Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Phryne Fisher

Phryne Fisher

20-09-2018 om 09:51

Lekker duidelijk (of een beetje bot)?

Jongste heeft een vriendin/schoolgenoot die hier in de buurt woont en regelmatig voor de deur staat om buiten te spelen. Het meisje is een jaar jonger dan mijn dochter (die 13 is) maar een groot en luidruchtig meisje. Het buiten hangen op straat vind ik ook niet zo’n strak plan, maar ik kan daar weinig tegenin brengen. Dit allemaal terzijde
Vanmorgen stond het meisje voor de deur met haar fiets. De dames zouden samen naar school fietsen, maar kennelijk was de afspraak dat dochter haar op zou halen. Dochter deed de voordeur open en riep het meisje toe: ‘We hebben pas over tien minuten afgesproken, en ik kom naar jou toe, dus ga maar weer naar huis.’ Lekker duidelijk is dat in ieder geval, maar ook best een beetje bot.
Hebben jullie 13-jarigen al wat meer gepolijste omgangsvormen?

Half a twin

Half a twin

20-09-2018 om 10:52

Beetje bot maar wel duidelijk

Misschien zit ik fout hoor maar is het een beetje bazig typje dat vriendinnetje? Dat dingen gedaan moeten worden zoals zij het wil en dat je dochter zonder bericht moet begrijpen dat afspraken verandert zijn?

Misschien is je dochter het zat dat zij nooit mag bepalen hoe het contact verloopt en geeft ze met de botte opmerking aan dat zij er genoeg van heeft om altijd maar naar de pijpen van vriendinnetje te dansen.

Oudste hier had in haar brugjaar en de tweede ook zo'n meisje waartoe ze "veroordeeld" was. Ze waren de enige twee meisjes uit ons dorp die bij elkaar in de klas waren geplaatst om in ieder geval samen te kunnen fietsen. In het begin was het leuk, allebei op een nieuwe school en samen uitvinden hoe je brugger bent, hoe je je draai vindt op school.
Na een poosje heb ik zelfs die moeder aan de telefoon gehad en gesprekken met de mentor gehad over de "botte" omgangsvormen van mijn dochter. Die meiden waren gewoon geen geschikte match om vriendinnen te worden. De een heel muzikaal en bazig de ander meer sportief en meegaand. Dat meegaande brak mijn dochter op, ze moest teveel aan zichzelf veranderen om het contact leuk te houden en ze is af en toe wel eens "ontploft" als dat andere meisje weer eens eenzijdig besloot dat dingen anders moesten. Later gaan fietsen, wel of niet op elkaar wachten na de lessen om terug te fietsen.
Inmiddels in de vijfde is dat contact helemaal geminimaliseerd. Helaas door botte opmerkingen van beide kanten hoewel "vriendinnetje" iets beter is in het feestelijk verpakken van haar botte uitspraken. Dan zei ze iets "netjes" maar als je alle overbodige verpakkingen er van af haalde bleef er een net zo botte opmerking over.

Dochter heeft verder inmiddels best "gepolijste" omgangsvormen maar niet voor iedereen.

Tot zover mijn ervaring, misschien heb je er wat aan.

Kaaskopje

Kaaskopje

20-09-2018 om 11:15

Ik vind het wel bot ja

Het kan best zijn dat pubers vaker wat lomp reageren, maar ik had dit als dat vriendinnetje zijnde niet bepaald leuk gevonden. Volgende keer moet je dochter aanbieden om haar in de huiskamer te laten wachten.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

20-09-2018 om 11:30

Kaaskopje

Eens hoor, dat heb ik ook tegen haar gezegd. Op zich wel ongemakkelijk, dan zit er ineens visite op de bank terwijl we midden in ons drukke ochtendritueel zitten (ik in pyjama).

Wel bot

Ik ben buiten OOL om geen voorstander van nietsverhullende omgangsvormen. Voor een dertienjarige vind ik dat net iets te recht voor zijn raap. Helemaal los van het feit of het meisje wel of niet bazig is,vind ik het geen prettige manier van met elkaar omgaan. Dan zou ik toch even spiegelen: Hoe zou jij het vinden als....

Die van mij waren geloof ik wel iets diplomatieker op die leeftijd. Maar goed, mijn jongste is alweer ruim 16, en volgens mijn schoonmoeder was er van haar kinderen nooiiiit een blijven zitten,

Flavia

Flavia

20-09-2018 om 11:32

Bot maar helder

Je weet niet wat er al precies is voorgevallen tussen deze dames.

ik weet niet hoe laat het vanmorgen was, maar ik zit niet te wachten op een extra puber bij mijn ontbijt. Dus ik zou heel blij zijn dat dochter (ook 13) het meiske niet uitgenodigd heeft.

Die van mij is verbal ook erg duidelijk en dwingend, dat is iets waar ze (we) nu echt aan proberen te werken. Het gaat al 2 weken een stuk beter. ☺

Phryne Fisher

Phryne Fisher

20-09-2018 om 11:40

Kenfan

Wat ik dan weer wel goed vind is dat ze heldere afspraken maakt, en zich zelf daar ook altijd aan houdt. Het werken moet dus aan de communicatie wanneer anderen zich niet aan de afspraken houden. Ik weet niet hoe bazig het meisje is. Het is in ieder geval een pittige meid, maar wat jong in haar gedrag, en ze wil heel vaak buiten spelen.

Marjan

Marjan

20-09-2018 om 14:39

Mmhh

Ik vind het heerlijk duidelijk.
Ik zou het zelf niet durven, maar echt wel willen.
In zo'n geval zou ik echt geen bezoek willen op de vroege ochtend, maar zeg dat maar eens vriendelijk. Mijn dochter zou er ook echt geen zin in hebben, veel te druk met klaarmaken voor school.
Dus wat mij betreft, goed van je dochter!
Ze komt toch maar prima voor zichzelf op.

Maar eigenlijk valt of staat het natuurlijk met wie je voor je hebt. Iemand die onaangekondigd te vroeg verschijnt neemt het met afspraken wrs ook niet al te nauw. Voor het weet staat zo iemand iedere ochtend op je stoep. Dat probleem gaat je dochter niet snel krijgen

Plop

Plop

21-09-2018 om 00:08

Bot

Bot zijn heeft voor mij niet zoveel te maken met duidelijkheid. Je kunt duidelijk zijn zonder bot te zijn en heb zelf altijd het gevoel: als je dat niet beheerst naar mij dan oefen je nog maar even door. Ik trek dat niet goed. Nu is je dochter nog jong, maar er mag nog wel even geschaafd worden denk ik

Dees

Dees

21-09-2018 om 06:19

Half a twin

Of dochter is nogal bazig en dit was daar een duidelijk voorbeeld van. Haar wil is wet en als het niet gaat zoals zij wil en als afspraak doorgedrukt heeft gaat ze stijgeren.

@phryne Fisher ik zou even nagaan hoe het zit en die vriendschap goed in de gaten houden en kijken of er niet nog meer bijgeschaafd moet worden.

Half a twin

Half a twin

21-09-2018 om 07:13

Dees, zou kunnen

Ik bekeek het even vanuit mijn eigen ervaring met een meestal meegaande dochter. Dat botte gedrag kwam pas op de middelbare. Puberdingetje misschien?

Marjan

Marjan

21-09-2018 om 07:45

Plop

Ik weet het niet hoor, volgens mij is het in veel situaties best lastig duidelijk te zijn zonder bot te zijn. Of iig zonder bot te worden opgevat door de ander.
Duidelijk proberen te zijn op een niet botte manier geeft vaker aanleiding tot ruimte, misverstanden.
In deze situatie zou je alleen maar duidelijk kunnen proberen te zijn op een niet botte manier door meisje toch naar binnen te laten komen maar haar te vragen niet meer zo vroeg te komen de volgende keer. Deze boodschap komt bij lang niet iedereen aan. Non verbale communicatie (gedrag) komt veel meer aan dan verbale communicatie. (daden zeggen meer dan woorden)

Beiden

Al is het meisje een pittig ding, je dochter kan ook bijdehand uit de hoek komen.
Ze lijken mij aan elkaar gewaagd.

Knor

Knor

21-09-2018 om 09:41

Laat gaan

Helder, duidelijk en niet gemeen. Vriendinnetje is zo te lezen geen timide verlegen meisje dus ze zijn mooi aan elkaar gewaagd. Lekker laten gaan zou ik zeggen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.