Isje
05-11-2024 om 08:20
Hoeveel kleedgeld en zakgeld per maand
Hoi allemaal,
Mijn dochter wordt binnenkort 15 jaar, emotioneel is ze nog heel erg jong en kan nog heerlijk spelen met haar Schleich paarden, daarnaast heeft ze nog geen besef van de waarde van geld. Toch willen wij gaan beginnen met het geven van kleedgeld.
Ik merk dat ik het lastig vind ik het budget te bepalen. Wij geven onze kinderen altijd mooie (maar ook wat duurdere kleding en ik probeer erop te letten dat het niet door kinderhandjes gemaakt is) daarnaast willen wij dat ze goede schoenen dragen.
Zelf kreeg ik toen ik 13 was 150 gulden per maand aan kleedgeld, daar moest ik alles mee doen. Achteraf was dat belachelijk veel geld, en om nu een bedrag van 150 euro per maand aan mijn dochter te geven voor kleding lijkt mij ook enigszins overdreven.
Kortom welk kleedgeld bedrag geven jullie aan jullie kinderen en wat moet er allemaal van betaald worden en geven jullie, jullie kinderen daarnaast ook nog zakgeld en welk bedrag is dat? Nu krijgt dochter nog 11 euro per maand aan zakgeld en kan per week extra geld verdienen.
-Nienke-
05-11-2024 om 18:15
Kleedgeld is geen must, toch? Zeker niet als het klinkt als een meisje dat er nog niet echt aan toe is.
Hier gaven we wel altijd zakgeld (zo’n 25 euro per maand op die leeftijd), maar verder betaalden wij verder kleding etc. Vanaf hun 18e betalen ze alles behalve studiekosten zelf (met bijdrage van ons), nooit een probleem geweest. Leren omgaan met geld kan ook met zakgeld, geld van een bijbaantje etc.
Lisabette
05-11-2024 om 18:24
Hoe komt het dat je dochter nog geen besef heeft van geld? Loopt ze achter in haar ontwikkeling of hebben jullie haar nooit dingen zelf laten betalen? Ik vind erg oud om nog geen idee te hebben wat dingen kosten. Dit bedoel ik niet als oordeel! Ik ben alleen wat verbaasd. In jullie geval zou ik eerst het zakgeld verhogen en haar daar meer van laten betalen (uitjes, cadeautjes, lekkere dingen, enz). Dan kan ze daar eerst mee oefenen. Als het goed gaat kan je kleedgeld geven.
Decembermamma
05-11-2024 om 18:32
Misschien samen met dochter wat prijsbewuster gaan shoppen? Doen wij al jaren met zoon, zelf uit laten zoeken mee laten kijken of de prijs acceptabel is en dat soort dingen. Vorige week in een winkel met veel afgeprijsde artikelen op zoek naar een winterjas. De jas in handen bleek flink afgeprijsd....van 400 naar 150 zoon begreep dat de korting heel goed was maar de prijs nog steeds niet acceptabel. Uiteindelijk een andere jas gekocht.
Marty1984
05-11-2024 om 18:34
Oplijsten hoeveel je nu uitgeeft per jaar aan haar kleding en schoenen?
Gedeeld door 12 en je hebt je maand-bedrag.
Is het ook een optie - gezien ze zelf nergens om vraagt - om met kleinere stappen te beginnen? Alleen shirts, truien en broeken bijvoorbeeld? Jullie houden ondergoed, schoenen en jassen nog in de hand. Tenzij ze het 7de paar onzin-sneakers wil kopen.
Kimdekim
05-11-2024 om 18:35
Mijn dochter is net 17. Zij krijgt 30 euro zakgeld en 105 kleedgeld. Daar hoeft ze geen schoenen, jassen en lingerie van te kopen. 11 euro lijkt dan wel wat weinig vind ik
Moxxie
05-11-2024 om 19:29
Ik ben wel nieuwsgierig hoe dat elke week extra geld 'verdienen' gaat. Misschien komt dochter zo wel op een leuke manier aan een meer gangbaar bedrag aan zakgeld.
Meesje
05-11-2024 om 20:16
Moxxie schreef op 05-11-2024 om 19:29:
Ik ben wel nieuwsgierig hoe dat elke week extra geld 'verdienen' gaat. Misschien komt dochter zo wel op een leuke manier aan een meer gangbaar bedrag aan zakgeld.
Ja, dat is ook nog waar. Als ze een euro krijgt voor klusjes zoals tafel dekken, vaatwasser leegruimen, vuilnis buiten ed dan kan dat snel oplopen.
SuzyQFive
05-11-2024 om 20:37
Hier krijgen ze tot 16 zakgeld, met 16 kan je prima werken voor je zakgeld.
Zakgeld is €20,- per maand bij mij en €20 bij hun vader.
Kleedgeld is bij mij €100 per drie maanden, bij vader geen kleedgeld.
MMcGonagall
05-11-2024 om 22:20
Zak- en kleedgeld is toch geen gunst, maar een eerste stap naar financiële zelfstandigheid en zeldredzaamheid? Mijn kinderen kregen vanaf hun 12e 50 euro per maand. Daarvan kochten ze alle kleding met uitzondering van ondergoed en sportkleding. Zakgeld was voor oudste 12,50. Niet zoveel, maar het was uitwisselbaar met haar kleedgeld en haar telefoon betaalde ik. Voor jongste heb ik het zakgeld op een gegeven moment opgehoogd naar 20 euro, omdat ze wat wensen had qua shampoo die ik niet wilde bekostigen. Dat ging zo via een omweg wel, maar voor allerlei andere cosmetica kon ze dan zelf werken.
Beide kinderen kwamen er altijd goed mee uit. Ik geloof niet dat ik het kleedgeld als keuze heb gegeven, het was er gewoon tijd voor. Ze gingen vanaf die leeftijd ook vaker zelf winkelen met vriendinnen.
MissBobby
06-11-2024 om 07:29
mijn ex geeft 140 per maand, zak- en kleedgeld is dat. Ze betalen daar dan telefoon en Videoland weer van aan mij omdat dat van die familie abonnementen zijn die ik beheer.
het is voor alledrie hetzelfde bedrag ongeacht de leeftijd omdat de kosten ook hetzelfde zijn. Het is best veel misschien maar ex kan het makkelijk missen. Ze moeten er dan wel alles van doen inclusief jassen, schoenen en ondergoed. Daarnaast werken ze nog dus ze hebben het goed.
Trijsje
06-11-2024 om 08:11
Het kan op zo veel manieren, er is niet één goed of fout. Maar je vroeg naar ervaringen.
Hier 8,50€ zakgeld per week en 60€ kleedgeld per maand.
Van kleedgeld doen ze alles behalve dingen die voor vakanties nodig zijn (goede regenjas, bergschoenen bv).
Kapper en telefoon abo betalen wij. Cadeautjes en uitjes betalen ze zelf.
Jongste koopt van zakgeld vaak ook kleding.
DaantjeDH
06-11-2024 om 10:15
Dat hangt af van veel factoren. In welke omgeving groei je op? Wat kun je als ouder missen? Wat is je dochter gewend. Als 15-jarige is het goed om te moeten werken voor dingen die je graag wilt kopen en dit zou ik zelf ook zeker stimuleren. Aan de andere kant geef je aan dat je graag ziet dat je dochter in wat duurzamere en vaak dus wat duurdere kleding rondloopt en als ze dit gewend is, zou ze dit zelf ook in stand moeten kunnen houden met haar kleedgeld. Dus misschien kun je berekenen wat je daar zelf jaarlijks aan uitgeeft en dit matchen met haar kleedgeld (en jaarlijks rekening houden met inflatie en het feit dat kleding voor volwassenen duurder is dan voor kinderen). Als ze zelf meer wilt zal ze daarvoor moeten werken, dat hoort ook bij volwassen worden.
Kyana
07-11-2024 om 00:22
En als je dochter kleedgeld krijgt gaat ze misschien wel andere dingen kopen dan jij zou doen. Dus misschien wel naar de primark oid voor alle fast fashion. Zij gaat dan misschien voor goedkoop of voor andere merken. Dus dat is ook iets om rekening mee te houden, hoeverre wil je de controle houden?