Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Is dit normaal pubergedrag?

Ik heb een vraag over mijn nichtje, 14 jr, wat hoogbegaafd, geen idee of dat meespeelt. Ik maak me er zorgen over en misschien vind ik hier geruststelling. Misschien is het namelijk ook pubergedrag, maar ik herken dit niet van mijn dochter. Ze zit hele dagen op haar kamer, deur op slot en tv kijken. 3 weken geleden zijn we op vakantie geweest en deed ze nergens aan mee en wilde iedere dag naar huis. Ze kon niet tegen de hitte en muziek die er op de camping was. Ze heeft gehuild dat ze wilde gaan. Ook dus hele dag film gekeken en je kon zeggen wat je wilde. Vader kreeg haar ook niet zover. Ze heeft geen zin in school en maakt zich er ook druk om, waarom moet je 8 uur per dag naar school terwijl ik het vreselijk vind. Alles is negatief merk ik, praten lukt ook niet echt.
Ik heb mijn zorgen over haar.

Wilmama

Wilmama

17-08-2020 om 13:13

Ja, zorgelijk

Dat klinkt echt wel heviger dan normaal puberen ja. Meteen schieten termen als 'depressief' en 'autisme' naar boven, maar het kan van alles zijn. Wat vinden de ouders van dit nichtje er van? Heeft ze vanwege haar HB al begeleiding?

ElenaH

ElenaH

17-08-2020 om 13:24

Hoogsensitief

Misschien is ze behalve hoogbegaafd ook hoogsensitief?

Alleenmoeder

Alleenmoeder

17-08-2020 om 13:50

Wat hoogdbegaafd

Is ze hoogbegaafd of niet? Een beetje bestaat toch niet? Heeft ze een diagnose?

Kikki39

Kikki39

17-08-2020 om 14:59 Topicstarter

Diagnose

Kikki39

Kikki39

17-08-2020 om 15:00 Topicstarter

Staat al een jaar ingeschreven voor hulp en nog steeds niets.

Kikki39

Kikki39

17-08-2020 om 15:01 Topicstarter

Vader

Lukt het niet echt om hier iets mee te kunnen doen en moeder spreek ik niet

Pien

Pien

17-08-2020 om 15:12

Zorgelijk

maar helaas ook normaal, denk ik.
Bij hoogbegaafdheid en zeker bij hoogsensitiviteit.
Helaas ook zeer herkenbaar.

Ik denk dat het meisje haar weg moet vinden, en wat eerder dan gemiddeld. We vinden 14 jaar nog heel erg jong, maar wrs is ze heel veel verder.
Een vakantie dus zo organiseren dat zij ook haar ei kwijt kan, dat ze het fijn heeft. En anders thuis blijven, misschien vindt ze dat veel fijner. (zij alleen dus)
In ieder geval kun je niet meer vanalles _voor_ haar beslissen maar moet het veel meer samen. En niet gaan trekken aan haar, dat werkt echt averechts.

Kikki39

Kikki39

17-08-2020 om 15:12 Topicstarter

Wat

Kan ik hierin betekenen? Moeder voelt zich op het moment ook niet echt goed geloof ik.
Ik weet ook niet of het gewoon erbij kan horen. Lees hier wel meer over pubers die niet van hun kamer afkomen.

Pien

Pien

17-08-2020 om 16:00

Bevestigen?

Ik weet niet welke relatie je met haar hebt maar wellicht kun je haar helpen de weg te vinden om zingeving te realiseren voor zichzelf.
Dingen als school en een 'leuke vakantie' geven de gemiddelde puber vaak voldoende zingeving. (School is stom maar geeft structuur en ach je ziet iig je vrienden)
Dat is vaak niet zo voor een hoogbegaafd kind.
School valt wel vol te houden als er op andere vlakken genoeg te halen is.

Misschien kun je haar voorstellen om samen uit te fantaseren over een vakantie die wel bij haar past? Wat zou ze wel leuk vinden? Leukste is natuurlijk als je dat dan met haar kunt gaan doen, maar als dat niet mogelijk is is fantaseren samen al wat misschien.
Kijk zo'n vakantie geeft haar sowieso geen (voldoende) zingeving maar ze kan zich wellicht wel gehoord/gezien voelen door iemand en dat kan uiteindelijk veel betekenen.

En afhankelijk van je mogelijkheden en relatie met haar sowieso natuurlijk fijn als je wat op kunt bouwen met haar. Zonder druk, wel oprechte belangstelling en interesse, neem haar serieus. Uitnodigen voor dingen die bij haar kunnen passen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.