Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Elke avond naar buiten?

Twee topics op een avond
Volgende dilemma, dochter (15) is elke avond buiten. Doordeweeks moet ze 21u thuis zijn, weekend 23u.
Ze is nu al weken elke avond weg, dus was niet echt een fase'tje. Wat ons betreft wordt dat nu wat te gortig. Je hoeft toch niet elke avond af te spreken? Dit hebben we haar net even gemeld. Boos natuurlijk, maar goed.
Wat vinden jullie van elke avond weg?

Zonne

Zonne

24-05-2020 om 19:54

Zou hier niet gaan

Er wordt een paar keer gesport en daarna is hij moe.
Een keer per week zou ik okee vinden, maar degenen die zo vaak buiten zijn, zijn toch niet zijn soort kinderen of van zijn school.

Flavia

Flavia

24-05-2020 om 20:02

Hier ook niet

3-4 avonden per week training. Ook in corona tijden, er kwam gewoon een verplichte training en er werd gecontroleerd bij de eerste groepstraining op conditie. Dat was al gelijk bij het stoppen van de trainingen aangegeven.

Sowieso vind ik 2* per week weg wel het maximum. En voor een 15 jarige op een doordeweekse dag 21 uur ook wel. Feestje in het weekend kan als er niet gesport hoeft te worden de dag erna.

buiten

Ik zou me afvragen wat ze dan doet. Op zich is er niets mis met buiten. Ze is nu 15 jaar. Is ze bezig met school, sporten, bewegen, sociale ontwikkeling als is het met social distancing, vrijwilligerswerk, werk, enzovoort.
Zolang dat verder haar ontwikkeling niet in de weg staat en ze doet niets strafbaar mag ze dat dan zelf bepalen? Ze is al 15 jaar?

Hangt ervan af

Als "buiten" betekent een balletje trappen met haar vrienden, of skeeleren, of naar sporttraining, of een baantje, of gewoon met een paar vriendinnen bij iemand in de tuin zou ik er niet zo mee zitten. Ze missen al zo veel op het moment. Op tijd thuis en telefoon opnemen als ze gebeld wordt, dan zou ik het prima vinden.
Als het alleen maar buiten rondhangen is zonder dat ze veel doen zou ik er meer problemen mee hebben, maar dat zou buiten corona-tijd ook zo zijn.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

25-05-2020 om 10:38

Idd

Wat doet ze dan? Rondhangen en klieren zou ik niet goed vinden, zeker niet als dat in een grote groep is en overlast geeft.
Maar gewoon met vrienden buiten zijn om een balletje te trappen of te kletsen vind ik prima.
Met dit mooie weer is het hier na het avondeten altijd druk in de speeltuin. Ik zie trouwens ook veel volwassenen ‘s avonds nog een wandeling maken.

ElenaH

ElenaH

25-05-2020 om 13:03

Volwassenen

'Ik zie trouwens ook veel volwassenen ‘s avonds nog een wandeling maken.'

Hier was het vorige week 's avonds zo druk, dat ik even dacht dat de avondvierdaagse gelopen werd.

Hangt er vanaf

Dat zou er voor mij helemaal van afhangen wat ze doen. Als ik 's avonds een wandeling maak dan zie ik altijd een grote groep jongens voetballen, een andere groep basketballen, en bij het skatepark hangt ook altijd een groep jongeren. Ik zie ook regelmatig een groepje jongeren bij elkaar hangen en kletsen. Dat lijkt me allemaal geen probleem. Lekker in de buitenlucht, sportief en of sociaal bezig zijn. Als ze het huiswerk af is dan maakt het toch niet uit of ze buiten zijn of op hun kamer hangen?

Het is een ander verhaal als ze met verkeerde groepjes rondhangen of bijvoorbeeld elke avond in de stad rondhangen (geen probleem om op koopavond een keer te gaan winkelen of naar de bioscoop te gaan maar echt rondhangen in de stad zou ik vervelender vinden.)

Ik vind dus het gezelschap en de activiteit belangrijker dan de hoeveelheid.

Mijn kinderen brengen bijvoorbeeld heel veel tijd door op de paardenclub, ook vaak 's avonds. Helemaal niet alleen om te rijden maar ze hebben daar ook een clubhuis en zien dus ook hun vrienden en maken het gezellig met elkaar. Een van mijn kinderen gaat ook vaak 's avonds tennissen of naar het skatepark.

Wilmama

Wilmama

25-05-2020 om 20:50

Ja, wat doet ze en met wie?

Zoals veel anderen al zeggen: het is belangrijk om te wten wat ze doet en met wie. Is ze daar open over? Kunnen jullie er gewoon over praten? Of krijg je het gevoel dat ze dingen verzwijgt?

Maar zelfs als het allemaal heel gezellig en normaal overkomt, vind ik wekenlang elke avond weg zijn toch wel zorgwekkend. Ze drijft dan een beetje af van 'thuis'. Probeer eens uit hoe ze reageert als je voorstelt samen thuis een film- of gameavondje te houden (of iets anders wat jullie leuk vinden). Als ze echt geen enkele avond buiten wil overslaan, zou ik mijn twijfels hebben.

Nog een vraag: hoe is ze overdag? Staat ze nog redelijk op tijd op, doet ze nog iets aan hobby en school of bijbaantje, of zit ze alleen op haar telefoon tot het moment dat ze weer weg kan?

Wilmama

Wilmama

25-05-2020 om 20:58

Skatepark, brrrr

Kyana, ik ben juist allergisch geworden voor het woord skatepark als het om buiten rondhangen gaat. Hier is het een plek waar hangjongeren (inclusief mijn dochter) tot diep in de avond/nacht zitten te blowen.(ten minste, voordat coron het lastig maakte)

En ik dacht nog wel dat het een sportieve plek was met leuke, 'alternatieve' vrienden. Sinds mijn dochter daar is terechtgekomen is ze bijna geen dag meer naar school geweest...

Hemf

Hemf

25-05-2020 om 22:18 Topicstarter

Is eigenlijk de hele dag redelijk actief. Ze staat wel laat op (online lessen beginnen pas om 11u ofzo). Na de lessen vertrekt ze om 15u naar buiten, komt even thuis om te eten, en vertrekt gelijk weer.
Ze is met 1 of 2 vriendinnen. Fietsen in de wijk, naar de geiten, anderen tegenkomen. Precieze programma weet ik niet.
Ze is vakkenvuller en wordt nu vaak 2 avonden per week van 19-21u ingepland. Als dat op vrijdag of zaterdag is blijft ze dan dus na werk ook tot 23u buiten.

Wilmama

Wilmama

25-05-2020 om 23:09

Dat klinkt best goed

Dit vind ik best goed klinken. Je dochter doet haar schoolwerk, heeft een baantje, en gaat naar buiten op zoek naar sociale contacten. Wel vind ik elke avond op pad zijn eigenlijk erg veel, te veel. Maar het past bij de leeftijd én het is lekker weer buiten.
Ik denk dat ze op zoek is naar avontuur en naar meer of nieuwe vriendschappen, en dat kan heel leuk en spannend zijn maar ook over het randje gaan.

Dus wel in de gaten houden, belangstelling tonen zonder 'bezorgd' of 'controlerend' te klinken (ga daar maar eens aanstaan...) maar als je dochter verder goed in haar vel zit denk ik dat dit wel oke is.

@nnemoon

@nnemoon

26-05-2020 om 06:42

Wat vind je het probleem?

Wat vind je het probleem, vind je het ongezellig dat ze weg is of ben je bang dat ze met verkeerde vrienden in aanraking komt?

Mijn zoon gaat ook iedere middag en avond weg, deed hij voor corona tijd ook al. Hij heeft vrienden die net als hij graag moutainbiken. Ze fietsen eigenlijk het hele jaar door. Ik vind het prima. Hij is gezond en sportief. Als hij heel de avond achter zijn Playstation zou zitten zou ik dat minder prettig vinden.

Hemf

Hemf

26-05-2020 om 12:19 Topicstarter

Gevoel

Het voelt gewoon teveel. Elke avond. 4 avonden per week vind ik beter. Elke middag prima, maar elke keer direct na het snel snel eten naar buiten hollen... Het kwam ook zo ineens opzetten..

rode krullenbol

rode krullenbol

26-05-2020 om 12:28

Hmm ...

Misschien is zij verliefd op iemand die daar ook komt of heeft zij zelfs al verkering met diegene?

Redelijkheid

Hoe zou jij het vinden als iemand jou vrijheid zou beperken vanwege een 'gevoel'?
In alle redelijkheid zou je daar argumenten bij moeten vinden die voor jou en je dochter wat betekenen. En 'teveel' is een rekbaar begrip, daar kom je er niet mee.
Je kunt wel bespreken dat het je een onveilig gevoel geeft, je bent haar moeder, je maakt je zorgen, en je weet niet of dat terecht is maar je vraagt aan je dochter wat ze dan al die avonden uitspookt en of dat goed voor haar is en of er iets is waar je haar mee kunt helpen of waar ze minder tevreden over is.

ElenaH

ElenaH

26-05-2020 om 13:23

femh

na de zomer, als het weer slechter wordt, komt ze vast wel vaker binnen

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.