Isje
05-11-2024 om 08:20
Hoeveel kleedgeld en zakgeld per maand
Hoi allemaal,
Mijn dochter wordt binnenkort 15 jaar, emotioneel is ze nog heel erg jong en kan nog heerlijk spelen met haar Schleich paarden, daarnaast heeft ze nog geen besef van de waarde van geld. Toch willen wij gaan beginnen met het geven van kleedgeld.
Ik merk dat ik het lastig vind ik het budget te bepalen. Wij geven onze kinderen altijd mooie (maar ook wat duurdere kleding en ik probeer erop te letten dat het niet door kinderhandjes gemaakt is) daarnaast willen wij dat ze goede schoenen dragen.
Zelf kreeg ik toen ik 13 was 150 gulden per maand aan kleedgeld, daar moest ik alles mee doen. Achteraf was dat belachelijk veel geld, en om nu een bedrag van 150 euro per maand aan mijn dochter te geven voor kleding lijkt mij ook enigszins overdreven.
Kortom welk kleedgeld bedrag geven jullie aan jullie kinderen en wat moet er allemaal van betaald worden en geven jullie, jullie kinderen daarnaast ook nog zakgeld en welk bedrag is dat? Nu krijgt dochter nog 11 euro per maand aan zakgeld en kan per week extra geld verdienen.
troelahoep
05-11-2024 om 09:00
Is ze al wel toe aan kleedgeld? Waarom een kind die verantwoordelijkheid geven als ze zoals je zelf zegt, nog geen besef heeft van de waarde van geld?
Overigens vind ik 11 euro zakgeld per maand voor een 15-jarige weinig. Misschien is het een idee om eerst het zakgeld omhoog te doen en haar daar meer van laten te betalen. Wat moet/mag ze nu van die 11 euro per maand zelf kopen, en hoeveel kan ze erbij verdienen?
Even een voorbeeldje: ze wil naar de bioscoop met leeftijdsgenootjes: moet ze dat zelf betalen van haar zakgeld, of krijgt ze dat kaartje van jullie met wat extra's om popcorn te kopen?
Estra
05-11-2024 om 09:37
ik vind 11 euro ook zeer weinig zakgeld voor bijna 15 jaar . Als ze zelf niet vraagt om kleedgeld zou ik er nu nog niet aan beginnen.
KnorrendKitten
05-11-2024 om 09:42
Toen ik vond dat mijn oudste toe was aan kleedgeld hield ik in het begin het beheer.
Dat deed ik gewoon in excel, elke maand kwam er 50 euro bij. Het kwartje viel echt toen hij het koud had op de fiets en echt een warme jas nodig had. Dat was nog flink zoeken want na het kopen van een aantal broeken (te veel broeken) bleek er niet zo veel meer over te zijn.
Meesje
05-11-2024 om 09:48
KnorrendKitten schreef op 05-11-2024 om 09:42:
Toen ik vond dat mijn oudste toe was aan kleedgeld hield ik in het begin het beheer.
Dat deed ik gewoon in excel, elke maand kwam er 50 euro bij. Het kwartje viel echt toen hij het koud had op de fiets en echt een warme jas nodig had. Dat was nog flink zoeken want na het kopen van een aantal broeken (te veel broeken) bleek er niet zo veel meer over te zijn.
Zo zou ik het idd doen aangezien dochter geen besef heeft van geld. Mijn moeder deed het ook zo, vooral vanwege zusje. Niet in excel, maar gewoon op papier, maar principe is het zelfde. Ze liet het ook soms zien aan zusje en besprak dan consequenties; "ik weet dat je dat shirt graag wil en liefst in 3 kleuren, maar dan is het geld op. Dan heb je dus geen geld meer voor een broek." Keuze was dan wel aan zusje. Op die manier leerde ze langzaamaan enigszins de waarde van geld. En het feit dat geld op kan gaan. (ze koos vanzelfsprekend toch voor die 3 shirts )
Voor mij deed ze het ook zo, maar dat werkte dan weer minder. Ik was al verantwoordelijk en trok me de mening van mijn moeder erg aan. Omdat ik alle aankopen alsnog door mijn moeder moest laten doen/moest laten overmaken had ik alsnog het idee dat ik het niet in eigen regie had. Kocht dan kleding waarvan ik wist dat mijn moeder er blij van werd. Of veel te weinig om te laten zien hoe eel geld ik over kon houden. Kleine pleaser was ik.
Caroline80
05-11-2024 om 11:20
Als ze er zelf niet om vraagt, zou ik nog niet aan kleedgeld beginnen.
Mischa83
05-11-2024 om 11:45
Ik geef mijn zoons ieder 100 euro. Wij betalen de telefoonrekening. Zij betalen kleding en de kapper. Soms betalen we een extraatje zoals bioscoop, maar dit is geen afspraak oid. Twee zoons houden maandelijks geld over omdat ze niets geven om kleding en weigeren naar de kapper te gaan. Helemaal prima. Andere zoon red het er ook mee maar geeft wel wat meer uit aan kleding en de kapper. Ook helemaal prima.
Wat is voor jullie de reden om met kleedgeld te willen beginnen?
alhambra
05-11-2024 om 12:12
Je geeft aan nu dure kleding en schoenen te kopen voor je kind maar tegelijkertijd 150 euro per maand teveel te vinden. Dat kan ik niet helemaal met elkaar rijmen.
Maak een overzicht van wat de afgelopen 2 jaar aan kleding hebt uitgegeven en kijk wat dat per maand was. Waarschijnlijk heb je zelf zeker 150 per maand uitgegeven.
Friezinnetje
05-11-2024 om 12:15
ik vind 15 jaar een prima leeftijd om te beginnen met kleedgeld. En ook te leren om met geld om te gaan. En houd het eerst in eigen beheer, en overleg regelmatig.
Bailey26
05-11-2024 om 15:15
Wat zegt ze er zelf over?
Je kan ook starten met een klein bedrag en afspreken wat ze daar van moet kopen. En dat jullie voor dit jaar nog de (winter)jas/schoenen/ondergoed wat dan ook betalen.
Of je maakt het over een half jaar nog eens bespreekbaar met haar. Misschien is nu voor haar niet het juiste moment.
RavIvaR
05-11-2024 om 15:32
Het leest alsof ze nog niet zover is.
Waarom willen jullie haar toch nu al kleedgeld geven?
Je zou dit makkelijk nog een jaar kunnen uitstellen. Het idee om te beginnen met meer zakgeld per maand waar ze dan ook wat mee moet doen, is een prima tussenstap.
Bijvoorbeeld 100,- per maand waar ze dan wel haar telefoonabonnement van moet betalen, cadeautjes en soms een uitje met vriendinnen.
MamaE
05-11-2024 om 16:08
Als je kind nog geen besef heeft van de waarde van geld, lijkt kleedgeld me nog een stap te ver. En hoog tijd om daarmee te beginnen dat te leren. Met 15 mag je echt wel weten dat dingen geld kosten en dat geld eindig is. Haar zakgeld is heel weinig, daar kan ze nauwelijks iets van kopen. Dat zou ik verhogen, maar ook meer verantwoordelijkheden bij haar neerleggen. Bijvoorbeeld cadeautjes en uitjes.
Wat betreft kleding zou ik kijken naar wat je nu uitgeeft. En dan ook alles. Het kleedgeld kun je in de toekomst daar op baseren. Of je doet minder, maar betaalt bepaalde zaken nog wel voor je kind.
Is er nu wel een grens aan de hoeveelheid kleding die ze krijgt? Of krijgt ze gewoon alles wat ze wil? Of koop jij nog alles en trekt ze dat gewoon aan?
Rozi
05-11-2024 om 16:27
Ik zou wel beginnen met kleedgeld, ze is 15, toch wel tijd dat ze dat gaat leren m.i..
Als mijn kind nu die leeftijd zou hebben zou ik 50 euro geven per maand.
mana_sutiyuq
05-11-2024 om 16:32
Kleedgeld is geen must, genoeg kinderen die helemaal nooit kleedgeld krijgen, het interesseert ze gewoon niet.
Maar 11 euro per maand zakgeld is wel heel erg weinig, tenzij er niet meer geld is natuurlijk maar dat lijkt hier niet het geval te zijn. Het is net iets meer dan 2 euro per week. Daar kun je op school misschien een broodje van kopen maar ook niet heel veel meer.
Max88
05-11-2024 om 17:35
Saai, maar ook hier: meer zakgeld, zodat ze bv zelf kadootjes kan kopen, maar niet aan kleedgeld beginnen als ze jong is en sowieso niet omdat het " hoort". Er zijn veel meer manieren om met geld en sparen te leren omgaan.