Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Marieke

Marieke

19-10-2012 om 12:45

En dan zijn ze 16, en dan..........(alcohol)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tirza G.

Tirza G.

29-10-2012 om 16:46

O en nog even zeuren

Op het gevaar af dat ik hier in mijn eentje zit te kakelen: er zijn mensen afgehaakt uit dit draadje 'want straks wordt een borrel vergeleken met coke snuiven'.
Ik heb mij van het weekend wat verdiept (sites Jellinek, Trimbos-instituut) in de houding van de professionals tav alcohol danwel drugs. Ik vond het wel een soort van shocking (en dat is dan hoogstwaarschijnlijk omdat ik een vastgeroeste ouwe doos ben) dat voornoemde instituten erg laconiek zijn over het gebruik van wiet en hash. Beter blowen (of anderszins) dan........taraaaaa.........alcohol. Dus. Beste ouders. Met onze beste bedoelingen. Bezoek eens een coffeshop ipv de slijter als je je tienerfeestje echt verantwoord op wilt leuken.

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

29-10-2012 om 16:49

Maar krin

Je draait het om Marieke had het over een 'goed glas wijn' en niet over een glas goede wijn . En ik ben zo benieuwd wat daar dan onder vált. Goed, het is een smaakbeleving (mayo, slagroom, etc, niet nodig, wel lekker).
Bij jou komt er nog wat bij: een soort beoordeling van het moment. Dus wel bij die copieuze maaltijd met al die smaaksensaties, maar niet in je eentje sniffend op de bank.

Ik leer bij

Tirza

Stenna

Stenna

29-10-2012 om 17:35

Mate

Wie schreef dat over matig zijn met alles? Daar ben ik het zo mee eens. Volgens man (bioloog) is alles, inclusief water, giftig als je er veel te veel van neemt. Wat wij zoon (16) leren is wat we zelf ook doen: er is niks mis met een keer een lekker pilsje, op een terrasje in de zon, op een gezellige borrel, etc, als je het maar om het lekker neemt, ervan geniet, en maat houdt. Wat een probleem is, is drinken om het dronken worden. Dat zie je nu als trend bij jongeren, maar hebben wij ook bij twee probleemgevallen onze familie gezien. Dat is niet leuk, ongezond, en stom. Zelfde geldt voor een keer een lekker glas wijn. Het hoeft helemaal niet onder het mom van "gezond" van mij. GEwoon lekker voor een keer, en dat is het.

marinade

marinade

29-10-2012 om 17:37

Nou tirza

Dat zei krin idd mooi. Was dat nou zo moeilijk ) om wat bij te leren. Niet nodig, wel lekker af en toe en serieus met mate en wat mij betreft voor 21+.
Ik vind trouwens je opmerkingen over Marieke (over thuis eten bij de kok en dat je bij haar op zijn minst alcoholmisbruik suggereert) onder de gordel en goedkoop je punten scoren.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

krin

krin

29-10-2012 om 17:52

Marinade (ot)

Is dat marinade met of zonder sherry?

krin

krin

29-10-2012 om 18:03

Ja tirza

Dat is het verschil tussen GEbruik en MISbruik. Je leert helemaal niks bij, want je weet het wel, maar je doet heel charmant alsof.
Je hebt gelijk: alcohol is vergif. Ook dat ene goede glas. En je hebt het helemaal zelf in de hand, itt tot andere giften die we ongewild tot ons nemen, van additieven tot uitlaatgassen en andermans rook. Het leven is een gifbelt, en je gaat er nog dood aan ook.
Wat weerstand oproept, is je stelligheid dat alle drinkers hun kop in het zand hebben. Het is de weerstand die anderen oproepen als ze schande spreken van dat jongetje met het zakje chips na de training, die daarmee zeker te weten een enkeltje morbide obesitas krijgt en enkel nog uitzicht heeft op de takelwagen en de nijlpaardbrancard.
Maar ja, tegen een kruisvaardee kan ik zelfs niet op nuanceren, en dat waardeer ik ook wel in je

marinade

marinade

29-10-2012 om 18:31

Krin

Meestal zonder, soms met

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Elisabeth B.

Elisabeth B.

29-10-2012 om 20:28

Leeftijd alcoholverkoop 18

Leeftijd alcoholverkoop 18
29 okt. 2012, 18:04
Het kabinet wil dat jongeren pas vanaf hun 18e alcohol kunnen kopen. De minimumleeftijd voor de verstrekking van alcohol moet worden opgetrokken, omdat het gebruik van te veel alcohol ?tot grote schade leidt?, staat in het regeerakkoord.
Voor het voorstel was in zowel in de Eerste als Tweede Kamer al een meerderheid. De verhoging van de minimumleeftijd van 16 naar 18 jaar, moet samengaan met voorlichting. Naleving van de regel moet goed worden gehandhaafd.

Tja

Ik herken dit probleem, we hebben er tegen gevochten, geen drank beneden de 16, echter de werkelijk was dat ze bij andere ouders gewoon een pilsje krijgen, gewoon bij de snackbar bier kunnen kopen, gewoon bij een scholierenfeest in een disco bier kunnen halen, gewoon bij feestjes van vrienden van 15 jaar kratten bier staan voor de jongens en vergeet die meiden van 14/15 jaar niet met safari etc. Wij hadden geen druppel in huis toen hij zijn 15 jarig feestje gaf, dat was stom, erg kinderachtig. Het is gewoon letterlijk vechten tegen de bierkaai. Onze zoon is nu 16 jaar en we proberen nu het legaal mag, te zeggen dat als je een pilsje neemt , gezellig en beheerst te gaan drinken.

Nee hoor onder de 16

Nee hoor, hier is onder de 16 écht not-done. Tenminste bij de jeugd waar oudste mee omgaat. De eerste feestjes waar alcohol bij aanwezig is als ze 16 worden. En dan nog 'met mate' (dus geen kratten vol) en vaak gedeeltelijk gecontroleerd door ouders omdat er ook 16-ers komen.
Volgens mij vonden ze het feit dat ze dan bepaalde uitgaansgelegenheden in konden ook véél belangrijker dan die hele alochol. Dat was helemaal niet zo'n 'ding'.
Er zijn ook wel 16 vieringen zonder alcohol omdat die ouders dat niet willen hebben als er jeugd onder de 16 komt. De 18 vieringen zijn totaal anders.
En wat betreft soft-drugs. Daar zouden wij niet anders mee omgaan. Ook dat 'met mate'. Zolang alles maar met mate gaat is het prima.
Alleen is met acolhol het probleem van sociale (groeps)druk meer aanwezig en is het meer geaccepteerd.
groeten albana

Wat wettelijk mag interesseert me niet

Ik vind 16 te jong om alcohol bij uitgaan of feestjes te drinken. Zal het mijn kinderen ook niet toestaan.
Was er trouwens geen sprake van dat de grens naar 18 zou gaan?

Elisabeth B.

Elisabeth B.

31-10-2012 om 10:24

Dat klopt, zie mijn post van afgelopen maandag!

Tirza G.

Tirza G.

31-10-2012 om 12:18

Kruisvaarder

Wie van jullie kent nog het programma 'de achterkant van het gelijk' van Marcel van Dam? Dat is nou een stijl waar ik van hou: ik wil de grens weten. En ik wil weten waaróm. Waaaaaarom wordt dronken thuiskomen (of licht beschonken, of enigszins onder invloed van) van jongelui gezien als 'hoort erbij' en 'ze moeten het leren' terwijl dat met zoveel andere dingen níet zo is? Met sigaretten roken of drugs gebruiken?
Ik denk, dat op alcohol-gebied wij (als ouders) *mede* een oorzaak zijn. Het is geaccepteerd. Waarom wordt met zes man een kratje bier halen om te chillen redelijk gewoon gevonden, maar met zes man naar de coffeshop om hash te halen niet?

Tirza

Een kratje bier

Een kratje bier halen om te 'chillen' vind ik verre van normaal...En ik zie ook niet om me heen dat dat normaal wordt gevonden en zou het net zo bij een volwassene ook abnormaal vinden.
Ik drink niet eens zelf, maar vindt normaal een glaasje wijn bij het eten of op een feestje normaal drinken. In die zin kan ik het onder die omstandigheden ook 'normaal' vinden van jongvolwassenen op die momenten. En zolang het daar ook maar bij blijft lijkt me er weinig mee aan de hand (volgens trimbos ook). Het maakt me ook geen fluit uit wát de verlaving zou inhouden. Wat dat betreft heb ik geen onderscheid. Net zo goed zou ik in het weekend een jointje nog wel kunnen goedvinden (alleen niet hier in huis dan, het stinkt nogal)of op vakantie de fruitautomaat 's uitproberen. Dagelijks drinken/roken/gokken of wat dan ook....dáár zou ik problemen mee hebben. Of in overmate veel op 1 dag (weekend ofzo)ook.
En dagelijks 2 glazen wijn komt best erg veel voor hoor! Of 3 pilsjes elke dag....dáarbij is de kans op chronische verslaving vele malen hoger.
groeten albana

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

31-10-2012 om 15:31

Ja maar albana

Ken jij dan geen voorbeelden van ouders, zoals Tirza die beschrijft? Die het prima vinden dat hun kinderen goedkoop indrinken in het indrinkhok in de tuin, speciaal daarvoor ingericht. Ik ken er daar wel een paar van en ik heb dat nooit gesnapt. En ik ben er ook van overtuigd dat de meeste van deze ouders heel wat minder ruimdenkend zijn over drugs en aanverwanten.

Tirza heeft wat mij betreft dus gewoon een punt (ja, ik weet het, het wordt saai

Fred de Velde

Fred de Velde

31-10-2012 om 15:36

Gelijkheid,

"Waarom wordt met zes man een kratje bier halen om te chillen redelijk gewoon gevonden, maar met zes man naar de coffeshop om hash te halen niet"

Alcohol wordt al sinds de middeleeuwen gebruikt door Jan en Alleman. In de Middeleeuwen was het zelfs nodig, want gewoon water kon je niet drinken, alleen bier was zuiver. http://www.eindhovenmuseum.nl/kennis-en-collectie/wat-schafte-de-pot-in-de-vroege-middeleeuwen.html

Is dus eigenlijk heel moeilijk uit te bannen, want als je het verbiedt kom je ook aan het cognacje van je achterban.

Het zit zo door de maatschappij gevlochten dat verbieden gewoon mislukt. Daarom heeft een drooglegging hier en in de VS geen zin, maar staan Arabische landen al jaren redelijk droog. Door het geloof is het gewoon niet zo in de cultuur gaan zitten.(muv Turkije, daar lusten ze m wel. Maar goed, da's ook geen Arabisch lans)

Drugs zijn redelijk nieuw. Vandaar ook de ongelijke behandeling, denk ik. De Archie Bunkers van de wereld vonden het maar niks, al die hippies met hun stickies, maar kom ze niet aan hun vieux-je! Daar past de overheid zich op aan. Vandaar ook 'de war on drugs'. En niet de 'war on alcohol'

Las gisteren nog een interessant artikel.
http://drugequality.org/files/Boire%20_On_Cognitive_Liberty.pdf
https://en.wikipedia.org/wiki/Cognitive_liberty

Dit artikel stelde dat de oorlog tegen drugs eigenlijk een oorlog tegen 'veranderde vormen van bewustzijn' is. Het beleven van andere vormen van bewustzijn is voor de schrijvers van het artikel een basisvrijheid.

Die zou niet zomaar mogen worden ingeperkt, ook al kunnen sommige mensen er niet zo goed mee omgaan. Er zijn nog steeds bumperklevers, snelheidsduivels en lefgozers met Golfjes, maar daarom verbieden we autorijden toch ook niet?

Dus ik ben het met je eens, gelijke monniken, gelijke kappen. Waarom mag een slijter geen wiet en paddo's verkopen?

Tirza G.

Tirza G.

31-10-2012 om 15:53

Ja maar fred

De geneugten van drugs zijn toch ook al eeuwen bekend? Misschien niet in ons koude kikkerlandje, maar elders op de wereld toch wel gewoon? Volgens mij had Marco Polo het al over opiumkits

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

31-10-2012 om 15:56

Albana

Dat jij het niet kent wil niet zeggen dat het niet gebeurt. Eerder in dit draadje schreef je dat de vriendengroep van jouw kroost zich bij jou thuis indrinkt. Zo noem je het zelf niet, je noemt het 'hooguit 1 of 2 drankjes' - maar in principe is het hetzelfde. Alcohol is in de horeca duur en dus drink je het thuis, van tevoren, voor je op stap gaat. Waarom? Heb je dorst? Moet je alcohol gebruiken om het leuk te kunnen hebben? Nee toch? Waarom drinken de jongelui dan geen cola?

Tirza

Fred de Velde

Fred de Velde

31-10-2012 om 20:30

Vroeger

Er waren wel drugs, maar ze waren niet zo doorgedrongen in het dagelijks leven als alcohol.
Voor iedere gelegenheid had men vroeger wel een drank. Kandeel voor als er een kleine was geboren, bisschopswijn bij Sinterklaas, bruidstranen bij het huwelijk. En in de Middeleeuwen dronk men alleen maar bier (wel een lichtere variant dan nu).

Drugs waren er ook wel, maar ik denk dat het gebruik veel zeldzamer was.

Of, ik heb het verkeerd en werd er vroeger, zondag in de 'opkamer' ook vaak een flinke joint op gestoken..; )

Marieke

Marieke

31-10-2012 om 21:19

Drugs van vroeger

Opium hoort in de Chinese cultuur als alcohol bij de onze. Toen opium en later heroïne naar Nederland kwam, waren het niet de Chinezen die verslaafd raakten, zij wisten hoe zij met deze drug om moesten gaan. Het waren de Nederlandse en Surinaamse jongeren die verslaafd raakten. De laatste kwamen ongeveer gelijk met de drugs in Nederland aan.
Het verschil met alcohol vroeger en nu is dat de jeugd nu meer alcohol kan betalen en daardoor jonger en meer drinkt. De traditionele dorpen met veel alcoholmisbruik onder de jeugd waren de vissersdorpen, waar de jeugd van jongs af aan hard werkte en veel geld had.

Waarom

Waarom ze 'indrinken' (hoewel ik het anders zie en niet zo zou noemen, indrinken is voor mij je al thuis half zat drinken...). Omdat ze morgen vrij hebben, nu plezier willen maken en zin hebben in dat glaasje wijn. Ze verzamelen (meestal) hier dat heeft niets met dat drinken te maken, dat deden ze ook al voordat ze mochten drinken en het dus niet deden, wij wonen het meest centrale ik denk dat dat de oorzaak is dat ze hier zitten. Ze nemen een flesje wijn mee en drinken dat met een stuk of wat op. De een komt wat vroeger, de ander wat later...Soms is het hier 3 uur lang feest
Meestal zijn ze het grootste deel van de tijd boven. Optutten...omkleden, doe jij dit aan? Mag ik dat van je lenen...Heb jij nog mascara? En tussendoor komen ze beneden, wachtten op de volgende en drinken een glaasje wijn. En als de volgende komt racen ze weer naar boven, de glaasjes blijven staan en een half uur later komen ze weer retour drinken dat halve glaasje op en wachtten weer op de volgende. Het is zoals dat optutten. Ook zonder dat optutten hebben ze plezier met elkaar en een leuke avond. Door de weeks zien ze er totaal anders uit. Een ieniemienie beetje make-up en gewoon een spijkerbroek met een of ander shirt. Wie er het eerst is heeft w.s. het meeste gedronken . Soms wachtten ze nog als ze met maar 2 dames zijn want het is nog niet 'gezellig'. Oudste is niet altijd het eerste. Soms zijn er al 3 en moet oudste nog komen (nog aan het werk) en houden hetzelfde ritueel, ze komen binnenvallen afhankelijk van hun programma die dag dat voor iedereen anders is. Met z'n 10-en voor 1 wastafel en 2 spiegels is ook praktisch gezien niet zo handig en dit werkt het leukste/gezelligste. Wat ze drinken kopen ze zelf of hebben ze nog van een andere keer (komt dus niet van ons, we bieden ze het niet aan). Ons huis is er ook geschikt voor, de bovenverdieping is bereikbaar zonder ons te storen. Als ze allemaal helemaal kant en klaar zijn komen de jongens of gaan ze naar de jongens die een vermoedelijk ong. zelfde ritueel hebben ergens anders.
En dan is het binnen een half uurtje gedaan en vertrekken ze. Door de week komt de groep ook wel eens bij elkaar en drinken ze niets. Het komt ook zeer regelmatig voor dat er 1 of 2 niets drinken. Meestal omdat ze de volgende dag vroeg eruit moeten. Omdat ze 'iets' hebben (verplichtingen) of omdat ze er gewoon geen zin in hebben...of omdat ze b.v. 2 dagen later examen hebben. Het is dus schijnbaar ook gezellig als ze alleen maar fris drinken.
Ze zien elkaar niet alleen met uitgaan. Ze kunnen ook op elkaar steunen en helpen elkaar met totaal andere dingen en dan komt er ook geen alcohol aan te pas. Dat werd me pas geleden nog 's erg duidelijk toen de oma van 1 van hun was overleden waar ze erg close mee was. Dat vertelde de moeder van het meisje in tranen. Er was elke avond 1 van hun op bezoek geweest....om er te 'zijn' voor haar als steun....Ik wist wel dat oudste er 2 keer was geweest, maar niet dat ze dat zo op elkaar hadden afgestemd zodat er elke avond iemand was.
Ik zie geen kwaad in wat drinken vooraf als het maar in mate blijft en gezien de prijzen in de horeca denk/weet ik dat er niet buitensporig nog erna wordt verder gedronken en na het horecabezoek al zeker niet (gaan slapen. Ze moeten allemaal hard werken naast hun studie om hun schoolgeld te betalen en maandelijkse onkosten. Ik denk dat het grootste risico zit bij jongelui die meer te verbrassen hebben. Rijkeluiskindjes die gewoon teveel geld hebben en al werkende jongeren die nog thuis wonen en inkomsten hebben of jongelui die alcohol 'krijgen' aangeboden.
groeten albana

Opium en china

Inderdaad, opium is vervlochten met de Chinese cultuur als alcohol met de onze. Maar dat de Chinezen er niet aan verslaafd raakten omdat ze wisten hoe ze ermee om moesten gaan, is volgens mij niet waar. Ook hier speelt het cultuurverschil een grote rol. Bij ons in het Westen is activiteit, doen, is dat op prijs wordt gesteld. Spontaan, gezellig, veel praten. In de Oosterse culturen is van oudsher juist rust zeer gewaardeerd. Serene rust, innerlijke vrede en harmonie uitstralen. Opium brengt die rust (ogenschijnlijk) teweeg, die in het verre Oosten van oudsher gewaardeerd wordt. Van alcohol word je vaak drukker en opgewekter, kortom, de activiteit waar je in het Westen de jofele peer van wordt. Dat opium en heroïne minder verslavend zouden zijn als je weet hoe je ermee om moet gaan, is iets dat de opiumgebruikers graag zeggen, denk ik. Zoals je in het Westen niet aan het pilsje bij het voetballen en het wijntje bij het eten mag komen. (En laat mij dan alsjeblieft ook die paar glaasjes cognac of whisky per jaar)

Uitbannen

Ik geloof ook niet in uitbannen. Dat lukt niet en is al vaker geprobeerd, drooglegging weet je wel...
En dat was in tijden dat er veel minder geld was onder het grootste deel van de inwoners.
Er zijn ook genoeg mensen die er alleen van genieten en er geen misbruik van maken. Sterker nog een 'beetje' is niet bij voorbaat ongezond. Ik zie wel iets in 'ontmoedigingsbeleid' en dan bedoel ik niet verbieden. De leeftijd hoger(zoals het plan is), de accijns verhogen of nog meer voorlichting en controle (b.v. op dronken in het openbaar verschijnen). Vooral een ontmoedingings-beleid op véél gebruiken lijkt me nuttig.
Je kan er beter mee leren omgaan zonder dat je er misbruik van gaat maken. Uitbannen lukt toch niet. Net als met die (soft)drugs. Verbieden heeft ook tot gevolg dat je er amper nog invloed en controle op kunt uitoefenen. En dat lijkt mij het grootste probleem daarvan. En zodra het dan in overmate wél voor handen is of de controle ontlopen word, is de kans enorm groot dat dat wél op misbruik uitloopt. Gewoonweg omdat je niet geleerd hebt ermee om te gaan. Zie het voorbeeld van die drugs die opeens opdoken en zie de gevolgen van die droogleggingen. De totale consumptie neemt dan misschien wel af, maar de groep die er toegang tot heeft of eraan weet te komen, daarvoor nemen de risico's enorm toe. En met onze mogelijkheden om te reizen al helemaal.
groeten albana

Tirza G.

Tirza G.

01-11-2012 om 15:53

Uitbannen

Zal nooit lukken als we deze houding aan blijven houden. Uitbannen lukt met roken ook heel aardig - vooral qua status. Vroeger was roken cool en stoer, tegenwoordig ben je een sneue verslaafde sukkel. Toen ik jong was, rookten de docenten in de klas. Mijn rij-instructeur in de auto. Dat is vandaag de dag ondenkbaar. En dat komt níet doordat de overheid het heeft verboden. Dat komt door een attitude-omslag.

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

01-11-2012 om 15:55

Glasbak

Om het eens positief te draaien: NL heeft het hoogste percentage recycled glas. Van omaatje van 90 tot aan peuter van 2: iedereen gooit glas in de glasbak. En dat is niet omdat het wettelijk verplicht is of omdat er op gecontroleerd wordt of omdat er een boete op staat als je het niet doet: nee, het is puur iets waarvan wij met z'n allen vinden dat het logisch, goed en normaal is.
En dát vinden we van alcoholgebruik ook. Het hoort er bij. Van oudsher, zelfs, begrijp ik. De houding tov roken hebben we binnen 20 jaar omgebogen. Dat moet dan toch met alcohol ook kunnen?

Tirza

krin

krin

01-11-2012 om 16:12

Moet kunnen, ja

Maar ik denk dat dan eerst de hetze (pardon: het broodnodige gevecht) tegen overgewicht uitgewoed moet zijn, voordat we het volgende gevaar voor de volksgezondheid kunnen tackelen. Niet alles tegelijk.

Fiorucci

Fiorucci

01-11-2012 om 18:00

Omgebogen?

Ik sta anders nog verbaasd hoeveel jongeren nog roken. Ja, ze gaan netjes zonder dat ik het vraag buiten staan, maar roken doen ze.

Elisabeth B.

Elisabeth B.

01-11-2012 om 23:25

Vroeger

Vandaag had ik een pensioenbijeenkomst en een onderwerp was gelijke behandeling. Vroeger was de leeftijdverwachting van vrouwen nl veel hoger dan van mannen, dat maakte opbouw van pensioen voor vrouwen veel duurder. Inmiddels naderen mannen en vrouwen elkaar steeds meer. Oorzaak is dat mannen significant minder roken. Vroeger, jaren zestig, rookte meer dan 90% van de mannen, nu om en nabij 25% en vrouwen naderen dat percentage. Dankzij de enorme afnamevan roken is de leeftijdverwachting flink gestegen.

Nou tirza

Je hebt wel invloed hoor. Ik dacht net tijdens het koken "ik ga vanavond alles doen wat Tirza verboden heeft, een half bouillonblokje door het eten en aan het einde van de avond een lekker glaasje wijn of port drinken". Haha. Echt erg...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.