Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Is kind door vroege puberteit eerder klaar voor seks?

volgens mij doe je het heel goed.
Ik vind alleen de focus op “seks” en “wanneer beginnen” een beetje raar. Wat doen ze nu dan al, of niet? 
Veel puberstelletjes maken een ontwikkeling door van zoenen, strelen, eerst alles met kleding, later met minder kleding, handwerk, en dan pas gemeenschap.
Volgens mij is het belangrijkste in de voorlichting dit verhaal. 
Dus waar moet ze niet aan beginnen?
Bij mijn eerste verkering (ik was 15, bijna 16, en hij 4 jaar ouder - het was overigens een volledig gelijkwaardige relatie) duurde dit hele “traject” ruim 1,5 jaar.
Ieder stapje was spannend maar ook leuk.

ik bedoel niet dat het zo móet gaan. Sommige stelletjes willen vast veel eerder gemeenschap. Maar ik denk wel dat het zeker voor een meisje een fijne start van de seksuele ontwikkeling is waarin je goed leert wat je fijn vindt. En voor jongens een manier om te leren hoe het werkt bij een meisje.
(Voor homoseksuele stelletjes geldt dit natuurlijk net zo.)

letterkoekje schreef op 02-04-2025 om 14:39:

[..]

Compleet eens met bovenstaande post. En dat vriendje zit (seksueel) al in een heel andere fase dan jouw dochter. Waarom moet dat allemaal zo vroeg???

[Quote aangepast]

Wat een naar en veroordelend spreekwoord. En vermoedelijk ook gebruikt in de vrouwelijke context. Zolang je seksualiteit binnen jouw eigen grenzen beleefd is daar niets verkeerd aan. Of je nu de halve kroeg wilt afwerken, naar een feest of club gaat met 20+ of kiest voor het celibaat. Daar heeft niemand iets over te vinden. Ik denk dat jezelf ontdekken en meer dan 1 partner een stuk gezonder kan zijn dan heel vroeg vaste verkering en niets weten of kennen. Maar ook dat is persoonlijk. Iemand die vroeg of veel partners heeft gehad is niet rot of bedorven. Iedereen heeft zijn eigen snelheid. 

Rosehip schreef op 02-04-2025 om 15:24:

[..]

En wat bedoel je hier dan precies mee? Als je (te) vroeg aan seks begint heb je op latere leeftijd geen seks meer?

Je snapt toch zelf ook wel dat dat nergens op slaat? Of denk je dat er een maximum aan het aantal keer in je leven dat je seks kan hebben zit?

Nou er zit wel een punt in. Meiden die zwanger raken voor ze volledig geslachtsrijp zijn, kunnen daardoor complicaties krijgen. In derde wereld landen, worden ze dan verstoten, want niet gezond. Hier kan je gelukkig medische behandeling krijgen.

Andastra

Andastra

03-04-2025 om 07:18 Topicstarter

Oei, er is hier precies heel veel gereageerd en niet allemaal even netjes. 
Mijn dochter doet voorlopig nog helemaal niets, niet onder de kleren, niet boven de kleren. Ze wil zelfs nog niet gaan zwemmen met die jongen. 
Ik zeg niet dat ze direct nu aan de seks wil gaan en die jongen wil dat ook niet. En ze weet dat er veel is om te ontdekken en dat ze daar haar tijd voor kan nemen. 
En elkaar niet veel zien bedoel ik eerder dat ze geen hele dagen samen doorbrengen. Ze zien elkaar intussen bijna elke dag. Soms een paar uur, soms maar een halfuurtje. Gisteren nu niet omdat ze bij haar vriendin was gaan slapen bijvoorbeeld, dus ze is echt gewoon leuk tiener. Gewoon met een vriendje. 
En geloof mij als ik zeg dat ik ook heel veel liever zou hebben dat ze nog een paar jaar wacht. En dat ik heel veel liever zou gehad hebben dat deze jongen een paar jaar later op haar pad kwam. Maar hij is er nu. Ze zijn verliefd. Ze zijn goed voor elkaar. Dus veel tegenhouden zit er niet meer aan. 
En dan heb ik liever dat ze in een mooie relatie zit met een jongen die haar respecteert en graag ziet en niet over haar grenzen gaat, want met haar karakter en onzekerheid ben ik lang bang geweest dat ze slachtoffer zou worden van een verkeerde jongen die maar 1 ding wil. Dit is hier heel duidelijk niet het geval. 

Ik was precies jouw dochter, ook zo jong "vrouw" met een heel lief eerste vriendje. Uiteindelijk heb ik op mijn 14e voor het eerst seks met hem gehad. Een heel fijne ervaring waar ik nooit spijt van heb gehad. Volgens mij doe je het prima zoals je het nu doet  

Zeespiegel schreef op 02-04-2025 om 18:29:

[..]

Nou er zit wel een punt in. Meiden die zwanger raken voor ze volledig geslachtsrijp zijn, kunnen daardoor complicaties krijgen. In derde wereld landen, worden ze dan verstoten, want niet gezond. Hier kan je gelukkig medische behandeling krijgen.

Volledig geslachtsrijp? Wat wordt er in hemelsnaam allemaal bijgehaald zeg? Bovendien wil TO haar dochter aan de pil, en bij goed gebruik is de kans dat ze zwanger wordt is heel erg klein.

Ja, 14 is heel erg jong. Maar ik vind het echt bizar om te doen dat het leven van het meisje afgelopen is als ze op haar 14e seks zou hebben.

Rosehip schreef op 02-04-2025 om 16:44:

[..]

Vooropgesteld: ik vind het ook erg jong. En zou ook liever hebben dat ze zou wachten, als het mijn dochter was.

Maar ze heeft nu eenmaal die verkering, het lijkt geen verkeerde jongen, en ze wil denkt er over een tijdje klaar voor te zijn. Wat doe je dan? Hoe wil je het verbieden? Dat lijkt me niet te doen. En dan lijkt het me zonder de pil nog een groter risico, want wat je zelf zegt: ze zou maar eens zwanger raken.

Ja, nu moeders al helemaal supportive heeft gedaan en de pil geopperd heeft, is het lastig.

Ik mocht van mijn moeder pas aan de pil als ik 17 was. Ik had toen drie maanden verkering, en we hebben 3 maanden netjes gewacht. Tot die tijd mochten we ook niet op dezelfde kamer slapen etc. 

Ik weet ook niet wat ik zou doen als ik TO was. Maar ik denk dat een 13-jarige die een ouder vriendje heeft, en dan ook nog een moeder die al pilstrooiend en juichend langs de zijlijn staat, veel moeite gaat hebben met nog nee-zeggen tegen seks, terwijl ze er nog niet aan toe is.

Andastra

Andastra

03-04-2025 om 10:14 Topicstarter

MarvelousM schreef op 03-04-2025 om 10:00:

[..]

Ik weet ook niet wat ik zou doen als ik TO was. Maar ik denk dat een 13-jarige die een ouder vriendje heeft, en dan ook nog een moeder die al pilstrooiend en juichend langs de zijlijn staat, veel moeite gaat hebben met nog nee-zeggen tegen seks, terwijl ze er nog niet aan toe is.

Ik wil enkel dat ze aan de pil gaat om te voorkomen dat er problemen van komen. Want mijn dochter heeft al toen ze heel jong was maar 1 grote wens en dat is mama worden. Dus ik ga echt geen risico’s nemen. 

En juichend langs de zijlijn staan doe ik ook niet. Ik wil enkel dat als ze zover is, dat ze een veilig kader heeft waar ze kan gaan ontdekken en goed voorbereid is. 

Ik ben opgegroeid met hele strenge ouders, ik mocht zelfs niet blijven slapen bij een vriendin en mocht pas samenwonen toen ik getrouwd was. Vriendjes mochten zeker niet op dezelfde kamer blijven slapen, zelfs niet toen we al verloofd waren. 

Maar dit heeft mij niet tegengehouden om seks te hebben hoor. Ik was 16 en het was niet in een bed, want we hadden geen veilige plaats. De condoom was gescheurd en we mochten direct al achter de morning after-pil. Dit wil ik mijn dochter besparen. Of ze nu 14 of 16 of 18 is. 

MarvelousM schreef op 03-04-2025 om 10:00:

Ik zou het zelf ook niet te hard aanmoedigen, en me zeker ook kritisch uitspreken.

Ik ben eigenlijk een beetje verbaasd dat er al over de pil wordt gepraat terwijl er blijkbaar nog helemaal niks gebeurt. Waarom wordt er dan vanuit gegaan dat ze "all the way" gaan als de dochter 14 is?

En verder: hij moet zich op SOA´s laten testen en een slot op zijn slaapkamerdeur?

Als hij zich op SOA´s laat testen en zij aan de pil is, is er geen reden meer om condooms te gebruiken. Dat lijkt mij dan weer geen goed plan. En dat slot is toch echt iets van hem en zijn ouders. Daar heeft zij niks mee te maken.

Andastra

Andastra

03-04-2025 om 12:55 Topicstarter

Als hij zich op SOA´s laat testen en zij aan de pil is, is er geen reden meer om condooms te gebruiken. Dat lijkt mij dan weer geen goed plan. En dat slot is toch echt iets van hem en zijn ouders. Daar heeft zij niks mee te maken.

Ze weten beide dat condooms altijd nodig zijn. Maar condooms kunnen scheuren en bij orale seks gebruikt ook niet iedereen dat, dus soa’s kunnen nog steeds doorgegeven worden. Dus ik vind dat belangrijk.

En hij heeft 4 broers en zussen die zonder kloppen zijn kamer binnenkomen (paar keer gebeurd met zijn ex blijkbaar), dus daar stuur ik mijn kind niet heen als ze seksueel actief zou zijn. Maar ze zei dat zelf ook al, dat ze daar nooit iets zou doen zonder slot. 

Ik werd ook heel kort gehouden thuis en rebelleerde daar flink tegen. Als ouder ging ik het heel anders doen en ik communiceerde daarom ook heel open met mijn dochter. Daardoor dacht ik heel naïef dat alles dan volgens afspraak zou gaan verlopen.  Dochter wist waar de voorraad condooms stonden en dat ze gewoon naar de dokter kon voor de pil als ze zo ver zou zijn. Maar "zo ver was ze echt nog niet hoor".  

In de heat of the moment was mijn wijze raad en onze afspraken snel vergeten bleek. 
Dus: no matter hoe veel en uitgebreid je het er over hebt, dat is geen garantie dat het goed gaat. Gelukkig kwam mijn dochter wel naar me toe toen er een probleem was ontstaan door een gescheurd condoom. Dat was wel blijven hangen, dat ze altijd bij ons terecht kon no matter what.

Ik heb een beetje het idee dat die jonkies bij jou ook heel goed zijn in de sociaal wenselijke antwoorden geven, dus bespaar jezelf de naïviteit en teleurstelling als het toch anders in mekaar blijkt te zitten.

Achteraf gezien snap ik het ook wel: no matter hoe open je ouder-kind contact ook is, het is een privé kwestie die je hoe je ook wendt of keert liever privé wil houden.

Andastra schreef op 03-04-2025 om 12:55:

[..]

Ze weten beide dat condooms altijd nodig zijn. Maar condooms kunnen scheuren en bij orale seks gebruikt ook niet iedereen dat, dus soa’s kunnen nog steeds doorgegeven worden. Dus ik vind dat belangrijk.

En hij heeft 4 broers en zussen die zonder kloppen zijn kamer binnenkomen (paar keer gebeurd met zijn ex blijkbaar), dus daar stuur ik mijn kind niet heen als ze seksueel actief zou zijn. Maar ze zei dat zelf ook al, dat ze daar nooit iets zou doen zonder slot.

Ik ben benieuwd hoe je dat gaat tegenhouden. Je kunt adviseren maar het niet afdwingen. Hetzelfde met een soa-test voor hem.

Wat ik probeer te zeggen is: ik snap dat je de ideale omstandigheden voor je dochter wil creeëren, maar de kans dat het echt allemaal zo perfect gaat is klein. Wat Poekewiki net ook zegt.

Andastra schreef op 03-04-2025 om 12:55:

[..]

(paar keer gebeurd met zijn ex blijkbaar)

Ik lees dit net in de quote hierboven - ik had er eerst over gekeken. Je kunt ook teveel weten hé. Dit is toch echt een beetje raar dat je dit soort details te horen krijgt. Je mag ook af en toe je vingers in je oren steken of zeggen: hey jongens, dat is de privacy ook van dat meisje, dat vertel je niet aan derden. Ik krijg toch een beetje het idee dat je er iets te veel bovenop zit en hoe goed bedoeld ook, je kan er niet langs gaan zitten om te coachen bij elk onderdeel.

Ik heb indertijd na overleg met de betreffende huisarts mijn dochter en haar vriendje samen naar de huisarts laten gaan. Hoewel het nemen van de pil natuurlijk een beslissing van de vrouw/het meisje blijft is het ook een beslissing die ze samen nemen. De huisarts gaf een zeer plastische, duidelijke omschrijving van wat de pil eigenlijk doet, gaf ze bedenktijd tot de volgende dag, waarschuwde mij dat je het niet tegen kunt houden als ouder en daarna lieten we het aan hen over. Waarop ze besloten om niet de pil te nemen en het vriendje het al snel uitmaakte.
Ze is verder uitgegroeid tot een verstandige, goede, jonge vrouw met een hele leuke vriend. Hoe het met het ex-vriendje verder is gegaan weet ik niet.
Als je een goede huisarts weet kan ik je dit adviseren: de pil nemen is niet alleen een beslissing van het meisje, dus laat ze samen naar de huisarts gaan.

Tsjor

tsjor schreef op 03-04-2025 om 20:18:

Ik heb indertijd na overleg met de betreffende huisarts mijn dochter en haar vriendje samen naar de huisarts laten gaan. Hoewel het nemen van de pil natuurlijk een beslissing van de vrouw/het meisje blijft is het ook een beslissing die ze samen nemen. De huisarts gaf een zeer plastische, duidelijke omschrijving van wat de pil eigenlijk doet, gaf ze bedenktijd tot de volgende dag, waarschuwde mij dat je het niet tegen kunt houden als ouder en daarna lieten we het aan hen over. Waarop ze besloten om niet de pil te nemen en het vriendje het al snel uitmaakte.
Ze is verder uitgegroeid tot een verstandige, goede, jonge vrouw met een hele leuke vriend. Hoe het met het ex-vriendje verder is gegaan weet ik niet.
Als je een goede huisarts weet kan ik je dit adviseren: de pil nemen is niet alleen een beslissing van het meisje, dus laat ze samen naar de huisarts gaan.

Tsjor

Waarom is de pil niet alleen haar beslissing? Een pil doet meer dan alleen anticonceptie, waarom zou hij daarover mee moeten praten?

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.