Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Geld uitgeven

wekelijks contant geld geven misschien een idee?

Je bent al best goed bezig en nu kan ze nog fouten maken. Misschien moet het maar een keer allemaal opgemaakt zijn, misschien maakt dat meer indruk dan wanneer ze het altijd nét redt.
Dat kan beter nu gebeuren dan wanneer ze volwassen is. 
Verder kwam ik heel toevallig bij mijn internetbankieren van de abnamro een nieuwe optie tegen die je beschermt tegen fraude, je moet dan iets instellen in je app en dan kan je pas 24 uur daarna iets overschrijven van je spaarrekening. Dat is voor haar wellicht prima, want impulsief iets beslissen kan dan niet. (ik zocht het even op, het heet spaargeldslot)

Ik zou ervoor zorgen dat ze niet aan haar spaarrekening kan tot haar 18e. Dat is ook helemaal niet nodig. Een spaarrekening is voor te sparen en voor grote uitgaven, zoals een nieuwe telefoon of zo. Niks mis mee als ze dat soort dingen nog met jullie moet overleggen. Als je telkens geld voor snoep van je spaarrekening haalt, schiet het sparen ook niet op.

Zoals ik het lees gaat het om impulsieve en onnodige aankopen. Daar kan ADHD een rol bij spelen, maar het is ook gewoon een puber. Ik zou het met haar hebben over behoeftes qua eten. Laat haar meer dingen zelf meenemen vanuit thuis. Een keer iets halen is niet erg, maar meerdere keren per dag of zelfs per uur gaat vrij ver. Eet ze dat dan ook allemaal zelf of probeert ze op die manier 'vrienden te kopen'?

Ik zou geld ook zeker niet gaan aanvullen als het op is. Dat is ook leren, dat je dingen maar één keer kan uitgeven. Maar bij kleedgeld zou ik er ergens ook voor willen waken dat dat niet allemaal opgaat aan eten. Dat is naast dat het zonde is, ook niet gezond. 
Zo kan ze bijvoorbeeld het geld contant krijgen. Of jullie zetten het voor haar apart en als ze wil gaan winkelen zet je het op haar rekening.

Leren omgaan met geld doe je overigens niet pas vanaf je 16e of zo. Daar begin je al mee als je kind besef krijgt van geld. Zakgeld op de basisschool kan ook op. En daar kun je ook afspraken over maken wat ervan gekocht moet worden. Ik vind het totaal niet realistisch om pas te beginnen met financiële opvoeding als een kind al puber is. Dat is nu eenmaal niet de periode dat ze het meest realistisch en meedenkend zijn en ook zeker niet de fase dat ze graag en veel van hun ouders aannemen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.