Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
12-02-2025 om 20:58
beste ouders,
ik heb dit topic geopend omdat in het allemaal niet meer weet. Ik heb een 15 jarige zoon die volledig tegen mij is gekeerd. Ik een jaar tijd is hij verandert van een vrolijk creatief jochie naar een depressieve assosciale met zichzelf in de knoop jochie. Zijn vader en ik zijn vorige jaar uit elkaar gegaan en hij leek het wel te accepteren. Er was geen rust in huis eindeloze ruzies tussen zijn pa en mij: nadat zijn vader wegging is mijn zoon zich tegen mij gaan keren houd zich niet aan de huisregels gaat niet meer naar school laat staan dat hij huiswerk maakt. Inmiddels ook aangemeld bij de leerplicht. Thuis vertoont hij zowel verbaal als non verbaal agressie en dit kan en wil ik niet accepteren. Als hij zijn zin niet krijgt trapt hij gemakkelijk iets kapot of slaat hij iets kapot met zijn vuist. Ook bedreigt hij mij wat aan te doen. Laatste tijd vind ik snus bij hem en ik vermoed een verslaving. Vandaar de agressie denk ik: zijn er ouders die hetzelfde hebben en weten wat ik moet doen? Ik weet het niet meer ik ervaar veel stress moet op mijn tenen lopen en heb nog meerdere kinderen in huis die bang voor hem zijn; ik wil hulp maar weet niet welke stappen ik moet nemen.
groetjes hulpeloze ouder
17-02-2025 om 06:34
verder lees ik ook over een verslaving en dat je denkt dat daar zijn gedrag door komt...Geef dit ook aan
Ik zou alles puntsgewijs op papier zetten. Zodat je je verhaal duidelijk en overzichtelijk houdt bij de huisarts.
Geef ook de huisarts een kopie van jou schrijven en doorloop het samen.
Geef ook duidelijk aan dat de andere kinderen bang zijn voor jou oudste zoon zijn gedrag.
Geef ook aan wat jou zoon eerst was qua persoonlijkheid.
Geef ook duidelijk de situatie met zijn vader aan.
Plan bij de huisarts een dubbele afspraak in om dit te bespreken
Vraag voor de tussentijd dat er hulp wordt opgestart wekelijkse of tweewekelijks gesprekken bij de praktijkondersteuner van de huisarts.
Probeer in de tussentijd verbinding te zoeken met kleine gebaren/ attenties en probeer geen escalatie te veroorzaken om zijn gedrag niet te triggeren, want zo te lezen brengt het je nu niks.
Hoe gaat het qua vrienden?
Had hij vrienden op school? Had hij eerst wel plezier op school?
Had hij voor dit gedrag al wel duidelijke pubberteitsgedrag?
Hoe brengt hij nu zijn dagen door?
Kan familie je ondersteunen en kan bijv een oom met hem op sleeptouw? Samen een hobby zoeken, auto sleutelen of zo iets?