzaak?

Ik vind het ook vreemd. Ik heb vroeger ook nooit luizen gehad. En al helemaal niet in mijn puberteit maar wij knuffelden ook niet zo uitzinnig en selfies had je toen nog niet. 

Afgelopen twee jaar was corona, maar je dochter bleef intiem met verschillende vriendinnen?
Ze zal er wel gevoelig voor zijn (dat kan ook, en Pejeka, jou lustten ze gewoon niet, het is er denk ik niet meer dan vroeger hoor. Mijn man vinden luizen ook niet lekker. Gelukje voor jou). 

Ik zou denk ik inzetten op de goede band, en wat voor elkaar over hebben. 

Oh ja, en wat doen aan die overdreven bangheid voor insecten, want dat is nu ook weer niet nodig. 

Kind heeft geen zin in paars of rood haar?

Kennelijk komen dat stel rotbeesten minder makkelijk af op gekleurd haar.

Zoon van 17 heeft het hier ook laatst gehad, heel bijzonder inderdaad! Geen idee hoe hij eraan kwam. Hij heeft zelf shampoo en een kam (had ik niet eens meer) gehaald en braaf z’n haar ermee gedaan. Hij vond het zelf dus wel enorm vies, dat scheelde. Ik heb wel even meegekeken of hij grondig genoeg kamde, maar het verder helemaal bij hem gelaten… 

Waarom neemt je dochter het niet zo serieus? Boeit het haar echt niet of vindt ze het makkelijk dat jij het regelt? 

Luizen komen idd meer voor op het VO, vroeger bijna nooit. 
Laat haar een staart indoen, bij action kan je anti-luis elastiekjes kopen. 

Haar vastmaken (staart of liever nog invlechten of opsteken) en niet continu met die hoofden zo dicht bij elkaar op selfies etc. 
Het kleffe gedrag is volgens mij wel nieuw, ik kan me niet herinneren dat mijn vriendinnen/klasgenoten en ik zo aan elkaar plakten als ik nu mijn leerlingen zie doen. 
Als zij het geen probleem vindt zou ik het dus wel aan die ouders van vriendinnen melden. Dan is ze blijkbaar nog te jong om volwassen met een luizenprobleem om te gaan. 

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

29-05-2022 om 23:12

Als jouw dochter het allemaal niet zo boeiend vindt en haar vriendinnen niet inlicht, dan heeft behandelen weinig zin.

Queenielb schreef op 29-05-2022 om 20:59:

[..]

Als ze het zelf heel vreselijk vindt zou ze wel wat beter haar best doen het te voorkomen. En zelf kammen? Dan komen we er nooit vanaf. Ze kan het zelf niet zien en zal er lalala beetje doorheen kammen. Er hoeft er maar een te blijven zitten en ze zit weer vol. Dus dat is helaas geen optie.

Als je ook twee keer behandeld met een week ertussen dan zijn de luizen die je hebt gemist ook dood. Ik zou het echt meer bij haar laten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.