Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Dure kleding

kopen jullie tieners ook zo’n dure kleding en producten! Ik zelf koop best wel eens een duur item of een keer lekker geurtje maar bij die jeugd lijkt het voort zo normaal polo 119,- douchegel standaard van rituals haar producten??? En over schoenen maar niet te praten Komt dat meer mensen bekend voor 


Nee hier helemaal niet. Dochter koopt het liefst via vinted of kringloop winkel, is heel erg anti 'fast-fashion' zoals primark, shein of temu. 
Ja en dan zo nu en dan wel een keertje één ding, maar dat kan dan wel eens wat duurder zijn (t-shirtje voor 60 euro) 
Zoon haalt zo nu en dan iets via Zalando, wel graag iets van Nike of Adidas, wat ook niet enorm goedkoop is, maar hij koopt maar 1 tot 2 keer per jaar iets.
Dus nee, hier herken ik het niet, ook niet bij de kinderen van vrienden

Ik zou dan een bedrag aan kleedgeld geven per maand en dan is het aan puber hoe dat besteed wordt. Wil je meer dan neem je een bijbaantje/folderwijk erbij 😉

Nee hier niet standaard.  Met een breinaaldfiguur wordt er hier eerst geselecteerd op passend en dan pas op prijs. Weet komt dus vanalles het huis in.  Voor zoon vaak wat duurdere broeken maar hij combineert dat ook met wat goedkopere shirts. 
Voor verzorging haal ik basics in huis, als je wat luxer wil dan moet je zelf kopen. Dan blijkt basic toch ook gewoon te voldoen. 😜
Dochter koopt helemaal van ultra goedkoop tot best wat duurder.  Die had voor haar baantje ook een representatief damespak nodig en dat was wat duurder. 
Poloshirts van meer dan 100 euro worden hier niet gekocht. 

O ja kringloop dat is dochter ook fan van. Pas nog een hele mooie jas gescoord daar. 

Ja hier ook hoor. Ze krijgt kleedgeld en van wat ze maandelijks verdient gaat de helft op een spaarrekening voor haar vakantie en de andere helft op aan kleding,  en make up. Ze koopt ook gerust een Chanel lipgloss voor 55,-

Kleedgeld geven vanaf de brugklas. Met de bonus dat je als ouders de winterjas en twee paar schoenen per kalenderjaar bekostigt.
Dat helpt het beste. 

Wie betaalt dat? In een ander topic schrijf je dat je zoon 16 is. Dan heeft hij waarschijnlijk een bijbaantje en als hij het geld dat hij daarmee verdient wil uitgeven aan dure kleding en producten en hij het dat waard vindt, is dat zijn keuze. Kijkt hij later misschien anders op terug, maar dat is ook leerzaam.

Ik zou zelf als ouder wel een grens stellen aan wat en hoeveel ik koop en ook aan de prijs. Bij een puber zou ik kleedgeld geven naar wat wij als ouders denken dat nodig is en de rest mag dan zelf voor gewerkt worden. 

ik zou als mijn kind nu een tiener is de kinderbijslag aan hem geven. Dat is 133 euro per maand. Daarvan kan hij dan zijn kleding en schoenen kopen en doen wat hij wil ervan  uitgaan of telefoonabonnement. Verder moet hij maar gaan vakkenvullen.  

hier ook niet. Oudste heeft kleedgeld en werkt. Koopt graag kleding, soms wat duurder, soms goedkoper, maar zeker geen shirts van 100 e. En kijkt ook net zo lief bij 2e handswinkels/ kringloop. 

Jongste maalt totaal niet om kleding. Heeft (nog) geen kleedgeld en zit nog net in een (grote) kindermaat. Bij hem vooral merkloos, zonder teksten en drukke plaatjes. Ben ik redelijk goedkoop mee uit, behalve nu een groeispurt, dus wat een half jaar terug prima zat, nu niet meer. Ik zou in jouw geval ook niet eindeloos kleding aanschaffen maar hem van kleedgeld voorzien. Leren ze een hoop van.

Hier zouden de kinderen dat ook graag willen en soms kopen ze ook wel echt iets duurs maar over het algemeen hebben ze er het geld niet voor. Van 70 euro zak/kleedgeld en 100 a 150 euro salaris kan je 1 duur ding kopen en een paar keer uit gaan en dan is je geld weer op.

Hier is het duurste wat tot nu toe gekocht is een spijkerbroek van €70. Maar meestal dingen van H&M en Berska. Zaterdag waren mijn dochters heel leuk geslaagd bij een kringloopwinkel, 5 dingen voor €22. Er zijn wel pubers op hun school met duur merkspul maar die hebben dan ook rijke ouders. 

oudste heeft een neus voor Vinted koopjes en verkoopt daar ook veel. Werkt ook nog in een kledingwinkel waar ze 40% korting krijgt, ook in de sale. Is een wat duurdere winkel maar in de sale gekocht met nog korting gaat dat dus prima.  Middelste heeft een gat in haar hand en ondanks een baantje chronisch geldtekort maar dat ga ik niet oplossen. Jongste is Dagobert Duck en pot haar kleedgeld op en gaat twee keer per jaar winkelen met een voor zichzelf vastgesteld budget. Neemt dan haar oudste zus mee om zich aan te laten kleden. Zij koopt wel vaak duurdere kleding die ze goed kan combineren. Ze kopen wel alledrie schoenen van Nike of Adidas maar echt hele dure dingen niet. 
kleedgeld is hier de oplossing maar ze gaan er allemaal anders mee om. 

Omdat ze er zelf niet voor hebben hoeven werken en de ouders het graag geven? Natuurlijk wil je niet dat je ouders in financiële problemen komen maar als je het gevoel hebt dat je *iets* populairder wordt door het juiste jasje te dragen en de juiste geurtjes op te hebben dan helpt je dat. Waarna de vriendinnen ook weer duurder moeten gaan kopen om hier bovenuit te komen.

Ik heb twee dochters. De jongste van 15 koopt nooit dure dingen, meestal H&M, Bershka en dat soort winkels, maar ook soms online bij SHEIN of bij de kringloop. Ze heeft van mij daarnaast een hoop kleren gekregen van 20 jaar geleden (die ik zelf droeg dus) die ze helemaal leuk vindt.

De oudste van 20 is vrij zuinig, maar heeft altijd gespaard en een jaar gewerkt en koopt zo nu en dan iets duurders (bijvoorbeeld een keer een jas van 150 euro), maar geen bekende merken. Ze koopt sowieso weinig kleding en als ze iets koopt, let ze normaal gesproken heel erg op de prijs. Een broek van meer dan 30 euro vindt ze al duur eigenlijk. 
Douchegel en andere spullen gebruiken ze gewoon die we hier hebben staan. Mijn oudste heeft 1 keer parfum gekocht, maar die is nu op en ze vindt het zonde van haar geld om nieuwe te kopen. Jongste zou wel duurdere spullen willen kopen, maar die heeft daar gewoon geen geld voor, dus jammer. 

Lotd

Lotd

26-06-2024 om 08:42 Topicstarter

MamaE schreef op 25-06-2024 om 20:21:

Wie betaalt dat? In een ander topic schrijf je dat je zoon 16 is. Dan heeft hij waarschijnlijk een bijbaantje en als hij het geld dat hij daarmee verdient wil uitgeven aan dure kleding en producten en hij het dat waard vindt, is dat zijn keuze. Kijkt hij later misschien anders op terug, maar dat is ook leerzaam.

Ik zou zelf als ouder wel een grens stellen aan wat en hoeveel ik koop en ook aan de prijs. Bij een puber zou ik kleedgeld geven naar wat wij als ouders denken dat nodig is en de rest mag dan zelf voor gewerkt worden.

Ik betaal wat hij nodig heft dus spijkerbroek trui jas ondergoed maar die extra items betaald hij inderdaad van zijn baantje  

Voor degenen van wie de kinderen kleedgeld krijgen: hoeveel zak- en kleedgeld geven jullie? Mijn jongste dochter krijgt nu hetzelfde als mijn oudste destijds (vanaf dat ze naar de brugklas ging in 2016), dus is dat nog wel in verhouding? Dingen zijn duurder geworden, maar aan de andere kant is het ook makkelijker geworden om goedkopere kleding etc te vinden. Ze krijgt 100 euro in totaal aan zakgeld en kleedgeld en nog wat zakgeld van opa en oma dat meestal op gaat aan snoep en frisdrank. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.