Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
lieverdje

lieverdje

28-10-2016 om 22:42

hoe lang speelden jullie kinderen nog?

mijn zoon zit in groep 8 en wordt binnenkort 11 jaar. Nu is hij natuurlijk nog een beetje jong t.o.v. zijn klasgenoten, maar hij beklaagt zich er af en toe over dat de andere kinderen in zijn klas 'niet meer spelen'. Veel willen er alleen kletsen, hangen of voetballen, al of niet met telefoon erbij. Laatst hadden we een klasgenootje over de vloer die bij het zien van de lego hier en huis opmerkte dat hij daar 'vroeger' ook mee speelde maar dat 'allang' verkocht had Zoon vind kletsen enzo ook wel leuk, maar wil toch nog graag fantasiespelletjes doen. Nu voor zijn aanstaande verjaardag vraagt hij ook nog lego en playmobil.

Nu vroeg ik mij af, tot welke leeftijd zijn/waren jullie kinderen ongeveer nog 'speels'? Dus dat ze bijvoorbeeld buiten riddertje willen spelen, met playmobil en lego etc.?

Sanne

Sanne

28-10-2016 om 22:55

9 1/2

Was het praktisch van de ene op de andere dag over. Soms komt er een jonger kindje en wil ze nog wel meedoen en lijkt er dan ook nog wel lol in te hebben, maar nooit meer zelf. Praktisch alles verkocht ook. Ik mis het nog wel eens.

Nu 11 1/2 en opeens helemaal klaar met beste vrienden quiz en spangas, wat ze voor de zomer nog 'moest' zien. Bij haar gaat dat nooit geleidelijk...

Jaina

Jaina

29-10-2016 om 00:00

12/13

Gemiddeld zo'n beetje 12/13. Dan werd dat een stuk minder. De interesse in echt spelen ging dan weg, hoewel er nog wel gespeeld werd met jongere broertjes/zusjes.
Maar sommige vormen van spelen gaan ook wel door. Videogames bijvoorbeeld, gezelschapsspellen. Dat laatste werd zelfs meer want ingewikkelde spellen van de spellenwinkel werden op die leeftijd juist populair. En van die Dungeons&Dragons achtige spellen met kaarten. En daar dan de hele middag achter zitten.
En buiten ook nog steeds wel voetballen, skaten, badmintonnen, een stuntbaan bouwen voor het skateboard.... Dat blijft eigenlijk wel door gaan.
En creatief spelen (tekenen, verven, knutselen) dan blijft ook wel doorgaan maar dan soms in een andere vorm.

En de echte lego liefhebber bouwt natuurlijk ook nog rustig verder.

Overigens is dat ook wel grappig, dat dingen die met 12 heel kinderachtig zijn opeens met 18 wel weer kunnen.

Maar ik merkte wel dat zo'n beetje aan het eind van de basisschool/begin middelbare school er wel veel minder echt gespeeld wordt en dat bepaalde vormen van spelen ook verdwijnen.

Laatst lag hier zo'n mini helicopter die kan vliegen in de tuin en daar heeft een groep jongens van 15-17 jaar toch de hele middag meegespeeld. Dus 100% weg gaat spelen ook niet perse

Ja, jammer.

Hier was het spelen in groep 8 ook over. Ik heb nog een poging gedaan met het aanbieden van technisch lego of bouwen van robots. Maar nee, hoogst zelden nog een spelletje of kaarten, maar verder is het gamen.

hier 13 jarige

die af en toe in ene technisch lego pakt en daar mee gaat bouwen.
Echt actief ermee spelen was met 12 over.

Jongste speelt met zijn 8 jaar erg wisselend.

Moeder

Moeder

29-10-2016 om 19:13

Lego

Jongste heeft 2 jaar geleden nog lego gekocht en er mee gebouwd. We waren van de week in een winkel waar doosjes lagen en hij zei dat hij er zin van kreeg om er weer mee te spelen maar dat nu niet meer wilden. Hij is 2 weken geleden 17 geworden.
Hij wilde zijn lego verkopen. Dat heb ik verboden. Ik verbied zeer zelden iets maar dat wil ik echt niet hebben. Je krijgt er niet veel voor terug en hij heeft zoveel. Dat ie het maar bewaard voor zijn kinderen.

Voor de statistieken, hij doet nu veel computerspelletjes en hij verzamelt dingen.Ook heeft hij een vriendin waar veel tijd in gaat zitten.

Hier

Een poos niet gespeeld sinds ze op de middelbare zaten. Alleen gezelschapsspellen bleven wel zoals monopoly en levensweg, en zoon groepsspel met opdrachten.Nu zijn ze 19 en 17 en spelen allerlei gezelschapsspelen met vrienden. Zoon graag black stories en kaartspelletjes en dochter van die pubquizzen etc.

oppaskindjes

Bij mijn dochter was het spelen over toen ze naar de middelbare school ging. Vanaf haar 14e/15e ging ze veel oppassen en heeft ze zich weer vol in het spelen gestort. "Want spelen is heel goed voor kinderen," aldus dochter (inmiddels 18). Ze bouwt met lego en plastic beestjes hele dierentuinen waar de barbies dan op bezoek mogen, ze is weer prinses of ridder, ze maakt tenten en ze vindt het allemaal heerlijk. Voor de oppaskindjes natuurlijk, niet voor zichzelf

14 en playmobil

Ik had alle playmobil al weggedaan naar jongere neefjes en nichtjes maar dochter wilde het toch echt weer terug!
Zodoende staat het grootste deel nu weer thuis. Ik geloof niet dat ze er echt mee speelt; het is meer het gevoel dat het kán als ze het zou willen.

Tuinstoel

Tuinstoel

31-10-2016 om 19:34

10 jaar groep 8

Mijn zoon is ook 10 en zit in groep 8. Is jong qua gedrag maar houdt ook niet van 'spelen'. Ja met de ipad, PS4, voetballen en gezelschapsspellen. Geen interesse voor Lego en dat soort dingen.

bieb63

bieb63

31-10-2016 om 21:42

Wat is spelen?

Dat is natuurlijk de vraag. Spelen is bijv. verstoppertje of tikkertje, en ja dat doe je niet echt meer als je 12 plus bent (meestal). Maar 'spelen' is natuurlijk een heel ruim begrip. Spelen kan 'kinderlijk' zijn (met de poppen spelen), of ook dus tikkertje. Maar spelen is ook iets met de lego bouwen, tekenen, knutselen, kaart/bord spellen, potje voetbal. En veel daarvan zijn absoluut leeftijdloos. Dus naast misschien het wat kinderlijk spelen, is 'spelen' m.i. je vermaken in je vrije tijd met iets. En veel dingen daarvan zijn tijdloos. Hooguit dat (pre)pubers zich wel eens een tijdje distancieren van iets (want zgn kinderachtig), maar dat heeft meer te maken met hun leeftijd. En verder is het ook een kwestie van interesse.

Sanne

Sanne

01-11-2016 om 22:25

Stoepkrijt

Hahaha, zo grappig!

Bloempot

Bloempot

02-11-2016 om 09:53

Ja hoor

Mijn kinderen (12 en 14 ) spelen af en toe nog volop, de LEGO staat sinds een paar weken weer in de kamer. In de herfstvakantie kwam ik onverwachts wat eerder thuis , de kinderen waren met wat vrienden verstoppertje aan het spelen in het huis. In de vakantie , tijdens de lange rit zaten ze achterin de auto met gekke stemmetjes en knuffels hele verhalen te verzinnen. O ja deze week stond er een grote doos in de kamer,, daar hebben ze zich een paar dagen mee vermaakt!!

tictac

tictac

02-11-2016 om 10:37

hier lang gespeeld

Vooral de verkleedkist bleef trekken. En inderdaad, met de oppaskinderen weer lekker verstoppertje doen en tikkertje. En naar de indoor speeltuin op het vakantiepark laatst. Iedere dag werden de jongere neefjes en nichtjes opgehaald, want die vonden het zo leuk...

lieverdje

lieverdje

03-11-2016 om 10:30

wat is spelen

Nouja... dus met lego, playmobil, buiten riddertje spelen of een avontuur verzinnen. Verhalend tekenen, dat soort dingen. Zijn klasgenoten doen dat niet (meer), als ze wat met elkaar afspreken dan komen er telefoons tevoorschijn of praten ze wat. Of ze kijken naar pokémonkaartjes. Dat vindt zoon op zich ook leuk, maar hij wil dus ook 'kinderlijk' spelen. Wil voor zijn verjaardag ook liever speelgoedcadeaus dan een telefoon. En daar kijken zijn klasgenoten dan weer vreemd van op!

Gelukkig heeft hij een jonger broertje maar hij zou dus zo ook wel met leeftijdsgenoten willen spelen, dat zegt hij ook letterlijk. Op een camping afgelopen zomer hebben we een gezin getroffen met jongens in dezelfde leeftijd en dezelfde (speel)interesses waarmee hij zich geweldig heeft vermaakt, hebben we nog niet gezien met de prepubers in de klas

Maar we kennen bijvoorbeeld ook een jongetje van net 9, dat groot voor zijn leeftijd is en heel stoer (en onzeker). Die speelt ook al een tijd niet meer met speelgoed en heeft al een telefoon, mag heel laat naar bed en vindt alles kinderachtig. Je hoort wel eens dat mensen hun kinderen klein houden, bij deze lijkt het omgekeerde het geval?

Sally MacLennane

Sally MacLennane

03-11-2016 om 10:45

een leven lang

Ik ken volwassen mensen die ontzettend veel plezier beleven aan Lego en Playmobil. Ik heb iemand gekend die zelfs een verzameling (weet niet meer of het Lego of Playmobil was, maar het ware dure setjes) had waar de kinderen niet aan mochten komen. Die hadden hun eigen speelgoed.

Zelf ben ik nooit gestopt met tekeningetjes maken

Pirata

Pirata

03-11-2016 om 15:05

De mijne is 9 en al zijn Playmobil staat al een jaar te verstoffen (nu op marktplaats).
Hij speelt echt niet meer "iets". Hij maakt wel filmpjes of speelt buiten (voetballen of in een boom of een hut maken). Alleen Lego is nog leuk (vanwege die filmpjes).
Op die leeftijd speelde ik nog met barbies, en wel langer ook. We willen 'm best "klein" houden, maar hij heeft een oud zieltje denk ik.

lieverdje

lieverdje

08-11-2016 om 23:03

10-minutengesprek gehad

...en de juf bevestigde ons beeld: zoon is nog erg jong en speels. Krijgt niet helemaal mee wat de (pre)pubers in de klas al bezighoudt, lijkt nog andere interesses te hebben. Hij is misschien sociaal-emotioneel nog wat jong voor zijn leeftijd dan toch ook...

Over volwassenen die spelen gesproken, ik ben het zelf nooit verleerd! Zelf heb ik ook een paar 'grotemensen' legohuisjes, en ik word nog steeds blij van spoorbaantjes leggen, met de spirograph tekenen en knutselen. En van tekenen heb ik mijn beroep gemaakt.... Misschien is het wel erfelijk dan?

Pirata

Pirata

09-11-2016 om 11:15

lieverdje

Mooi dat je zoon nog zo van spelen houdt. Hij leert zich dus te pletter. Deed mijn jongste dat ook maar. Hoewel die de lego-trein nu weer door de woonkamer heeft gelegd, ter afwisseling van zijn oudemannenactiviteiten (=gamen, op zijn handen staan, filmpjes maken)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.