Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
18-04-2022 om 15:12
pffff, ik wil graag even van me afpraten. Helaas is er nu na een jarenlange strijd met mijn dochter de situatie ontstaan dat er niks anders meer opzit e dan dat ze uit huis moet/gaat.
Als ouders zijn we al sinds haar jonge kinderjaren met haar aan het slepen van hulpverlener naar hulpverlener en daar is nooit iets écht heel duidelijks uit gekomen, behalve vermoedelijk ADD (maar sommigen twijfelen daar weer aan, omdat het symptomatisch zou kunnen zijn). Dochterlief vertoont al van jongs af aan moeilijk gedrag, maar iets waar we nooit de vinger op konden leggen. Ook hebben onderzoeken verder niet iets specifieks aan het licht gebracht, behalve dat ze hechtingsproblemen heeft.
We zijn geen makkelijk gezin, maar ook weer niet héél moeilijk. Veel van de problemen die er tussen mij en mijn ex waren, waren helaas ook weer terug te voeren naar de problemen die we ervoeren met onze dochter. Dat is waar we als ouders zeker de fout in zijn gegaan. Maar omdat er daarnaast nog zoveel andere fijne dingen in ons gezin hadden die wél goed gingen, hebben we allebei nooit kunnen vermoeden dat dit haar hechting dat zó onderuit heeft gehaald. We begrijpen simpelweg de grootte van haar problemen niet, afgezet tegen hoe het thuis was.
Niet dat het begrijpen iets aan de situatie veranderd, maar áls we het hadden kunnen begrijpen, hadden we er misschien iets mee kunnen doen. En nu? Nu staan we alleen maar machteloos toe te kijken hoe onze dochter niet meer op school mag komen, zichzelf automutileert, heel boos is op ons en ons als stront behandeld, niet communiceert, geen verantwoordelijkheid neemt voor thuis en nu dus uit huis gaat. Je kunt merken dat ze sinds het afgelopen jaar steeds sterker is gaan uitchecken en nu zijn we haar helemaal kwijt in het contact. Ik praat hier graag met anderen over, hoop dat er mensen zijn die dit herkennen of weten wat er mogelijk is.
dankjewel
17-03-2025 om 06:13
Wat fijn dat het een stuk beter gaat. Wat heeft deze veranderingen veroorzaakt?
17-03-2025 om 13:22
Loezzie schreef op 17-03-2025 om 06:13:
Wat fijn dat het een stuk beter gaat. Wat heeft deze veranderingen veroorzaakt?
Ik denk ouder worden, niet meer op elkaars lip zitten, het leven zelf ervaren, de druk eraf. Dat soort dingen. Op deze leeftijd kan elk jaar zóveel uitmaken. Ik zie elk jaar zo'n enorme groei in volwassenheid. Dochter is er echt nog niet, maar de stress is er zeker wel af. Het gevoel dat ze regelrecht in de goot (dakloos, drugs, geen inkomen, zware problematiek) zou eindigen is godzijdank gekeerd. Nu werken we vooral hard met elkaar aan de relatie.
17-03-2025 om 18:47
wat fijn! Blij te horen dat op deze leeftijd er toch veel kan veranderen, dat biedt hoop