Tijgeroog
10-04-2021 om 21:35
Kleedgeld
Daar is ie weer eens: welk bedrag is een geschikt bedrag aan kleedgeld? Nibud heeft het over ongeveer 50 euro per maand, maar dat is veel meer dan ik nu aan kleding voor de kinderen uit geef. Winterjas willen we nog wel zelf betalen,
(Hoewel, nu ik er zo over nadenk, wordt er per jaar al wel 150 tot 200 euro aan sportschoenen weggesleten...)
Hoe doen anderen dat?
Leen13
10-04-2021 om 22:16
Hier nam exman de kinderen tot in de twintig mee om te winkelen. Dat was niet altijd een genoegen want het ging wel op zijn manier en wat hij nodig vond. Maar het was een realistische bijdrage en een vast contactmoment.
Wat ze dan nog tekort kwamen schafte ik aan of ik gaf ook wel eens geld om zelf te gaan winkelen. Inmiddels kunnen ze zichzelf bedruipen van studielening en eigen verdienste wat kleding betreft. Soms leg ik wat geld bij zoon. Helemaal vergoed ik zijn kosten niet want mede gezien zijn studentenverenigingbetrokkenheid lagen er soms nogal dure wensen. Dat mag je zelf doen. Dan draag ik wel bij.
Dochter vermaakt kleding of schaft 'vintage' aan samen met vriendinnen. Ze nemen ook van elkaar kleding over met gesloten beurzen of ze krijgt wat van familie. Die is veel zuiniger.
We hebben het gedaan zoals het goed uitkwam.
Tijgeroog
10-04-2021 om 23:48
Dank je voor je reactie. Dat we kleedgeld willen gaan geven is overigens wel duidelijk, ze willen het allebei graag, en ik denk dat het voor beiden, om verschillende redenen, in hun ontwikkeling ook wel goed is. De oudste omdat die graag zelf de verantwoordelijkheid wil nemen, de jongste omdat ze vrij makkelijk wisselt qua type kleding dat ze wil hebben, en daar best op een of andere manier vanuit haarzelf een rem op mag komen.
Libertine
11-04-2021 om 09:09
Hier krijgen ze 85 euro per maand aan kleedgeld (3 pubers). Daar zit echt alles in. Ook geld voor de kapper, en die winterjas en schoenen. Komen ze prima mee uit. Alhoewel ze best van merken houden. Soms kopen ze iets duurs maar houden dan de uitverkoop in de gaten. Ze kopen allemaal ook graag tweedehands. Of verkopen zelf weer kleding door op marktplaats bijvoorbeeld.
MMcGonagall
11-04-2021 om 11:00
Mijn dochter krijgt 50 euro per maand. Dat is voor alle kleding excl ondergoed en sportkleding. Ze komt er prima mee uit, maar bij haar vader krijgt ze ook zo nu en dan wel kleding. Anders zou het krapper zijn
EmmaT
11-04-2021 om 11:17
Mijn dochter kreeg toen ze 11 was 50 euro per maand, ook voor cadeautjes etc. Jassen, schoenen en kapper betaalde ik. Het ging prima en voor ons was het ideaal. Ik heb veel negatief commentaar gehad, want ja ineens wilde natuurlijk de hele klas kleedgeld
Maar het is goedgekomen en inmiddels zijn het allemaal volwassen mensen met eigen (financiële) verantwoordelijkheden.
guera
11-04-2021 om 11:27
Hier 70 euro voor alles behalve kapper en sport(kleding) . Dus kadootjes, uitjes, kleding, make-up etc. Met een klein baantje erbij nog. Meer dan zat
Thera
11-04-2021 om 11:39
Topic starter vraagt zich toch af of 50 niet teveel is in plaats van te weinig?
Je kunt het gewoon eens een tijdje proberen en als je denkt dat het teveel is, zeggen dat ze de rest mogen sparen. Als je het kunt missen zeg maar.
Marie111
11-04-2021 om 11:53
Of het teveel is, hangt er ook vanaf wat er van betaald moet worden.
Is het alleen voor kleding, of ook voor cadeautjes, kapper, telefoonabonnement, lunch, etc.?
Dus inclusief of exclusief zakgeld?
Zelf vind ik € 50,-- geen gek bedrag voor kleedgeld.
Weeromstuit
11-04-2021 om 12:02
Je kunt natuurlijk gewoon je eigen lijst maken van wat je uitgeeft in een maand. Of eigenlijk in een jaar, want je koopt natuurlijk niet alles elke maand. Maak een keuze van wat je wel en niet wilt betalen, en zorg voor een goede start: dat ze niet meteen twee spijkerbroeken en een paar schoenen nodig hebben, want ze hebben in de eerste maand nog niets kunnen sparen. Dus een lijst van een jaar, delen door 12 en klaar.
MMcGonagall
11-04-2021 om 13:19
Thera schreef op 11-04-2021 om 11:39:
Topic starter vraagt zich toch af of 50 niet teveel is in plaats van te weinig?
Je kunt het gewoon eens een tijdje proberen en als je denkt dat het teveel is, zeggen dat ze de rest mogen sparen. Als je het kunt missen zeg maar.
Klopt. Ik geef dus dat bedrag, en dat is voldoende, maar mijn dochter heeft nog een andere ‘bron’. Anders zou het wel krap zijn. Het gaat in elk geval niet voldoende zijn voor alles, inclusief jassen, schoenen (en in geval van meisjes ondergoed).
Jippox
12-04-2021 om 13:13
Hier krijgt zoon (17) ook 50 euro per maand. Dat is kleedgeld en zakgeld ineen, hij moet er dus echt alles van doen. Dat gaat prima, want hij geeft vrijwel nooit iets uit. Hij neemt kleren over van anderen (broer/vader) of koopt tweedehands. Of gewoon niets en loopt dan eindeloos in dezelfde spullen.
Dit was ook al zo voor hij kleedgeld kreeg overigens. Zo heeft hij al zeker 5 jaar geen winterjas meer, maar doet hij het hele jaar met zijn zomerjas. Vandaar ook dat we 50 euro wel zat vonden. Hij heeft verder ook geld genoeg door zijn baantjes en een erfenis van zijn oma, dus met schaarste heeft het weinig te maken. Het boeit hem gewoon niet.
Ik heb wel af en toe de neiging om dan maar iets voor hem te kopen, maar dat doe ik eigenlijk meer voor mijzelf, voor hem hoeft het niet. En als kleren echt heel erg versleten zijn gooi ik ook wel eens wat weg (daar is hij het dan niet altijd geheel mee eens maar ik wil ook niet dat hij er als een zwerver bij gaat lopen).
Denk dat het een heel ander verhaal wordt bij onze jongste (dochter) want die gaat nooit uitkomen met 50 euro, haha!
Tijgeroog
12-04-2021 om 14:21
Jippox, dat verschil tussen zoon en dochter gaat er vermoed ik ook zijn. Zoon heeft trouwens wel een jas. Heeft die vandaag zelfs mee naar school genomen (in z’n tas gepropt. Alleen een tshirt aan, terwijl de sneeuw en hagel nog op de grond lagen...)
ik denk dat we inderdaad maar eens met die 50 euro kleedgeld gaan beginnen, en kijken wat er gebeurt. Bedankt voor de input.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.