Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Ethel

Ethel

15-01-2021 om 10:50

Groei - groeihormonen

Mijn zoon is 14 jaar en heeft een botleeftijd van 15,9 jaar. Hij is 1,62 m. Zijn groeischijven zijn bijna dicht, wordt gezegd, waardoor hij nog minimaal zal groeien. Hij vindt dit een ramp. Omdat ze heel erg strikt zijn met groeihormonen, krijgt hij er geen meer. Ik zou graag toch verder zoeken naar oplossingen. Heeft iemand suggesties of adressen waar ik terecht kan?

Phryne Fisher

Phryne Fisher

15-01-2021 om 10:58

Accepteren

Accepteren lijkt me de minst ingrijpende optie. Er zijn wel meer mannen gering van lengte en daar valt prima mee te leven.
Ik denk dat je anders al snel moet grijpen naar methodes om botten te breken e.d. Daar kleven weer veel meer nadelen aan.

kinderarts

Dat moet je bespreken met zijn kinderarts. Ik neem aan dat hij daar onder controle is, omdat je aangeeft dat hij geen groeihormoon MEER krijgt (dus blijkbaar kreeg hij dat eerder wel?)
Het geven van groeihormoon is inderdaad aan heel strenge eisen gekoppeld, daar heb je als ouder (en als kind) geen stem in. Of er nog andere opties zijn voor je zoon kan alleen een arts beoordelen. Heb je het idee dat jullie kinderarts niet genoeg meedenkt, vraag dan een second opinion in een ander ziekenhuis.

Maar, niet alles is maakbaar/oplosbaar, hoe sterk de wens ook is!

En, het zal toch ook nu niet opeens als een verrassing komen dat je zoon klein blijft, acceptatie lijkt me dan ook vooral belangrijk.

Ethel

Ethel

15-01-2021 om 11:11

Toch nog mogelijkheid voor groeihormonen?

Botten breken gaan we zeker niet doen, maar ik las op een andere discussie hier dat er toch nog mensen zijn met dezelfde problematiek en die zouden toch nog groeihormonen gekregen hebben. Het zou er vanaf hangen naar welk ziekenhuis je gaat. Ik zou graag suggesties krijgen van waar ik naartoe zou kunnen om hierover meer inlichtingen te verkrijgen.

Ethel

Ethel

15-01-2021 om 11:13

Nooit groeihormoon gekregen

Hij heeft nooit groeihormoon gekregen. De kinderarts endocrinoloog waar we naartoe gaan, zegt dat hij net buiten de grenzen van haar standpunt viel, ook als we vroeger zouden zijn gekomen. Maar ik hoor en lees dat er andere standpunten zijn en zou die graag onderzoeken.

landelijk

Er is een commissie die voor heel Nederland de beslissing neemt of er wel of geen groeihormoon gegeven wordt, afhankelijk van een aantal criteria. Geen arts in Nederland kan om die commissie heen.
Dus ik denk dat het niet juist is wat je gehoord hebt....

Ethel

Ethel

15-01-2021 om 11:27

België

Ah oke, maar wij wonen in België. Misschien moet ik eens bij een Nederlandse arts gaan horen. Want de dame die een soortgelijk verhaal vertelde (op dit forum maar wel in 2009, als ik me niet vergis), heeft die hormonen wel gekregen voor haar kind. Ik wil me gewoon op alle mogelijke manieren informeren. Niemand zegt dat we het dan moeten doen, maar ik wil geen (veilige) kansen laten liggen.

V@@s

V@@s

15-01-2021 om 14:06

botten breken

Of eigenlijk de groeischijven kapot maken, doen ze als kinderen te lang worden. Dat helpt op geen enkele manier om ervoor te zorgen dat je langer wordt.

Belgje

Belgje

15-01-2021 om 14:06

Vragen

Vragen staat vrij, maar over het algemeen is er in België op medisch vlak meer mogelijk dan in Nederland.

Mijntje

Mijntje

15-01-2021 om 15:17

opzoeken

Komen er kleinere mannen voor in de familie? Is er een oorzaak gevonden?
Ik kan me voorstellen dat behandelingen zo ingrijpend zijn dat je dat niet doet bij zijn lengte. Misschien eens wat kleine succesvolle mannen opzoeken op het internet: Napoleon, Martijn Krabbe, Justien Bieber, Prince, Bruno Mars, Harry Potter (Radcliffe),
en zo zijn er nog veel meer.

Mijntje

Mijntje

15-01-2021 om 15:24

Endocrinoloog

Misschien eens een second opinion bij een endocrinoloog in een academisch kinderziekenhuis? Nijmegen Radboud is dacht ik goed.
Of hebben jullie die weg al bewandeld.

groeischijven

Als de groeischijven dicht zijn, werkt groeihormoon sowieso niet meer (als het al zou werken, wat alleen het geval is wanneer er sprake is van een tekort). Je kunt het sluiten van de groeischijven enigszins remmen door puberteitsremmers te geven. Maar e.e.a. hangt natuurlijk erg af van de oorzaak van de achterblijvende groei en de afwijkende botleeftijd.
Ik denk wel dat je met 14 jaar sowieso heel erg laat bent om nog wat dan ook te kunnen doen. Was je zoon eerder wel meer gemiddeld qua lengte en is zijn curve pas later erg afgebogen?

(Hier een zoon van bijna 14, 1.53m lang, bepaalde genafwijking gevonden maar geen behandelbaar beeld. Wij zijn al sinds kleutertijd hiervoor onder controle bij de kinderarts maar dan nog: er is gewoon niets aan te doen. Kind heeft ook nog eens 2 klassen overgeslagen (zit nu in 4e klas VO) dus ja, hij valt wel op. Hij ervaart het echter niet als probleem, het is gewoon zoals het is)

Vaas

Verlengen komt wel degelijk voor, maar vermoedelijk niet hier. Wel een gelezen over een Chinese ofzo die haar benen had laten verlengen: botten worden gebroken en er wordt een stellage aangebracht waarmee je de uiteinden van de breuk heel geleidelijk iets uit elkaar schroeft terwijl de breuk dichtgroeit. Uiteindelijk is het bot dan langer geworden doordat het ahw is opgerekt

Je snapt waarom zoiets geen gemeengoed is, maar het is vziw dus wel mogelijk.

Groeten,

Temet

Pennestreek

Pennestreek

15-01-2021 om 18:56

Is idd mogelijk Temet

Wij kennen een jongen waarvan de benen niet even lang waren. Toen hij een jaar of 12 was zijn zijn benen op die manier even lang gemaakt. Maar het is een hels traject, erg pijnlijk en het duurt maanden. Hij is er een ruim jaar mee bezig geweest, het verschil was dan ook groot.

Jeltje

Jeltje

16-01-2021 om 00:29

Volgens mij geen zin

Mijn zoon krijgt sinds zijn vijfde groeihormoon (nu 15 en 1 meter 80). Het is zoals Jippox zegt: groeihormoon heeft alleen zin als er een defect/tekort is. Dat stelt een endocrinoloog met een aantal onderzoeken vast en vervolgens beoordeelt de genoemde commissie of er groeihormoon mag worden gegeven.
Het klinkt alsof de endocrinoloog van jouw zoon heeft vastgesteld dat hij niet aan de voorwaarden voldoet en als de groeischijven nu bijna dicht zijn zou het nu ook niet meer kunnen als hij wel aan de voorwaarden zou voldoen.

V@@s

V@@s

16-01-2021 om 10:08

jullie hebben gelijk

https://www.groeiwijzer.nl/nl/behandeling/verlengingsoperatie

Langer kan blijkbaar ook met een operatie. Maar als ik dat zo lees zou ik daar niet over peinzen bij een lengte van 1,62. Zo klein is dat nu ook weer niet. Bovendien raak je dan uit proportie, als het niet specifiek gaat om korte benen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.