Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Geen prioriteit


yette schreef op 20-08-2024 om 08:55:

[..]

Het is haar eerste vriendje.

Dat begrijp ik. En zo ben ik ooit op die leeftijd blijven plakken aan m’n eerste vriendje. 

EmmaT schreef op 20-08-2024 om 07:56:

Ik heb op mijn 15e ook een vriendje gehad waarmee ik op mijn kamer zat en me opsloot. Mijn moeder sprak haar zorgen naar mij uit: word je niet gebruikt voor seks? Ik was woest, waar bemoeide ze zich mee, er was echt geen sprake van seks. Ik was daar echt helemaal niet mee bezig. Maak jij je borst maar nat Moederkareltje, als ze straks 15 is
Achteraf vind ik het niet verkeerd wat mijn moeder vroeg. Ze was oprecht bezorgd. Beter dat uitspreken dan mij verbieden met die jongen om te gaan of zijn moeder op te zoeken, want dat werkt niet. De relatie heeft overigens maar kort geduurd. En alleen zoenen. Seks kwam pas op mijn 23e, in alles een laatbloeier haha, wist mijn moeder veel.

Was dat ook een vent die 3 x per maand langs kwam en verder nooit met jou in het openbaar gezien wilde worden? Dat jij  niet met sex bezig was zegt overigens helemaal niks.

Chantal2022 schreef op 20-08-2024 om 10:30:

[..]

Was dat ook een vent die 3 x per maand langs kwam en verder nooit met jou in het openbaar gezien wilde worden? Dat jij niet met sex bezig was zegt overigens helemaal niks.

Pfieuw, nou sorry hoor. 

Plato schreef op 20-08-2024 om 09:54:

[..]

Dat begrijp ik. En zo ben ik ooit op die leeftijd blijven plakken aan m’n eerste vriendje.

Oh, ik dacht dat je daar misschien overheen had gelezen door je vraag aan TO of ze het herkende uit eerdere relaties 

Ook ik ben blijven plakken aan mijn eerste vriendje. Hij wilde sneller seks dan ik. Was ook nog eens introvert, ik had geen idee wat ik eraan had. En hij had naast mij een heel leven dat hem bezig hield. Maar dat laatste had ik ook. Ik ben nog steeds blij met hem 

Chantal2022 schreef op 20-08-2024 om 10:30:

[..]

Was dat ook een vent die 3 x per maand langs kwam en verder nooit met jou in het openbaar gezien wilde worden? Dat jij niet met sex bezig was zegt overigens helemaal niks.

Is dat zo? Heeft TO dat geschreven? Dan heb ik daar overheen gelezen.

Ben het verder helemaal eens met Yette!

Jonagold schreef op 20-08-2024 om 11:27:

[..]

Is dat zo? Heeft TO dat geschreven? Dan heb ik daar overheen gelezen.

Ben het verder helemaal eens met Yette!

Er staat:

ze zien elkaar ongeveer 3 keer per maand in de vakantie. Ze kruipen dat steeds op haar kamer.

dus daar buiten zien ze elkaar niet. 



Chantal2022 schreef op 20-08-2024 om 12:21:

[..]

Er staat:

ze zien elkaar ongeveer 3 keer per maand in de vakantie. Ze kruipen dat steeds op haar kamer.

dus daar buiten zien ze elkaar niet.

Dat is toch niet hetzelfde als niet in het openbaar met elkaar gezien willen worden? Ik vind dat je op die manier die jongen wel heel erg negatief framet. Voor hetzelfde geld is het 'gewoon' onhandigheid en een andere interpretatie van hun relatie. Vergeet niet dat deze jongen ook pas 17 is. Dus zeer waarschijnlijk nog in de puberteit zit en nog wat uit moet rijpen. 

Plato schreef op 20-08-2024 om 08:53:

Ik zou wel met haar het gesprek aangaan. Ik begrijp dat anderen zeggen, ze mag zelf ondervinden, zelf fouten maken. Maar wat als dat punt niet komt? Ze genoegen neemt met alle broodkruimels die ze krijgt van hem?
Ik denk dat het ook afhankelijk is van veel andere factoren. Is je dochter erg gevoelig, misschien wat angstig? hoe is haar eigen sociale netwerk?
To; Ken je het zelf vanuit eerdere relaties?

Dit ook

tsjor schreef op 20-08-2024 om 08:45:

[..]

Dus je legt de verantwoordelijkheid voor eventuele seks dan helemaal bij de jongen, i.c. de moeder van de jongen. Meisje is een seksloos, hersenloos, wezenloos slachtoffer. En de moeder van het meisje kan er ook niks aan doen.

Wat ik indertijd gedaan heb (dochter was nog jonger, vriendje ook) is wel met dochter praten over anti-conceptie en haar het advies gegeven om samen naar de huisarts te gaan, maar dan ook samen met de jongen, naar de huisarts van de jongen (die ik toevallig goed kende als een goede huisarts). De huisarts heeft een technisch verhaal opgehangen over wat de pil eigenlijk doet, aan mij gezegd 'maar als ze willen doen ze het toch' (daarom zat ik daar juist) en de twee jonge mensen bedenktijd gegeven tot de volgende dag 12.00 uur. Zij hebben toen samen de beslissing genomen: geen pil. Niet veel later was het uit.

Dus dat zou mijn advies zijn: laat ze samen naar de huisarts gaan om te praten over anti-conceptie. Het is een gezamenlijke verantwoordelijkheid. Als jonge mensen volwassen dingen gaan doen, dan is het wellicht beter om ze als volwassenen te behandelen.

Tsjor

Ik zie niet helemaal hoe dit overeenkomt met als een volwassene behandelen? Verder natuurlijk wel een goede om je kind langs de huisarts te sturen voor anticonceptie als er seks op till zou kunnen zijn. En een pak condooms kado doen, voor de zekerheid.

Maar ik vermoed toch dat een 15 jarige hierover al eens wat voorlichting heeft gehad.

Jonagold schreef op 20-08-2024 om 12:43:

[..]

Dat is toch niet hetzelfde als niet in het openbaar met elkaar gezien willen worden? Ik vind dat je op die manier die jongen wel heel erg negatief framet. Voor hetzelfde geld is het 'gewoon' onhandigheid en een andere interpretatie van hun relatie. Vergeet niet dat deze jongen ook pas 17 is. Dus zeer waarschijnlijk nog in de puberteit zit en nog wat uit moet rijpen.

Die jongen is elke dag met zijn vrienden op stap, bij de jeugdclub Chiro of met hobbies bezig. Dan ben je in mijn interpretatie geen introvert persoon die de zolderkamer nauwelijks af durft te komen. 
Ik denk dat die jongen ook een andere interpretatie heeft van hun relatie, namelijk 'geen relatie'.

Chantal2022 schreef op 20-08-2024 om 16:01:

[..]

Die jongen is elke dag met zijn vrienden op stap, bij de jeugdclub Chiro of met hobbies bezig. Dan ben je in mijn interpretatie geen introvert persoon die de zolderkamer nauwelijks af durft te komen.
Ik denk dat die jongen ook een andere interpretatie heeft van hun relatie, namelijk 'geen relatie'.

Daar gaat het me niet om. Ik zeg ook niet dat hij een introvert persoon is. En ik denk ook dat hij niet het idee heeft dat ze een relatie hebben, maar dat de dochter van TO er teveel in ziet.

Maar ik vind hem zonder dat je hem kent wegzetten als iemand die alleen maar profiteert van de dochter van TO (want wil niet in het openbaar gezien worden met haar) niet kunnen. Dat weet je namelijk helemaal niet. Het kan ook echt gewoon onhandigheid zijn. Ik geef iemand graag het voordeel van de twijfel. Eigenlijk zoals ik graag zelf ook het voordeel van de twijfel zou krijgen.

Dat neemt niet weg dat deze 'relatie' niet klopt. Ik zou daar dus ook met dochter een gesprek over aangaan. Over hoe TO dat aan kan vliegen zijn in deze draad al heel veel goede suggesties gegeven. Dingen verbieden of het vriendje afkraken horen daar niet bij...

Zeespiegel schreef op 20-08-2024 om 13:47:

[..]

Ik zie niet helemaal hoe dit overeenkomt met als een volwassene behandelen? Verder natuurlijk wel een goede om je kind langs de huisarts te sturen voor anticonceptie als er seks op till zou kunnen zijn. En een pak condooms kado doen, voor de zekerheid.

Maar ik vermoed toch dat een 15 jarige hierover al eens wat voorlichting heeft gehad.

Je vergeet te lezen dat het dochter met vriendje was. Dus allebei. En allebei samen de beslissing laten nemen. Ik vind dat volwassen gedrag, samen de informatie verzamelen en samen de beslissing nemen.

Tsjor

tsjor schreef op 20-08-2024 om 17:37:

[..]

Je vergeet te lezen dat het dochter met vriendje was. Dus allebei. En allebei samen de beslissing laten nemen. Ik vind dat volwassen gedrag, samen de informatie verzamelen en samen de beslissing nemen.

Tsjor

Ik leer mijn kinderen dat ze zelf verantwoordelijk zijn voor hun eigen lichaam en anticonceptie. Dat is wat mij betreft niet een gezamenlijk iets. Want uiteindelijk zit jij met de gevolgen van een ongewenste zwangerschap of soa. Je moet niet zomaar vertrouwen op een partner die zegt dat het wel goed komt. Zowel jongens als meisjes zelf condooms hebben. En als meisje zelf verantwoordelijk zijn voor zwangerschap (want hoeveel jongens gaan er niet vandoor en dan zit jij met een kind waar je niet klaar voor bent?) 

Als volwassene haal ik ook mijn eigen informatie op. En bepaal ik voor mijzelf hoe ik mijn anticonceptie regel. Ik ken mijn lichaam het beste. Daarin wil ik niet afhankelijk zijn van mijn partner.

Dan hoeft de ander zich niet verantwoordelijk te voelen voor de een, i.c. de jongen hoeft zich niet verantwoordelijk te voelen voor het nemen van de pil van het meisje, terwijl dat toch wel lichamelijke gevolgen heeft voor het meisje. Haar probleem, haar zorgen. En eventueel: haar kind.

Tsjor

tsjor schreef op 21-08-2024 om 08:06:

Dan hoeft de ander zich niet verantwoordelijk te voelen voor de een, i.c. de jongen hoeft zich niet verantwoordelijk te voelen voor het nemen van de pil van het meisje, terwijl dat toch wel lichamelijke gevolgen heeft voor het meisje. Haar probleem, haar zorgen. En eventueel: haar kind.

Tsjor

Nou als het meisje de pil niet slikt heeft dat ook wel gevolgen voor de jongen hoor😅.

Ik vertel mijn zoons iig wel dat het belangrijk is om een condoom te gebruiken, ook al gebruikt met meisje ook de pil. Nog afgezien van een soa natuurlijk, maar als ze zwanger raakt dan mag zij het (uiteraard) zeggen en wordt je misschien wel vader. Of ze laat het weghalen terwijl je het graag wilt houden. 

Een meisje kan ook de pil een keer vergeten of ziek zijn of wat dan ook. Kan gewoon gebeuren. Met een condoom ben je dit én chlamydia allemaal voor.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.