Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Een kantelpunt ?

Hoi,ik heb een aantal keren een topic gestart ivm problemen met mijn 16 jarige dochter.Ze is vroeg beginnen puberen 11/12 jaar en heeft toch voor redelijk wat stress gezorgd.Nu wordt ze dit jaar 17 en heb ik het gevoel dat het wat rustiger word.Ze begint beter haar best te doen in school,ze is er nog niet maar als ze positief blijft evolueren zie ik het wel nog goed komen.Ze stuurt minder drammende berichtjes want dat kan ze heel goed.Tientallen berichten na elkaar,bellen en dicht smijten om mijn aandacht te trekken als ik niet genoeg antwoord om daarna zelf niet te reageren als ik iets vraag.’s nachts wegblijven,roken,blowen,…denk dat alles zo wat de revue gepasseerd is.Nu rookt ze niet meer en werkt ze 1 dag in het weekend.Hoewel ik nog niet te luid durf roepen maar is dit het kantelmoment?Zal die vervelende puberteit eindelijk rustiger worden ?🤞🤞🤞

Het lijkt er wel op. Bij onze jongste had ik rond die leeftijd ook af en toe ineens het gevoel dat dingen anders werden. Ze werd rustiger en liever en gelukkig heeft die trend doorgezet. Ze is inmiddels bijna 19 en alleen in stressvolle periodes (bijvoorbeeld bij tentamens) is ze nog wel eens wat grauwerig en snauwerig en wil dat iedereen rekening met HAAR houdt.
Als ik het naar haar nu benoem, herkent ze het zelf ook wel. Ik kan inmiddels erg leuke gesprekken met haar hebben.

Natje1812

Natje1812

26-03-2022 om 13:24 Topicstarter

Ik verwacht ook wel nog buien hoor maar als ze over het algemeen toch wat meer verantwoordelijkheid neemt en wat rustiger zou zijn dan zou het toch een hele hoop schelen.Ze heeft wel nog af en toe gesprekken met een psycholoog omdat ze het een periode zeer moeilijk heeft gehad in school,met vrienden,haar vader en ook onze relatie die constant onder druk stond.Dus het werpt zijn vruchten af blijkbaar samen met het wat ouder worden en de hormonen die wat rustiger worden veronderstel ik…Halleluja 

Wat fijn om te lezen! Dan heb ik nog een jaar / anderhalf jaar te gaan. Als je het gevoel hebt dat er een keer een eind aan komt, is het al beter te behappen. Bedankt voor je berichtje. Het geeft me even een hoopvol gevoel


🥳

Natje1812

Natje1812

26-03-2022 om 15:43 Topicstarter

Dat is ook de reden waarom ik het hier op plaats,omdat ik zoveel getwijfeld heb aan mezelf en ik heb het zeker niet allemaal perfect gedaan en het zal nu zeker ook allemaal nog niet perfect lopen maar het doet z’on deugd om weer normaal te kunnen communiceren en af en toe een lief berichtje te krijgen.

AttentiveCobra73

AttentiveCobra73

26-03-2022 om 15:45

Wat fijn hè
Dat het in rustiger vaarwater komt
Herkenbaar

---

---

26-03-2022 om 17:08

Grappig, mijn beide zonen begonnen pas met 18  

Wat een fijn bericht! Lekker he, als je weer af en toe "gewoon "contact hebt en t wat soepeler gaat. Tuurlijk vallen ze nog af en toe terug maar die stijgende lijn is zo lekker!! Geniet ervan.

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

27-03-2022 om 13:27

Ik werd zelf ook wat rustiger, minder opstandig en brutaal rond mijn 17e. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.