Eef42
22-11-2024 om 22:07
Geld uitgeven
hi!!
Mijn dochter is 14, heeft ADHD, en we weten niet goed meer wat we kunnen doen om haar te leren omgaan met geld.
In de brugklas kwam de vrijheid, en de makkelijkheid van het pinnen. Impulsief dingen kopen. Soms wel vier x achter elkaar (op een dag, maar ook soms in een uur) iets uit het automaat halen.
Ze kreeg rond die tijd de diagnose ADHD en in wat gesprekken is er ook aandacht aan dit stukje besteed.
Een tijdje hadden we de oplossing: als haar salaris binnen kwam, bedacht ze zelf hoeveel er naar haar spaargedeelte moest. Ze had zelf niet de bankieren app. Ze kon dus alleen pinnen wat erop stond. Dat ging een tijd redelijk goed. (Ze is die tijd ook met medicatie begonnen, kan ook iets helpen)
Maar….we vinden ook dat ze het zelf moet leren en ze wilde zelf de bankierenapp. Nu heeft ze die een tijdje. Met de afspraak dat ze niet zelf iets van het spaargedeelte haalt. Dat ging redelijk goed, (eens een x een paar euro eraf, maar verder best oké). toen een aparte kleedgeldrekening bij een andere bank (want andere pas, hoe duidelijk wil je het hebben) geopend.
Nu kom ik er achter dat ze de laatste weken heel vaak (soms zelf twee x per dag) geld van haar spaargedeelte haalt. Vaak om eten te kopen. Soms iets anders. Ook van haar kleedgeldrekening heeft ze heel vaak eten gekocht.
Zelf zegt ze dat ze wel wil sparen. Maar met het spaargedeelte aan haar rekening vast lukt dat dus niet goed. Te makkelijk via de app even iets over zetten.
Het kleedgeldstuk kwam ik net achter, nog niet eens kunnen bespreken.
Heeft iemand nog tips? Ik wil haar vrij laten en ook fouten laten maken. Alleen is dit wel heel veel. Ik gun het haar zo om goed om te leren gaan met geld. Maak me over dit impulsieve ook best zorgen.
wil40
22-11-2024 om 23:07
Het spaargedeelte zit aan haar rekening vast, dus overboeken is eenvoudig, via de app. Een spaarrekening die niet is gekoppeld en niet in de app staat kan een oplossing zijn.
Ze is 14 jaar, wat je zegt, ze moet het leren. Dat is nu een veilige tijd, ze woont thuis.
Er over praten en haar laten bedenken wat een oplossing kan zijn, dat ze kan genieten van haar geld maar ook kan sparen. En misschien is de kleedgeldrekening net een stap te snel geweest?
Ook pubers zonder ADHD én volwassenen kunnen niet altijd goed met geld omgaan. Ik zou het in kleine stappen doen, die vrijheid, 14 jaar is ook nog gewoon jong en niet iedereen is op hetzelfde punt op dezelfde leeftijd.
Ook helpt het als ze het gevoel heeft dat je haar vertrouwt, dat ze het, met wat hulp, prima kan. Ze is 14 jaar en heeft al een bijbaan en ze wil sparen, goed bezig!
Marty1984
22-11-2024 om 23:25
Dat kleedgeld lijkt mij voor een stuk ook leergeld. Eet ze dat allemaal op dan heeft ze geen kleding. Klaar.
Spaargeld zou ik verdelen.
Het deel waar ze echt niet mag aanzitten zou ik op mijn eigen naam op een eigen rekening zetten. Dat krijgt ze bij héél belangrijke aankopen, maar dan moet ze dus langs jullie passeren.
Een ander deel zou ik op een rekening bij een 2de of 3de bank zetten (op haar eigen naam). Waarbij ik zou hopen dat er 1 à 2 dagen transitie-tijd zit bij de overboeking.
Ze is pas 14, ik zou een deel toch echt nog begeleiden.
Is het ook een optie om het kleedgeld cash in een envelop te steken ipv op haar rekening te storten? Ze heeft waarschijnlijk nooit de inhoud van de hele envelop op zak, dus ergens in een lade, kast of spaarpot ligt dus altijd nog geld.
Haalt ze er 10 euro voor snoep uit heeft ze wel de rest van de maand nog restant kledinggeld.
Due-scimmie
23-11-2024 om 06:47
Marty1984 schreef op 22-11-2024 om 23:25:
Dat kleedgeld lijkt mij voor een stuk ook leergeld. Eet ze dat allemaal op dan heeft ze geen kleding. Klaar.
Dit.
Schemerlampje
23-11-2024 om 07:23
Is dat bij iedere bank dan verschillend? Onze kinderen hebben sinds hun geboorte al een spaarrekening. Daar is later een betaalrekening bijgekomen, maar ze konden/kunnen de betaalrekening niet zien in de app tot ze 18 zijn.
rionyriony
23-11-2024 om 07:33
Geen idee om welke soort bedragen het gaat die ze verdient en uitgeeft, maar iemand leert door plezier en pijn. Je kan slechts beperkt van de ervaringen van anderen leren maar het belangrijkste leer je door flink onderuit te gaan, je te herpakken, een nieuwe strategie uit te denken en die te proberen. En zo blijf je de rest van je leven aan de gang.
Als jij dus zegt hoe ze beter haar geld kan besteden, dan zal ze dat overwegen en daarna beslissen wat voor prioriteit dat bij haar krijgt in haar gedachtegang. Ga je drammen dan wordt dit negatieve gevoel daarbij opgeteld dus nog onaantrekkelijker.
FF bedenken wat ik deed als veertienjarige. Ik kreeg nog zakgeld; een (rot)baantje in een wasserij kreeg ik pas met vijftien of zestien. Ik hield het niet lang uit, drie dagen geloof ik. Was geschokt door de platte taal daar en de grove manieren. Ik werd zelfs bij mijn pols gegrepen. Ik deelde het verdiende geld uit. Iedereen kreeg wat totdat het op was. Dat was dus misschien minder verstandig maar ik kon niets anders bedenken en had ook geen spijt.
Caroline80
23-11-2024 om 07:45
Bij de ABN kunnen je als ouder precies bepalen welke rekening je dochter kan zien in de app. Je kunt ook een bedrag instellen dat ze maximaal per dag kunnen pinnen of online betalen.
Jonagold
23-11-2024 om 08:05
Ik denk dat 14 jaar in dit geval gewoon nog te jong is. Kinderen met ADHD hebben sowieso al een probleem met impulsbeheersing en oorzaak-gevolg. Daarbij hebben de meesten langer de tijd nodig om uit te rijpen. Dus ik vind het helemaal niet raar dat het haar nog niet lukt. Zeker, ze moet leren met geld om te gaan, maar misschien nu nog even niet.
Is haar medicatie goed ingesteld? Gaat het verder goed op school?Ik lees dat ze met 14 jaar een baantje heeft, ik vind dat al heel wat, naast school. Vraag verder vooral ook niet teveel van haar, want mislukkingen zorgen voor een negatief zelfbeeld. Zorg vooral juist voor succeservaringen. Dus benadruk hoe knap het is dat ze naast school al werkt.
Ik zou dus vooral zorgen dat ze niet de fout in kan gaan. Ze moet ook leren om te zoeken naar oplossingen voor problemen waar ze tegenaan loopt. Dus zet daar nu op in. Hoe zorgen we dat je spaargeld op je rekening blijft staan, dat je daar niet toch ineens wat afhaalt? Bijvoorbeeld: de bankapp van haar telefoon afhalen en dat kleedgeld pas op haar rekening te zetten als ze gaat shoppen. En het restant weer terug te boeken. Dat is ook een leerproces, alleen bouw je op deze manier tussenstappen in.
Zeespiegel
23-11-2024 om 08:25
wij hebben meerdere rekeningen bij dezelfde bank lopen, en daar dus ook verschillende passen bij.
Wel geld dat we echt willen sparen op een speciale spaarrekening bij een bank waar dat los kan, met meer rente. En we dus een stap extra moeten zetten om eraan te komen.
Dus ik begrijp niet goed, waarom kleedgeld rekening bij een andere bank moet lopen?
En, het loopt tegen de feestdagen, ze kan ook nog cadeautjes voor jullie gekocht hebben, en dat geheim willen houden.
Loezzie
23-11-2024 om 08:40
klinkt als typisch pubergedrag wat geen benul heeft van de waarde van geld.
Ik zou terug naar de basis gaan. Als ik ervan uitga dat ze dit zelf ook vervelend vind en het wil veranderen
# spaargeld ergens wegzetten waar ze er niet bij kan
# in kaart brengen waar ze nu haar geld aan uitgeeft
# samen een budget vaststellen voor kleding & zakgeld. Eventueel afspraken dat ze en jas en 1 paar schoenen van jullie krijgt in winter en zomer.
# spaardoel vaststellen
# desnoods per week geld op haar rekening zetten of een limiet wat er uitgegeven wordt.
# Wekelijks met haar zitten. En haar zelf inzicht in geven in de keuzes die gemaakt zijn.
De ING app laat zien waar je geld aan uitgegeven hebt
# niet aanvullen om iets te kopen.
# ze zal nog niet veel verdienen. Dit zou ik dan voor 50% naar spaarrekening sturen en rest is vrij te besteden
# met 2 banken werken zou vooral voor haar duidelijkheid moeten geven waar welk pasje voor dient zou ik zo laten. Kleedgeld op? Jammer joh, dan kan je die leuke broek niet kopen.
Misschien zijn er nog bidgetcoaches met tips.
rionyriony
23-11-2024 om 09:33
Zelf, na het grootste deel van mijn leven, gooi ik alleen nog maar geld op de spaar als er teveel op de betaalrekening staat. Het dient dan voor het geval van calamiteiten, verder niet.
Je gaat heel erg uit van een bepaald verwacht ontwikkelingsmodel maar het heden is ook erg belangrijk.
alhambra
23-11-2024 om 09:42
Roos57 schreef op 23-11-2024 om 08:41:
Goed om leren gaan met geld kan ook als je 15 bent of 16 .
Eens. Ze is nog te jong i.c.m. haar adhd. Laat haar met minder verantwoordelijkheid oefenen.
Strijkijzer
23-11-2024 om 10:10
Naast alle andere tips; Ze heeft een baantje, zeg je, en ze koopt eten. Laat haar eens uitrekenen hoe lang ze moet werken voor een frikandelbroodje / warme chocomel / BigMac. Dat maakt het concreet.
Damoontje
23-11-2024 om 10:13
Eens met de dingen die al gezegd zijn.
Verder zou ik haar leren zelf eten mee te nemen als ze ergens heen gaat. Dat scheelt zó veel. Banaan in de tas of een tussendoortje of brood met beleg. Flesje water. Het zal wel hopeloos uit de tijd zijn om broodjes te smeren als je ergens heen gaat... Maar je bespaart er zoveel geld mee.
yasmijn27
23-11-2024 om 10:25
dan is ze gewoon nog te jong hiervoor. Dat is niet erg.
Even terug naar start. Stoppen met kleedgeld en dat in een andere vorm gieten.
Sparen op de rek waar ze geen geld af kan halen. En het leergeld waar ze vrij mee om kan gaan ook vrij laten. Dan kan ze hoogstens op een bepaald moment niks meer hebben, maar dat is dan niet erg.
Weet je zeker dat ze dat geld wat ze van haar rekening af heeft gehaald ook aan zichzelf besteed en ze dus niet lastig gevallen wordt door anderen? Ik vraag dit omdat het voor jou nu opvallend gedrag is.