Nathalia
04-11-2018 om 10:10
Hoeveel kleedgeld voor een bijna 16 jarige
Wij worstelen momenteel wat met de (aanpassing van) de hoogte van het kleedgeld voor onze bijna 16 jarige dochter. Wat geven jullie als ze alles zelf moeten betalen (incl. schoenen, winterjas en sportkleding etc.)? Momenteel geven we 170 euro per kwartaal en dan hoeft ze geen schoenen, jas, pyjama, sokken en ondergoed ervan te kopen. Het lijkt wat veel te zijn, want haar kast begint wat uit te puilen... We overwegen om het bedrag te wijzigen in een bedrag incl. alles. Maar wat is dan een redelijk bedrag? Ooit vond ik tabellen op Nibud.nl, maar die kan ik nu niet meer vinden. Vandaar mijn vraag hier.
Ginny Twijfelvuur
04-11-2018 om 10:15
Hetzelfde toch wel
Wat is het probleem?
Zo erg is het op zich toch niet dat ze ruim in de kleren zit? Of wil je gaan bezuinigen?
Phryne Fisher
04-11-2018 om 10:28
Hier
Mijn oudste kreeg 62,50 zak- en kleedgeld per maand. Schoenen en jas moesten daar ook van, maar geen sportkleding en ondergoed. Daarnaast betaalde ik haar telefoonabonnement (ca 15 euro).
Nathalia
04-11-2018 om 10:58
Gen probleem, gewoon een vraag
Geen probleem hoor Ginny. Ik was me gewoon aan het afvragen of we haar misschien niet wat te veel kleedgeld gaven, omdat ze blijkbaar veel meer kan kopen dan nodig is
En verder vroeg ik me af hoeveel we het bedrag moeten verhogen als we bovenstaande zaken inclusief willen laten zijn..
Wat is dan een redelijk normaal bedrag, was de vraag.
bicyclette
04-11-2018 om 11:03
Nathalia
Onze oudste kreeg 95 euro per maand voor alles.
Met alles bedoel ik: telefoonkosten, uitgaan/feestjes, schoolspullen, kadootjes en alle kleding. Dus ook sportkleding, sportschoenen etc.
Dendy Pearson
04-11-2018 om 11:06
Hier
Onze 16jarige krijgt per maand 40 euro. Ze heeft een krantenwijk en op zaterdag werkt ze in een winkel. Per maand heeft ze zo 110 te besteden en dit is voldoende.
Half a twin
04-11-2018 om 11:20
200 euro per kwartaal
Dat is zak en kleedgeld.
Daar zit in:
Kleding (ook ondergoed), schoenen, jassen, kapper, telefoon, uitgaan, kadootjes.
Begonnen na haar 16e verjaardag toen ze al goed in de kleren zat. Ze kon dus eerst een buffertje opbouwen voor er echt grote uitgaven gedaan moesten worden.
Sport en sportkleding betalen wij nog voor haar.
Inmiddels heeft ze een baantje, soms een zaterdag of zondag maar meestal in de vakantie. Dus onregelmatige inkomsten maar ze komt prima uit.
bicyclette
04-11-2018 om 11:39
kapper
Dat is een goede, Half a Twin: de kapper.
Die viel bij ons ook onder 'alles' - en betaalde hij dus zelf.
Half a twin
04-11-2018 om 12:36
Als zoon zover is......
Dan wordt het moeilijk om hem hetzelfde bedrag te geven als zijn zus. Zus kan toe met 4 keer kapper per jaar, zoon moet 10 keer per jaar, minstens. Ik heb nog 2 jaar om dat uit te zoeken, gelukkig.
bicyclette
04-11-2018 om 12:47
Half a twin
"Ik heb nog 2 jaar om dat uit te zoeken, gelukkig."
Ik zou mij er niet te druk over maken. Zijn zus wordt misschien veel vaker uitgenodigd voor feestjes en moet dus meer kadootjes kopen. En moet BH's kopen. Of heeft duurdere sportkleding nodig.
Of zoon besluit een ander kapsel te nemen om daarmee op kapperskosten te besparen (dat deed mijn zoon in ieder geval).
Ginny Twijfelvuur
04-11-2018 om 12:51
Oudste
Krijgt 90 euro voor alles. Alles behalve schoolkosten en kost en inwoning.
Lou
04-11-2018 om 13:47
Die uitpuilende kast
Misschien moet ze haar kast eens uitmesten en weg doen wat weg kan. Hier zie ik namelijk hetzelfde bij dochter. Een paar keer per jaar gaat de bezem erdoorheen en dan heeft ze weer stapels kleding om weg te geven of te ruilen op een kledingruilavond.
Dat ze veel kleren heeft zegt overigens niet dat ze te veel geld heeft. Ze koopt blijkbaar geen dure dingen. Mijn dochter koopt veel tweedehands en heeft daardoor én een uitpuilende kledingkast én een oplopende spaarrekening. Onze bijdrage verlagen zou ik sowieso nooit doen maar ik zie er ook wel de lol van in voor haar. Ze kiest zelf wat ze uitgeeft en waaraan, mooi toch.
Tango
04-11-2018 om 13:56
Meiden
Meiden hebben volgens mij gewoon standaard veel kleding. Ik zie dat tenminste bij dochter ook. Koopt altijd graag en veel, vooral t-shirts en truitjes. Vaak bij Primark o.i.d. dus dan kan je ook veel kopen van weinig geld. Vind het echt een beetje een meidending. Af en toe mesten we samen de kast eens uit en gaat er weer een deel, dat niet meer gedragen wordt, naar een goed doel.
Dochter kreeg vanaf haar 13e 50 euro per maand. Ik kocht dan nog wel winterjas, 1 paar schoenen per seizoen en bh's. Nu nog steeds trouwens. Inmiddels verdient ze zelf bij, dus heeft flink meer te besteden.
Zoon hier kan met veel minder kleding af. Hij krijgt nog geen kleedgeld, wil hij overigens wel, maar ik zie het nut nog niet zo. Hij koopt nooit iets zelf, ook niet als ik hem geld zou geven. Ik blijf het dus nog maar even voor hem doen denk ik. Hij trekt nog nagenoeg alles aan wat ik koop en hoeft helemaal geen merken of zo. In tegenstelling tot zijn zus.
Emilia
05-11-2018 om 14:31
die dochter uit een eerdere relatie? Want Michel van 4 die na 20.30 uur geen blikje energiedrank meer krijgt en daar heftig op reageert, is het eerste kind van jou en je man.
Nathalia
07-11-2018 om 14:51
Dank voor de reacties tot nu toe
Allemaal bedankt voor de reacties! We zijn er nog niet helemaal uit, dus als er nog meer mensen willen reageren heel graag!
Emilia ik snap jouw reactie niet helemaal....
Emilia
07-11-2018 om 15:21
reageerde iemand die in een ander topic zat te trollen. Ik wilde even waarschuwen om te voorkomen dat de discussie alleen nog daarover ging. Omdat diegene vervolgens begon te schelden heeft forumbeheer het een en ander verwijderd, maar nu komt mijn reactie uit de kucht vallen.
Ginny Twijfelvuur
07-11-2018 om 15:56
Oh wat een grap dit
Lijkt nu inderdaad als je deze, nu wat vreemde, vraag aan Nathalia stelt.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.