loris_b
05-01-2019 om 16:41
Feest zoon 16
Hai hai,
Mijn zoon wordt van de zomer 16, nou is de vraag wat hij voor zijn verjaardag zou gaan organiseren. Een verjaardag met familie doen we altijd wel maar nog iets los met vrienden. Als het aan hem ligt dan slaat hij het liever over maar een klein feestje kan geen kwaad en hem kennende vind hij het achteraf gezien hartstikke leuk.
Wat organiseer je nou tegenwoordig voor een feestje voor een puber. Zelf dacht ik aan een feestje van 15-20 man tot 12 uur of dergelijks. De barbecue aangooien, muziekje op en ik maak zelf nog wat hapjes erbij en klaar?
Wij zijn heel strict over alcohol en dat wordt hem absoluut niet. Maar zoonlief is best een brave borst en zijn vrienden ook dus daar doet hij niet moeilijk over (er wordt waarschijnlijk geen drank mee genomen, jongen zit op VWO en is nogal kieskeurig met wie hij omgaat). Maar hoe staan jullie hier in? Schenken jullie wel en tot hoe laat laten jullie het doorgaan. Of wat doen jullie voor een verjaardag van een puber.
Groetjes, Loris
Leen13
05-01-2019 om 16:56
Zelf
Wel een leeftijd waarop je aan je zoon kunt vragen wat die zelf feestelijk vind.
Zoon had hier op die leeftijd zin om iets uit te delen aan vrienden op school. Gevulde koeken of zo. Geen feestje thuis. Liever wat informeel.
Dochter ging uit met vriendinnen.
En verder mochten ze zeggen wat ze wilden eten.
Andere bijeenkomsten met jongeren hier mocht zoon het ook aangeven en zeker nadat hij 16 was haalde hij zelf al dan niet wat blikjes of flesjes bier in huis.
Ik zorgde dat er genoeg eten was voor een horde pubers.
Ik ben zelf niet van de alcohol, dus dat mag hij zelf doen.
Hangkous
05-01-2019 om 17:05
VWO is geen garantie
Dat er verstandig omgegaan wordt met alcohol hoor! Dus die toevoeging in je bericht haf niet gehoeven. Heb hier recent de 16e van oudste gevierd.
Allemaal sportieve jongelui van school en de sportclub. Dat was wel een garantie voor verantwoord gedrag wat betreft nix<18.
Voor 12 jongelui had ik gezorgd voor 4,5 liter fris met koolzuur, 3 liter fris zonder koolzuur en een royaal gedekte tafel om te gourmetten.
Na het feest was er nog 4 liter frisdrank over en ook de sausjes waren niet of nauwelijks aangeraakt.
Zoals zoveel jongelui werd er flink geappt en gesnappt, om maar niets te missen van de andere feestjes die gaande waren.
Na een poosje gingen de mobieltjes aan de kant want een aantal klasgenoten van dochter (ook VWO) stuurden alleen maar filmpjes om te laten zien hoe dronken ze waren.
Dus met VWO er van uitgaan dat er niet gedronken wordt, mwoah. Gasten nemen de sterke drank soms zelf mee om in de cola te gieten.
Yanea
05-01-2019 om 17:17
17 jarige
Hier geen alcohol, en rond middernacht gaan de meesten weg. Een paar blijven slapen, dus die vertrekken pas na de brunch.
wil40
05-01-2019 om 17:18
Feestje.
Barbeque, frisdrank, tuin versieren en gezelligheid, lijkt me een prima feestje. Biertje zou ik ook geen drama vinden, eventueel Radler 0,0%, maar dat mogen jullie beslissen. Hoger opgeleidden drinken het meest, dus VWO leerling zijn staat los van alchohol inname. Een fles sterke drank komt altijd wel iemand mee aanzetten. Mijn zoon kreeg ze voor zijn verjaardag, konden ze direct soldaat maken. Allemaal nette brave jongens die drinken en blowen als moeder niet in beeld is.
Eindtijd zou mij niet veel uitmaken, maar geen herrie en muziek buiten tot 's avonds laat, dus ik weet niet wat er kan in jou buurt.
Jesse_1
05-01-2019 om 23:12
Ehm?
Het is nu begin januari, zoon is in de zomer jarig en wil het liever niet vieren en jij zit (nu al!) toch iets organiseren?
Ik zou het in ieder gevallen toch een paar maanden los laten...
Bosbes
05-01-2019 om 23:34
hier ook
Hier ook: zoon 16 in de zomer. Het idee dat ik nu al bezig zou zijn met zijn verjaardag....nee. Eerst de verjaardag van mijn andere kind binnenkort. Een maand of 2 voordat zoon jarig is zal ik vragen wat hij in gedachten had. Ik neem aan dat hij net als jouw kind weinig wil en dat ik dan toch een beetje stimuleer. En hopelijk wil hij dan met een groepje naar de film of zo, dat lijkt me al heel wat. Als ik een beetje doe of het bijzonder is (hoewel 16 niets bijzonderder is dan 15 of 17 naar mijn idee), dan lukt het heel misschien om een klein feestje te maken maar ik denk van niet, want veel vrienden heeft hij niet.
Als jij eerst schrijft 'hij slaat het liever over' (net mijn zoon) en dan 'maar een klein feestje kan geen kwaad' (wellicht lukt dat mij tegen die tijd ook) en vervolgens 'zelf dacht ik aan een feestje van 15 - 20 man' (!) dan sla ik steil achterover van verbazing. Wat is daar precies 'een klein feestje' aan? Extreem groot misschien niet, maar toch wel een behoorlijk feestje. Dat gaat straks bij mijn zoon zeker niet lukken.
Ik zou blij zijn als het er 7 worden.
Filmpje, chips, groentetaart, zeker geen alcohol (jammer dan voor de anderen), wij trekken ons een beetje terug. Zoiets.
@Emma
05-01-2019 om 23:35
Precies Jesse_1
Ik heb mijn dochter verboden meer dan twee maanden voor haar verjaardag het woord ook maar te noemen. Dus ik denk dat je ergens in mei eens rustig kunt gaan informeren hoe hij er zelf over denkt.
juf Ank
06-01-2019 om 13:08
wauw
Dus:Je zoon wordt 16 en wil het eigenlijk niet vieren. Maar jij denkt aan een klein feestje, toch... Een klein feestje van 15/20 man.
Dus....: Jullie zijn strikt met alcohol; dat wordt hem niet: zoon vindt dit geen probleem, is een brave borst die daar niet tegen in gaat. Maar toch wil jij weten van de andere ouders of ze toch geen alcohol schenken. Want?
Krijgt die jongen wel ruimte om zichzelf te zijn? Hij wordt 16. Dat is een leeftijd waarop ze meestal zelf gaan bedenken hoe ze dingen graag willen en gaan doen. Dat is niet een leeftijd waarop mama een feestje organiseert voor het jongetje.
Tip: Leun eens achterover en kijk eens wat er gebeurt!
Phryne Fisher
06-01-2019 om 14:13
High tea
Mijn dochter heeft al haar verjaardagen vanaf 16 gevierd met een high tea. Boodschappen deed ze zelf dus geen alcohol Vanaf 18 had dat van mij wel gemogen, maar daarvoor zeker niet.
Pirata
06-01-2019 om 14:14
hier
Ik had ook een "sweet sixteen"-feestje voorgesteld. Zoon keek alsof ik rijp was voor het gekkenhuis. Hij zei: "Graag gewoon een familiefeestje met x en y". Dus dat werd het, zonder schoolvrienden maar een verjaardag in het gebruikelijke (oude)vrienden/familiegezelschap.
Ik verwacht dat ie ook geen eindexamenfeestje wil dit jaar.
Libertine
08-01-2019 om 20:56
Wauw ank
Ik vind het wel een tamelijk onvriendelijke, veroordelende en zelfs denigrerende reactie zeg. Jij vindt het geen leeftijd waarop ‘mama’ een feestje organiseert voor het ‘jongetje’ maar misschien denken andere ouders daar wel heel anders over?
Zou je het zelf prettig vinden om op de manier waarop jij communiceert een reactie te krijgen? Mij krijg je er in ieder geval op de achterste benen...
Lou
08-01-2019 om 22:05
Echt?
Ik vind het ook vreemd en vraag me af of het wel echt is. Een jongen die over een half jaar zestien wordt, en zijn moeder die nu alvast gaat verzinnen wat ze gaat organiseren, hoewel die jongen zelf het waarschijnlijk liever overslaat.
Waarom mag hij het niet overslaan? Mijn dochter heeft ook haar zestiende verjaardag overgeslagen. En haar zeventiende ook. Dat wilde ze graag, prima.
Ik sluit me aan bij de tip van juf Ank: doe niets. Leun achterover en kijk wat er gebeurt.
Libertine
08-01-2019 om 22:21
Kritisch
Kritisch kijken mag best, maar de toon kan prima vriendelijke blijven toch?
Vieren van verjaardagen etc heeft in iedere familie een andere waarde. Klaarblijkelijk is het vieren van een zestiende verjaardag voor Loris belangrijk. Dat mag toch ook?
Yanea
09-01-2019 om 06:54
Swaen
Maar ze viert het al met de familie. Dan kun je je puber toch niet verplichten om ook nog een feestje met vrienden te hebben?
Yanea
09-01-2019 om 10:26
Swaen
Ts zegt zelf dat puber geen feestje wil. Hoe noem jij het dan als je toch een feestje organiseert?
Libertine
09-01-2019 om 14:03
Oordeel.
Ik heb 3 pubers. Die oudste is heel zelfstandig en regelt alles zelf. De jongste ook. Die weet prima wat ze wil en niet wil. Geen speld tussen te krijgen. De middelste daarentegen, als je die niet ruim vooraf in wat dan ook meeneemt gebeurt er helemaal niets in zijn leven. Wil niks, hoeft niks, alles stom. Dat vindt ie niet overigens. Maar hij vindt vooraf alles spannend. Zelfs als ik voorstel naar de bios te gaan (zn lievelings) zegt ie standaard Nee. Dus, als ik dit exemplaar niet af en toe iets opdraag komt ie nergens, doet ie niks, ziet ie nooit iemand en had ie nooit een feestje gegeven. Achteraf daarentegen geeft hij altijd het ontzettend leuk te hebben gevonden. Hij vindt het zelf vooraf allemaal gewoon razend ingewikkeld. Dus help ik hem daarbij. Naar ieders tevredenheid.
Ieder kind is anders. Iedere ouder anticipeert daar anders op. Láát ouders het doen zoals zij denken dat goed is en ga er voor het gemak vanuit dat ze vast zo weinig mogelijk doen wat hun kinderen niet op prijs stellen. Beetje vertrouwen enzo. Leun jij achterover en zie wat er gebeurt. En laat andere ouders zich lekker bemoeien.
Tango
09-01-2019 om 22:01
Hier ook heel verschillend
Dochter van 17 wordt in april 18. Daar is ze echt al wel mee bezig hoor. Ze is al aan het kijken waar ze het gaat vieren en wie ze uit gaat nodigen. Moet ook wel, want we willen een zaaltje huren en daar moet je op tijd bij zijn. Voor haar zijn dit soort dingen heel belangrijk.
Zoon is 14 en die zie ik echt die 16e verjaardag ook wel overslaan, of in ieder geval alleen met familie vieren. Sinds hij op het VO zit en geen partijtje meer geeft, viert hij geen verjaardag voor vrienden. Zijn beste vriend was er wel bij toen we het voor familie vierden de laatste keer. Dat vindt hij voldoende. En verder krijgt hij wat geld mee naar school om wat vrienden te trakteren.
Dochter heeft daarentegen eigenlijk weer teveel vrienden/vriendinnen en weet soms niet meer wie ze moet uitnodigen omdat sommigen dan weer niet met elkaar overweg kunnen. Dus het heeft allebei voor en nadelen.
Zoon ga ik tegen die tijd echt geen feestje opdringen. Hooguit met wat vrienden naar een leuke film als hij dat wil.
loris_b
11-01-2019 om 07:06
Bedankt
Bedankt voor al jullie reacties, en het ik ben het eens met swean. Hij wilt het wel maar hij vind het nogal ingewikkeld om te regelen. Ik vind overigens de kritiek wel zwaar. Bijvoorbeeld van Juf Ank. Je hoeft niet zo veroordelend te zijn. Ik post dit gewoon omdat ik het anders vergeet. Maar nogmaals iedereen bedankt\
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.