Lobke1234
28-06-2021 om 16:51
Eerste vriendje van dochter (15)
Hallo allemaal,
Onze dochter van 15 heeft ons vorige week verteld dat ze een vriendje heeft.
Een jongen van bijna 17 die wij persoonlijk niet kennen, maar wel bij ons in het dorp woont/bij haar op school zit en in dezelfde winkel werkt.
Volgens mijn dochter hebben ze nu ongeveer 1 maand, maar hebben ze even gewacht met het vertellen, om te kijken of het inderdaad iets was.
Mijn man en ik hebben hier weinig ervaring mee. Zelf snap ik dat het normaal is bij die leeftijd. Mijn man vindt onze dochter eigenlijk nog veel te jong.
Zouden jullie jullie ervaringen hier mee willen vertellen? (ik weet dat elke ervaring anders is, maar toch)
Bijvoorbeeld hoe jullie er over denken, wat voor regels hebben jullie gesteld, etc
Rhonda
28-06-2021 om 17:26
Jullie zijn toch zelf ook 15 geweest en hebben ooit toch ook een eerste vriendje gehad?
Charrel
28-06-2021 om 18:40
Leuk dat je dochter een vriendje heeft! Dat is inderdaad helemaal normaal op die leeftijd. Ik heb een dochter van 15 met een vriendje en een zoon van 13 met een vriendin.
Een vriendje betekent natuurlijk seks na een gegeven moment. Mijn dochter slaapt best vaak met haar vriendje en ze doen het ook. Ze slikt trouw de pil, dus dat is geen probleem. We gaan er hier thuis er erg liberaal mee om. We vinden het goed en leuk dat ze zichzelf en de liefde ontdekken, en anders doen ze het toch ergens anders.
Het is wel belangrijk dat je dochter weet dat ze het veilig moet doen en dat ze moet weten wat ze wil en wat niet. Dat verschilt heel erg per kind op die leeftijd hoe naïef die is. Hebben jullie een idee van jullie dochter hoe ze daarin staat? Anders zou je het er een keer voorzichtig met haar over kunnen hebben.
Poms
28-06-2021 om 19:17
Ik hoop dat er ooit een tijd komt dat we seksuele voorlichting aan pubers op een andere manier gaan vormgeven. Niet enkel en ten eerste vanuit het perspectief van angst (doe het veilig!) of beheersing (welke regels!) maar ten eerste over hoe fijn intimiteit en sex kan zijn. Iets meer vanuit vertrouwen, iets minder vanuit angst. Lijkt me echt een verademing.
Maar goed. Dat terzijde.
MoederBarberin
28-06-2021 om 19:19
Toen ik 15 was, was ik enorm bleu. Ik had wel vriendjes, maar seks vond ik nog veel te eng. Ik had gelukkig hele lieve vriendjes die niet pushten. Ik vrees dat ik anders misschien wel over mijn grenzen was gegaan, omdat ik dacht dat het zo hoorde of uit angst er niet bij te horen. Bij mij thuis werd hier namelijk helemaal niet over gesproken. Niet over voorbehoedsmiddelen, over er klaar voor zijn, over grenzen en je eigen gevoel volgen of over het herkennen van foute jongens. Dat heb ik heel erg gemist en heb ik allemaal zelf uit moeten zoeken. Gelukkig was het een fijne zoektocht, want -zoals ik zei- fijne vriendjes, maar wat had ik graag gezien dat mijn ouders niet zo preuts waren en er gewoon over gepraat hadden. Dan had ik ook naar ze toe durven komen als er problemen waren geweest.
Weeromstuit
28-06-2021 om 19:50
Leuk, een vriendje. En niet te jong hoor, in mijn ogen althans. Ik zou niet weten wat het probleem gaat zijn? Waar ben jij of waar is je man specifiek bang voor?
Ik weet wel dat mijn dochter het altijd heel belangrijk vindt dat haar vriendje welkom is bij ons. Dat hij mag blijven eten, en dat we dan geen 'stomme' vragen gaan stellen of 'stomme' grapjes gaan maken aan tafel, waar ze zich voor zou kunnen gaan schamen. Ze vindt het ook altijd fijn als wij belangstelling tonen in hoe het gaat met de relatie , maar dan liefst wel een beetje voorzichtig, zodat ze zelf de regie houdt in wat ze wel en niet wil vertellen.
Wat wil je nog meer weten?
Cookielover
28-06-2021 om 23:08
Hoe oud waren jullie zelf met een eerste vriend(innet)je?
Ik vind 15 geen rare leeftijd ervoor, zeker niet 'veel te jong'.
Charrel
28-06-2021 om 23:21
Poms schreef op 28-06-2021 om 19:17:
Ik hoop dat er ooit een tijd komt dat we seksuele voorlichting aan pubers op een andere manier gaan vormgeven. Niet enkel en ten eerste vanuit het perspectief van angst (doe het veilig!) of beheersing (welke regels!) maar ten eerste over hoe fijn intimiteit en sex kan zijn. Iets meer vanuit vertrouwen, iets minder vanuit angst. Lijkt me echt een verademing.
Maar goed. Dat terzijde.
Helemaal eens hoor. Liefde en seks zijn natuurlijk het mooiste en lekkerste wat er is. Ik was er zelf best vroeg bij en ik ben er oprecht super blij mee dat mijn kinderen ook er al vroeg bij zijn en al daarvan kunnen genieten in alle vrijheid bij ons.
Maar dat neemt niet weg dat het wel verstandig is dat ze het veilig doen. En het als ouders te weten dat zij dat ook weten.
Poezie
29-06-2021 om 12:46
Een vriendje hebben betekent toch niet automatisch dat ze ook seks hebben/
Ik had mijn eerste vriendje op mijn 13e, de seks kwam pas heel veel jaren later! (Met een ander vriendje)
Femmie1982
29-06-2021 om 13:47
Toen ik 15 was kreeg ik verkering met mijn huidige man, die was toen 16, en nu zijn we 23 jaar verder. Laat ze genieten!
Seks hadden we toen we 3 maanden verkering hadden (toen was ik 16), ik ben eerst naar mijn moeder gegaan om de pil te vragen..
Uilskuiken
01-07-2021 om 22:15
Ik had vanaf mn 14e een aantal ‘relaties’ die nooit langer duurden dan een paar weken en toen kwam er ook geen sex aan te pas. Dat was pas op mn 18e in een serieuze relatie. De belangrijkste regel die mijn ouders hadden was: doe nooit iets tegen je zin, en als je het doet, doe het veilig. Ik weet trouwens wel dat mijn vader veel meer moeite had met vriendjes dan mijn moeder
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.