Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
05-02-2020 om 09:35
Ik heb een heel goed gesprek gehad met mijn dochter n.a.v. wat dingen die waren voorgevallen tussen ons. Wat daar uit is gekomen is haar extreem lage zelfbeeld.
Ze is een bloedmooie meid, heeft veel leuke vrienden, gaat lekker op school (doet de opleiding waar ze erg blij van wordt) etc. Wat ik al wel heel lang zag is dat ze een bepaalde muur om zich heen heeft. Lijkt mensen op afstand te houden en kan erg bitcherig zijn. Vooral thuis, want daar is het veilig.
Nu is er dus uitgekomen dat ze zichzelf niet mooi vindt, erg onzeker is, en ook baalt van haar karakter (lekker bitcherig zijn waardoor ze zichzelf sterker lijkt te voelen). Helaas herken ik dit wel van vroeger. Ik was ook erg onzeker, en in zekere zin nog steeds. Dat gelooft niemand, want zo kom ik totaal niet over. Ik vrees dus dat het genetisch is bepaald. Ik gun haar dit niet, want ik weet hoe het mij altijd heeft geremd. Keuzes maken met het verstand i.p.v. met het hart, etc.
Ik wil haar dus graag helpen. Ze wil ook best met iemand praten die haar hierbij kan helpen. Nu is dus mijn vraag; wie heeft hier ervaring mee? Wie weet de juiste hulpvorm te adviseren?
Ik wil dat ze zich vrij en onbelemmerd voelt in haar hoofd en lichaam.
05-02-2020 om 16:36
Integratief jeudgtherapeut
Ik heb even opgezocht wat precies de functie is van de hulpverlener die mijn dochter heeft gehad, met deels vergelijkbare problemen en dezelfde leeftijd. Zij noemt zichzelf integratief kinder- en jeugdtherapeut. De hulpvorm kon variëren, afhankelijk van wat er nodig was. Vaak iets expressiefs en een gesprek. Deze therapeut was goud waard, zij heeft mijn dochter van veel mentale sores afgeholpen. Juist wat betreft zelfbeeld zie ik enorme verschillen tussen voor en na de therapie.
Fijn dat je dochter er open voor staat!
Succes.
07-02-2020 om 11:34
Dank je Lou
Ik zal hier eens op gaan Googlen en kijken wat er in de buurt zit qua deze vorm van therapie.
Ik had gehoopt op meer reacties en dus ervaringen, maar hier kan ik zeker wat mee.
Nogmaals dank!
07-02-2020 om 13:08
Een goede psycholoog
die ook ervaring heeft met jongeren zou ik zoeken. Ik zou zeggen: ga naar de huisarts, leg het probleem voor en zie een verwijzing te krijgen. En vraag naar ervaringen met psychologen.
Sterkte met en voor je dochter.
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.