Stickertje
03-09-2018 om 17:25
Hotel mama mag weer een poosje dicht
Vandaag de laatste echt vrije dag van een lange zomervakantie. Een vakantie waarin de pubers wel heel erg leefden in hotel mama.
Vandaag kwam het rooster online, morgen kennismaking met de klas en de mentor en dan woensdag de eerste lesdag.
Op de woensdag wil ik de pubers een ludieke rekening presenteren voor hun verblijf in hotel mama.
Ik wil posten opvoeren die te betalen zijn met het doen van een klusje. En dan bedoel ik niet de klusjes die ze dagelijks al moeten doen zoals tafel (helpen) afruimen, vaatwasser uitruimen en in de wasmand deponeren van wasgoed.
Voorbeelden:
Roomservice tijdens boeken kaften prijs: vaatwasser inruimen
Linnenservice: prijs: het ophangen van een was
Zo heb ik al dingen bedacht voor het dagelijks ontbijtbuffet, en de schoonmaak/onderhoud van het puberhol. Dan wil ik een aftekenlijst maken waarop ze hun "betaling" kunnen laten aftekenen, zodat de klusjes ook echt gedaan worden.
Wie heeft er nog ludieke ideeën waar ik mijn rekening mee kan uitbreiden?

Saar
07-09-2018 om 12:31
Last
Als jouw kinderen geen last hebben van bijv niet genoeg schone kleding dan kun je ze daar uiteraard niet op 'pakken'.
Voor jezelf is het dan net zo goed een uitdaging om je af te vragen of het dan niet een tandje minder kan.
Want bij frustraties over 'hoe weinig je pubers wel niet doen' zit uiteraard de tegenhanger 'hoe veel jij dan niet moet doen'.
Soms kan het werken je pubers meer aan het werk te zetten maar het kan ook goed werken om te kijken waar je jezelf meer kunt ontlasten.
(uiteraard leren de pubers daar net zo goed veel van, wat mij betreft een wellicht wel wijzere les)

Triva
07-09-2018 om 22:02
Pakken
doe je ze dus als ze geen kopje thee voor jou maken. Dan maak je zelf thee en kook je niet voor dat kind. Mag het ook zelf zijn of haar eten regelen.
Ik laat niet een team in de shit zitten dus die was zou ik zelf oplossen maar dan heb ik geen zin in de rest vd was en haal ik de kleren van het betreffende kind eruit ( maar zou hier niet voorkomen, mijn man deed altijd de was).
Ik heb er moeite mee dat je het in de vakantie liet gebeuren en nu iets gaat doen wat in de herfstvakantie pas gevolgen heeft. Beetje erg late opvoeding....

Parka
08-09-2018 om 01:22
Tienie
"Parka, je kunt je minder druk maken om het huishouden, maar een aantal zaken moeten nu eenmaal gedaan worden.
Ik ben een stuk directer, als het mij stoort hoe de pubers zich gedragen, dan spreek ik ze aan. Dat kan met een grapje, dat kan serieus en dat kan soms boos."
Ja, meestal worden die dingen gewoon door de huisvrouw/-man gedaan.
Stickertje is best gefocust op het huishouden en regels hoe zij denkt dat het hoort. Dat is prima maar geen match met het puberbrein.
Pubers zijn vooral van hoe zijzelf denken hoe het hoort: altijd een excuus of reden het niet te doen of te vergeten. Erg op zichzelf gericht door een onvolgroeid brein.
Die tijd is er meestal eentje van deels zuchten en uitzitten van beide partijen; volhouden tot ze uit huis gaan en dan ineens kunnen ze het wel of vinden ze het nog steeds niet belangrijk genoeg.
Mijn kinderen wonen inmiddels op zichzelf en kunnen het prima, zijn redelijk zorgzaam opgedroogd ondanks dat ze me zelden koffie brachten.

Stickertje
08-09-2018 om 08:54
Triva
Voor mezelf thee maken en de pubers niks geven is nog redelijk mild "pakken" dat zou nog kunnen. Daar leren ze wat van.
Je voorstel over de teamwas vindt ik buiten proportie. Wel de tenues van je eigen kind eruit vissen on hem niet voor schut te laten gaan maar de tenues van de rest van het team niet wassen daar "pak" je de verkeerde mee. Wat heeft de rest van het team te maken met jouw opvoed issues?
Als ik iets zou doen met de teamwas dan zou ik alles wel wassen maar het broekje en de sokken van mijn kind niet. Dan staat de club niet voor het probleem dat ze ongewassen shirts aan moeten of iets anders moeten regelen. Dan hoeft alleen mijn kind zijn net iets te krappe reserve broek aan en kousen die de scheenbeschermers maar half bedekken. Dan pak ik mijn eigen kind.

Stickertje
08-09-2018 om 09:02
Parka
Hoezo gefocust op huishouden en regeltjes hoe het hoort?
Ik wil meer samen vakantie hebben, dus ook samen de dingen doen die moeten. Als ik dan moet vrijwilligen of mantelzorgen in de vakantie en de pubers maken zelf hun lunch dat ze dan de rotzooi achter hun kont opruimen.
Dat lijkt mij redelijk normaal, niet teveel gefocust maar wellicht zie jij het anders.

Pief
08-09-2018 om 09:08
Veel thuis
Als je veel thuis bent wordt het huishouden een soort van core business en ben je ook veel meer gefocused op wat jij allemaal doet en de rest (dus) niet. Dat van die lunchbordjes is heel herkenbaar, maar ik erger me daar niet aan. Ik zet mijn strenge modus aan, roep de boosdoener en die ruimt snel op. Strenge modus uit en ik ben het meteen weer vergeten. Ik erger me er helemaal niet aan. Liefst zou ik het zelf ook zo doen, namelijk. Lekker alle troep achter me aan laten slingeren, heerlijk !

Flanagan
08-09-2018 om 10:18
Stickertje,
Lees de reactie van Triva nog een keer; ze bedoelt m.i. dat ze juist de voetbalshirts van het team zou wassen maar de andere kleding van het nalatige kind niet, zodat het nalatige kind hiervan zelf hinder zou ondervinden.
Zelf ernaar ik het einde van de vakantie als een overgangsfase. Als de scholen weer beginnen, komt er meer ritme in hun dagelijkse afstemming van beslommeringen. Een tijd voor weer een taak erbij, stap voor stap. Dan hoef je het zelf ook niet zo in de gaten te houden omdat het overzichtelijk ingevoerd wordt.

Flanagan
08-09-2018 om 10:25
Voorbeeld
Wij zijn gewend altijd in de keuken aan de eettafel te eten omdat dan de kruimels op één plek blijven en dat gemakkelijker schoon te houden is. Maar als ik in de vakantie wat lui, besluit mijn brood in de huiskamer te gaan eten ( bord op schoot), wijst mijn zoon mij erop dat de regel is dat we brood aan de eettafel eten. Grr.
Vervelend zo’n oplettende puber, die je een spiegel voor houdt.
(Aan de andere kant, het maakt het ook makkelijker om hen op de regels te attenderen.)

Kyana
08-09-2018 om 13:01
Stickertje
Ik zou wel een keer gewoon die team was niet doen als ze echt niet mee willen werken. Natuurlijk wel aankondigen dat ze het zelf moeten doen en ze er nog een keer aan herinneren. Wat is het ergste dat er kan gebeuren? De was gaat vies mee terug. Het team moet de vieze kleding of reserve aan en daar zullen ze niet blij mee zijn. Dat zullen ze dat heus wel aan je kind laten merken. Die zal het echt niet meer vergeten.
Overigens zal het waarschijnlijk helemaal niet zo ver komen maar zullen ze last minute in paniek die was alsnog doen. En de volgende keer plannen ze het dan wel beter.
Bij mijn kinderen werkt het althans heel goed om ze zelf de verantwoordelijkheid te geven over bepaalde zaken, dan doen ze het veel eerder.
Zelf ben ik trouwens een keer uit eten geweest met mijn jongste kinderen en een van de tieners. De andere twee heb ik thuis gelaten want die hadden hun taken niet gedaan waardoor ik pas heel laat kon beginnen met koken want ik moest eerst hun zooi opruimen. Toen heb ik besloten om met de andere kinderen uit eten te gaan en hun thuis te laten. Mochten ze zelf iets te eten regelen. Vonden ze niet leuk maar uiteindelijk begrepen ze het wel.

Kaaskopje
09-09-2018 om 01:05
Pakken met eten
Dat zou ik dus echt nooit doen. Eten is bij ons nooit inzet van de opvoeding geweest.
Voetbalshirts wassen staat los van de opvoeding van kind. Dat is gewoon verplichte kost voor de ouder van een voetbalkind. Dus daarin geef ik Triva gelijk.

Kaaskopje
09-09-2018 om 01:08
Kyana
Wat voor taken hadden je kinderen niet gedaan, waardoor je pas laat kon gaan koken?

Saar
09-09-2018 om 01:15
Pakken met eten
Oh jawel hoor, hier wel.
Kinderen zijn groot en ervaren genoeg om zelf wat klaar te maken.
Ik kook meestal toch wel maar 'pak' ze wel door minder rekening te houden met hun voorkeuren, of minder hun wensen mee te nemen met boodschappen doen. Dus de basics blijven zeg maar wel, maar de extra's daar mogen ze dan (in lastige periodes), mooi zelf voor gaan.
Wordt er wat meer rekening met mij gehouden dan ben ik weer meer geneigd te koken of kopen wat ze graag willen.

Triva
09-09-2018 om 07:45
Jemig stickertje
Als jij zo slecht naar je pubers luistert als je mijn tekst leest komt dit nooit goed. Wat zeg ik nu in mijn eerste zin over de teamwas? NOOIT dat ik een team in vieze kleding laat spelen. Je zorgt ook voor schimmel als je die tas niet open maakt. Die spullen moeten dezelfde dag nog in de was. Dat deed mijn man dus gewoon zelf. Hoeveel tijd kost het nu om die spullen in een wasmachine te doen?
Kaaskopje: jij hebt teveel emoties rond eten en opvoeding. Een puber is zelf in staat een boterham te smeren, het is geen peuter die je zonder eten naar bed stuurt. Ik vraag niet de hele dag of ze iets voor mij willen doen dus áls ik het vraag is dat nodig en doen ze dat ook. Meteen. Thee zetten dus of ontbijt maken als ik daar niet toe in staat ben ( lichamelijk). Doe ik ook voor mijn gezinsleden als ze moe thuiskomen. Geven en nemen.

Triva
09-09-2018 om 07:47
Oja
Ik zou dus de gewone kleren van kind niet wassen (maar die battle vd teamwas zou ik nooit picken. Kind mag ander klusje doen)

Emmawee
09-09-2018 om 23:39
Kaaskopje
Kaaskopje: "Mijn man ziet die omschrijving geloof ik niet als belediging. Zo is de uitdrukking gewoon. Dit valt ook onder 'overcorrect' . Als 'mamma' het meeste last heeft van het gedrag van kinderen, mag je het ook zo benoemen. Mijn man heeft er geen last van als er over de was geklaagd wordt. Ik wel.."
Je moet het woord belediging natuurlijk niet te zwaar nemen. (-: Mijn man zou zeker niet beledigd zijn, maar wel hartelijk moeten lachen als ik het hier over 'Hotel Mama' zou hebben. De kinderen ook, trouwens.
Alleen gebruik ik die uitdrukking niet. Omdat ik het gewoon een stomme uitdrukking vind. Net als bijvoorbeeld 'papadag'. Niet om correct te zijn, maar omdat het gewoon nergens op slaat. Althans, niet bij ons. En ja, het zegt mij wel wat over de mensen die het wel over 'hotel mama' hebben. Waarbij voorop staat dat iedereen dat allemaal lekker zelf moet weten natuurlijk.
Waarom ik het in overweging gaf was omdat soms de vader ook alleen maar 'helpt' als het niet anders kan, of als hij er zin in heeft. Dit zou een rol kunnen spelen in de manier waarop de kinderen naar het huishouden kijken. Ik zeg niet dat het zo is, trouwens. Ik gaf het in overweging.
Wat je vertelt over je dochter die met je meegaat in nieuwe situaties , was precies wat ik bedoelde met: "Pubers zullen zo hun eigen momenten kiezen waarop ze 'verbindend' bezig willen zijn." Niet alleen kiezen ze hun eigen momenten, maar vooral ook hun eigen manieren.

Kyana
10-09-2018 om 00:17
Kaaskopje
De vaatwasser uitruimen en weer inruimen, de keuken opruimen en de was doen. Al was dat laatste niet nodig om te koken maar het moest wel gedaan worden. Ik had alleen geen zin meer om te wachten dus ben met de andere kinderen uit eten gegaan. De twee die niks hadden gedaan konden dan hun taken doen. Ze kwamen niet van de honger om overigens want er was genoeg te eten in huis. Ze konden dus best iets voor zichzelf maken.

Stickertje
10-09-2018 om 09:24
Hotel mama gesloten
Na het nogmaals lezen van het hele topic gisteravond pas in plaats van de voorgenomen vrijdag, vooraf doorgesproken met man. We waren vrijdag en zaterdagavond niet allemaal tegelijk aan de avondmaaltijd wegens school en bijbaan.
Ik had extra lekker gekookt, biefstuk met frites en 2 soorten groenten, soep vooraf voor wie dat wilde en een plan voor een spektaculair toetje maar niemand wilde meer een toetje.
Tijdens het hoofdgerecht heb ik gevraagd of ze een idee hadden waarom ik biefstuk had gehaald. Biefstuk is hier echt voor feestjes zeg maar. beide kinderen hadden geen idee.
Toen heb ik uitgelegd dat ik flink baalde van de laatste 3 vakantieweken en dat we vond dat ze erg weinig hadden gedaan, zich hadden gedragen alsof ze in een hotel logeerden. Dat de "roomservice" iets te vanzelfsprekend was geworden.
Daarna heb ik meegedeeld dat hotel mama nu definitief gesloten is en in de herfstvakantie niet meer open gaat. Dat ik in de schoolweken gewoon blijf doen wat ik altijd deed en dat ze ook niet meer taken gaan krijgen dan vorig schooljaar maar dat ik wil dat we in de herfstvakantie weer het team zijn dat we tijdens de kampeervakantie waren. Dat wij graag zien dat een opgedragen taak(je) net als tijdens de vakantie gedaan wordt binnen en redelijke termijn.
Uit het gesprek dat ontstond bleken de pubers totaal de noodzaak niet te zien van was ophangen als de machine klaar is, dat kan over 4 uur ook nog. Dat sommige was dan erg kreukt en dus gestreken moet worden is iets dat normaal buiten hun leefwereld omgaat geloof ik. De vraag om tafel te dekken voor de lunch mag een paar minuten uitgesteld worden maar geen uur, zeker niet als we 's middags nog ergens heen moeten.
Man en ik hebben beloofd de taken dan ook duidelijker te omschrijven. De vaatwasser uitruimen voor ... uur, tafel dekken binnen ... minuten.
Tot slot heb ik verteld dat we in de herfstvakantie kijken hoe het gaat, hopen dat ze ook eens zelf het initiatief nemen om thee te maken en voor iedereen een ei koken/bakken bij de lunch in plaats van alleen voor zichzelf. Dat ik aan het begin van de vakantie nog zal herhalen wat we ongeveer verwachten en als we ontevreden zijn over hoe het gaat er een rekening gepresenteerd gaat worden met klusjes die ze dan in de kerstvakantie moeten doen.
Ze moesten er wel om lachen en beloofden beterschap, gisteravond door oudste meteen maar begonnen met het maken van een kopje thee. Toen ik mail aan de mentor en gymdocent zat te tikken over haar blessure riep ze dat er thee was.
Al met al heb ik het idee dat ons verhaal aangekomen is bij de pubers en heb ik goede hoop dat er verbetering gaat komen.

Flanagan
10-09-2018 om 09:39
Mooi,
En let er op dat je die kar niet alleen trekt; opvoeden doe je samen.
Het is niet alleen aan jou om toe te zien dat ze idd voor x uur de vaatwasser uitruimen.

Wilgenkatje
10-09-2018 om 11:56
oma spreekt
Ga weer eens gewoon samen met een gezinslid afwassen na het eten. Zoals vroeger.
Bijpraten, relaxed omdat je elkaar niet hoeft een te kijken. oor mijn part meezingen met een of andere fijne playlist. Lekker met je handen in het warme sop. Meteen alles schoon en opgeruimd in de kast.
En morgen is een ander duo de klos.
Zo'n vaatwasser uitruimen is gewoon helemaal niks aan!! Dat moet je altijd in je eentje doen. Grrr.

Stickertje
10-09-2018 om 12:18
Wilgenkatje
Helemaal mee eens! We hebben hier tot een jaar of 9 geleden ook geen vaatwasser gehad.
Toen deed na de zwemles van de oudste ook het sporten intrede in ons gezin. Altijd net voor of net na etenstijd. Kind brengen naar de sport, naar huis het eten voorbereiden, kind halen, maaltijd afmaken en eten. Man met de 3 en 6 jarige naar boven om te douchen en het bedritueel te doen (dat was dan zijn alleentijd met de kinderen) en dan ging ik toch maar in mijn eentje met een leuk moppie muziek met mijn handen in het sop. Dan zaten we rond een uur of acht tenminste samen aan de thee in plaats van aan de afwas te staan.
Eenmaal een jaar verder was er zwemles voor de een, sport voor de ander en dat dan allemaal 2 keer per week en tussen het geren en geregel door stond die vaat ons dan maar aan te kijken vanaf het aanrecht. Oudste sportte inmiddels om 18.30 tot 19.30.
Toen kwam er een vaatwasser,
En nu dan de vaatwasser de deur uitdoen, omdat de sporttijden inmiddels later liggen en ze dus makkelijk eerst nog even kunnen helpen met de vaat? Tja ik vrees dat de pubers dan helemaal de kont tegen de krib gaan gooien met de taakjes.

Stickertje
10-09-2018 om 12:23
Samen
De regels maken we samen, man en ik. De afspraken maken we met zijn vieren en het toezien op het uitvoeren is helaas wel meestal mijn taak. Man is voor het werk lang van huis maar als hij thuis is doet hij wel mee.

Parka
10-09-2018 om 17:21
Biefstuk
Wat was nou de reden van de biefstuk, ik vat het niet helemaal, want om te beginnen als feestje en dan een klapper uitdelen en de sfeer te verzieken vind ik dan bijna een beetje gemeen. Maar goed, misschien begrijp ik het verkeerd.

Lente
10-09-2018 om 17:40
Parka
waar lees jij dat de sfeer verziekt is?
Ik lees een positief verhaal over de mededeling en de reacties van de pubers, en dan ook nog direct positief effect op hun gedrag (thee zetten).
En dat aangekleed met feestelijk eten.
Ik denk dat jij heel andere humor hebt.
Knap gedaan Stickertje! Ook goed dat je tips van hier hebt meegenomen in je aanpak.

Emmawee
10-09-2018 om 17:49
Leuk stickertje
Haha ik snap het ook niet, maar hee... de boodschap is blijkbaar prima overgekomen en het klinkt als een gezellig gezinsoverleg. Prima toch?

Stickertje
10-09-2018 om 18:06
Tip uit dit draadje
Hotel mama ritueel sluiten. Feestelijk eten en bij een spectaculair toetje vertellen dat dit de laatste dag was dat hotel mama open was. En dat heb ik dus gedaan. Spectaculair toetje hebben we niet gehaald, ze zijn hier niet zo van de toetjes.

Wilgenkatje
10-09-2018 om 20:16
biefstuk
ik lees het verslag als een gezellige maaltijd waarin de manager van het te sluiten Hotel Mama vertelt over haar ervaringen en plannen voor de toekomst, samen met het team dat zij kende uit de kampeervakantie. Top gegaan, volgens mij!

Kaaskopje
11-09-2018 om 01:45
Stickertje
Ik heb het idee dat het eten gezellig was en je goed hebt kunnen uitleggen wat je dwars zat. Prima dus. Nu zelf ook volhouden .

Kaaskopje
11-09-2018 om 01:49
Wilgenkatje
Af en toe zeg je grappige dingen! Met de hand afwassen, terwijl de vaatwasser die klus kan doen? Daar trapt geen kind in .

Aagje Helderder
11-09-2018 om 07:38
Zoals ik het lees Stickertje
lijkt het mij ook een prima actie. Ik hoop dat je het effect kunt vasthouden.
Aagje

Triva
11-09-2018 om 08:22
Tja
Had dit 1 week na de kampeervakantie gedaan ipv 1 week nadat de scholen zijn begonnen. Waarom moeten ze pas in de herfstvakantie weer wat doen? Doordeweeks thee zetten kan niet? In het weekend een ei bakken ook niet?
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.