Basje
19-07-2018 om 18:01
Dochter verpest vakantie
Dochter houd niet zo van vakantie. Altijd gehad, alhoewel ze zich er na een paar dagen wel overheen kon zetten.
Ze heeft een pittig jaar achter de rug en gaf aan niet mee te willen. We hebben voorgesteld dat ze ook bij oma in Nederland ( zelfde dorp) mocht blijven. Dat wilde ze liever toch niet dus nu is ze toch mee.
De heenreis ging goed ze was redelijk gezellig maar nu we op de camping zijn doet ze haar best de boel te saboteren. Ze scheld haar vader uit voor kale ( o maar het was een grapje) gaat met een kletsnat T-shirt in mijn bed liggen: dure slaapmat kletsnat. Ze eet in haar eentje die chips op zodat haar broertjes niets hebben. En maakt de hele tijd rotopmerkingen naar iedereen.
ik zou het liefst naar huis gaan maar haar broertjes zijn daar zo verdrietig over. Nu besloten dat we de tweede week naar een huisje gaan ipv een camping speciaal voor haar. Voorgesteld een stad te bezoeken waar zij graag heenwilde. Niets helpt ze blijft de hele tijd iedereen kwetsen en vervelend doen. Wat kan ik doen.
Ze heeft ADHD daarom heeft ze haar eigen tentje met haar eigen spulletjes zoals ze gevraagd had...
Pirata
19-07-2018 om 18:12
Sterkte
Zo was het bij ons bij vlagen ook vorig jaar (toen 15, ook een stempel).
Wij lieten hem.zo.lang mogelijk in bed liggen en voorzagen hem van films enz. Dat gaf (ons) rust. Laat haar die chips voor zichzelf uitkiezen en voor de rest andere. Zo min mogelijk discussie.
Grote troost, dit jaar gaat het bij ons een stuk beter!!! Kennelijk is (bijna) 15 een topleeftijd voor de.pubertijd...
Jan
19-07-2018 om 18:33
Ik zie
Weinig vreselijks.
Alleen dat met dat natte shirt is niet zo chique. Maar voor de rest, leven en laten leven hoor.
Leen13
19-07-2018 om 18:38
Wat onduidelijk
Het is een wat onbegrijpelijk bericht. Want waarom ga je nu, klinkt als reactie op het gedoe op de huidige camping, naar een huisje? Daar heeft ze in elk geval niet haar eigen tentje en je zit veel meer op elkaars lip.
Is er geen wifi op de camping zodat ze zich met games oid kan afleiden?
En inderdaad houd eten en drinken dan maar gescheiden. Hoe express doet ze het eigenlijk? Misschien heb jij wel het idee dat ze het express doet maar het zijn gewoon uitingen van irritatie die met haarzelf te maken hebben en niet met de anderen.
Een rustig gesprekje af en toe zou ik adviseren. En wat apart gaan doen. Een ouder met de jongens de andere met de dochter.
Tessa
19-07-2018 om 19:57
Oei
Maak je borst maar nat, het kan nog veel erger worden.
Om de dingen die henoemt zou ik me echt geen druk kunnen maken.
Mijn kinderen doen echt 'ergere' dingen, en dan probeer ik rustig te blijven (lukt niet altijd) en ze kort en krachtig aan te spreken.(en ze ev helpen zoeken naar oplossingen ed) En klaar.
Maar ik laat mijn vakantie niet saboteren, en zie dat ook helemaal niet zo.
Pirata
19-07-2018 om 20:11
Ik weet hoe het is...
En het is dan soms echt niet leuk. Ik schaam me dan soms echt rot zoals het er bij ons plekje aan toe gaat. Dit jaar valt het mee, vind ik het flauw als ie alleen voor zichzelf drinken pakt of midden in de nacht iedereen wekt wegens zijn mug. Hemels hierover te vallen t.o.v. vorig jaar. 😊
Maar het zijn de oogkleppen van de leeftijd. Nu proberen alles voor iedereen zo "smooth" te laten lopen en volgend jaar pluk je wellicht de vruchten.
Overigens heb ik mijn puber vandaag nog aangeboden de laatste 5 km te lopen wegens grove taal op de achterbank. Dit jaar kwam mijn dreigement aan. Vorig jaar was het zinloos geweest.
wil40
19-07-2018 om 21:41
Geen wifi?
In haar tent een fles drinken en chips. Naast haar eigen tentje een stoel en parasolletje.
Wifi en oortjes en lekker laten hangen op haar eigen plekje.
Vergeet haar niet mee naar huis te nemen als de vakantie voorbij is.
Verkassen naar een huisje? Echt niet.
Ik lees ook geen grote zaken, gewoon een dwarse puber. Man man, wat kunnen die de sfeer verpesten.
Herkenbaar
23-07-2018 om 15:59
Neem het niet persoonlijk
Haha, ik herken het maar al te goed. Mijn man en ik verzuchtten de afgelopen weken regelmatig dat we ze (12,14, 16) volgend jaar gewoon thuis laten. Ik probeer het vooral niet persoonlijk te nemen. Al te grote uitglijders corrigeer ik (broer of zus afkammen, voortdurende rotopmerkingen), de rest laat ik lekker gaan. Volgend jaar beter. Of het jaar daarna. Het zijn nu pubers en ze hebben last van tijdelijke verstandsverbijstering.
Expuber
23-07-2018 om 18:03
15 jaar
Toen ik 15 was moest ik voor het eerst weer in twee jaar mee met vakantie met mijn ouders. Ik had iets uitgehaald waardoor ze me niet alleen thuis wilden laten. Het was verschrikkelijk! En toen was er nog niet eens wifi. Ik was een draak van een puber. Onze vakanties zijn altijd zo geweest dat de kinderen hun eigen contacten/activiteiten hebben op campings, we zagen ze eigenlijk nauwelijks. Ooitkomt het goed
Ik verbaas me altijd over gezinnen met pubers op campings. Hoe hou je het vol!
Kyana
23-07-2018 om 19:54
Expuber
Niet alle pubers zijn heel vreselijk op vakantie. Mijn kinderen vinden het tot nog toe nog steeds prima om mee te gaan. Natuurlijk hebben ze wel eens een vervelende bui (wie niet) maar gemiddeld zijn ze echt niet vervelend. Vaak hebben we een vakantie waarbij we zorgen voor jongerenactiviteiten waar ze overdag heen kunnen dus we zitten niet de hele tijd samen. We hebben ook nog twee kleine kinderen dus we moeten sowieso wat schipperen. Als er paardrijden/surfen/zeilen in de buurt dan vermaken ze zich prima. Onderwijl doen wij dan wat activiteiten met de kleintjes (strand, speeltuin, stadje bezoeken, wandelen). En 's avonds gaan we samen uit eten of barbecuen. Andere dagen doen we dan activiteiten samen met de oudste kinderen. Dan moeten we ons wel opsplitsen. Dan ga ik bijvoorbeeld met de oudste kinderen kajakken of mijn man gaat met ze mountainbiken. De andere ouder past dan op de kleintjes.
Bij dagjes uit geef ik van te voren aan wat we gaan doen (museum, kasteel, wandeling) en dan kunnen ze zelf bepalen of ze meegaan. Vaak gaan ze dan wel mee en dan zeuren ze eigenlijk ook niet. Ze mogen ook bij het huisje blijven en soms kiezen ze daarvoor.
En naar een pretpark of waterpark wil iedereen altijd wel mee.
Als we een roadtrip of een stedentrip maken dan zijn we wel meer samen maar ook dat gaat eigenlijk altijd wel goed. Sowieso splitsen we ook dan wel eens op vanwege de kleintjes. En we zorgen voor rustige momenten zodat iedereen zijn gang kan gaan. Het scheelt misschien ook dat onze kinderen het goed met elkaar kunnen vinden. Maar goed in elk geval is het niet zo dat vakanties met pubers per definitie vreselijk is.
Expuber
24-07-2018 om 08:07
Kyana
Nee, je hebt gelijk. Het gaat zeker niet bij iedereen zo. Wat ik zie is ook maar vanuit mijn perspectief.
Vakantieganger
24-07-2018 om 09:21
Ervaringen
Herkenning alom. Ik heb hier ooit ook een dergelijk topic geplaatst, met de vraag ‘hoe om te gaan met’. En elk jaar is het weer uitproberen… (maar elk jaar is het sowieso alweer anders omdat ze weer een jaar ouder zijn geworden).
Een onverwacht hele goede ervaring hadden wij met het weggaan met een camper. Dat bleek gezellig knus, met z’n allen onderweg en alle ruimte voor de laptops in de zithoek… Maar 2 weken in een huisje doen we niet meer. De één zit de hele dag met de luiken dicht op z’n kamer. De ander wel met ons mee, maar vindt het alleen wel saai – wat hij goed laat merken. Op een camping met genoeg leeftijdgenoten was ook geen succes. Wij vonden het sowieso niks om met Nederlanders in een straatje te zitten… en de kinderen bedankten voor de uitnodiging om mee te komen tafeltennissen (terwijl onze tent ernáást stond), en zaten liever bij ons voor de tent. Dit jaar hadden we verwacht dat in ieder geval de oudste niet meer mee zou gaan, maar ze hebben er toch nog wel zin in. Nu gaan we vijf dagen naar Berlijn. Keuze van de jongste… Het is natuurlijk een stad met een rijke geschiedenis en er is genoeg te zien, dus ik heb goede hoop dat dat wel leuk gaat worden.
Als ik dit zo teruglees, is het bizar…. Maar dat komt natuurlijk ook door het feit dat vakantie vooral LEUK moet zijn. Je hebt er het hele jaar naar uit gekeken. Je moet er daarna weer even op verder. Het kost een hoop geld. En dan gaat een kind dat eventjes verpesten.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.