Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Miekemaaike

Miekemaaike

24-07-2018 om 22:52

Loslaten voor gevorderden (zoon 15 jaar)

Wij gaan dit jaar op vakantie in eigen land gedurende de laatste 2 weken van de zomervakantie. De pech voor onze zoon (15 jaar) is dat zijn schoolvrienden nu allemaal weg zijn en juist dan allemaal weer terug komen. Nu vraagt hij ons om enkele dagen eerder terug naar huis te mogen komen om nog even te kunnen "chillen" met zijn vrienden (en ook even ongestoord te kunnen gamen schat ik zo in). Hij is aardig zelfstandig en ook wel 'verstandig' maar wel soms onhandig/verstrooid. Ik schat in dat hij wel 3 dagen voor zichzelf kan zorgen. Toch ben ik er wat onzeker over, doen we hier goed aan of niet? En wat stellen we er tegenover, maken we afspraken met ouders van vrienden of hoe doen we dat? We hebben geen familie direct in de buurt, uiteraard wel buren en vrienden/kennissen. Wie heeft ervaring/tips met dit "loslaten voor gevorderden"?

Dendy Pearson

Dendy Pearson

24-07-2018 om 23:35

Logeren

Kan hij niet bij een vriend logeren?
Een 15jarige alleen laten, kweenie.
De mijne zou dat nog wel erg alleen vinden. Ik zou iig zorgen voor genoeg “achterwacht”

Vogel

Vogel

25-07-2018 om 08:04

Doen!

Maar wel afspraken maken en ouders van vrienden en de buren even op de hoogte stellen.
Gaat hij bij vrienden gamen of komen ze bij hem over de vloer? In het laatste geval zou ik wel minimumeisen stellen aan hoe je het huis bij thuiskomst wilt aantreffen. Je wilt je niet een weg willen banen door de pizzadozen en aan de vloer plakken door gemorste cola.
Hangt ook een beetje van de vrienden af; denk je dat die even helpen het huis weer op orde te brengen voor jullie thuis komen.
Aan de andere kant: wat kan er in een paar dagen misgaan? Lijkt me een mooie ervaring voor je zoon, een paar dagen voor zichzelf zorgen.

@Emma

@Emma

25-07-2018 om 08:15

Ik zeg doen!

Ik zou het ook doen. Maak inderdaad wel afspraken met hemzelf en licht familie of buren en/of ouders van vrienden in.
Het is goed dat je zoon de behoefte heeft op zichzelf te zijn. Hij kan zich richten op vrienden en school voordat het allemaal weer begint. Help hem daarbij, het levert jullie en hem veel op.

40er

40er

25-07-2018 om 08:33

Hier

Zou dat geen probleem zijn. Hij is wel eens een weekend alleen geweest. Nou ja, samen met de hond. Die moest hij dus ook uit laten. Opa kwam 2x per dag langs voor de rest van de dieren en de buren wisten het ook. Ging prima.
Maar ik begrijp dat het heel erg aan het kind zelf ligt, mijn nichtje van 17 alleen zou geen succes zijn!

Mijn idee zou zijn om hem het vertrouwen te geven. Licht de buren/vrienden in, zorg dat hij geld heeft voor wat boodschappen en probeer het. Wel met goede afspraken zoals hierboven genoemd werd.

Niki73

Niki73

25-07-2018 om 10:47

Logeren/socializen

Ik zou ook kijken of hij bij een vriend kan logeren of in elk geval 's avonds bij de buren/vrienden zou kunnen eten of socializen. Zo houdt iemand toch nog een beetje de vinger aan de pols.
Maar als dat niet kan of hij dat niet wil, en als hij geen onverantwoordelijke dingen doet, overleeft hij 3 dagen met slecht eten, te weinig drinken, te weinig slapen en niet douchen (zo zou dat hier gaan) heus wel.

Yaron

Yaron

25-07-2018 om 14:58

Weet niet

Ik zou onze oudste van 16 dat op zich wel toevertrouwen, eten en drinken zal geen probleem zijn, maar hij is nogal slordig en deuren en ramen op slot doen, sleutel meenemen als hij weggaat dat soort dingen zou ik meer over in zitten. Een opgeruimd huis is bij hem dan er geen probleem, hij heeft een hekel aan rommel.
De tweede van 14 zou ook goed voor zichzelf zorgen wat eten en drinken betreft, met deuren en ramen en de sleutel komt het bij hem wel goed als we dat van tevoren duidelijk uitleggen. Maar het huis zou een zwijnestal zijn als we terugkomen, dat kunnen we nog zo vaak uitleggen, opruimen zit er bij hem niet vanzelf in. Wij hebben bovendien genoeg familie en vrienden in de buurt die op willen letten.
Dus ik denk dat een zelfstandige 15 jarige best wel een paar dagen alleen kan zijn met de juiste afspraken en genoeg achterwacht voor als er iets onverwacht gebeurt.

Yaron

Yaron

25-07-2018 om 14:59

Rare titel

De titel past niet bij de tekst die ik heb geschreven zie ik nu, ik weet het wel was de conclusie.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.