Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

gaan ze over?

Titel zegt het al, gaan jullie middelbare scholieren over of wordt het nog even spannend?


Zoon (groep 8) heeft over 2 weken zijn eind assessment. Hij schuift sowieso na de vakantie door naar de 1e klas. Zelfde klas, grotendeels zelfde klasgenoten, zelfde school, dus er verandert voor hem niet zo veel denk ik. Hij krijgt geen cijfers en kan in theorie ook niet blijven zitten.
Ben heel benieuwd hoe dit schoolsysteem uit gaat pakken... tot nu toe ben ik heel erg tevreden.

Biebeltje schreef op 01-07-2023 om 00:11:

Zoon (groep 8) heeft over 2 weken zijn eind assessment. Hij schuift sowieso na de vakantie door naar de 1e klas. Zelfde klas, grotendeels zelfde klasgenoten, zelfde school, dus er verandert voor hem niet zo veel denk ik. Hij krijgt geen cijfers en kan in theorie ook niet blijven zitten.
Ben heel benieuwd hoe dit schoolsysteem uit gaat pakken... tot nu toe ben ik heel erg tevreden.

Ik ben eigenlijk wel heel nieuwsgierig wat voor schoolsysteem dit is?

NightNurse schreef op 29-06-2023 om 02:50:

Oudste gaat probleemloos over naar 3 havo.

Middelste is nog even heel spannend. Hij stond tot eergisteren er prima voor, wel een 4,5 voor Frans, maar verder alles voldoende en meerdere 8-en. Maar toen kreeg hij zijn cijfer van de laatste toetsweek van Duits terug. Dat was een 2,1. En omdat ze maar twee toetsen voor Duits hebben gehad dit schooljaar (er was geen docent) en de laatste toets 3x meetelt, staat hij nu ook een 4,6 voor Duits. Dat zijn dus 2,8 tekortpunten, terwijl je er maar 2 mag hebben. Zijn gemiddelde over alle vakken is nog wel een 6,9 en hij heeft dyslexie (met verklaring) waardoor er wel wat dispensatie is voor de vreemde talen. Maar zijn overgang naar 2 mavo wordt in de vergadering besproken en horen we eind van de middag...

Jongste gaat zonder problemen naar groep 7.

Al eens gekeken of hij een derde vreemde taal mag laten vallen ivm zijn dyslexie? Daar zijn regelingen voor maar verschilt wel per school wanneer dit mag. 

Mijn zoon mocht Frans laten vallen halverwege klas 2. Ze deden daar Frans met AIM, dat is dat je eerst Frans leert met gebaren in het eerste 1,5jr en er komt nauwelijks schrijven en lezen aan te pas. Vooral veel luisteren dus.Toen ze overgingen op schrijven mocht hij het laten vallen. In de vrijgekomen tijd kreeg hij dan oa begeleiding voor zijn dyslexie. 

NightNurse schreef op 29-06-2023 om 17:28:

[..]

Het is gelukt! Middelste is over naar 2 Mavo en voor komend schooljaar wordt een vrijstelling aangevraagd voor één van de twee vreemde talen, waarschijnlijk Frans, op basis van zijn dyslexie! Halleluja!

Oeps, mosterd dus 🤪

Daglichtlamp schreef op 29-06-2023 om 21:30:

[..]

Ze is niet meer leerplichtig. Dus ik zou haar nu eerst gewoon een baantje laten zoeken, en kijken of ze aangenomen wordt voor de MBO richting die ze wel wil. Misschien kan ze daar ook bij verschillende aanbieders solliciteren of is het een vrij unieke opleiding?

Ze heeft geen startkwalificatie dus ze moet nog wel degelijk naar school, je mag dan officieel niet fulltime gaan werken nog. 

MG, zijn er bij jullie ROC’s ook oriëntatiejaren? 

Biebeltje schreef op 01-07-2023 om 00:11:

Zoon (groep 8) heeft over 2 weken zijn eind assessment. Hij schuift sowieso na de vakantie door naar de 1e klas. Zelfde klas, grotendeels zelfde klasgenoten, zelfde school, dus er verandert voor hem niet zo veel denk ik. Hij krijgt geen cijfers en kan in theorie ook niet blijven zitten.
Ben heel benieuwd hoe dit schoolsysteem uit gaat pakken... tot nu toe ben ik heel erg tevreden.

Vrije school? 

SuzyQFive schreef op 01-07-2023 om 07:24:

[..]

Ze heeft geen startkwalificatie dus ze moet nog wel degelijk naar school, je mag dan officieel niet fulltime gaan werken nog.

MG, zijn er bij jullie ROC’s ook oriëntatiejaren?

Nee, hoor, dit klopt niet.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/leerplicht/vraag-en-antwoord/wat-gebeurt-er-als-een-leerling-voortijdig-de-school-verlaat#:~:text=Leerlingen%20die%20ouder%20zijn%20dan,dit%20wel%20bij%20de%20gemeente.

Zonnebloempje schreef op 01-07-2023 om 07:44:

[..]

Nee, hoor, dit klopt niet.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/leerplicht/vraag-en-antwoord/wat-gebeurt-er-als-een-leerling-voortijdig-de-school-verlaat#:~:text=Leerlingen%20die%20ouder%20zijn%20dan,dit%20wel%20bij%20de%20gemeente.

Hier in Groningen krijg je dan dus voortdurend de LPA achter je aan 😅. Mijn zoon stopte zodra hij 18 was met zijn opleiding. Werd echt gepushed om een opleiding te zoeken, en aan ‘speciale programma’s’ mee te doen. Zonder startkwalificatie kom je, tenzij bijzondere omstandigheden, ook niet in aanmerking voor voorzieningen als bijstand.

https://gemeente.groningen.nl/bijstandsuitkering-voor-jongeren-tot-27-jaar-aanvragen#

NightNurse schreef op 29-06-2023 om 17:28:

[..]

Het is gelukt! Middelste is over naar 2 Mavo en voor komend schooljaar wordt een vrijstelling aangevraagd voor één van de twee vreemde talen, waarschijnlijk Frans, op basis van zijn dyslexie! Halleluja!

Fijn dat ze dat gaan doen. Hier dispensatie voor Frans gehad het afgelopen jaar. Op havo is vrijstelling niet toegestaan. Ze heeft wat opdrachten moeten maken en voor de rest vrije tijd gehad om te besteden aan andere vakken. Het resultaat is dat ze met prachtige cijfers over is naar havo 4. Volgend jaar alleen Nederlands en Engels en vooral exacte vakken. Dus weinig lezen. 
ze leest nog op niveau e4/m5. 
hopelijk pakt het bij jullie ook zo goed uit. 

SuzyQFive schreef op 01-07-2023 om 07:52:

[..]

Hier in Groningen krijg je dan dus voortdurend de LPA achter je aan 😅. Mijn zoon stopte zodra hij 18 was met zijn opleiding. Werd echt gepushed om een opleiding te zoeken, en aan ‘speciale programma’s’ mee te doen. Zonder startkwalificatie kom je, tenzij bijzondere omstandigheden, ook niet in aanmerking voor voorzieningen als bijstand.

https://gemeente.groningen.nl/bijstandsuitkering-voor-jongeren-tot-27-jaar-aanvragen#

Hier in de randstad hetzelfde. Geen startkwalificatie betekent een melding en direct hulp en ondersteuning. Op zich niks mis mee om te zorgen dat jongeren niet met een achterstand hun leven starten.

anomarie schreef op 01-07-2023 om 08:30:

[..]

Hier in de randstad hetzelfde. Geen startkwalificatie betekent een melding en direct hulp en ondersteuning. Op zich niks mis mee om te zorgen dat jongeren niet met een achterstand hun leven starten.

Maar dat kun je dus negeren, het is drang geen dwang.

duizel schreef op 01-07-2023 om 00:16:

[..]

Ik ben eigenlijk wel heel nieuwsgierig wat voor schoolsysteem dit is?

Deze school werkt met een uitgesteld niveau advies (geen vrije school filosofie). Dus pas aan het eind van jaar 3 wordt bepaald of je vmbo, havo of vwo niveau gaat volgen. Daarvoor zitten alle niveaus nog bij elkaar in 1 klas en volgen kinderen hun eigen leerlijn. 

Zoon zit nu dus in een klas met groep 7, groep 8 en brugklas 1. Leuke daaraan is dat hij ook al kennis heeft gemaakt met Duits, Frans en Spaans. Dat hij al aan wiskunde mocht beginnen omdat hij het rekenen goed beheerst. Dat hij Nederlands en Engels op een voor hem passend niveau kan volgen ipv aan te moeten sluiten bij wat men had bedacht voor zijn leerjaar in het algemeen.

Er wordt ook veel gewerkt met vakoverstijgende projecten. En voor ieder vak is een duidelijk criteria overzicht om te kunnen bepalen op welk niveau een leerling zit (vergelijk het met de indeling van Cambridge Engels).

Het is wel een school die kinderen aantrekt die niet lekker passen in het reguliere onderwijssysteem. Dat heeft zijn voor en nadelen. Zoon heeft vwo advies (ze zijn toch verplicht een advies te geven hier in groep 8) maar ook wat sociaal-emotionele uitdagingen. Binnen zijn school is er nu gelukkig ook veel ruimte voor zijn sociaal-emotionele ontwikkeling.


Ik vond de keus voor deze school destijds heel spannend. Maar als ik zie met hoeveel plezier Zoon naar school gaat, hoe het contact met school is (super korte lijntjes en heel persoonlijk). Alle leuke dingen die ze doen. Dan denk ik dat het wel goed gaat komen allemaal.

Ik nog even. Eigen kinderen al van middelbare school af, maar zelf mentor van een vwo-3 klas waarin op dit moment 25% zou blijven zitten. Dat is ongewoon in vwo-3. Toetsweek net begonnen. Twee leerlingen kunnen het nog wel rechtzetten naar een overgangslijst voor vwo-4, voor vier is met een redelijk goede toetsweek havo-4 nog haalbaar, de laatste moet negens en tienen halen in de toetsweek om het jaar niet over te doen. Toch wel gevolg van soepeler doorstromen tijdens Covid, maar ik vind de motivatie en werkhouding ook wel echt achteruit gegaan bij veel leerlingen. Alles is stom, saai en nutteloos. 

Daglichtlamp schreef op 01-07-2023 om 08:46:

[..]

Maar dat kun je dus negeren, het is drang geen dwang.

Kan je doen, ervaring leert dat dit soort ‘kinderen’ dan vaak in een soort achterstandssituatie blijven zitten. Veel verder dan ‘supermarktwerk’ en ‘callcenterwerk’ komen ze dan niet. En ja, we kennen allemaal voorbeelden waarbij het ook wel goed uitpakt. Het is niet voor niets dat die drang erachter zit. Genoeg MBO-opleidingen waarbij je lekker werkt en 1 dag school hebt. Leren in de praktijk. Dat zijn die supermarktbaantjes niet. 

Biebeltje schreef op 01-07-2023 om 08:55:

[..]

Deze school werkt met een uitgesteld niveau advies (geen vrije school filosofie). Dus pas aan het eind van jaar 3 wordt bepaald of je vmbo, havo of vwo niveau gaat volgen. Daarvoor zitten alle niveaus nog bij elkaar in 1 klas en volgen kinderen hun eigen leerlijn.

Zoon zit nu dus in een klas met groep 7, groep 8 en brugklas 1. Leuke daaraan is dat hij ook al kennis heeft gemaakt met Duits, Frans en Spaans. Dat hij al aan wiskunde mocht beginnen omdat hij het rekenen goed beheerst. Dat hij Nederlands en Engels op een voor hem passend niveau kan volgen ipv aan te moeten sluiten bij wat men had bedacht voor zijn leerjaar in het algemeen.

Er wordt ook veel gewerkt met vakoverstijgende projecten. En voor ieder vak is een duidelijk criteria overzicht om te kunnen bepalen op welk niveau een leerling zit (vergelijk het met de indeling van Cambridge Engels).

Het is wel een school die kinderen aantrekt die niet lekker passen in het reguliere onderwijssysteem. Dat heeft zijn voor en nadelen. Zoon heeft vwo advies (ze zijn toch verplicht een advies te geven hier in groep 8) maar ook wat sociaal-emotionele uitdagingen. Binnen zijn school is er nu gelukkig ook veel ruimte voor zijn sociaal-emotionele ontwikkeling.


Ik vond de keus voor deze school destijds heel spannend. Maar als ik zie met hoeveel plezier Zoon naar school gaat, hoe het contact met school is (super korte lijntjes en heel persoonlijk). Alle leuke dingen die ze doen. Dan denk ik dat het wel goed gaat komen allemaal.

Klinkt goed zeg! Wij hebben hier in de buurt ook zo’n opstartende school. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.