Wendelmoed
10-05-2020 om 18:06
Even wennen (logeerkind)
Bij ons komt af en toe een meisje van 12 logeren, is nu twee keer geweest. Mijn kinderen zijn wat ouder en de jongste twee klaagden, nu ze binnenkort weer komt, een beetje over haar gedrag - ze kan af en toe nogal onvriendelijk uit de hoek komen en vooral mijn jongste vindt dat naar.
Enerzijds begrijpen we wel dat ze uit een heel andere achtergrond komt (pleegzorg), net begint met puberen en bovendien zich misschien een beetje in wil vechten tussen de andere grote kinderen hier.
Maar anderzijds, ook al komt ze maar af en toe, zoeken we toch een beetje naar een vriendelijke manier om ongewenst gedrag bij te sturen zonder haar het gevoel te geven dat ze ongewenst is.
Mijn eigen kinderen hebben dit gedarg ook wel gehad, maar dan stuur je toch iets makkelijker bij - je weet dat je er anders de hele week last van hebt, je eigen kind ken je goed en er is een band om op terug te vallen. En van hen weten we dat het goed gekomen is (meestal) en bij haar is dat maar afwachten.
We willen toch graag dat ze het hier leuk vindt en dan schroom ik wat om bij te sturen. Misschien kunnen de kinderen dat beter onderling doen, of is dat laf van mij?
Hoe doen jullie dat met logeetjes?
Knutselkei
10-05-2020 om 18:34
Net wat voorzichtiger
Maar wel aanspreken, en eigenlijk meteen door degene waartegen het gedaan wordt. Bv in de vorm van “ jammer dat je onvriendelijk doet,ik vind het leuker als je vriendelijk bent”.
Ook benoemen als t goed gaat. “ dit vind ik fijn, zoals je nu doet.” Wat ik ook vaak gebruik is” hier word ik blij van”.
Zo leert ze toch wat meer sociale omgangsvormen omdat je benoemt wat er met je gebeurt. Ze kan in het begin door t compliment ook verlegen of juist even dwars doen omdat ze t even niet weet hoe en wat ze er mee moet. Dat slijt meestal weg.
MarSy
10-05-2020 om 19:47
Inderdaad
Complimenten geven als ze het wel goed doet. Ik verbeter ook vaak positoef: ik heb dorst, of bedoel je mag ik wat drinken?
Anna
10-05-2020 om 20:58
je kinderen uitleggen
Ik neem aan dat je kinderen hebben mogen meepraten over het in huis halen van een logeerkind? Leg je kinderen uit dat dit meisje waarschijnlijk in heel andere omstandigheden is opgegroeid en de nette omgangsvormen nog niet goed geleerd heeft. Misschien heeft ze wel in een groot tehuis gezeten (bestaan die eigenlijk nog wel), waar ze wat meer voor haar plekje heeft moeten vechten.
Mijn kinderen (in Amsterdam-Zuid opgegroeid, op het gymnasium in Zuid gezeten, twee ouders met goede banen) hebben soms ook wat moeite gehad zich in te leven in kinderen die het thuis allemaal wat minder hadden. Ik weet nog dat we daar best regelmatig gesprekken over hadden.
Wat zegt pleegzorg hiervan? Hoe streng mag je tegen logeerkinderen zijn? Ik begrijp van een vriendin die ook een logeerkind had (dat trouwens later bij hen kwam wonen) dat je juist alles normaal moet door laten gaan. Dus niet elk weekend naar de Efteling, maar juist het gewone gezinsleven.
molletje
13-05-2020 om 12:26
zoals tegen vriendinnetjes
Mijn dochter bracht wel eens kinderen mee naar huis die net wat anders waren opgevoed. Die corrigeerde ik altijd vriendelijk met een uitleg hoe wij dat hier doen. Liep er eentje met eten door de kamer te rennen dan zei ik vriendelijk: wij eten ons eten altijd aan tafel op, ga maar lekker zitten, dan schenk ik ook wat te drinken voor je in. Was er eentje onaardig of lomp, dan zei ik: ik merk dat je een beetje boos wordt, zullen we kijken of we dat op een aardige manier kunnen oplossen?
Lukte dat niet, dan greep ik ook wel wat harder in hoor. Mijn dochter heeft één keer een meisje (jaar of 10 toen) meegenomen dat maar niet van mijn spullen kon afblijven (als in: ze zat letterlijk overal met haar vingers aan, trok lades open, haalde kunstvoorwerpen van hoge planken enz). Na een paar keer vragen om dingen terug te zetten en tegelijk spullen aan te bieden waarmee ze wel mocht spelen heb ik gezegd dat ik het nu een paar keer aardig had gezegd maar dat ze nu toch echt moest ophouden met aan mijn spullen zitten. Sommige kinderen zijn helaas gewend dat ze pas op hoeven te houden als iemand boos wordt. Gelukkig vond mijn dochter het ook geen geslaagde speelafspraak, haar hele kamer lag overhoop.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.