FENJ
09-09-2018 om 23:09
Dochter wil haar 16e verjaardag niet met ons vieren
Dag allemaal. Ik lees al lang mee. Heb even zitten zoeken maar kon get onderwerp wat ik heb aangemaakt niet vinden.
Onze dochter van (bijna) 16 begon vandaag over haar verjaardag. Wij hebben (zoals we elk jaar doen) familie en vrienden uitgenodigd. En zij nodigt dan ook nog (zoals elk jaar) haar vrienden en vriendinnen uit.
Vanavond zei ze, jij denkt alleen maar aan jezelf (doelend op mij) en ik zit niet te wachten op jou stomme vrienden. Vervolgens heb ik aangegeven dat wij zoals ik elk jaar samen met mensen die ons dierbaar zijn haar ‘leven’ willen vieren, zeker nu ze 16 wordt.
Zij wil wel een feest vieren (met alcohol) zonder ons. Wij hebben aangegeven dat een feest voor vrienden met alcohol zoiezo niet gaat gebeuren. Ik heb tevens aangegeven dat ik de uitnodiging voor onze stomme vrienden) en familie zal cancellen en dat ze dan maar zelf met een plan moet komen hoe ze haar verjaardag wil vieren en dan met ons kan overleggen, dan bellen wij vervolgens of dat plan oké is.
Ik moet zeggen dat ik me bijzonder gekwetst voel. We hadden haar 16e verjaardag groots willen vieren maar op deze manier hoeft het niet, als ze niet wil maar ik ga ook niet buigen voor een groot feest (zonder ons) met alcohol.
Hoe denken jullie hier over?
Jadore
12-09-2018 om 10:43
Afspraken
Persoonlijk zou ik echt nooit ouders van degene die het feestje geeft erop aankijken als mijn kind daar tegen onze wil in alcohol zou hebben gedronken.
Vaak is het zo dat een minderjarige zijn/haar feest tegelijk viert met het grote mensen feest. Dan is er dus een grote kans dat er alcohol in huis is.
Ik maak afspraken met mijn kind, en verwacht dat die zich daaraan houdt. Het kan toch niet zo zijn dat de ouders van de feestganger als politieagent moet gaan fungeren?
Onze dochter van 16 drinkt op een feestje een wijntje. Wij hebben daar duidelijke afspraken over gemaakt. Maak er geen misbruik van en dus alleen bij een speciale gelegenheid.Ik wil er ook niet te spastisch over gaan doen, want dat maakt het alleen maar spannender, en gaat het dus stiekem gebeuren. Maar nogmaals, ik ben van mening dat je als ouders afspraken met je kind, en dat je kind zich daaraan dient te houden.
FENJ
12-09-2018 om 10:57
Soort vrienden
Weet je wat ik denk, dat het ook afhankelijk is van het type kind (karakter) en soort vrienden.
Alcohol is en blijft slecht maar ik denk te gelijkertijd ook, wij hebben ook gedronken op die leeftijd en ik kan ze (onder mijn begeleiding) beter af en toe (tijdens een bijzonder etentje of op vakantie) beter af en toe een wijntje laten drinken, dan weet ik ook meteen hoeveel ze kan hebben. Ik weet dat het ook stiekem gebeurd maar het kan toch niet zo zijn dat ze helemaal niet drinken en dat op de dag dat ze 18 worden opeens gaan drinken zonder dat ze dat al hebben ‘geleerd’.
Wat betreft feestjes is het afhankelijk van het soort vrienden. Ik weet dat sterke drank als normaal wordt gezien. Daar schrok ik van. Het is fijn als vrienden onderling op elkaar letten.
Pennestreek
12-09-2018 om 11:18
Jadore
Dat doe ik dus wel in het geval van mijn dochter. Het was een feestje voor alleen klasgenoten, dus allemaal in dezelfde leeftijdscategorie. En dan is er naar mijn idee echt totaal geen reden om bier in huis te halen. Als ze allemaal 16 of jonger zijn, kun je toch ook prima een feestje geven/hebben zonder alcohol. Wat voegt dat dan toe? Nogmaals, als de situatie anders is, zoals Franmi beschrijft, snap ik dat je andere keuzes maakt. Maar in dit geval zag/zie ik echt de toegevoegde waarde van dat bier niet.
En ik hoop van harte dat mijn kinderen zich niet vanaf de dag van hun 18e verjaardag direct vol laten lopen. Nou ja, de oudste is al een ruim half jaar 18 en vindt niks lekker, die drinkt bij echt feestelijke gelegenheden Radler 0,0 . En de jongste heeft nu ervaren dat je van die mixjes (rum-cola in haar geval) snel ziek wordt. Dus dat zal hopelijk helpen om haar van de drank af te houden. Er is niks mis met alcohol op zich, ook niet op feestjes, wel met je vol laten lopen om het vol laten lopen.
smokey
12-09-2018 om 12:28
Bijzonder
Ik vind 't zo bijzonder dat jongeren moeten "leren" drinken. Dan kunnen ze 't maar vast als ze 18 zijn.
Leer je ze ook alvast roken? Of blowen? Of oefenen met MDMA? Allemaal handig; als ze dan 18 zijn gaat het vast goed.
Ik begrijp de gedachtengang wel van ouders die hun kind leren drinken. Beter dat je er bij bent. En toch stuit het mij tegen de borst. Iets aanleren wat grote risico's met zich meebrengt.
Alhoewel ik mij geen illusies maak: zoon (18+) houdt wel van een biertje en een joint op z'n tijd en andere zoon (16+) rookt. Ik heb het ze niet geleerd. Vind het jammer - zacht uitgedrukt. En natuurlijk vraag ik mij af of het anders gegaan was als we wat minder streng zouden zijn. Ik weet het niet.
Over feestjes en andere ouders heb ik mij ook verbaasd. Naïef misschien maar ik dacht werkelijk dat andere ouders van 16 jarigen alcoholgebruik ook niet aanmoedigden. Totdat zoon (destijds 16) 's nachts hulp nodig had en bleek dat een vriend en 2 vriendinnen (15 en 16 jaar) ladderzat het feest verlieten midden op de hei. Er waren 5 volwassenen aanwezig- zagen echt geen probleem. Onbegrijpelijk. Dat heeft gemaakt dat ik meer op mijn hoede ben met uitnodigingen / feestjes. Heldere afspraken.
wallie
12-09-2018 om 13:28
Jadore
Ik vind je wat dubbel. Je zou andere ouders niet aanspreken, nee, logisch niet, want jij hoort juist tot de 'makkelijke' ouders.
Maar je hebt andere ouders wel toestemming gevraagd.
Dat is hier kansloos, want die ga ik niet krijgen.
Vraag is dus wat dan.
Smokey, natuurlijk hoeven kinderen niet te leren drinken. Oudste hier is 18 en 1 x een biertje gedronken.
Maar het mag van mij dus wel.
Ik vind het zelf ook wat overdreven het op 1 lijn te zetten met roken en andere drugs.
Roken is enorm verslavend.
Alcohol brengt risico's met zich mee.
Maar matig, bewust, verstandig gebruik is niet (onomstotelijk bewezen) schadelijk. (er zitten voor en nadelen aan) Ook niet onder de 18.
(al snap ik de wet hier rond hoor)
MarSy
12-09-2018 om 13:57
Tja
Alcohol staat op de 3de plek van van verslavingen, boven elke andere vorm van drugs.
Medicijnen en tabak staat op 1 en 2.
Ik vind de vergelijking met 'leren drinken' dus wel terecht. Want waarom zou je je kind wel leren drinken/ onder toezicht laten drinken. Maar niet onder toezicht drugs laten gebruiken?
Ook denk ik dat verbieden met uitleg waarom je verbied wel zeker nut heeft. En er iets tegen over stellen: geen alcohol, drugs of roken = wij betalen je rijbewijs bijvoorbeeld. Alhoewel dat niet altijd werkt!
wallie
12-09-2018 om 16:25
Tsja
Natuurlijk is alcohol een risico en is een verslaving een zeer ernstig probleem.
Maar een game, sex of chocolade verslaving kan net zo goed ernstig en verwoestend zijn. (zij het dat maatschappelijke belangen dan minder geschaad worden)
Maar niets mis met sex, games of chocolade. (of vul maar in)
Ook niets mis (mijn idee dan) met matig alcohol gebruik.
Matig drugsgebruik is meestal sowieso schadelijk. En gezien recentelijke ontwikkelingen erg gevaarlijk. Zelfs cannabis is niet meer 'vrij onschuldig'.
MarSy
12-09-2018 om 17:05
Alcohol
Is ook niet vrij onschuldig, alleen dat willen en kunnen veel mensen niet zien, want dan moeten ze in de spiegel kijken.
"In Nederland adviseerde de Gezondheidsraad tot 2015 dat mannen niet meer dan 2 standaardglazen per dag drinken. Voor vrouwen is dat maximaal 1. (Zie onderstaande tabel). In 2015 heeft de Gezondheidsraad dit advies aangepast en adviseert om niet te drinken of de consumptie te beperken tot maximaal één glas per dag. Onder normale omstandigheden brengt de consumptie van één glas voor vrouwen en twee glazen voor mannen echter geen risico voor de gezondheid met zich mee, zie ook de website www.alcoholrichtlijn.nl." bron: http://www.drinkwijzer.nl/m/voorlichting.php
Ik denk dat veel mensen boven de aanbevolen mate zitten van maximaal 1 glas PD, beter is dus geen glas! Ik vind dus dat je kinderen niet moet laten drinken, ook niet onder begeleiding. Alcohol en drugs zijn echt hetzelfde!
Tienie
12-09-2018 om 20:00
wallie
Ik geloof niet in onder begeleiding van ouders " leren" drinken. Uit onderzoeken blijkt dat kinderen die van hun ouders toestemming krijgen om te drinken zelf eerder veel te veel drinken dan kinderen die uitgelegd krijgen dat drinken niet goed is. Het is een oud misverstand dat kinderen juist meer drinken als ouders dat niet goed vinden. Ik heb toen mijn oudste naar de middelbare school ging het boek van Nico van Lely gelezen: "alcohol en kinderen." Nico is een kinderarts die op de EHBO schrikbarend veel jongeren heeft gezien die zich in coma hadden gedronken. Erg leerzaam om te lezen.
Wij hebben altijd heel open met de kinderen besproken wat de gevolgen van alcohol op hun hersenen kan zijn. Nico beschreef dat een keer flink te veel drinken soms een schoolniveau kan schelen!
Mocht je mij als ouder vragen hoe ik er over denk dat mijn kind op een feestje bij jou komt waar alcohol wordt gedronken, zou ik eerlijk zeggen dat dit absoluut niet mijn voorkeur heeft. Ik vind het serieus jammer dat zoveel ouders toestaan dat er gedronken wordt. Het is toch een soort van norm dat dit moet kunnen. Maar ik zou het mijn zeventien jarige niet verbieden om te gaan. Ik weet dat ze weerbaar is tegen de sociale druk. Bij mijn veertien jarige is dat anders. Die zou makkelijker in de verleiding komen dus daarvan zou ik het niet goed vinden dat hij naar een feestje gaat waar alcohol wordt gedronken. Helaas zijn er ook 13-14 jarige die thuis drinken.
Pief
12-09-2018 om 20:04
Lastig
Hier zijn dus ook al veel leeftijdsgenoten die drinken en alle ouders vinden dat heel normaal en soms zelfs echt leuk. Lachen dan om hun dronken kind... Ik ben anti, maar dat is dus erg lastig te handhaven. Want overal waar mijn zoon komt mag gedronken worden. Dus of ik isoleer hem van zijn (overigens hele leuke) vriendenkring, of ik zeg dat hij niet mag drinken, maar accepteer dat hij het wel soms doet.
Flavia
12-09-2018 om 20:27
Verjaardag
Nou ik heb waarschijnlijk saaie vrienden want er zijn maar weinig verjaardagen waar alcohol wordt geschonken. Niet bij de jeugd maar ook niet bij de volwassenen.
Ik drink zeker wel eens een glas wijn maar ik denk er niet eens aan bij de verjaardagsinkopen.
Margriet
01-11-2018 om 09:29
Geen alcohol
denk aan 0% radler! bier, maar toch geen bier.
En kom op jongens, laten we even terugblikken op de tijd dat wij nog jong waren. Wij wilden ook alles zonder ouders, misschien wel alcohol...
Alcohol zou ik voor een 16 jarige meid niet toestaan maar wel een feest laten geven. Dat mag ze wel zelf regelen, als ze zelfstandigheid wil.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.