Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Klusjes tegen betaling

Ik wil mijn kinderen deze vakantie wat klusjes laten doen tegen betaling om wat vakantiegeld te verdienen. Ze zijn 12 en 13 jaar. Iemand ideeen voor klusjes die ze zelfstandig kunnen doen? Ideeen zij  tot nu toe vaatwasser leegruimen, tafel dekken en afuimen, was ophangen, boodschappen doen, koken, stofzuigen.


Ond die leeftijd vond ik het juist leuk om ramen te lappen. Mijn moeder was er ook blij mee.
Of anders dooie bloemetjes uit de tuin plukken.
Of schoffelen.
Of pannenkoeken bakken in kader van hartige pannenkoeken als avond eten.

en ik zou ze de klusjes voor de oude buurvrouw hiernaast laten doen. Of een uurtje sturen om met haar te kaarten. Tegen de eenzaamheid.  Misschien heb je in de buurt ook zo een buurvrouw. 

Zijn er geen grootouders in de buurt die wat hulp graag willen gebruiken? Ik zou ook kiezen voor klussen die niet tot de dagelijkse familieteamtaken behoren. Daar wil ik liever niet voor betalen. Ik gaf overigens in de zomer altijd wat extra zakgeld. Doe ik nu nog steeds, ook al wonen ze niet meer thuis. Leuk om ze ‘zomaar’ wat toe te stoppen. Mijn inkomen is gegroeid, dus dat budget ook.
En alles moeten ze uiteindelijk leren. Mijn dochter heeft een lief en ze was helemaal in shock dat hij nog nooit een was had gedaan of de wc had schoongemaakt of gekookt. Ze is het hem allemaal aan het leren hahaha. Maar echt, daar hebben de ouders een stukje opvoeding gemist hoor. Keurig beleefde jongeman, maar dit kan echt niet. Je hebt nog wat jaren om ze streeploos ramen te leren lappen. 

Flanagan schreef op 29-06-2024 om 17:11:

Ond die leeftijd vond ik het juist leuk om ramen te lappen. Mijn moeder was er ook blij mee.
Of anders dooie bloemetjes uit de tuin plukken.
Of schoffelen.
Of pannenkoeken bakken in kader van hartige pannenkoeken als avond eten.

Ik liet mijn dochters als ‘klusje’ vaak koekjes bakken, want dat duurt zo eindeloos. En de ene is ook heel goed in kasten netjes indelen (en schoonmaken). Elke keer een kast van binnen, je weet niet wat je daarna ziet. Het is een gave 

Alle binnendeuren afnemen en die rottige, typisch  Nederlandse raampjes erboven.
De auto wassen, alle fietsen wassen en waxen.

De verwarmingen afnemen en waxen.
De tuinstoelen afschrobben.

De paardrijlaarzen poetsen, of andere laarzen/winterschoenen, de leren tassen poetsen. 

dus andere jaren kregen ze het omdat jullie op vakantie waren bij wijze van vakantiegeld zonder klusjes er voor te doen. Dan is het nu raar om dat ineens wel te verwachten. 

Misschien handig om bij het leegruimen en herinrichten van kasten een foto van de inhoud te maken zodat je weet in welke kast het ligt.

Mijn kind mocht onkruid plukken bij de buurman, na een uurtje werk kreeg hij 50 euro en 50 euro voor moeke om wat leuks mee te doen. Mijn tip...zoek een rijke royale buur ;p

Anouk1234

Anouk1234

29-06-2024 om 18:41 Topicstarter

rionyriony schreef op 29-06-2024 om 18:06:

Misschien handig om bij het leegruimen en herinrichten van kasten een foto van de inhoud te maken zodat je weet in welke kast het ligt.

Bedankt voor de tip

Ginevra schreef op 29-06-2024 om 16:22:

Als die dagelijkse dingen zoals vaatwasser uitruimen, daar ga je kinderen toch niet voor betalen ? Kom op , je woont daar gezamenlijk, het zou toch al jaren doodnormaal moeten zijn dat ze ook wat taakjes hebben, onbetaald? Als je ze dat in de puberteit nog wil aanleren ben je jaren te laat hoor.
Betaalde klusjes zijn extraatjes. Kastjes uitsoppen en zo, of grote bergen snoeiafval opruimen en opvegen, of het onkruid tussen de stenen weghalen.

Dit! Helemaal mee eens.


Ik zou geen 'normaal" klusje zoals de vaatwasser in of uit ruimen tegen betaling laten doen. Maar bijvoorbeeld wel:
- Naar de winkel, lege flessen wegbrengen, boodschappen doen en vervolgens koken.
- Het hele huis stofzuigen en dweilen.
- Alle keukenkastjes leeghalen, schoonmaken en weer netjes inrichten.
- De wassen die ik het hele weekend heb gedaan opvouwen, strijken en bij iedereen weer in de kast leggen.
- De badkamer schoonmaken.
- Ramen lappen door het hele huis en de kozijnen en vensterbanken schoonmaken. 
- Eigen kamer helemaal opruimen, stofzuigen, afstoffen, dweilen en bed verschonen.
- Onkruid wieden en mos tussen de tegels weghalen.

KoekieJupe schreef op 29-06-2024 om 15:07:

Vaatwasser leegruimen, tafel dekken/ afruimen hoorden hier altijd tot de standaard taakjes (waar ze dus nooit geld voor kregen). Was ophangen idem.

In de vakantie moest ik, en dus ook de kinderen, altijd 1 dag per week koken, en de bijbehorende boodschappen doen. Kosten waren uiteraard voor het huishoudbudget. Je zou ze kunnen betalen voor het verzorgen van die maaltijd. 2 vliegen in een klap ze leren koken. En ze verdienen wat vakantiegeld.

Uitsoppen van de keukenkastjes
Auto wassen
Strijken
Eigenlijk alles waar je zelf geen zin in hebt, een hekel aan hebt, maar wat niet tot de dagelijkse routine hoort, zou moeten horen.

Hier sluit ik me ook bij aan. Ik vind een beetje bijdragen aan het gezamenlijke huishouden geen optie om niet aan mee te willen doen en als,van alleen maar voor geld.

Jij krijgt toch ook geen geld voor tafel dekken? 

De basis zou imo moeten zijn: je helpt mee met een aantal standaard dingen en extra's doordat je nu vakantie hebt, daar krijg je een beetje extra voor. 

Toen ik jong was, ging dat meer over meehelpen in de tuin met onkruid wieden en het hele huis stofzuigen. Iets waar je ook wel wat vies en bezweet van werd. Volgens mij kregen mijn kinderen überhaupt vanaf een jaar of 13 a 14 de opdracht om te koken eens in de week a twee weken als er niet veel drukte was vanuit school. Ik het begin hielpen we er nog bij en was het simpel eten. Naarmate ze ouder werden werd het wat moeilijker. Maar ik heb nooit betaald voor koken. Ik zie dat als normaal bijdragen aan je gezin.

Ook ik zou niet betalen voor gewone klusjes. Bedenk daarbij ook welke klusjes ze nu nog niet doen, maar je ze in de toekomst wel onbetaald wil laten doen - zoals de wc, de was of een keer koken. 

Ik heb ze nooit betaald, maar hier zouden vooral dingen die niet wekelijks hoeven, overblijven:

koelkast schoonmaken, deurklink vervangen, tafel in de olie zetten, gereedschapskist en/of naaidoos organiseren, met de hogedrukreiniger het terras doen, medicijnkastje uitmesten en wat er over datum is naar de apotheek brengen, gordijnen wassen, planten verpotten, auto uitzuigen ... 

Ik vind dingen als vaatwasser in/uit ruimen, tafel dekken, een keer een boodschap doen of koken of een was draaien of stofzuigen dagelijkse taken en daar ga ik niet voor betalen. Dat hoort gewoon bij samen een huishouden draaien.

Onkruid wieden, de auto wassen, de ramen wassen of een grote schoonmaaktaak als alle kastjes uitsoppen wel. Als dat niet helemaal perfect is, maakt dat niet uit. Ze moeten het toch leren. Ook koken is een leuk iets om in de vakantie te leren. Dan is er alle tijd voor en hoeft het niet haastig tussendoor. En op drukke momenten later heb je er profijt van.

Mijn ouders hebben vroeger op een gegeven moment 'vakantiegeld' geïntroduceerd. 
Daarvan konden we dan leuke uitjes met vriendinnen financieren. Een middagje naar het zwembad, naar de bios, een ijsje, tienertoer met de trein.

Anouk1234 schreef op 29-06-2024 om 15:38:

Keukenkastjes uitsoppen is wel een goede. Ik zie ze nog niet zonder strepen ramen lappen.

Er is voor en over alles op internet wel een instructievideo te vinden! En je leert het alleen maar door het te doen...

Ik zou het 'goed' doen dan ook loslaten. Je weet dat er geen ervaring is, dus leer ze hoe het moet en gun ze de kans om steeds beter te worden. Desnoods doe je iets over als ze niet kijken.
Dus ja, dat betekent dat het je in het begin meer tijd kost dan dat je er winst uithaalt. Maar zo werkt dat nu eenmaal als je iemand iets wilt leren. Dan moet je ook willen investeren. En wie is het nu meer waard om in te willen investeren?

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.