Kikki39
02-09-2020 om 14:29
Dé tip tegen vettig haar bij puber gezocht
Mijn dochter heeft zo'n vet haar, het druipt er bijna vanaf. Als ik een staart moet maken is het eigenlijk te vies om aan te raken.
We hebben vanalles al geprobeerd met shampoos, ook van de kapper.
Wie heeft nu echt de tip? Mag ook een shampoo zijn.
Maro
02-09-2020 om 14:45
lastig
als puber had ik ook vaak vet haar. Minder vaak wassen, of alleen spoelen met alleen water hielp erg. tussendoor droogschampoo inzetten
Maro
02-09-2020 om 14:49
oh en
als ze wast heel weinig shampoo gebruiken en dan alleen alledag shampoo voor een keer per week. (sorry mijn hoofdletters doen het niet)
guera
02-09-2020 om 15:01
ach
Hoe oud is ze?
Mijn dochter van 15 heeft het ook maar niet zo erg. Ze moet wel echt om de dag wassen. Ik had 1 x gevraagd: joh regent het? toen ze binnen kwam.....uh nee.....vette kop dus. Ai.
Onze zoon had het ook met die leeftijd maar daar is het nu hij ouder wordt echt stukken beter. Dus ik zeg: uitzitten.
Zij gebruikt head and shoulders citrus vanwege ook wat roos.
En conditioner echt alleen in de punten!!! als ze dat al gerbuikt?
Verder niet teveel met je handen in je haar. Doen ze ook vaak ongemerkt. De hele dag door het haar heen voor een selfie etc. Dus dat helpt ook niet. Beter je haar vast dragen inderdaad. En zoals gezegd: uitzitten
Hangkous
02-09-2020 om 15:18
Klein beetje shampoo
Shampoo voor vet haar van de kruitvat. Met met wat water en alvast opschuimen voor je het in het haar wrijft.
En dan proberen om goed bij de hoofdhuid te komen vanaf de nek omhoog masseren goed tussen de haren in. In één douche beurt 2x wassen. De eerste keer schuimt de shampoo nauwelijks de tweede keer wel als het goed is.
Als dochter veel haar heeft dat ook nog lang is moet je als ouder even helpen. Ik help mijn 18 jarige nog regelmatig. Gaat ze op een krukje in de douche zitten en dan werk ik haar haar door. Meestal doet ze het door de week zelf een ik in het weekend. Haar wordt nu 3x per week gewassen waar het toen ze brugger was minstens 6x per week gedaan werd.
Minder wassen maakt minder vet.
Angela67
02-09-2020 om 15:24
niet masseren
mijn (post)puber dacht dat het goed was om tijdens het wassen heel goed de hoofdhuid te masseren / goed in te 'wrijven' met shampoo maar de stimuleert juist de talgklieren. dus dat zo min mogelijk doen, feitelijk wil je je *haren* wassen, niet je hoofdhuid.
gr Angela
ps terugkoppeling geven aan puber op welke moment ze met handen door haar heen gaat (bijv. 's avonds vertellen wat je overdag zag) kan ook helpen bij bewustwording. Een paar dagen 'thuis testen' door een staart(je) in te doen en er echt niet aan te komen kan ook helpen om te herkennen wanneer ze met handen in haar zit
Dymphne
02-09-2020 om 15:28
@Hangkous
Ik zit nu heel hard te lachen op mijn werk. Snap dat het auto-correct is al die malle woorden in een zin. Maar deze vond ik hilarisch:"gaat ze op een krijger in de douche zitten". In gedachten zag ik haar al op die krijger zijn rug zitten.
Niki73
02-09-2020 om 15:52
Goed wassen en goed uitspoelen
Goed wassen is een kunst, goed uitspoelen is soms nog moeilijker. Sinds ik mijn vetkopje weer eens haarwasles gegeven heb, gaat het stukken beter.
Allereerst niet al te heet water gebruiken. Hier gebruiken de pubers Andrelon met klei tegen vet haar. Goed verdelen over het haar, shampoo moet tot op je hoofdhuid komen. Na het inmasseren een minuut laten inwerken (ondertussen lichaam inzepen). Héél zorgvuldig uitspoelen! Beetje conditioner in de punten. Even laten inwerken, ondertussen voeten wassen en lichaam/oksels heel goed afspoelen. Conditioner zorgvuldig uitspoelen. Klaar.
Niki73
02-09-2020 om 15:54
Om de dag wassen
Niet té vaak wassen. Om de dag, liever zelfs nog minder vaak, als je niet onder de mensen hoeft te komen.
Lotte
02-09-2020 om 18:06
Hier ook
Wat puberdochter doet:
om de dag wassen. De dag dat er niet gewassen wordt gebruikt ze een droogshampoo
ze gebruikt door de weeks shampoo tegen vet haar kruidvat
en 1x per week Alpecin Medicinal Shampoo Fettendes haar
(in het weekend, want ruikt niet lekker)
Vooral dat laatste helpt.
En ze draagt vaker haar haar vast.
Misdreavus
02-09-2020 om 18:22
Guhl
Nichtje had er ook erg veel last van, die gebruikt nu een aantal maanden Guhl fris & luchtig, niet teveel gebruiken. Het heeft bij haar goed geholpen.
Angela67
02-09-2020 om 19:49
kikki39
investeer niet in nieuwe shampoo maar in maatregelen zoals genoemd.
lijkt me veel handiger om uit te proberen.
en veel goedkoper. Ze moet zelf erachter komen dat het haar eigen probleem is als ze niet bereid is haar handen uit haar haar te laten / voldoende de shampoo in te laten trekken / goed uit te wassen etc. Zonder dit soort maatregelen heeft het geen zin om speciale shampoo te kopen . . .
gr Angela
Phryne Fisher
02-09-2020 om 20:39
Hoe vaak?
Hoe vaak wast ze dan nu haar haar? Ik was het al decennia elke dag, wel zo fris. Ik gebruik weinig shampoo, hooguit twee doperwten, en gebruik niet te heet water.
Kikki39
02-09-2020 om 22:21
Om de dag
Wast ze het.
Volgens mij zit ze niet aan haar haren, veel te vies😬
pind@
03-09-2020 om 09:00
Hier werkte
Een shampoo zonder siliconen. Was een tip van de kapster. Kun je gewoon bij Kruidvat halen bijvoorbeeld van Syoss.
De siliconen in veel shampoos geven een glans maar dat is funest voor vet haar. Het gaat er daardoor nog vetter uitzien.
Mijntje
03-09-2020 om 09:34
afknippen
Ik zou het ook een stuk korter laten knippen, tot iets boven de schouders. En elke dag een schoon kussensloop. Niet te veel shampoo en twee keer per week wassen.
Trix
04-09-2020 om 09:12
Banking soda en voeding
Waarschijnlijk heeft ze hier vooral last van door haar hormoonhuishouding die een beetje op z'n kop staat. Ik ben geen voedingsdeskundige, maar lees wel dingen over vitamine B in verband met haarproblemen.
Om de boel tot rust te brengen, zou ik het even houden bij wassen met zo min mogelijk shampoo (een doperwt), de hoofdhuid met rust laten (niet masseren) en vooral het haar uitspoelen met lauw water. Zelf heb ik een tijdje baking soda gebruikt voor mijn haar (vet bovenop, de rest gortdroog en pluizig). Uitspoelen met azijn. Werkte prima, maar lekker is anders.
Daarnaast zou ze eens kunnen kijken wat het effect is van zo min mogelijk bewerkt voedsel eten en wat meer voedsel dat rijk is aan vitamine B. Niet voor altijd (hoewel dat natuurlijk super gezond is), maar gewoon om te zien of dit effect heeft.
Lotte
04-09-2020 om 10:10
niet knippen
Ik zou het niet knippen. Haar dat langer is, kan in een staart of knot gedragen worden. Dan valt vetter haar minder op, ook wordt het dan minder snel vet.
Carina
04-09-2020 om 10:56
dochter had dat ook
Volgens mij is het echt de leeftijd, dochter had dat ook rond haar 15e. En ik maar zeggen dat ze haar haar niet zo vaak moest wassen, dat het dan erger werd.
Maar dat bleef ze doen, uiteindelijk dagelijks. Het is overgegaan omdat ze ouder werd en haar haar/huid veranderde.
Dus ik zou niet al te veel sleutelen, volgens mij heeft het weinig zin.
Wij deden iedere dag een nieuw kussensloop, dat hielp vooral ook goed tegen haar acne (en ook wel zo fris met dat vette haar).
En verder hebben jullie de komende 5 jaar vermoedelijk genoeg soorten shampoo in huis
Mijntje
04-09-2020 om 13:53
makkelijker wassen
Je kan wat korter haar makkelijker wassen en dus goed uitspoelen, wat belangrijk is. Kaalscheren hoeft niet Ik weet niet of lang haar minder opvalt, misschien niet als je het opsteekt.Maar het gaat erom wat ze wil. Het is een leeftijdsdingetje (hormonen).
Als je erop googelt krijg je nog meer adviezen, ook van kappers.
Zonne
04-09-2020 om 22:14
Lush
Geen idee of het helpt omdat het wellicht door hormonen komt, maar ik had zelf ook altijd snel vettig haar. Ik waste het daarom dagelijks of hooguit om de dag. Op aanraden van een vriendin ben ik tijdens een vakantie begonnen met minder vaak wassen. Ze vertelde me dat je haar in principe zelfregulerend ka en dat wassen eigenlijk niet nodig is als je ook geen gel/haarspray gebruikt. Ik moest er even ‘doorheen’ maar het is echt beter geworden. Nu was ik maximaal 2 x per week en mijn haar is frisser en steviger dan ooit. Ik gebruik nog weinig haarspray en heb het ook niet nodig nu ik minder was.
Ook ben ik toen overgestapt op Lush, zo’n verpakkingsvrije shampoo bar (blok zeep dus). Dat werkte voor mij maar heb dit niet als puber gedaan, dus of het dan ook helpt weet ik niet.
rode krullenbol
05-09-2020 om 12:47
Mijn tip
Laat je dochter eens proberen of het wassen van haar haren met klei uitkomst biedt. Daar waar zeepproducten het vet oplossen, bindt klei het slechts aan zich. Ik sluit niet uit dat dit een ander effect op de hoofdhuid heeft/geeft.
Er zijn verschillende kleisoorten die zich hiervoor lenen. Uiteraard dient het een klei van cosmetische kwaliteit te zijn. Het bekendste is vermoedelijk Rhassoul klei; een vulkanische klei uit Marokko die boordevol mineralen zit.
Je kunt ook nog denken aan een haarzeep waarin cosmetische klei is verwerkt.
Rode krullenbol
Lou
05-09-2020 om 13:55
Baking soda en azijn
Die tip van baking soda en azijn kan ik bevestigen: dat werkte bij mij ook uitstekend tegen vet. Te goed zelfs, ik ben ermee opgehouden omdat ik er gortdroog haar van kreeg.
Nu was ik mijn haar twee keer per week met een piepklein beetje shampoo. Wel conditioner daarna maar bij vet haar hoeft dat denk ik niet.
Pennestreek
05-09-2020 om 14:38
Minder wassen
Ik was mijn (lange) haar al zolang ik volwassen ben eens per week. Als kind zelfs maar eens in de twee of drie weken. Nu heb ik geen last van vet haar, dus daar hoef(de) ik geen moeite voor te doen. Mijn dochter (17) met ook lang haar wel. Die ging ook steeds vaker haar haar wassen, maar het werd er alleen maar vetter van.
Minder keren wassen, lauw water gebruiken (zeker niet heet), shampoo lichtjes inmasseren en in laten trekken, twee keer shampoo gebruiken (dus tussendoor uitspoelen) en conditioner alleen in de punten en tot slot heel grondig uitspoelen met lauw tot koud water. Dat zou moeten werken. Tussendoor eventueel droogshampoo gebruiken, maar liever gewoon opsteken of staart maken. Hoofdhuid bij het borstelen niet ‘meenemen’.
Succes!
MarSy
05-09-2020 om 17:14
Uitspoelen
Ik spoel al jaren mijn haar uit met de douchekop, ik pak dus de douchekop en houdt die dicht bij mijn haar en spoel goed uit.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.