Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

HPV vaccinatie

Peiling

Laat jij je zoon vaccineren tegen HPV?
40 stemmen
85%
13%
3%

Dat is zeker vervelend. Het gaat alleen maar over Covid al die tijd.

In onze tijd was hpv er niet en dat is reden dat je die nu wel kiest (ik heb de nadelen gehad dus dochter graag deze wel) Nu het er in eens voor jongens ook is wordt je overvallen. En dat kan zijn dat je hem toch overslaat. 
Hetzelfde geldt voor de meningitis en alles wat nieuw erbij is gekomen. Dan zouden ze volwassenen ook wel gaan uitnodigen. Het is een weloverwogen keuze. Soms een lastige. 
i
Irritant dat je niet gewoon ergens zonder chatbot in gesprek kunt. Is de huisarts niet een betere plek. Die kent kind, jou en de afweging. 

Is het nu niet juist makkelijker, omdat je de gesprekken voor corona al gehad hebt? Dus dat je een basis hebt waar je op voort kunt bouwen? Uitleggen dat deze vaccinatie kanker kan voorkomen, dat het fijn is dat die nu ook voor hem beschikbaar is. Refereren aan de vaccinaties voor corona, die toch ook goed gingen. 

Tango

Tango

03-02-2022 om 17:58 Topicstarter

Tijgeroog schreef op 03-02-2022 om 09:58:

Is het nu niet juist makkelijker, omdat je de gesprekken voor corona al gehad hebt? Dus dat je een basis hebt waar je op voort kunt bouwen? Uitleggen dat deze vaccinatie kanker kan voorkomen, dat het fijn is dat die nu ook voor hem beschikbaar is. Refereren aan de vaccinaties voor corona, die toch ook goed gingen.

Nee zo werkt het dus niet bij zoon. Bij Covid zag hij heel duidelijk de voordelen van de prik, namelijk niet meer hoeven testen voor toegang e.d. Dat was zijn motivatie. In dit geval is het veel abstracter en lange termijn. Daar is hij helemaal niet mee bezig. 

Ik heb een vriendin gebeld die bij de GGD werkt. Ze wist er niet heel veel over maar begreep meteen mijn verhaal en twijfel. Ze snapte ook dat we erover denken om het niet te doen. Was hij immers een jaar ouder geweest had hij het ook niet aangeboden gekregen. 

Het hoeft niet nu, het kan altijd nog. Desnoods betaal je er dan voor.
Het belangrijkste is dat je de prik krijgt voordat je seksueel actief wordt. Je schrijft zelf al dat je zoon daar nog totaal niet mee bezig is en voor zover ik het kan inschatten o.b.v. wat je hier over hem schrijft heeft hij voorlopig genoeg aan zichzelf.
Overigens zijn jongeren medisch gezien vanaf zestien jaar meerderjarig en kun je ze dus formeel gezien niet dwingen.

Tango

Tango

04-02-2022 om 18:31 Topicstarter

MamaE schreef op 03-02-2022 om 21:57:

Het hoeft niet nu, het kan altijd nog. Desnoods betaal je er dan voor.
Het belangrijkste is dat je de prik krijgt voordat je seksueel actief wordt. Je schrijft zelf al dat je zoon daar nog totaal niet mee bezig is en voor zover ik het kan inschatten o.b.v. wat je hier over hem schrijft heeft hij voorlopig genoeg aan zichzelf.
Overigens zijn jongeren medisch gezien vanaf zestien jaar meerderjarig en kun je ze dus formeel gezien niet dwingen.

Ja, klopt en we gaan hem ook op dit moment absoluut niet dwingen. Ik vind dat overigens heel bijzonder dat mensen dat hier schrijven. Dat ze hun zoon/dochter van 16 niet de keuze laten, maar dat het gewoon gebeurt. Zo staan wij er dus niet in. En nou denk ik echt niet dat zoon op de juiste wijze deze keuze maakt op dit moment, maar het is wel zijn keuze nu. 

Tango schreef op 04-02-2022 om 18:31:

[..]

Ja, klopt en we gaan hem ook op dit moment absoluut niet dwingen. Ik vind dat overigens heel bijzonder dat mensen dat hier schrijven. Dat ze hun zoon/dochter van 16 niet de keuze laten, maar dat het gewoon gebeurt. Zo staan wij er dus niet in. En nou denk ik echt niet dat zoon op de juiste wijze deze keuze maakt op dit moment, maar het is wel zijn keuze nu.

Maar het is natuurlijk makkelijk voor ouders om dat op die manier te zeggen, omdat het bijvoorbeeld inderdaad nooit discussies heeft opgeroepen en geen strijd. Dus als dit soort dingen binnen een gezin normaal gevonden worden en er wordt ook over gepraat als het niet concreet aan de orde is, dan is het toch niet slechter of beter dan hoe het bij jullie gaat? Dus 'niet de keuze laten' vind ik niet per definitie dwingend. Alleen als je zoiets opschrijft komt het anders over misschien.

gr Angela


Tango schreef op 04-02-2022 om 18:31:

[..]

Ja, klopt en we gaan hem ook op dit moment absoluut niet dwingen. Ik vind dat overigens heel bijzonder dat mensen dat hier schrijven. Dat ze hun zoon/dochter van 16 niet de keuze laten, maar dat het gewoon gebeurt. Zo staan wij er dus niet in. En nou denk ik echt niet dat zoon op de juiste wijze deze keuze maakt op dit moment, maar het is wel zijn keuze nu.

Ik wist op mijn zestiende niet eens dat ik medisch gezien volwassen was. Ik kwam daar volgens mij pas achter toen ik al begin twintig was. Nu was ik destijds gezond, er waren geen vaccins voor hpv, meningokokken en corona dus ik had er ook niet mee te maken.
Maar als mijn ouders hadden gezegd dat ik een prik moest halen, had ik waarschijnlijk gedacht dat het dan verplicht was of dat ik dat nog niet zelf mocht bepalen.

Als je naar een land op vakantie gaat waar een ziekte heerst, ben je geneigd alles wat de GGD adviseert op te volgen. 
Wij denken dan ook dan we een soort van verplicht zijn om het te doen, aan te nemen en geen risico te lopen. 
Dit gaat om een ziekte die net in het rijksvaccinatie programma wordt aangeboden voor deze groep. Twee jaar eerder had ook gekund. Ze hadden er ook nog twee jaar langer over kunnen doen. Het is maar net hoe het loopt. 

Eppos schreef op 05-02-2022 om 11:30:

Als je naar een land op vakantie gaat waar een ziekte heerst, ben je geneigd alles wat de GGD adviseert op te volgen.
Wij denken dan ook dan we een soort van verplicht zijn om het te doen, aan te nemen en geen risico te lopen.
Dit gaat om een ziekte die net in het rijksvaccinatie programma wordt aangeboden voor deze groep. Twee jaar eerder had ook gekund. Ze hadden er ook nog twee jaar langer over kunnen doen. Het is maar net hoe het loopt.

Het is mij niet helemaal duidelijk wat je nou probeert te zeggen. Dat mensen die hpv vaccinatie maar niet moeten nemen of juist blind moeten volgen? 

Mijn ervaring met reizigersvaccinaties overigens precies het tegenovergestelde. Ze adviseren en leggen uit. Je wordt zeker niet onder druk gezet en je krijgt vaak meer opties. De beslissing blijft bij jou als consument. 

’Mijn ervaring met reizigersvaccinaties overigens precies het tegenovergestelde. Ze adviseren en leggen uit. Je wordt zeker niet onder druk gezet en je krijgt vaak meer opties. De beslissing blijft bij jou als consument.’
Dit probeer ik er dus mee te zeggen. Ik vergelijk het daar mee. Het is om een reden dat je wilt reizen maar het gaat om het risico en de afweging.

WickedCurlew89

WickedCurlew89

05-02-2022 om 17:39

In het kort uitgelegd aan zoon van 13, die vond het een goed idee. 
Dus ja.

Ik vind het eerlijk gezegd heel raar dat je wel je dochter laat inenten maar bij je zoon twijfelt. Ik heb nooit begrepen waarom alleen meisjes de HPV vaccin kregen, terwijl het een seksueel overdraagbare ziekte is. Ze moeten het toch van iemand krijgen, nietwaar? Dus is het heel logisch dat je beide geslachten laat inenten, afgezien dat ook mannen een risico kunnen lopen. Dus als je je dochter hebt laten vaccineren, dan ook je zoon, toch? Wel zo eerlijk. Dus ik zou net zo communiceren met zoon, je zus heeft hem gekregen dus jij ook. Zou het anders niet eerlijk vinden naar zus toe.

Zoon (bijna 14) kreeg van de week de brief, tegelijk met die over menACWY. We hebben het nooit eerder over deze specifieke vaccinaties gehad, maar ik kon het hem prima uitleggen waar ze voor zijn. Ook bij 12-16 ligt de uiteindelijke keuze bij het kind. Je neemt in principe als ouders samen met het kind een besluit, maar als je het er niet over eens kunt worden beslist het kind. Dat geldt voor alle vaccinaties.

Hij houdt echt niet van prikken maar gaat ze gewoon halen. Voor hem is een zeldzame kanker helaas geen ver-van-mijn-bed show... zijn vader is overleden aan een vorm van kanker die ieder jaar maar 150 mensen treft. Ieder geval van kanker dat hij kan helpen voorkomen door een paar prikken te halen is er weer een.

Tango

Tango

07-02-2022 om 14:17 Topicstarter

Duizendpoot schreef op 06-02-2022 om 21:30:

Ik vind het eerlijk gezegd heel raar dat je wel je dochter laat inenten maar bij je zoon twijfelt. Ik heb nooit begrepen waarom alleen meisjes de HPV vaccin kregen, terwijl het een seksueel overdraagbare ziekte is. Ze moeten het toch van iemand krijgen, nietwaar? Dus is het heel logisch dat je beide geslachten laat inenten, afgezien dat ook mannen een risico kunnen lopen. Dus als je je dochter hebt laten vaccineren, dan ook je zoon, toch? Wel zo eerlijk. Dus ik zou net zo communiceren met zoon, je zus heeft hem gekregen dus jij ook. Zou het anders niet eerlijk vinden naar zus toe.

Dat mag je raar vinden hoor. Het verschil zit hem echter in de leeftijd, het soort kind en in de periode waarin het allemaal plaatsvindt. 
Dochter was destijds 13 en had zelf nog maar deels zeggenschap hierover. Voor haar was er destijds weinig twijfel omdat veel van haar vriendinnen de prik ook haalden. Zoon is 17 en beslist zelf, dus dwingen wordt al veel lastiger. Hij is een heel ander kind, heeft een vorm van autisme en de afgelopen periode, met corona, heeft heel veel onrust bij hem gegeven, met alle testen, vaccinaties etc. Dus ja, ik vind dat echt een heel ander verhaal. 

Ik heb het ook uitgelegd aan allebei de kinderen en dochter begreep heel goed waarom we het bij zoon niet gingen doen. Dus nee, sprake van oneerlijkheid is niet zoals we het hier voelen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.