Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Fietsen rond middernacht?

"maatschappij is anders"

"Waarom ik zo twijfel is dat de verhalen zoals Anne Faber, Millie Boele en nog veel meer meiden die zijn omgekomen, verkracht, aangerand of iets dergelijks je toch aan het denken zetten. Helaas kunnen we niet vergelijken met onze jeugd. De maatschappij is anders."

Werden er in "onze tijd" niet af en toe meisjes/vrouwen van hun fiets getrokken en verkracht/vermoord? Ik krijg nou niet de indruk dat er in dit opzicht iets wezenlijk veranderd is. Vroeger kwam dit heel af en toe voor, nu komt dit heel af en toe voor.

Er worden nu wel meer nieuwsbulletins op een dag uitgezonden, dus als het een keer gebeurt komt zoiets uitgebreider in het nieuws dan 35 jaar geleden, maar of dit soort misdrijven ook meer voorkomen betwijfel ik nogal.

Groeten,

Temet

Biebel

Biebel

14-06-2019 om 17:04

‘Vroeger gebeurde dit niet’

Vooropgesteld denk ik dat ik net zo blij zou zijn als jij dat dochter toch met de auto gaat.

Maar toch een tegengeluid. Vroeger gebeurde er net zo vaak ellende met vrouwen, misschien wel vaker. Al wist je het niet altijd, denk eens aan Nicole van der hurk bijvoorbeeld, en het meisje in Limburg dat ze laatst weer hebben proberen te vinden. Ofwel; het is niet iets ‘van nu’ dat er meisjes aangevallen worden. Gelijktijdig is het nog steeds heel bijzonder, want als het gebeurt staan de kranten er vol van.

Dat is dan ook wat dochter zegt. ‘Als er iemand in de bosjes op mij ligt te wachten tot ik langsfiets, zal hij wel een longontsteking opgelopen hebben.’ En dat maakt dat ze vaak zelf naar huis fietst, bij voorkeur in een groep maar het laatste stukje alleen. Waarbij ze haar risico’s reeel inschat en aantoonbare weet hoe te Handelen in rare situaties.

Zolang ze dat doet, en een plan en telefoon heeft voor als er iets gebeurd, laat ik haar gaan.
En betreur soms stiekem dat we er zo’n stoere zelfstandige griet van hebben gemaakt.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

14-06-2019 om 17:45

Vroeger

Misschien nog wel vaker heb ik het idee.

Je hebt je keuze gemaakt. Ik zou er hetzelfde instaan. Met z’n 4en op de fiets om middernacht is op zich nog wel enigzins acceptabel, maar ik zou er graag voor rijden.

Met z’n 4en op de fiets om 4 uur ‘s nachts is een groter dilemma

Ad Hombre

Ad Hombre

14-06-2019 om 18:29

Temet

"Werden er in "onze tijd" niet af en toe meisjes/vrouwen van hun fiets getrokken en verkracht/vermoord? Ik krijg nou niet de indruk dat er in dit opzicht iets wezenlijk veranderd is. Vroeger kwam dit heel af en toe voor, nu komt dit heel af en toe voor. "

Volgens mij ook, maar je zou de statistieken erop na moeten slaan.

Wel

Het zou van mij wel mogen. zeker met een groep zou ik het niet onveilig vinden. Zolang ze inderdaad maar samen zijn.
Waarschijnlijk zou ik wel aanbieden ze op te halen omdat ik 45 minuten best ver fietsen vind en ik toch niet voor 2 uur in bed lig dus het is voor mij helemaal niet extreem laat. Na een feestje halen doe ik wel vaker bij onze kinderen. Ik heb er geen moeite mee en dan hoeven ze niet midden in de nacht nog met fietsen en/of taxis.
Als het niet lukt gaan ze wel met een groepje op de fiets. Wij wonen wat landelijk en sommige vrienden wonen nog landelijker dus dan blijven ze vaak bij ons slapen zodat niemand verder alleen hoeft te fietsen. Soms blijven ze ook bij vriendinnen/vrienden in de stad slapen.

rode krullenbol

rode krullenbol

14-06-2019 om 22:04

Hoe ver te gaan?

"Helaas kunnen we niet vergelijken met onze jeugd. De maatschappij is anders."

Het waren/zijn inderdaad andere tijden, maar een vergelijking met onze jeugd valt wel degelijk te maken. Als je het me wilt toestaan, Anousrizzo, om ‘even’ een lans te breken voor de zegeningen van deze tijd? Ik doe dat maar al te graag, hoor! Al was het maar om een gezond tegenwicht te bieden aan al te pessimistische geesten, waarvan er waarschijnlijk in alle tijden wel wat rondwaren.

Aduh! Het blijft me verbazen hoeveel gewicht men doorgaans toedicht aan (hun) onheilsboodschappen. Is de reeks van niet uitgekomen profetieën waarop wij inmiddels kunnen terugkijken nog niet lang genoeg om te beseffen waar we de fout ingaan? Lieden die grossieren in bezwerende uitspraken die onwaar blijken, krijgen slechts bij hoge uitzondering het misprijzende predicaat ‘leugenaar’ opgeplakt. Zelfs het aanzienlijk minder belastende ‘koffiedikkijker’ neemt men niet snel in de mond.

Waarom eigenlijk (niet)? Waarom niet vaker een verhelderend licht geworpen op het schemergebied waarop zulke duistere charlatans zich begeven en waarnaar zij ons toe proberen te lokken? We doen als moderne samenleving toch ook aan straatverlichting? Sterker nog! Die technische toepassing dateert reeds van de 15e eeuw! Enfin; sociale controle mag dan in de ogen van sommigen misschien te zeer op gespannen voet lijken te staan met de voortschrijdende individualisering? Er gaat vanouds een zekere veiligheid vanuit.

Wie eertijds op een laat tijdstip een zogeheten onverlaat trof op een verlaten plek, beschikte per definitie niet over een telefoon die ook nog eens in staat is om beeld- en geluidsopnames te maken. Ik denk dat we heel blij mogen zijn met alleen al de preventieve werking die uitgaat van mobiele telefoons als het gaat om ongeregeldheden bij het uitgaan. En in die gevallen dat die of gene zich er niet bij voorbaat door laat afschrikken, kan het ding alsnog worden ingezet om te pogen wangedrag (tijdig) te corrigeren of t.z.t. de plegers ervan te traceren!

Wie – net als ik – de kunst verstaat om het positieve te ontwaren tussen de (in de regel schrikbarend negatieve) berichten in de media, zal zich diverse voorbeelden uit de praktijk herinneren waarbij de mobiele telefoon als het ware een heldenrol kwam te vervullen. Bovendien vind ik – door de bank genomen – de sfeer in de openbare ruimte de laatste jaren merkbaar verbeterd; eveneens in de nachtelijke uren. Om precies te zijn: veel lieflijker en minder grimmig.

Met deze constatering is uiteraard de vraag nog niet beantwoord hoe ver een individuele mens – niet alleen meiden van een jaar of 15! – alsook het collectief van de samenleving zou moeten gaan op het punt van preventie. Enkel de arg- en roekeloze medemens zal hier lichtzinnig over denken. Voor ieder ander blijft het domweg best een lastige kwestie.

Persoonlijk heb ik ‘de’ schrik van mijn leven gehad toen ik eens – op vakantie – van zeer nabij het daverende geluid van een boze bruine beer hoorde klinken in het afgelegen woud rond het Rilaklooster in Bulgarije. Had ik er niet moeten gaan wandelen? Daar valt wel wat voor te zeggen! Vooraf was ik er nog op gewezen dat Bulgaren eigenlijk nooit zo maar de wilde natuur intrekken, maar meestal slechts ‘en groupe’ neerploffen op open plekken om aldaar de natuur – al barbecueënd – te ondergaan. Zo’n traditie komt natuurlijk niet uit de blauwe hemel gevallen en kent zo zijn logica; realiseerde ik me achteraf eens te meer.

De gevaren op het traject tussen Den Haag en Zoetermeer zijn uiteraard van een heel andere orde en schuilen in zo vele hoekjes. Zoals gezegd: hoe is het gesteld met de verkeersveiligheid ter plaatse, mede onder invloed van eventueel drank- en/of drugsgebruik onder de betreffende tieners of overige verkeersdeelnemers? Wat te doen als er schimmen opdoemen in de schemering onder de lantarenpalen? Iedereen naast de mobiele telefoon een persoonlijk alarm meegeven? Zelf meefietsen of een taaie vechtjas de honneurs laten waarnemen? Toch maar de auto als vervoersmiddel inschakelen?

Ik zou denk ik aansturen op blijven logeren ergens in de buurt van de locatie van het feest en vragen om even ‘welterusten’ te berichten voor het slapen gaan. Om dan zelf hier in huis een kaarsje aan te steken ...

Rode krullenbol

Anousrizzo

'Achterin Zoetermeer naar Den Haag langs relatief lange verlaten weg.'

Dat fietspad langs de A12 bedoel je? Daar zou ik zelf 's nachts ook niet graag fietsen.

Als politie-agent

zie je niet al die meiden en jongens die gewoon veilig thuis komen. Ik krijg het ook altijd benauwd van 'Opsporing verzocht'.
Als de jongeren het hiermee eens zijn is het een prima oplossing. Maar inderdaad, eens zul je eraan moeten geloven. Ik neem aan dat jouw ouders niet meer voor je rijden?

Tsjor

Kaaskopje

Kaaskopje

16-06-2019 om 01:25

Ad Hombre

Ik denk dat je je daarin nog kan vergissen (wat de kansen betreft). In het jaar dat het mijn dochter gebeurde, stond een vergelijkbare situatie in de krant. Ook in onze stad. Een tijdje geleden stak een man zomaar op fietsende vrouwen in... Ik heb geloof ik nog maar één keer gehoord dat iemand uit onze stad een jackpot gewonnen had.

Flavia

Flavia

16-06-2019 om 09:17

Kaaskopje

Een jackpot winnen is anoniem, dat wordt niet automatisch in de krant gezet want niet heel schokkend.
een steekpartij heeft meer nieuwswaarde.

Toch

Wint er maar (maximaal!) 1 persoon per maand de jackpot, en worden er meer dan 1 keer per maand fietsers aangereden, neergestoken of verkracht.

Flavia

Flavia

16-06-2019 om 09:53

Knurf

weet jij hoeveel loterijen er zijn met grote prijzen.
In NL kun je ook meedoen met loterijen buiten NL.

Kowalski

Kowalski

16-06-2019 om 10:42

Niet

Ik zou mijn dochter van 14/15 niet laten fietsen 's nachts, ook niet met een (klein!) groepje. Misschien wel als ze met meer dan, laten we zeggen, 6 personen zouden zijn.

Ik denk wel dat het onveiliger is geworden in Nederland, maar ik begrijp dat de gemiddelde OO reageerder dit niet voor zichzelf wil toegeven, laat staan hier schrijven.

Maar afgezien daarvan zou ik het ook niet hebben gewild als we nog in het Nederland van 30 jaar geleden woonden. Kans op problemen is misschien niet heel groot, maar de impact van áls er wat gebeurt is me wel veel te groot.

Bennikki

Bennikki

16-06-2019 om 10:58

Kowalski

“Ik denk wel dat het onveiliger is geworden in Nederland, maar ik begrijp dat de gemiddelde OO reageerder dit niet voor zichzelf wil toegeven, laat staan hier schrijven.”

Waar baseer je op dat het onveiliger is geworden in Nederland?
En waar baseer je op dat de gemiddelde OO reageerder dit niet voor zichzelf toe wil geven?

https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2018/09/afname-criminaliteit-in-alle-delen-nederland

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/het-is-lastig-te-geloven-maar-nederland-wordt-toch-echt-steeds-veiliger~b3e0f158/

Wilgenkatje

Wilgenkatje

16-06-2019 om 11:10

Er zijn meer mensen dan 30 jaar geleden

Gewoon, in aantal. Dus ook meer kansen op narigheid. En meer kansen om iets positiefs voor elkaar te betekenen.

Wilgenkatje

De reden maakt toch niet uit? Feit blijft dat er meer geweldsdelicten zijn. Jouw reactie bevestigt wat Kowalski schrijft, namelijk dat het op OO not done is om dat toe te geven.

Kowalski

Kowalski

16-06-2019 om 11:17

Bennikki

"En waar baseer je op dat de gemiddelde OO reageerder dit niet voor zichzelf toe wil geven?"

O.a. op #45 van deze draad.
Verder ga ik niet in discussie, is zinloos

Flavia

Flavia

16-06-2019 om 11:23

registratie

41% doet aangifte van een zedenmisdrijf, het aantal aangiften stijgt, dat betekend nog niet dat het aantal zedenmisdrijven stijgt, het kan ook zijn dat er alerter op gereageerd wordt en aangiften gestimuleerd.
Dan kan het nog steeds zijn dat het absolute aantal zedenmisdrijven gelijk blijft of daalt maar het % aangiften stijgt.
Dat is niet duidelijk uit het verhaal.
Verder is wel bekend dat het % zedenmisdrijven met een dader in de bekende kring van het slachtoffer groter is dan dat het slachtoffer een willekeurig slachtoffer is.
Ook daar doet dit artikel geen uitspraak over.

Przewalski

Przewalski

16-06-2019 om 11:34

"Kans op problemen is misschien niet heel groot, maar de impact van áls er wat gebeurt is me wel veel te groot."

Ik zou geen vliegtuig nemen. De kans dat 'ie neerstort is niet heel groot, maar àls 'ie neerstort is de impact wel groot.

O, en

Dan moeten we nu natuurljk vinden dat dat komt door (illegale) vluchtelingen? Maar dat willen we niet erkennen omdat we daarvoor te veel 'gutmenschen' zijn, en daarom zijn wij de schuld, door oikofobie, weg-met-ons, van de teloorgang van de Nederlandse cultuur, de veiligheid voor mensen, de welvaart en de verhoging van de pensioenleeftijd.
Wel makkelijk zo'n debat, de standpunten zijn al bekend.

Bennikki

Bennikki

16-06-2019 om 11:46

Wat? Knurf

“Feit blijft, dat er meer geweldsdelicten zijn”. Jij geeft een link waaruit blijkt dat er meer aangiften zijn van zedendelicten.

En Kowalski, jouw antwoord op mijn vraag is geen antwoord.

Loslaten

Natuurlijk gaan je kinderen steeds meer zelf besluiten wat ze al dan niet met voorzorgsmaatregelen veilig aan kunnen gaan, maar het wordt ook steeds meer dat je voor elkaar's veiligheid zorgt. Elkaar ophaalt, even belt, even overlegt.
Veiligheid zit vooral ook in (betrouwbare) mensen om je heen. En uit de buurt zien te blijven of te komen van onbetrouwbaar en onveilig gedrag van sommige mensen.

Stickertje

Stickertje

16-06-2019 om 11:58

Wegbrengen

Gisteravond was er hier een groepje meiden verzameld om verjaardag te vieren van dochter.
Sommigen van verder weg waren gebracht en werden gehaald. Meiden hier uit het dorp waren op de fiets en mochten zelf naar huis
De hele avond was het bij de flat onrustig, uiteindelijk hebben we de meiden weggebracht.
Durfde ze niet alleen te laten gaan. Vanwege die rare types aan de overkant wilde ik zeker weten dat ze niks zou overkomen.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

16-06-2019 om 14:22

Niet

Gefeliciteerd Stickertje. 17 alweer?
Ik heb zelf ook nooit midden in de nacht zulke afstanden gefietst. Wel eens om een uur of 22.00 in de zomer, maar die keren zijn op een halve hand te tellen. Ik werd gehaald, kreeg geld voor een taxi, en haalde op tijd mijn rijbewijs.
Ik ga nu wel eens ‘s avonds wandelen, maar kies dan ook niet voor het bospaadje langs de sportvelden. Ik ben niet bang, maar wel voorzichtig.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

16-06-2019 om 16:44

Onveiliger

De ellende met onveiligheid op internet is ongetwijfeld groter. Veel narigheid door doorgestuurde pikante plaatjes. Grensoverschrijdend gedrag wordt erdoor aangewakkerd en jongeren kunnen er kapot aan gaan. Dit is iets wat vijftien jaar geleden niet bestond in deze grootschalige vorm.
Maar of ellende in de buitenruimte echt vaker voorkomt dan voorheen?

Ik weiger me s avonds in huis te laten opsluiten en dat wil ik ook niet voor mijn dochters. En zonen. Die lopen ook risico, dat blijft soms onderbelicht.

Pirata

Pirata

16-06-2019 om 17:22

Wilgenkatje

Als er meer mensen zijn, betekent dat nog niet dat de kans om slachtoffer te worden groter wordt.

Biebel

Biebel

16-06-2019 om 17:25

Kan de gemiddelde OO er beter rekenen

En is hij/zij daarom minder bang? Of is de gemiddelde OO bezoeker wat meer belezen waardoor de onderbuik minder regeert en wat meer vanuit feiten?

“En waar baseer je op dat de gemiddelde OO reageerder dit niet voor zichzelf toe wil geven?"

O.a. op #45 van deze draad.
Verder ga ik niet in discussie, is zinloos ”.

Vond ik nogal een nare opmerking. En inderdaad, ik vind een besluit om je dochter weg te brengen als er een raar groepje voor je flat staat logisch. Maar een hele groep bezoekers van een website wegzetten als wegkijkers of oneerlijk? Mwah... kan ook wel wat #doeislief gebruiken.

Ad Hombre

Ad Hombre

16-06-2019 om 18:56

Knurf

"1 keer per maand fietsers aangereden, neergestoken of verkracht."

Verkeersongelukken zijn (in aantal) niet vergelijkbaar met verkrachtingen of steekpartijen.

Zeker als die verkrachte of neergestokenen ook nog eens op een fiets zat. Dan wordt het zeer zeldzaam.

En als het om een meisje gaat, want die worden aanzienlijk minder slachtoffer van geweldsmisdrijven dan jongens. Daarentegen meer ven verkrachtingen, maar het soort van verkrachting waarbij het slachtoffer van een fiets geplukt wordt is wel weer *heel* zeldzaam.

Stickertje

Stickertje

16-06-2019 om 19:34

17 inderdaad je herkent mij dus Phryne?

De ellende met die rare types op de flat is dus dat we nooit weten wanneer het fout gaat.
De hele avond onrustig geloop heen en weer en af en aan rijdende auto's maakt ons alert maar of de kans op narigheid dan ook groter is........?
De ervaringen leert dat de boel ook kan exploderen als het rustig is maar toch.
Liever te voorzichtig dan denken dat het wel losloopt en er dan midden tussen staan als het fout gaat.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.