joe
22-05-2019 om 23:03
'' examenreis'' Palma de Majorca en hoeveel geld geven jullie mee?
Hoi allen
Mijn dochter van 17 gaat morgen 6 dagen met klasgenoten naar Mallorca.
Hotel (is inclusief ontbijt) en de vlucht zijn al betaald.
Wij geven haar 300 euro mee om te lunchen, s'avonds te eten en om een drankje te kunnen bekostigen.
Dat komt neer op ongeveer 50 euro p/d.
Ik zou graag van jullie horen wat jullie meegeven om te kunnen beoordelen of ik niet te laag/hoog zit.
N.B: Reacties al '' maar waarom geld meegeven, laat haar zelf opdraaien voor de kosten omdat ze werkt ''of iets dergelijks, respecteer ik maar kan ik niks mee omdat mijn dochter geen betaalde baan heeft nog.
Dank alvast voor het lezen.
Groetjes
Joe
Alkes
24-05-2019 om 09:44
Emmawee
Je was me voor. Ik denk dat Dees nog een jong kind heeft. Of denkt dat je invloed op pubers ongebreideld is.
(en uiteraard weet ik dat er 17-jarigen zijn die echt nog nooit een druppel hebben gedronken. Maar ik ken ook andere 17-jarigen)
Thursday Next
24-05-2019 om 09:52
Dank!
Ik had die formulieren idd wel ingevuld toen ik alleen met een van de kinderen naar het buitenland ging, zal ze nu ook weer invullen.
Alkes
24-05-2019 om 10:51
ook
Ik heb het formulier ook weer geprint. Nam het ook mee toen ik alleen met kinderen naar buitenland ging.
(En daarbij ook nog een keer gezeur gehad, omdat ex wel het formulier had getekend maar ik kopie van zijn paspoort vergeten was en een overijverige ambtenaar trof. Die mij op beschuldigende toon toebeet dat ik het ook niet leuk zou vinden als mijnheer X (mijn ex) de kinderen mee naar Marokko zou nemen. Nu zou ik werkelijk niet weten wat mijn ex in Marokko te zoeken zou hebben. Gelet op de erg NL achternaam van ex en kinderen (denk een uit de top5) begreep ik ook niet waarom de douane mijnheer deze associatie had. Ik heb wel geleerd dat in discussie gaan met een douanebeamte een van de meest heilloze bezigheden is.)
Knurf
24-05-2019 om 11:54
Emmmawee
In Spanje mag geen alcohol verkocht worden aan kinderen onder de 18. En ze controleren daar strenger dan hier.
Jesse_1
24-05-2019 om 12:10
Dat hangt van je insteek af
Het is leuk om hier te peilen wat andere mensen aan hun kinderen meegeven, maar dat zegt eigenlijk weinig omdat iedereen zijn eigen insteek in.
Wil je dat je dochter alles kan doen wat ze wil, omdat dit jullie examencadeau is, of gewoon omdat het kan, dan geef je meer mee en wat ze niet gebruikt betaalt ze achteraf terug.
Is dit een pleziertje van haar waar je in wilt bijdragen, dan geef je minder. Heeft ze geen geld en is het niet genoeg, dan kan ze eventueel van jullie lenen en van de zomer werken om het terug te betalen of dmv inhouden zakgeld.
Ik vind €50 pd rijkelijk veel, maar wat ze nodig heeft daar hangt met name ook af van wat het uitgavenpatroon is van haar reisgenoten. Heb je daar al gepeild?
"N.B: Reacties al '' maar waarom geld meegeven, laat haar zelf opdraaien voor de kosten omdat ze werkt ''of iets dergelijks, respecteer ik maar kan ik niks mee omdat mijn dochter geen betaalde baan heeft nog."
Dit vind ik een kul reden trouwens: betalen omdat dochter geen betaalde baan heeft. Als je hier achter staat is het prima hoor (bijvoorbeeld omdat ze geen tijd had voor een baan omdat ze andere prioriteiten had waar jij achter staat). Maar heb je geen geld, dan kun je bepaalde dingen niet. Zo is het nu eenmaal. Dan zou je het geld kunnen voorschieten en ze in de komende vakantie kunnen werken om het terug te betalen.
Alkes
24-05-2019 om 12:46
knurf
Dat is dan sinds kort. Toen mijn oudste drie jaar met school naar Barcelona werd er zeker niet alleen aan 18-jarigen geschonken. En er werd volgens zoon zeker niet gekeken of de biertjes die een 18-jarige kocht ook door hem zelf werden opgedronken.
Emmawee
24-05-2019 om 14:19
Knurf
Het ging er niet om wat wel / niet mag, maar wat wel / niet kan.
Dees schreef:
"Maar je dochter is 17 dan kan ze toch geen matige drinker zijn."
Dat kan wel degelijk. Het lijkt me niet aan te raden, maar de dochter van hoe zal de enige niet zijn.
Flavia
24-05-2019 om 14:26
Dees
het mag niet aan ze verkocht worden, maar je mag zelfs je peuter zelf dronken voeren als je daar behoefte toe hebt.
Ook andere ouders mogen je puber gewoon drank schenken op een feestje. Niets strafbaars aan, als het maar niet aan een '18-'er wordt verkocht.
Of het gezond is etc is een heel andere discussie.
Knurf
24-05-2019 om 15:19
Emmawee
Een matige drinker is iemand die regelmatig een glas alcohol drinkt. Als in: een of twee glazen per dag. Dat vind ik niet passen bij een kind van 17.
Emmawee
24-05-2019 om 16:13
Knurf
Pffff... Dat vind ik ook niet!
Maar het kan dus wel. 1 à 2 per dag of 7 - 14 in het weekend. Het komt echt voor. Geloof me. En nee, ik sta daar zeker niet positief tegenover, mocht die indruk ontstaan.
Maar ik denk dat joe hier niet de definities van Jellinek hanteert om aan te geven dat haar dochter wel wat drinkt, maar met mate. Het gaat hier immers om het uitgeven van geld en niet om het drankgebruik op vakantie.
joe
24-05-2019 om 21:19
Dees
Jazeker! Die 17-jarigen die met mate of zelden drinken, en zelfs helemaal geen alcohol drinken bestaan nog.
Maar misschien niet in jouw beleving of omgeving
Joe
joe
24-05-2019 om 21:21
Emmawee
Zijn de 3, 16 jarige ''jonge honden'' zonder problemen vertrokken naar Noorwegen vandaag ?
Joe
joe
24-05-2019 om 21:35
Knurf
De term '' matige drinker '' was inderdaad geen handige aangezien mijn dochter geen drinker is, maar alleen op feestjes en partijen een apple bandit drinkt of een flesje Jilzz met alcohol percentage. Ze is een rode spa drinker, net als haar moeder
Thuis wordt niet gedronken, behalve door mijzelf Ik drink een lekker biertje op zijn tijd.
Groet
Joe
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.