Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Geld voor rapport digitaal

Mijn dochter van 13 kreeg vandaag geld voor haar rapport van oma. Ze kwam meteen naar mij toe en gaf het geld aan mij met daarbij de vraag "Kun je dit naar mijn rekening overmaken?"  Wat ik meteen gedaan heb. Waarop oma vraagt "Wil je het geld de volgende keer op je rekening gestort hebben?"  Ik zeg voor de grap "De volgende keer stuurt ze wel een tikkie". Oma leek dat wel goed te vinden (Ze doet alles wat de kleinkinderen vragen).  Mijn vraag is nu hoe jullie pubers geld krijgen van opa en oma, maar ook hoe ze het het liefst zouden ontvangen.

Als je iets krijgt, dan bepaalt de gever toch wat en hoe? 
Je kunt uiteraard vragen naar wensen, zoals wat iemand graag voor de verjaardag wenst.
Ik zou het niet zo gepast vinden als mijn kind in het bijzijn van de gever zou zeggen 'maak maar over'. Dan krijg je iets en moet het ook nog precies op de gewenste manier. Dat kan later ook thuis opgelost worden.

Destijds kreeg onze zoon altijd het geld contant maar ik heb het wel over een aantal jaar geleden. Intussen geen rapportgeld meer maar als er iets gegeven wordt, dan wordt het tegenwoordig overgemaakt. 

overgemaakt, pubers doen weinig contant.

Rapport van de middelbare was hier ook al digitaal, kwam alleen aan het eind van het jaar op een A4 geprint mee, stond niet eens het logo van de school op.

Ik geef aan de pubers in de familie cash of een cadeaubon. De cadeaubon doe ik alleen als ik weet dat ze liever hun geld in tegoed hebben van een bepaald spel oid als ze dat bv wel mogen krijgen, maar niet in de zelfde grote mogen kopen. Soms geef ik wel een cadeau ipv geld/tegoed als ik een specifieke wens weet. Overmaken doe ik nooit, maar ik zou het geen punt vinden om het te doen als een puber dat liever heeft. Dan zou ik een kaartje geven met daarin de vraag of ze een tikkie voor bedrag x kunnen sturen en betaal ik die. Dat kaartje omdat dat leuker voelt dan alleen overmaken. 
Ik zou je kind wél stimuleren om te laten weten wat er met het geld gedaan is als ze bv een specifieke aankoop gedaan heeft vlak er na/met dat geld. Hier vonden ze het iig leuk om te horen waar kind voor aan het sparen was en nu genoeg geld voor had toen die geld kreeg voor een rapport.

Ik snap ook gewoon wel dat pubers geld liever digitaal heb en omdat het makkelijker is. Ik gebruik cash eigenlijk alleen nog maar om cadeau te doen, zakgeld te geven, kopen/verkopen via pm of 1 keer per jaar met de vrijmarkt op koningsdag. En zelfs die laaste 2 gaan steeds meer met tikkies.

Onze pubers hebben het geld ook liever op hun rekening, maar zullen het zo niet aan oma of andere gasten vragen. Na een verjaardag geven zij hun gekregen geld aan ons en wij maken het dan over naar hun rekening. Het zijn geen hele hoge bedragen en wij vinden het prettig wat contant geld in huis te hebben.

Een tikkie is een betaalverzoek dus voor een cadeau vind ik dat een beetje raar. Ik maak wel geld over, gewoon zelf op iemands rekening en dan een felicitatie erbij via Whatsapp waarin je verwijst naar de bankrekening (niet iedereen checkt zijn bankrekening uit zichzelf op giften natuurlijk)
Of een digitale cadeaubon die je verstuurt via Whatsapp.

MamaE schreef op 06-08-2023 om 13:05:

Als je iets krijgt, dan bepaalt de gever toch wat en hoe?
Je kunt uiteraard vragen naar wensen, zoals wat iemand graag voor de verjaardag wenst.
Ik zou het niet zo gepast vinden als mijn kind in het bijzijn van de gever zou zeggen 'maak maar over'. Dan krijg je iets en moet het ook nog precies op de gewenste manier. Dat kan later ook thuis opgelost worden.

Opa en oma bieden het in dit geval toch zelf aan? Misschien vinden ze het zelf ook juist wel handiger en dachten ze dat dochter contant fijner vond.

Mijn dochter krijgt het meestal contant, maar ook wel eens op haar rekening.

De ene oma laat al een tijd tikkies sturen voor allerlei zaken als er geen directe cadeau-wens is (soms is er ook een soort virtueel tegoed omdat ze even niets te vragen weten en krijgen dat een andere keer een groter/duurder cadeau).
Andere grootouders deden het volgens mij nog contant. Mijn schoonvader had op een gegeven moment bedacht dat het zo ongezellig was om ons (dus de kinderen - niet de kleinkinderen) geld te geven voor onze verjaardag, dus hij had daar VVV-bonnen voor geregeld. Hmmm, ja, leuk bedacht, maar hij moet moeite doen om de VVV-bonnen te halen en wij om ze weer in te wisselen. Dus het effect ervan is niet echt geweldig vind ik zelf. (Zojuist geprobeerd om een VVV-bon in een bol.com cadeau bon om te zetten - niet gelukt - technisch probleem op de website - om een huishoudelijk artikel te kopen wat ik weer in cash voor mezelf kan omzetten om iets leuks van te kopen waar ik wil).

De pubers in mijn familie hebben liever cash geld want met digitaal geld kunnen de ouders zien wat ze er voor doen (vooral veel naar de macdonalds gaan).

Anouk1234

Anouk1234

06-08-2023 om 14:59 Topicstarter

Yoja schreef op 06-08-2023 om 13:55:

Onze pubers hebben het geld ook liever op hun rekening, maar zullen het zo niet aan oma of andere gasten vragen. Na een verjaardag geven zij hun gekregen geld aan ons en wij maken het dan over naar hun rekening. Het zijn geen hele hoge bedragen en wij vinden het prettig wat contant geld in huis te hebben.

Zo doe ik het ook. Op deze manier hoef ik zelf nooit te pinnen.

Omslachtig is het wel. Oma moet eerst pinnen. Ik maak het geld vervolgens over naar dochter en moet dan zelf contant gaan betalen, terwijl ik altijd digitaal betaal. Maar ja om nu een tikkie te sturen voor een te krijgen cadeau is ook zo wat.

Ik heb ook liever geen cash geld, dus begrijp heel goed dat pubers dat ook liever niet hebben

Daarom vraag ik ook altijd aan mijn puber neef en nichtje of ze mij een open betaalverzoekje sturen zodat ik het geld naar hen kan overmaken, win-win situatie 😃

Hier krijgen ze (stiefpubers) altijd contant, maar storten man en ik het inderdaad op hun rekening óf houden de cash zelf en maken het bedrag over. Toevallig heb ik wel vorige week allemaal wat geld als cadeautje op hun rekening gezet voor de vakantie met hun moeder (om daar wat leuks te kopen). Praktisch, maar het geeft nét wat minder leuk dan een zakcentje in de hand

Mijn kleindochter van 10 krijgt het liefst een fashioncheque als cadeau.
Ze vindt het heerlijk om te shoppen, wel nog met begeleiding.

Hier maken opa's en oma's geld voor rapport, kermis of verjaardag ook over.

Hier zijn oma en de kleinkinderen in dezelfde fase in het ontdekken van betaalverzoekjes. 
Mijn moeder is er nog niet heel handig in en het is nieuw voor de kinderen (basisschool leeftijd). Aan beide kanten dus winst als het digitaal wordt overgemaakt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.