Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Hygiëne


Bij mijn zoon hielp het ook om keuzes duidelijk te maken: wil je liever douchen, in bad of (grondig) wassen aan de wastafel? Welke dagen (liefst na sport)? Liever 's ochtends of 's avonds? Wil je deodorant merk a of b, roller, stick of spray? Doe je je vuile kleren in de wasmand beneden, of heb je liever een wasmand in je eigen kamer? Dat soort dingen.

We houden we hem aan zijn keuzes, hij mag ze veranderen, maar niet elke week of elke maand.

Ellori schreef op 18-06-2024 om 11:18:

Hier ook een adolescent die douchen en schone kleding aantrekken niet zo belangrijk vind. Overigens heeft hij ADHD, autisme en een aantal trauma's dus dat zal er mee te maken hebben.

We hebben nu hele duidelijke afspraken gemaakt. In de avond uit werk katten eten geven, tanden poetsen, douchen, vuile kleding in de badkamer en schone kleding aan. Kleding die elke dag schoon moet zijn onderbroek en sokken. Shirt en broek maximaal 2 dagen tenzij eerder vies. En trui inmiddels wat langer omdat hij dit meer als jas gebruikt dan trui.

Overigens hoeft douchen niet altijd, een doekje langs oksels en intieme delen halen is ook goed. Maar meestal kiest hij er zelf voor om te douchen.

Een wegwerp babydoekje kan je al opfrissen. Action heeft ze: 100 voor een paar cent.

Zeespiegel schreef op 18-06-2024 om 12:36:

het kan een teken van depressiviteit zijn.

Of van andere aandoeningen 

Hoe is haar Iq

De meeste gezonde 19 jarigen zijn niet stinkend is mijn ervaring .

Waarom zijn jullie radeloos? Ervaart jullie dochter ook radeloosheid? Of überhaupt een probleem? 

ik vind het heel apart gedrag voor een meisje van 19. Er moet wel iets mis zijn lijkt me. Kamt ze wel haar haren of draagt ze een make-upje? Op die leeftijd was ik zo ijdel als iets, nog ijdeler dan nu. Is ze levensmoe of aan de drugs dan snap ik het. Maar als ze wel naar school gaat..of sleept ze zich daarheen omdat het moet van jullie. 

Is er een nichtje van rond haar leeftijd die eens met haar zou kunnen praten?

Saskia103

Saskia103

19-06-2024 om 08:47 Topicstarter

Dank je wel voor al jullie reacties! Ik heb een goede band gelukkig dus ik heb het al regelmatig met haar besproken. Gewoon serieus, op een grappige manier, boos worden, regels stellen…. Ze doet het gewoon allemaal niet.
Ze heeft weinig vrienden en moeite met stage en school. We gaan eens zoeken in die ass hoek. 

Saskia103 schreef op 19-06-2024 om 08:47:

Dank je wel voor al jullie reacties! Ik heb een goede band gelukkig dus ik heb het al regelmatig met haar besproken. Gewoon serieus, op een grappige manier, boos worden, regels stellen…. Ze doet het gewoon allemaal niet.
Ze heeft weinig vrienden en moeite met stage en school. We gaan eens zoeken in die ass hoek.

Goed besluit. Als je ASS en/of AD(H)D hebt (zit in hetzelfde hersengebied en daarom soms beide aanwezig) dan moeten dingen die voor neurotypische mensen geautomatiseerd zijn elke dag opnieuw bedacht en bewust uitgevoerd worden. Douchen, tanden poetsen, schone kleding aan, wanneer wel en wanneer niet ? Warme kleding of koude kleding ? Het hele pakket kost veel denkkracht en veel energie en er zitten veel meer haken en ogen aan dan neurotypische mensen denken. Uit eigen ervaring kan ik vertellen dat douchen en alles wat daaraan vast zit, een drempel opwerpt. Je begint aan de dag en moet meteen al een lastige horde nemen. Dat voelt vervelend en belemmerend. Of indien ‘s avonds: je wilt graag naar bed, maar daar is weer die drempel : je moet nog douchen. Het is echt een lastig probleem. Ik snap dat als dochter niet neurotypisch is dat ze het douchen overslaat. Kennelijk is het voor haar een grote drempel. Stinken en sociale afwijzing is het gevolg, maar het kan zijn dat ze dat niet koppelt aan douchen, deo, schone kleren etc, maar dat dat in haar hoofd twee totaal verschillende zaken zijn. 
Wat kan helpen, maar daar moet ze als 19 jarige voor open staan, is vragen op welk moment van de dag/ week het voor haar het minst belastend is om te moeten douchen. Dat kan midden op de dag zijn, direct na school, na het sporten of direct na het avond eten. Op een voor haar logisch moment. Maak een kaart waarop staat wat je allemaal voor, tijdens en na het douchen moet doet doen. Dit kan met tekst of met picto’s. Dan hoef je het allemaal niet steeds opnieuw te bedenken, maar hoef je alleen maar naar de kaart te kijken. Dat geeft rust. Wat betreft warme of koude kleding kiezen : je kunt ook op deze kaart zetten dat je eerst op een app (bijvoorbeeld buienradar) moet kijken hoeveel graden het buiten is. Onder de 13 graden = warme kleding, 13-18 graden = koudere kleding + jas. 18-30 graden = koude kleding. 
Je kunt ook stapeltjes kleding maken per categorie in de kast, met een etiketje erbij, nog makkelijker. Succes ! 

Ik lees dat jullie niet on speaking terms zijn met moeder, maar vader zal toch wel iets weten over hoe zijn dochter de afgelopen 19 jaar functioneerde, ook bij haar moeder? Als er sprake is van ASS en/of ADHD in meer of mindere mate, dan zal dat toch al veel eerder enigszins merkbaar geweest zijn? En niet alleen in het douche gedrag. 

Niettemin kan structuur dmv een to-do lijstje (al dan niet zo uitgebreid als ik hier boven beschreef) voor iedereen die moeite heeft met iets erg goed helpen.

Overigens ken ik een aantal jongeren die op de lagere- en middelbare school redelijk meehobbelden, al waren er wel wat eigenaardigheden en lichte zorgen, die pas uitvielen en totaal vastliepen op het MBO/HBO omdat er dan opeens nauwelijks structuur is, zelfstandig werken en samen werken wordt verwacht en het voor hen ondoenlijk was om alleen al zelfstandig een stage adres te zoeken. Later volgde dan de diagnose. 


Bgdrrejnxs53226 schreef op 19-06-2024 om 09:46:

Ik lees dat jullie niet on speaking terms zijn met moeder, maar vader zal toch wel iets weten over hoe zijn dochter de afgelopen 19 jaar functioneerde, ook bij haar moeder? Als er sprake is van ASS en/of ADHD in meer of mindere mate, dan zal dat toch al veel eerder enigszins merkbaar geweest zijn? En niet alleen in het douche gedrag.

dat hoeft niet, zeker bij meisjes/ vrouwen is er nog een grote mate van onderdiagnose.

Mijn moeder heeft bv haar diagnose pas op haar 76e gekregen. De kenmerken waren er natuurlijk wel maar ze functioneerde. Ik denk dat haar leven eerder en ook nu een stuk makkelijker was geweest bij eerdere diagnose.

Niettemin kan structuur dmv een to-do lijstje (al dan niet zo uitgebreid als ik hier boven beschreef) voor iedereen die moeite heeft met iets erg goed helpen.

Overigens ken ik een aantal jongeren die op de lagere- en middelbare school redelijk meehobbelden, al waren er wel wat eigenaardigheden en lichte zorgen, die pas uitvielen en totaal vastliepen op het MBO/HBO omdat er dan opeens nauwelijks structuur is, zelfstandig werken en samen werken wordt verwacht en het voor hen ondoenlijk was om alleen al zelfstandig een stage adres te zoeken. Later volgde dan de diagnose.


Saskia103 schreef op 19-06-2024 om 08:47:


Ze heeft weinig vrienden en moeite met stage en school. We gaan eens zoeken in die ass hoek.

Wat zegt school ?

Laag iq kan ook .

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.