Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Flow78

Flow78

18-12-2019 om 20:10

Kleedgeld

Kleedgeld

Hier krijgen ze 50 euro kleedgeld en 25 euro zakgeld. In totaal dus 75 euro.
Speciale spullen koop ik nog wel vaak voor ze zoals bergwandelschoenen, paardrijkleding, een net pak/jurk als we een bruiloft of uitvaar hebben en ze geen geschikte kleding hebben.

Mijn dochter en pleegzoon komen allebei prima uit omdat ze weinig kleding kopen. Ze houden allebei geld over. Mijn zoon houdt van wat duurdere kleding en die maakt het vaak wel op of hij spaart 2/3 maanden en koopt dan een paar duurdere items.

Ik vind het prima dat ze geld overhouden en dat ze dat dan sparen of voor andere dingen gebruiken.

Het scheelt natuurlijk dat niemand hier heel onverantwoordelijk is met geld en dat ze het niet gebruiken voor dingen waar we het niet mee eens zoals alcohol. Als dat het geval zou ik ze geen kleedgeld geven of het voor ze beheren.

Kleedgeld is ook niet echt noodzakelijk. Hier vroegen twee van de kinderen er om en dus zijn we het gaan proberen. Voor zoon is het echt handig omdat zijn smaak wat duurder is en hij soms andere keuzes maakt dan ik zou maken. Dit geeft hem veel vrijheid. Dochter vindt die vrijheid ook heel fijn (al hadden wij er nooit gedoe om verder) en pleegzoon vindt het vooral handig dat hij zo geld kan besparen.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

19-12-2019 om 17:51

Triva

Mijn dochter vindt het gewoon leuk om zelf op pad te gaan en als ze iets tegenkomt dat te kopen.
Ik heb geen kleedgeld gegeven om te leren omgaan met geld, maar om haar het plezier te gunnen van het zelluf doen.
Mijn dochter is pas de waarde van geld gaan leren toen ze het zelf ging verdienen. Op het door weer en wind zuurverdiende salaris is ze veel zuiniger.

Mijn zoon haat winkelen en ik denk niet dat hij ooit kleedgeld gaat willen.
Een baantje neemt hij wel, hij wil ook graag ‘eigen’ geld.

Guera

Guera

19-12-2019 om 18:50

Maar daar betalen ze bijna alles van. Dus bios, cadeautjes, mc donalds, make up/deo etc en kleding.
Wij betalen sportkleding, winterjas, 2 paar schoenen per jaar, ondergoed, telefoon abonnement.

Ze werken erbij. En hebben meer dan genoeg. Dus een nieuwe telefoon kopen ze ook zelf.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

19-12-2019 om 19:50

O maar ik zeg toch helemaal niets over jouw zonen Triva

of dat ze van jou wel of niet iets zouden mogen.

Waar in mijn post lees jij dat ik denk dat jouw kinderen van jou niet zelf zouden mogen bepalen? En waar lees je dat ik denk dat jullie oeverloze discussies hadden?

Triva

Triva

19-12-2019 om 20:18

Aagje

Omdat je begint het een duidelijk 'waarom?', mijn naam er boven staat en omdat je het hebt over: "Maar jouw redenering kan ik niet goed volgen"

Is het dan zo gek dat ik denk dat alles wat daarna komt naar mij bedoeld was?

Puberzoon

Met zoon van 15 winkel ik twee keer per jaar: een keer voor de zomer een keer voor de winter. Dan moet ook meteen alles nieuw (20 cm afgelopen jaar, 15 het jaar daarvoor en we zijn er nog niet) en kan ik zo 600 euro uitgeven. Maar dan zijn we er ook weer voor maanden vanaf

Aagje Helderder

Aagje Helderder

19-12-2019 om 22:02

Hmmm

Dat waarom was over jouw opmerking waarin je kleedgeld verbindt met merkkleding (of veel kleding) willen. Die verbinding snapte en snap ik niet. Die heb je ook nog niet uit willen leggen.

Daarna zeg ik dat kleedgeld wat mij betreft niet zaligmakend is en ik me kan indenken dat mensen ook anders kiezen en pas daarna zeg ik wat bij ons de overweging was.

En ja, dan vind ik het wel apart dat je wat ik dan over onze kinderen en onze afwegingen vertel, interpreteert alsof ik denk het bij jou tegengesteld gaat.

Uiteindelijk maakt iedereen op eigen afwegingen een eigen keuze. Ik hoef het met keuzes van anderen niet eens te zijn maar probeer dan wel beweegredenen te begrijpen.

rode krullenbol

rode krullenbol

19-12-2019 om 22:21

Strikvraag

Wie staat een spijkertuinbroek met houthakkersblouse het beste? Een jongen of een meisje?

Aagje Helderder

Aagje Helderder

19-12-2019 om 22:39

Rode krullenbol 😂😂😂😂

Waar komt die vraag nu ineens vandaan en wat heeft ‘ie van doen met het onderwerp?

Ik heb bij allebei meteen beeld 😂😂😂

Limi

Limi

20-12-2019 om 07:09

Alison

Hoe doe je dat dan, gokken welke maat je moet nemen? Hij moet het dan een half jaar doen met die kleding, maar als hij in die tijd 10cm groeit ben je zo weer twee maten verder.

In de zomer heb ik wat dingen gekocht waarvan ik dacht dat we er even mee door konden, maar de eerste mouwen beginnen er al te kort uit te zien.

Limi

Hij loopt gewoon even voor gek
We kopen een heel smal vallend merk en dan net een half maatje te groot. Mouwen opstropen, broek mag best iets over de schoenen vallen. Als het echt te gek wordt gaan we wel eerder maar tot nu toe ging het precies goed. Hij heeft twee favoriete merken en twee favoriete winkels dus binnen een uur hebben we broeken, truien, ondergoed, sokken en schoenen. Tussendoor wel regelmatig nieuwe voetbalschoenen maar die verslijt hij ook met 5 keer per week voetballen.

@Emma

@Emma

20-12-2019 om 09:05

Rode Krullenbol en Aagje

Ik snap de hint/vraag wel
Ik verbaas me ook over kleedgeld voor meisjes. Nooit zo bij stil gestaan want ik heb alleen maar een dochter. Zou je een jongen minder kleedgeld geven omdat jongens nou eenmaal minder kleding kopen? Krijgen ze dan ook minder? Mogen jongens dan geen games kopen van hun "kleedgeld" omdat dat niet nuttig zou zijn?

Ik vind het een mooie oplossing voor de loonkloof tussen mannen en vrouwen: mannen gaan minder berdienen want ze kopen er toch geen kleren voor 😉👍

Triva

Triva

20-12-2019 om 10:23

Aagje

Mij was niet duidelijk waar de "waarom" op sloeg.

Ze wilden geen kleedgeld
Ze houden niet van winkelen
Ze houden niet van kleding passen
Ze konden en kunnen prima met geld omgaan
Ik had er zelf geen behoefte aan om het risico te lopen dat ze er games van kochten zodat ik meer geld kwijt ben aan kleedgeld dan zonder kleedgeld.
Ze mochten best naar de winkel kleding kopen en debon declareren
Ze hebben altijd gewerkt dus kenden al de waarde van geld
Ik heb ze al vroeg hun zakgeld via de bankrekening gegeven zodat ze daar mee leerden om gaan

Dit bovenstaande zou wellicht anders zijn als:
Ik ook een dochter had die wel kleedgeld zou willen
Ze meer kleding wilden hebben dan mijn portemonnee toe liet
Ze merkkleding wilden, wat duurder is dan mijn portemonnee toe liet
Ze kleedgeld wilden hebben (mij is meermaals angstig gevraagd wanneer ik daarmee zou gaan beginnen )

Triva

Triva

20-12-2019 om 10:26

J/m

Er kunnen meer verschillen zijn dan alleen j of m. Bijv een sport met veel of vaker dure sportkleding.

Als ik een jongen en een meisje zou hebben zou ik de bh's apart betalen en de sportkleding maar verder geen verschil maken.

Jasmijn

Jasmijn

20-12-2019 om 10:41

net als Triva

Mijn zoon heeft/had hetzelfde als wat Triva schrijft. Geen behoefte eraan. Dus gingen we samen kleding kopen. Het was voor hem echt 'moeten kopen' want het boeide hem niet echt. Pas sinds een paar jaar heeft ie er wat interesse in, en nu koopt ie online.
Mijn dochter had al vanaf haar 14e-15e kleedgeld, want zij wilde altijd meer en meer en keek niet naar prijzen. Pakte 2, bijna identieke, spijkerbroeken uit het schap en wilde dan de duurste (wat pakweg 25 euro verschilde). Dat was gelijk over toen ik kleedgeld invoerde. Ze koopt nu nog wel eens duurdere spullen, maar nu is het een bewuste keuze (van háár geld, niet het mijne)

rode krullenbol

rode krullenbol

20-12-2019 om 11:14

In het teken van ...

Een goede voorbereiding is het halve werk:

https://youtu.be/8xR289BVTGg

Werkt voor meisjes, maar zeker ook voor jongens!

Rode krullenbol

Aagje Helderder

Aagje Helderder

20-12-2019 om 12:17

Triva

Sorry dat mijn ‘waarom’ niet duidelijk was, maar die sloeg alleen op jouw stelling dat je kleedgeld alleen zou inzetten als je kinderen merkkleding wilden of heel veel kleding. Dat klinkt voor mij als een aparte reden. Vandaar mijn vraag: waarom?

Nu lees ik dat je de link legt met dat merkkleding of veel kleding meer kan zijn dan wat jouw budget toe laat. Dat is op zich helder. Maar de andere kant is dat er dus ook situaties zijn waarin het niet per se om de door jou genoemde redenen toch een goed idee kan zijn om met kleedgeld te werken.

Voor de rest nogmaals: ik vind niet dat kleedgeld in alle gevallen moet of nodig is. Ik vind dat je per situatie moet kijken wat het beste is. In jouw situatie hadden wij het wellicht ook anders gedaan dan in die van ons.

Hier...

Een zoon van 20 die het allemaal niks interesseerde, kleding. Idd 2 keer per jaar grootschalig inslaan, en klaar. Hij is 1 1/2 jaar terug ( net 18) op kamers gegaan, en moest van ongeveer ‘nul’ financieel beheer opeens naar ‘alles’. Huur, verzekeringen, boodschappen, noem maar op. Gaat helemaal goed. Hij redt zich meer dan prima. Overigens interesseren kleren hem nog steeds niet echt, en sleep ik hem indien mogelijk nog steeds af en toe mee een winkel in om eea te regelen.

Ik vind kleedgeld dus ook niet perse een must. Denk dat het handig kan zijn als je veel gezeur hebt met je puber over het budget voor kleding, of als je een puber hebt waarvan je vermoedt dat dit een passende manier is om hem/ haar te leren omgaan met geld. Maar dat kan ook anders of later....( zie mijn zoon)

Zelf

Hier vroeg mijn zoon zelf om kleedgeld. Ik vond het wel een handig idee omdat wij inderdaad niet altijd dezelfde mening hebben over wat nodig is en wat een goede prijs is. Dus zo hebben we hierover geen discussies meer. Toen zoon er om vroeg wilde dochter gelijk ook. Toen heb ik besloten om alle drie de oudste kinderen kleedgeld te geven. Pleegzoon boeide het niet zo en wilde niet echt maar toen hij begreep dat hij de rest gewoon mocht houden en kon sparen was hij ook om. Bij pleegzoon moet ik wel iets meer in de gaten houden dat hij op tijd naar de winkel gaat en niet met versleten kleding rondloopt want hij ziet dat niet echt.

Gamegeld

Ik heb het kleedgeld ingetrokken toen ik merkte dat mijn zoon (toen 16) er online games van had gekocht. Hij had voor een paar maanden opgespaard en het er op die manier doorheen gejast... voor hem waardevoller dan kleding, maar o wat baalde ik ervan dat hij ook nog beloond werd voor de keus, lekker kunnen gamen! In mijn omgeving waren er genoeg die zeiden dat dat toch zijn eigen keuze was... dan maar in te korte broeken lopen. Dat vond ik niet, ik vond het zelf vervelend om te zien dat hij in te korte broeken liep.

Inmiddels is hij 18 en heeft het probleem zich opgelost. Hij is een stuk ijdeler geworden en vindt kleding belangrijk. Van zijn vader krijgt hij alimentatie en daar koopt hij ook kleding van. Weloverwogen ook nog.
Zijn broer is inmiddels ook 16 en ik denk dat hij ook wel toe zou zijn aan kleedgeld, maar hij geeft de voorkeur aan af en toe wat uitzoeken en dat ik dat dan bestel. En soms gaan ze samen de stad in voor kleren.

Triva

Triva

21-12-2019 om 04:15

Aagje

"Nu lees ik dat je de link legt met dat merkkleding of veel kleding meer kan zijn dan wat jouw budget toe laat. Dat is op zich helder. Maar de andere kant is dat er dus ook situaties zijn waarin het niet per se om de door jou genoemde redenen toch een goed idee kan zijn om met kleedgeld te werken."

Ik begreep serieus niet waarom jij niet begreep dat ik die argumenten gebruikte ivm de portemonnee. Verder heb ik nooit bedoeld te zeggen dat het voor anderen geen goed idee zou zijn om kleedgeld te geven. Ik dacht dat ik meer dan duidelijk was dat het over mijzelf en mijn gezin ging. Ik zie nu dat je de zin beginnend met "Ik zou" in #25 ook als advies kunt lezen maar dat ging over mijzelf dus. Alleen als ze x dan zou ik bij mijn zonen beginnen met kleedgeld.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

21-12-2019 om 11:25

Helder Triva

Dat maakt veel verschil.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.