Yeps
27-10-2023 om 13:10
Hoogbegaafd maar niet 'slim'
Ik wist niet welke titel neer te zetten , dit dekt de lading enigszins. Is niet onaardig bedoeld, maar weet t niet echt anders samen te vatten
Ik ben benieuwd of iemand het volgende herkent:
Dochter (13) is in groep 5 getest; kwam een hoog IQ uit. 137 (verbaal en perfomaal in evenwicht), ze heeft ook ADHD. Inmiddels een jaar aan de medicatie
Nu in de puberteit begint het duidelijk te worden dat ze niet weet hoe ze moet leren, opzich normaal bij kinderen die dat nooit hebben hoeven doen dus daar zijn we met haar mee bezig. Hierbij valt op, dat ze vanuit zichzelf moeilijk verbanden legt, geen grote lijnen ziet, weinig motivatie geeft om te leren enz. Ook vragen in een werkboek of toets vindt ze lastig te begrijpen. Op de basisschool speelde dit niet. Ze zit nu in de 2e havo / vwo. Als ik naar haar resultaten kijk en haar tegenzin om te leren / huiswerk te maken én t feit dat het een kind is dat lekker bezig wil zijn denk ik dat ze het beste naar de havo kan. Dat is uiteraard helemaal prima.
Ik kan alleen het hoge IQ niet zo rijmen met wat ik nu zie; mogelijk ligt t aan de puberteit , maar ze is best lui, weinig interesses / zoektocht naar kennis, weet over veel dingen echt weinig (desinteresse?), is eigenlijk heel creatief maar geen zin dingen te doen. Zit t liefst op TikTok, enz
Het is echt een leuk kind; sociaal, sportief, ook moe van veel naar school fietsen en 3x in de week sporten dus logisch dat ze graag 'hangt'.
Soms denk ik dat er iets fout is gegaan bij de test maar dat kan natuurlijk niet, daarnaast zal haar ADHD zeker een rol spelen.
Wie herkent het bovenstaande?
Vrijevlinder
27-10-2023 om 15:04
absor schreef op 27-10-2023 om 14:38:
je krijgt een keer een test en blijkt een iq van 137. Nou live up to that
Als het meisje lekker drie keer per week sport, met plezier naar school gaat, lekker in haar vel zit. Lijkt me allemaal prima. Of dat nu vmbo of vwo is. Ik zou ook zeker niet expliciet noemen tegen kind dat ze hoogbegaafd is ofzo. Je schiet er niets mee op
Dit.
tsjor
27-10-2023 om 15:05
Helpen waarmee? Om toch VWO (is inclusief gymnasium) te halen? Of om het niveau te kiezen waarop ze zich goed voelt?
Je zegt zelf: 'Als ik naar haar resultaten kijk en haar tegenzin om te leren / huiswerk
te maken én t feit dat het een kind is dat lekker bezig wil zijn denk ik dat ze het beste naar de havo kan. Dat is uiteraard helemaal prima.'
Het enige probleem dat je hebt is het cijfertje dat ze gekregen heeft voor haar IQ toen ze in groep 5 zat, dus 8 jaar was.
Tsjor
rionyriony
27-10-2023 om 15:06
Ligt eraan; als je geen natuurlijke belangstelling hebt en je toch moet blokken voor die dingen met als enige motivatie geen straf te krijgen dan voel je een hoop druk maar daar ga je echt niet beter van presteren.
Yeps
27-10-2023 om 15:06
tsjor schreef op 27-10-2023 om 15:01:
'Als kind weet dat het anders is het zich aanpassen aan het gemiddelde.' Slim kind, heeft ze later profijt van.
Tsjor
wat bedoel je hier precies mee?
Yeps
27-10-2023 om 15:08
Vrijevlinder schreef op 27-10-2023 om 15:04:
[..]
Dit.
kind weet haar iq al lang... t was niet 'een keer een testje' maar jaren frustratie op school, in de klas ,met leerwerk , zich vervelen enz , toen is ze onderzocht en meegenomen in het uitslag en adviesgesprek. Uiteraard. Kind was blij dat t niet aan haar lag, die zocht alles bij zichzelf.
natuurlijk noemen we haar niet hoogbegaafd maar ze weet haar iq wel
OnherkenbaarAnoniem
27-10-2023 om 15:11
IMI-x2 schreef op 27-10-2023 om 15:02:
[..]
Bedoel je dat je het een goed idee vindt dat kinderen gaan onderpresteren om aan het gemiddelde te voldoen?
Nee dat bedoelde ik niet. Maar als het kind weet dat het op een andere manier denkt dan weet bijvoorbeeld mijn zoon dat anderen hem niet kunnen volgen in zijn betoog en kan hij de manier van formuleren aanpassen, zodat anderen hem wel begrijpen.
Niet onderpresteren, dat is zonde. Maar wel een leven kiezen waarop samengewerkt kan worden bijvoorbeeld.
Yeps
27-10-2023 om 15:11
tsjor schreef op 27-10-2023 om 15:05:
Helpen waarmee? Om toch VWO (is inclusief gymnasium) te halen? Of om het niveau te kiezen waarop ze zich goed voelt?
Je zegt zelf: 'Als ik naar haar resultaten kijk en haar tegenzin om te leren / huiswerk
te maken én t feit dat het een kind is dat lekker bezig wil zijn denk ik dat ze het beste naar de havo kan. Dat is uiteraard helemaal prima.'
Het enige probleem dat je hebt is het cijfertje dat ze gekregen heeft voor haar IQ toen ze in groep 5 zat, dus 8 jaar was.
Tsjor
het gaat niet om probleem...ik probeer dingen te begrijpen en te kijken waarin en hoe ik haar kan begeleiden. Niet naar t vwo, dat heb ik al in mijn OP gezegd, maar naar een fijne schooltijd voor nu en een fijn leven voor later. Niet meer en niet minder
Evaluna
27-10-2023 om 15:14
Hoe is ze er zelf onder? Wat wil ze zelf? Eigen regie is toch wel een dingetje bij HB is mijn ervaring, er valt niet zoveel te dwingen als er geen motivatie is.
Daarnaast wel typisch dat het niet binnenkomt. Onderprikkeling? Geen uitdaging? Teveel van hetzelfde waardoor ze uitslaat? Gaan de lessen te langzaam? Heeft ze dingen op school waar ze wel aan van gaat staan?
Een grote waas door de medicatie? Lastig, is er ondersteuning op school?
rionyriony
27-10-2023 om 15:16
Als je de test nog hebt op grond waarvan ze haar hoge score heeft gehaald en je vergelijkt het met de vraagstukken die ze nu moet oplossen dan vind je misschien het antwoord.
BritgetJones007
27-10-2023 om 15:19
Yeps schreef op 27-10-2023 om 15:00:
[..]
Dank voor je adviezen en nuancering
Het gaat mij uiteraard niet om t cijfer of haar te veranderen maar wel over hoe ik haar kan helpen, hoe ze zelf gaat snappen hoe ze dingen moet aanpakken, dat school snapt dat ze soms een andere aanpak nodig heeft enz.
Is hier niet een zorgteam voor op school. Om de andere betrokken leerkrachten te informeren van HB bij je kind en ze een stappenplan laten geven hoe stof aangereikt moet worden en waar ze rekening mee moeten houden, ook gezien het feit dat adhd ook nog een rol speelt? Is medicatie wel goed afgesteld op dit moment? Misschien even overleggen en aangeven waar je tegenaan loopt met kind en of dit een indicatie is om medicatie weer anders af te stellen?
Yeps
27-10-2023 om 15:20
Evaluna schreef op 27-10-2023 om 15:14:
Hoe is ze er zelf onder? Wat wil ze zelf? Eigen regie is toch wel een dingetje bij HB is mijn ervaring, er valt niet zoveel te dwingen als er geen motivatie is.
Daarnaast wel typisch dat het niet binnenkomt. Onderprikkeling? Geen uitdaging? Teveel van hetzelfde waardoor ze uitslaat? Gaan de lessen te langzaam? Heeft ze dingen op school waar ze wel aan van gaat staan?
Een grote waas door de medicatie? Lastig, is er ondersteuning op school?
Ze zit op een school waarin ze veel projectmatig werken, weinig instructie, veel zelf doen. Dat is voor haar wel fijn gezien haar korte concentratie en graag zelf werk willen vormgeven
School ziet geen probleem; haar houding is goed, cijfers gemiddeld,
Ze wil zelf wel leren , vindt t alleen echt niet leuk . En dat mag ook he, maar dan lijkt havo en dan hbo mij passender
Yeps
27-10-2023 om 15:23
Yeps schreef op 27-10-2023 om 15:20:
[..]
Ze zit op een school waarin ze veel projectmatig werken, weinig instructie, veel zelf doen. Dat is voor haar wel fijn gezien haar korte concentratie en graag zelf werk willen vormgeven
School ziet geen probleem; haar houding is goed, cijfers gemiddeld,
Ze wil zelf wel leren , vindt t alleen echt niet leuk . En dat mag ook he, maar dan lijkt havo en dan hbo mij passender
doordat ze op school niet opvalt wordt het zorgteam ook niet betrokken en worden wij als wat overbezorgd gezien, terwijl je juist bij uitstek thuis ziet wat het met haar doet en waar dingen misgaan
Monika_Geller
27-10-2023 om 15:31
BritgetJones007 schreef op 27-10-2023 om 13:40:
[..]
Ik las laatst ergens dat het niet snappen van toetsvragen, zoals bijvoorbeeld bij cito vragen er wel bij hoort juist omdat HB'ers die anders interpreteren
Dit inderdaad. Zowel bij mijn kind als bij hb-kindernen die ik begeleid op school, zie ik dat de vragen multi-interpretabel zijn. Dat maakt het lastig als dat ook nog eens gesloten vragen zijn.
tsjor
27-10-2023 om 15:34
'terwijl je juist bij uitstek thuis ziet wat het met haar doet en waar dingen misgaan' Dus thuis laat ze iets anders zien dan op school. Waarin zitten de verschillen? Kan het zijn dat ze zelf aanvoelt dat ze haar hoge IQ en bijbehorende verwachtingen (vertel me niet dat die geen rol spelen, je hebt het er nu nog over) niet aan kan, niet waar kan maken? En dat ze daar tegenover jullie, haar ouders, op een bepaalde manier mee om wil gaan?
Of zijn er andere dingen die je ziet? Bijvoorbeeld boeken die ze leest, programma's die ze kijkt, vragen die ze stelt etc.
Tsjor
BritgetJones007
27-10-2023 om 15:37
Yeps schreef op 27-10-2023 om 15:23:
[..]
doordat ze op school niet opvalt wordt het zorgteam ook niet betrokken en worden wij als wat overbezorgd gezien, terwijl je juist bij uitstek thuis ziet wat het met haar doet en waar dingen misgaan
Kan het niet zijn dat je afgepoeierd wordt, door personeelstekort
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.